سایر منابع:
سایر خبرها
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
تسلط نظام سرمایه داری در ایران ایجاد شد و چند ده برابر شدن نقدینگی کشور توسط بانک هایی که این امکان را فراهم کرده اند، معلول اقتصاد کمونیستی است و یا اقتصاد اسلامی است؟ سیره عقلا چگونه است که تمایل دارید اسلام را با قرائت اقتصاد سرمایه داری همسو نمایید و تنها این مدل از اقتصاد را عقلایی می پندارید؟ آیا مکتب اقتصاد سوسیالیستی که مدتی در کشورهای اسلامی نیز طرف داران جدی داشته ...
فیلم | ابتنای اقتصاد بر سیره عقلا سخن دقیقی نیست
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد و محقق علوم اسلامی، در یازدهمین نشست فقه حکومتی که در سالن علامه طباطبایی مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تشکر از آیت الله علوی بروجردی برای بازکردن باب گفت و گو و ابراز امیدواری جهت انجام گفت و گوی حضوری رسانه ای، بیان کرد: اولاً اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر عقلا بنا شده ک ...
اقتصاددان حوزوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: اقتصاد اسلامی یا سکولار / قانون بانکداری اسلامی ...
به گزارش خبرگزاری حوزه بحث اقتصاد اسلامی، وجود یا عدم وجود آن از جمله بحث هایی است که این روزها در میان حوزویان داغ شده است، برخی به کل منکر آن می شوند و برخی دیگر وجود آن را نه تنها تأیید می کنند بلکه لازم و ضروری می دانند. برخی هم معتقدند به جای علم اقتصاد اسلامی باید بگوییم نظام اقتصادی اسلام یا ..... در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم رجائی، دانشیار گروه اقتصاد، مؤسسه ...
نقدی بر نفی اقتصاد اسلامی/ حسین عیوضلو
این است که علم اقتصاد می تواند در پارادایم های مختلف قابل قبول باشد و علم لیبرالیستی یا علم سوسیالیستی نداریم؛ اما این به معنای نفی اقتصاد لیبرالیستی یا اقتصاد سوسیالیستی نیست که ایشان دارد اقتصاد اسلامی را نفی می کند. اتفاقاً اقتصاد اسلامی در شرایطی که اقتصاد سوسیالیسم و اقتصاد سرمایه داری وجود نداشتند وجود داشته است. پیامبر گرامی اسلام (ص) خود مؤسس بازار اسلامی بودند و ارکان نظام خرید و ...
انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
متعلق علم اقتصاد) وجود ندارد، اما می توان از مکتب اقتصادی اسلام سخن گفت. این دوگانه را می توان تقریبا هم معنا با دوگانه اقتصاد اثباتی و اقتصاد هنجاری در برخی از خوانش ها دانست. بر این اساس، علم اقتصاد، دانشی است که سیر پدیده های طبیعی در زندگی اقتصادی و اسباب و روابط شان را می یابد و تفسیر می کند. علم اقتصاد، زندگی اقتصادی موجود و نتایج روند ها و سازوکارها و روش های اجراشده در هر جامعه را برمی رسد ...
نکاتی درباره علم دینی و سخنان استاد علوی بروجردی
های علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است، دیگر به سختی می توان از آنها تحت عنوان علم به معنای ساینس یاد کرد. آن هم علم در معنایی که گویی حقیقتی لازمانی و لامکانی است و در همه اعصار و امصار یگانه و بدون تغییر است. در نهایت باید بگویم اگر قرار بود براساس تعداد آیات در مورد داشتن یا نداشتن چیزی حرف بزنیم چگونه ممکن است از بیش از 6000 آیه قران که تنها پانصد تای آن به آیات الاحکام مشهور اند ...
نقد نظرات آیت الله علوی بروجردی در زمینه فلسفه اقتصاد
تصور بسیط و غیرقابل دفاع رواج دارد و گمان می شود که علم چیزی است مبتنی بر واقعیت ها و تجربیات، حالی که کثرت مذاهب و مکاتب و نظریه های علمی لااقل دلیل بر این است که یک علم مشخص متقن مجرب و تام و تمام در کار نیست تا برویم و آن را به عنوان بنای عقلا اخذ کنیم و اسلام را –بدون ارائه دلیل جدی- هوادار آن علم معرفی کنیم. 2. فرض کرده اند که چیز مشخصی به عنوان بنای عقلا درمیان اهل علم یا در میان ...
اقتصاد اسلامی نداریم!
. پیغمبر یک مرشد معنوی هست. بعثت لاتمم مکارم الاخلاق . آمده ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. علم شیمی، یک وقتی می گفتند شیمی اسلامی درست بکنیم! فیزیک اسلامی درست بکنیم! این فرمول هایی است که هست. شما به عنوان مسلمان وارد می شوید، توانستید فرمولی دقیق تر از این یا بهتر از این درست بکنی، وقتی مطرح کردی تمام دنیا از تو می گیرند. بوعلی ...
