نقد نظرات آیت الله علوی بروجردی در زمینه فلسفه اقتصاد
سایر منابع:
سایر خبرها
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
شده و مکتب را زمینه های فلسفی، ارز ش ها، اهداف و احکام حاکم بر نظام اقتصادی می داند که ریل حرکت جامعه است، بحث بر سر اسلامی شدن علم اقتصاد به مفهوم اقتصاد پوزیتیویستی نیست، بلکه سخن بر سر ارزش های حاکم بر نظام اقتصادی و نوع نگاه به تولید، شکل توزیع، مفهوم عدالت و شکل رسیدن به آن است. کارکرد بانک نگاه خوش بینانه شما به نظام بانکی و موضوع شناسی غلط حضرت عالی از بانک به عنوان ...
نکاتی درباره علم دینی و سخنان استاد علوی بروجردی
فقه تنها دانشی است که طرف بحث همدلی کامل با آن دارد. 3- من به تفاوت فقه اقتصاد با علم اقتصاد و اقتصاد اسلامی واقف هستم. بر همین اساس گفتم که اگر شما ”فعل مکلّف ” را که محور حرف فقها و موضوع علم فقه است در نظر بگیرید و این افعال را به صورت تک تک لحاظ نکنید یک نظام افعالی در حوزه اقتصاد و... برای شما به وجود می آید؛ که به راحتی با علم اقتصاد متعارف و تجویزها و دستورهای آن قابل جمع نیست ...
اقتصاددان حوزوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: اقتصاد اسلامی یا سکولار / قانون بانکداری اسلامی ...
به گزارش خبرگزاری حوزه بحث اقتصاد اسلامی، وجود یا عدم وجود آن از جمله بحث هایی است که این روزها در میان حوزویان داغ شده است، برخی به کل منکر آن می شوند و برخی دیگر وجود آن را نه تنها تأیید می کنند بلکه لازم و ضروری می دانند. برخی هم معتقدند به جای علم اقتصاد اسلامی باید بگوییم نظام اقتصادی اسلام یا ..... در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم رجائی، دانشیار گروه اقتصاد، مؤسسه ...
حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی
آزاد و نگاه منفی به رویکردهای سوسیالیستی، از سمت نظام سوسیالیستی به سمت نظام بازار آزاد غش کردند و ظاهرا تمایل دارند که از اسلام نیز برداشتی سازگار با اقتصاد سرمایه داری ارائه کنند. ایشان دچار خلط علوم انسانی و تجربی نیز شده و تصور کردند که وقتی از علم اقتصاد اسلامی سخن می گوییم، این جمله شبیه ادعای فیزیک یا شیمی اسلامی است. اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر ...
اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر سیره عقلا بنا شده سخن دقیقی نیست
؛ چون امام را قبول ندارند. مالکیت دولتی را قبول می کنند. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مثلاً نظر اسلام در مورد آزادی اقتصادی متفاوت است. واقعاً اهداف آزادی اسلام با لیبرالیست ها و سوسیالیست ها یکی است؟ مکتب اقتصاد یعنی اصول و اهداف. هدف اقتصاد اسلامی با آن اقتصادها یکی است؟ قطعاً متفاوت است. همین حرمت کنز و ربا و... بر مکتب اقتصاد تأثیر می گذارد. وی ادامه داد: نکته سوم اینکه ...
اقتصاد اسلامی نداریم!
. پیغمبر یک مرشد معنوی هست. بعثت لاتمم مکارم الاخلاق . آمده ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. علم شیمی، یک وقتی می گفتند شیمی اسلامی درست بکنیم! فیزیک اسلامی درست بکنیم! این فرمول هایی است که هست. شما به عنوان مسلمان وارد می شوید، توانستید فرمولی دقیق تر از این یا بهتر از این درست بکنی، وقتی مطرح کردی تمام دنیا از تو می گیرند. بوعلی ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
باشد یا حتی مبتنی بر روش شناسی فهم اسلامی باشد. ایشان تصویر عجیب و غریبی از اقتصاد اسلامی ارائه می دهد؛ مثلاً فرموده است که در کدام حدیث داریم که تورم چگونه کنترل شود یا سود بانکی چقدر باید باشد، اینها امور عقلائی است؛ آقای علوی! این نگاه سست و ابتدایی به علم است؛ بنده در نامه خود به درخواست بحث داشتم تا این مطالب را برای ایشان بیان کنیم و مبانی و منابع و ارزش های فکر دینی و روش شناسی ...