پاسخ دکتر توتونچیان به ادعای یک روحانی/ اقتصاد اسلامی توهم یا حقیقت؟
فیاض نوشته های ایشان بهره ها برده اند. اظهار نظر ناشیانه ای که یک غیراقتصاددان اخیرا در تائید بازار آزاد نموده است به حق موجب واکنش های متعددی شده است که ریشه در تداخل ناصواب و عدم توانایی تشخیص دو مقوله هنجاری و اثباتی دارد. نباید فراموش کرد که شهید صدر در حیطه تخصص خود مطالب گهرباری در زمینه های مختلف "مکتب" اقتصاد اسلامی دارند. منظور از مکتب نیز چیزی جز بخش هنجاری نظام اقتصادی اسلام ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
باشد یا حتی مبتنی بر روش شناسی فهم اسلامی باشد. ایشان تصویر عجیب و غریبی از اقتصاد اسلامی ارائه می دهد؛ مثلاً فرموده است که در کدام حدیث داریم که تورم چگونه کنترل شود یا سود بانکی چقدر باید باشد، اینها امور عقلائی است؛ آقای علوی! این نگاه سست و ابتدایی به علم است؛ بنده در نامه خود به درخواست بحث داشتم تا این مطالب را برای ایشان بیان کنیم و مبانی و منابع و ارزش های فکر دینی و روش شناسی ...
پذیرش اصول عقلایی مشترک به عنوان بخشی از اقتصاد اسلامی به معنای انحصار احکام و اهداف اقتصاد اسلامی در ...
به گزارش خبرگزاری حوزه ، متن نامه حجت الاسلام امین عابدی نژاد استاد حوزه و عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در پاسخ به اظهارات آیت الله علوی بروجردی به این شرح است: بسمه تعالی جناب حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد علوی بروجردی با اهداء سلام و تحیت اخیرا سخنانی از حضرت عالی منتشر شده که در آن پیرامون علوم انسانی اسلامی و نظامات اجتماعی اسلام مدعیاتی طرح شده که تذکر ...
نقدی بر نظرات آیت الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی
دانند از علم دستبابی بهینه به ثروت، از منابع محدود ؛ ولی مذهب اقتصادی عبارت است از مجموعه قوانین ناظر به اقتصاد، که فرهنگ خاصی به منظور دستیابی به اهداف مطلوب خود، آنها را بر قواعد تولید ثروت، حاکم می کند ؛ از کلیپ مذکور این گونه برداشت می شود که فرق بین این دو موضوع، برای ایشان مغفول مانده است. در اسلام برای هر دو بخش علم اقتصاد و مذهب اقتصادی ، دستورات خاصی هست و انکار آن، ممکن نیست مگر ...
جریان پسااسلام گرایی در حوزه علمیه
، فرزند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، در مراسم یادبود مرحوم آیت الله اردبیلی گفت: این عناوین نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد. نه، اسلام در هر زمینه ای احکام جزیی و قواعد دارد، امّا چیزی به عنوان نظام ندارد. این دو سخن به روشنی تحولی را نشان می دهند، که در فضای گفتمانی حاکم بر حوزه علمیه قم در حال رخ دادن است و با بیانی کوتاه می توان ...
چگونگی شکل گیری رفتار مبتنی بر اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا لشکری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره امکان یا عدم امکان تحقق اقتصاد اسلامی پرداخت و گفت: اقتصاد اسلامی مرکب از دو کلمه شامل اقتصاد و اسلامی است و با توجه به اینکه چه تعریفی از این دو مورد داشته باشیم، ممکن است تعریف ما از اقتصاد اسلامی متفاوت باشد و اقتصاد را نظام اقتصادی، رفتارهای اقتصادی یا علم اقتصاد بدانیم. همچنی ...
احیای هویت تمدنی در سند تحول آموزش و پرورش/ جهان توحیدی در سند 2030 جایگاهی ندارد
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مسیر تعالی کشور است. بخش پایانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توصیه های کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که می توان به عنوان دلالت های تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب از آنها یاد کرد. علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی را می توان مهم ترین توصیه ها و دلالت های ...
بسیاری از دستورات قرآن اقتصادی است
قدس آنلاین : امکان تولید نظریه و علم اقتصاد اسلامی یکی از پرمناقشه ترین مباحثی بود که هفته گذشته در فضای اندیشه ای مطرح شد. مطالبی چون پیغمبر یک مرشد معنوی است؛ آمده ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد نه اینکه بیاید اقتصاد درست کند، نه اینکه بیاید علوم درست کند؛ اقتصاد اسلامی هم یک شوخی است که منجر به واکنش های متفاوتی در فضای اندیشه کشور گردید، سبب شد در بررسی امکان تولید نظریه اقتصاد اسلامی با ...