درس خارج حوزه ؛ باید و نباید های آن (2): از اینکه پزشکی را رها کردم و به حوزه علمیه آمدم یک ثانیه هم ...
هیچ وجه، نتیجه اش این می شود که علم اصول گسترده تر و علمی تر و دارای توسعه بیشتری می شود. عین این اشکال این است که ما دو جلد کتاب درباره چشم پزشکی نوشتیم، اگر به اندازه ی ندانسته ها بخواهد بشود که خیلی هست، به اندازه علمی که داریم دو جلد نوشتیم حالا یک عده اعتراض کنند که مگر چشم چیست که شما دو چشم کتاب نوشتید؟ ممکن است سه جلد بشود، ممکن است چهار جلد بشود، لذا بحث فربگی علم اصول یک ...
نقدی بر نظرات آیت الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی
: أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُونَ أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ (63 واقعه)؛ آیا به کشت تان نگاه نمی کنید؟ آیا شما زراعت می کنید یا این ما هستیم که زراعت می کنیم؟ اینها نمونه هایی از قوانین مذهب اقتصادی اسلام است (نه قوانین علم اقتصاد) که بخاطر تعدیل ثروت، یا تثبیت اخلاق، یا تحکیم توحید در اقتصاد اسلامی مورد عنایت است؛ ولی بر خلاف نظر آیت الله علوی که به یکسانی اقتصاد ...
انکار مکتب اقتصادی جفا به اسلام است / ورشکستگی نظری سیوسیالیسم و سرمایه داری
به گزارش ایکنا، آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه، 13 مهرماه در درس خارج فقه خود با اشاره به طرح برخی مباحث در مورد اقتصاد اسلامی در روزهای اخیر در فضای رسانه ای، گفت: گاهی این مسئله مطرح می شود که اسلام اقتصاد و مکتب اقتصادی ندارد؛ برخی رفقا می گویند ما اقتصاد اسلامی نداریم، شما چه درسی می دهید؟ البته مثال هایی هم که می زنند نشان می دهد آشنایی چندانی با این مباحث ندارند. ...
نقدی بر نفی اقتصاد اسلامی/ حسین عیوضلو
... مطلب مهم دیگر در بیانات ایشان نفی اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم است. در این خصوص ابتدا باید این بیان اصلاح شود که اسلام دارای فلسفه، مکتب و نظام اقتصادی مستقل است که دارای سابقه ای به اندازه 14 قرن است؛ اما در خصوص ماهیت علمی اقتصاد اسلامی می توان اشکال کرد که آیا گزاره های اقتصاد اسلامی از ماهیت علمی برخوردارند یا اینکه در این زمینه لازم است به همان دستاوردهای علم اقتصاد بسنده نمود. در این ...
پاسخ دکتر توتونچیان به ادعای یک روحانی/ اقتصاد اسلامی توهم یا حقیقت؟
تحریر در آورده است. یکی از این آثار، کتاب پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایه داری است که عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی را نیز کسب کرده است. متن کامل یادداشت دکتر توتونچیان درباره اقتصاد اسلامی در ادامه آمده است: شهید مطهری درباره تسلط و نفوذ غیرمسلمان بر مسلمان می نویسند: اسلام می خواهد که غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر می شود که ...
قرآن مداری در رفتار و بیان آیت الله تسخیری مشهود بود
بزرگداشتشان برگزار شد، گفتند که مسئله تقریب در عقلانیت قرآن، دعوت قرآن به گفت وگو، در آزادی اجتهاد و دعوت قرآن به وحدت و اخوت متبلور است و همه این موارد، مسیر تقریب را مقدس جلوه می دهد . وی با بیان اینکه باور راسخ ایشان بر اختلافات بسیار کمِ میان شیعه و سنّی بوده است، گفت: نگاه ایشان، صرفاً بحث وحدت امت و تقریب مذاهب به عنوان یکی از امور مهم اسلامی نبود، بلکه نگاهی که نسبت به تقریب مذاهب و ...
فقه سکولار یا سکولاریسم فقهی
اسلامی هم به دلیل وجود دیدگاه های فقهی مخالف حضرت امام و هم به دلیل حضور مبانی، روش ها و ساختار های غربی آن هم در مقیاس گسترده و به صورت عمیق (یعنی رسوب یافته و نهادینه شده در جهان اسلام و از جمله در کشور ما در عرض منطق حضرت امام)، منطق فقهای مخالف که ما از آن ها بعدا به عنوان فقه سکولار تعبیر خواهیم کرد، امکان نشر پیدا کرد و آمد. فرمت امروز حوزه علمیه نسبت به نظام، یک نسبت حداقلی است! ...
چگونگی شکل گیری رفتار مبتنی بر اقتصاد اسلامی
ال رشد اقتصادی یعنی حداکثر کردن تولید کالاها و خدمات هستیم در این شرایط ممکن است مفهومی همانند کارایی را اصل و اساس قرار داده و آنگاه ترتیبات اجتماعی را بر این اساس شکل دهیم و قطعاً قوانینی که وضع می کنیم در همین راستاست. مفهوم رفتار عقلایی در علم اقتصاد این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر مثلاً عدالت در توزیع کالاها و خدمات را دنبال می کنیم، آنگاه ترتیبات اجتماعی و قوا ...
انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
. 2_ گیدنز در کتاب خواندنی قواعد جدید روش جامعه شناختی بر این نکته پافشاری می کند که علوم اجتماعی باید از سایه علوم طبیعی با هر پشتوانه فلسفی خارج شود. البته گام نخست، شناخت علوم طبیعی است؛ از این رو، فلسفه علم در نگاه گیدنز بسیار اهمیت می یابد، زیرا به گونه ای از ذات علم (اگر قائل به ذاتی برای آن باشیم) پرده برمی دارد: درواقع، در قرن بیستم قطعیت های علم طبیعی با پرسش های بنیادینی مواجه ...
اقتصاد اسلامی؛ توهم یا واقعیت
...> متأسفانه به دلیل فقدان رویکرد تحلیل های کارکردی در فقه و ضعف دانش اقتصادی، تلاش جدی و در خوری در زمینه تحلیل کارکردی احکام اقتصادی اسلام جهت استنباط و فهم مکتب اقتصاد اسلامی به عنوان یک مجموعه منسجم با اهداف مشخص انجام نگرفته است. آیا مکتب اقتصادی اسلام با رویکرد امضایی در فقه اقتصادی مغایر است؟ آیت الله علوی بروجردی در بخش دیگری از مصاحبه خود ادعا کرده اند رویکرد اسلام به احکام ...
وجوه مختلف انسان نیازمند عوامل تربیتی متفاوت است
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: در تعلیمات اسلامی به عوامل و استعداد هایی از انسان برای اصلاح نفس و تربیت اسلامی توجه شده است که رعایت این عوامل و پرورش آن ها به تربیت انسان ایده آل و مطلوب اسلام می انجامد. استاد شهید مرتضی مطهری طی جلسات متعدد خود در انجمن اسلامی پزشکان به شکلی مبسوط به این عوامل پرداخته و آن ها را در چندین جلسه به بحث و گفتگو گذاشته است. حاصل این بحث اکنون در نیمه دوم کتاب ...
بسیاری از دستورات قرآن اقتصادی است
دکتر سیدمرتضی مرتضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید. گزاره ای که احتمالاً شما نیز در این هفته آن را شنیدید این بود که پیامبر، مارکس و فریدمن و ابن سینا نیست و ما خودمان باید دست به تولید علم بزنیم و ادعا شد ما چیزی با عنوان اقتصاد اسلامی نداریم اگر این گونه است پس ما چه چیزی را دیگر می خواهیم تولید کنیم چرا که این ها که در غرب تولید ...
دعوت به مناظره علمی و انتقاد از تنزل دادن شأن روایات
خسروپناه در ادامه به نقد اظهارات نقل شده از آیت الله علوی بروجردی در خصوص عدم وجود نظام اقتصادی در اسلام پرداخت و ضمن تشکر از آیت الله علوی بروجردی بابت باز کردن باب گفت و گو ابراز امیدواری کرد، باب گفت و گوی حضوری و رسانه ای در این باره فراهم شود و در ادامه تأکید کرد: لازم است عزیزانی که آن بحث را استماع کردند این بحث را هم گوش بدهند. اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر عقلا بنا شده سخن دقیقی نیست ...
اقتصاد اسلامی نشئت گرفته از پیوند دین و عقلانیت است
محمدزمان رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در گفت وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره امکان یا عدم امکان تحقق و اجرای اقتصاد اسلامی پرداخت و گفت: این موضوعی بسیار مفصل است اما به عنوان الفبای بحث می توان گفت نظام اقتصاد اسلامی، جزئی از نظام اسلامی است. اسلام یک مکتب و نظام محسوب می شود. هر نظام یک سازمان اجتماعی بسیار پیچیده است که خود نظام های فراوانی دارد که با هم در ارتباط هستند و یک هدف دارند و ...
رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام/ ابوالقاسم علیدوست
توانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که می توان گفت اصلا مطرح نیست. این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمی شود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده ...
گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری و مقاصد شریعت در اجتهاد
نهی از عمل به ظن تعبدی نیست؛ بلکه نهی در این آیات ارجاع به همان امر واضح عقلایی است. نگاه فقه امامی بر پایه علم در مسائل فقه است و از آن تجاوز نمی کند و اگر به ظنی اعتماد می کند، به اعتبار این مسئله است که ظنی بودن طریق، منافات با قطعیت حکم ندارد؛ همان گونه که علامه حلی ذکر کرده است. مراد این است که اگر در روایتی حجت وجود داشت، تخطی از آن جایز نیست؛ حتی اگر اعتبار آن توسط شرع، غیر از ظن ...
حکمت های حرمت ربا
این دستگاه وارد می شود، و از طریق تغذیه نادرست دیگر بخش ها، کارآمدی درست آن ها را از بین می برد، و با بیمار ساختن کلّ مجموعه، با ایجاد پیام های انحرافی به جای رشد کلّ اندام ها، فقط بخش خاصّی از آن را بیمار گونه رشد می دهد و به تدریج، دیگر نظام و اندام ها را بی رمق می سازد. 2٫ آموزه های دین، پول را وسیله ای برمی شمرد که می تواند نیازهای گوناگون را برآورد، و کارها را درست به جریان اندازد ...
رهدار: پاردایم غالب دین پژوهشی در حوزه صوفیانه است!/ ایزدهی: حوزه باید برای علم آموزی استراتژی تعریف ...
مقداری که هست بشود، می شود تقسیم کار کرد و بخش هایی از مأموریت های دین در خارج کشور را در سطح زعامتی بین مراجع تقسیم کرد؛ مثلاً حوزه زعامت اروپا را به فلان مرجع تقلید بدهیم. روحانیت و منطق توزیع مأموریت ها بر مدار تقوا محور سوم بحث روحانیت است. یکی مسئله اولویت تقوا بر علم است. واقعیت این است که روحانیت ما مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه ...
آیا دین باید پاسخ گوی تمام ابعاد و جوانب زندگی بشر و حیات او باشد؟
وجود دارد که اسلام عزیز، چارچوب ها و چگونگی آن را بیان ننموده باشد؟! از خوردن، آشامیدن، خوابیدن، لباس پوشیدن، آرایش و پیرایش و... گرفته، تا ازدواج، روابط جنسی، بچه دار شدن، تعلیم و تربیت خود و فرزندان...، تا حقوق همسایه و حقوق شهروندی، تا اقتصاد، تجارت، کار، تلاش، سود...، تا ولایت، امامت، حکومت، قضاوت، جنگ، صلح... و خلاصه همه چیز، حتی چگونگی خندیدن یا گریه کردن. چه امری یا چه چیزی وجود دارد که ...