دعوت به مناظره علمی و انتقاد از تنزل دادن شأن روایات
.... اصل آزادی برای عدالت در ایدئولوژی اسلامی مطرح است. اصل مشارکت مردمی یک اصل است. اصول فقه نظام ولایی سومین بحث، اصول فقه نظام ولایی است. همه آن اصول فقه متعارف قطعاً به کار ما می آید و مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن برخی مباحث اصولی کاربردی هم هست. مثل خود حقیقت حکم، بحث عرف و عقل و سیره عقلا و مصالح و تنقیح مناط و مقاصد الشریعه و مصلحت اسلام و مسلمین و ...
اقتصاد اسلامی نشئت گرفته از پیوند دین و عقلانیت است
محمدزمان رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در گفت وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره امکان یا عدم امکان تحقق و اجرای اقتصاد اسلامی پرداخت و گفت: این موضوعی بسیار مفصل است اما به عنوان الفبای بحث می توان گفت نظام اقتصاد اسلامی، جزئی از نظام اسلامی است. اسلام یک مکتب و نظام محسوب می شود. هر نظام یک سازمان اجتماعی بسیار پیچیده است که خود نظام های فراوانی دارد که با هم در ارتباط هستند و یک هدف دارند و ...
اقتصاد اسلامی؛ توهم یا واقعیت
است که جای آن در فقه شیعه خالی است و همین موضوع سبب شده است چنین توهمی پدید آید که اساساً اسلام مکتب اقتصادی ارائه نکرده است! چیستی علم اقتصاد اسلامی اما بخش دیگری از ادعا های ایشان ناظر به علم اقتصاد اسلامی است. ایشان مدعی هستند که علم اقتصاد یک علم تجربی است و از قواعد علوم تجربی پیروی می کند. علوم تجربی به دنبال کشفِ واقعیت های خارجی هستند و شخصیت و مبانی اعتقادیِ پژوهشگر ...
رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام/ ابوالقاسم علیدوست
توانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که می توان گفت اصلا مطرح نیست. این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمی شود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده ...
اقتصاد اسلامی مفهومی چند پهلو/ محمدرضا یوسفی
نظام های سوسیالیستی از نوع شوروی، یوگسلاوی، آلبانی و چین روبرو بودیم. این امر می تواند برای نظام اقتصاد اسلامی نیز صادق باشد. در نتیجه علم اقتصاد اسلامی به معنای یادشده وجود ندارد؛ اما مکتب و نظام اقتصادی اسلام قابل دفاع و اثبات است. آخرین نکته امکان بنای یک جریان علمی در کنار جریان ارتدوکس اقتصاد است. آیا همانگونه که امروزه با جریانهایی مانند نهادگرایان جدید مواجهیم می توان با الهام از تعالیم دینی به جریانی رقیب دست یافت؟ به نظر نگارنده این امر شدنی است و البته لوازمی می طلبد که باید آنان را به دقت تبیین کرد. ...
حکمت های حرمت ربا
حرمت ربا، ستم به وام گیرنده نیست، و در هیچ یک از آیات به صراحت، علّت حرمت، ستم به وام گیرنده عنوان نشده است. ملاک اصلی در حرمت، این است که به جریان افتادن ربا، جامعه را از تعادل اقتصادی و ثبات لازم و هدفمندی و همسانی در سطح درآمدها و رشد و توسعه مناسب و انسانی و تحمّل سود و زیان، خارج می کند، و به شکاف طبقاتی می انجامد و سرمایه هایی افسانه ای در بخش هایی اندک پدید می آورد. عدل و انصاف از میان می رود ...
آیت الله تسخیری به مثابه یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بود
، ادیان و تمدن ها باید در کنار یکدیگر در فضایی توأم با احترام و اعتماد متقابل همزیستی داشته باشند؛ لذا ایشان بحق شایستگی این را داشت که به عنوان الگوی گفت وگو و همکاری میان ادیان به شمار رود. شخصیتی انعطاف پذیر سپس رباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر، گفت: آیت الله تسخیری از همان آغاز انقلاب همراه آن بود و هرچه داشت تقدیم انقلاب کرد و در برابر شخصیت های جهان اسلام انعطاف پذیر بود ...
رهدار: پاردایم غالب دین پژوهشی در حوزه صوفیانه است!/ ایزدهی: حوزه باید برای علم آموزی استراتژی تعریف ...
مقداری که هست بشود، می شود تقسیم کار کرد و بخش هایی از مأموریت های دین در خارج کشور را در سطح زعامتی بین مراجع تقسیم کرد؛ مثلاً حوزه زعامت اروپا را به فلان مرجع تقلید بدهیم. روحانیت و منطق توزیع مأموریت ها بر مدار تقوا محور سوم بحث روحانیت است. یکی مسئله اولویت تقوا بر علم است. واقعیت این است که روحانیت ما مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه ...