پذیرش اصول عقلایی مشترک به عنوان بخشی از اقتصاد اسلامی به معنای انحصار ...
سایر منابع:
سایر خبرها
نقدی بر نفی اقتصاد اسلامی/ حسین عیوضلو
سیاسی بدانیم که چندان دارای محتوای لازم برای تعمیم به نظامات اقتصادی نیست که البته چنین ادعایی به معنی نفی انقلاب محتوایی است و یک حرکت ضد انقلابی تلقی می شود. ایشان به عنوان یک فقیه باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا هر گونه خلق پول بی ضابطه از سوی بانک مرکزی یا بانک ها امر مشروعی است یا نامشروع؟ چگونه می توان بدون اینکه سودی در واقعیت اقتصادی رخ دهد از تسهیلات گیرنده انتظار پرداخت بهره ...
نقدی بر نظرات آیت الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی
...> 2- در ادامه، ایشان علاوه بر انکار واقعیت اقتصاد اسلامی به انکار واقعیت طب اسلامی ؛ فیزیک اسلامی ، شیمی اسلامی و نیز علوم انسانی اسلامی می پردازند و آن را یک شوخی می دانند؛ استدلال ایشان این است که مگر ما چند تا روایت در زمینه اثبات مسائل این علوم داریم؟ مثلاً ما چند تا روایت برای جراحی مغز داریم؟ بعد می گویند اسلام نیامده برای ما علم بیاورد. از استدلال و بیان ایشان بر اسلامی نبودن این ...
اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر سیره عقلا بنا شده سخن دقیقی نیست
نقلی کند؟ بحث علوم انسانی اسلامی را درست ببینیم. قیاس اقتصاد با فیزیک و شیمی خیلی قیاس مع الفارقی است. وی گفت: ایشان رسالت پیغمبر را محدود می کند به اخلاق. این همه احکام جهاد و قضا و حدود و امر به معروف و... چه؟ وی در پایان تأکید کرد: در این زمینه ها صدها کتاب نوشته شده. با یک مصاحبه عرفی نمی توان اینها را نقد کرد. پیش از آیت الله علوی بروجردی طی بیاناتی وجود نظام اقتصادی را در اسلام را نفی کرده و آن را شوخی دانسته بود. پایان پیام/ 49 ...
نکاتی درباره علم دینی و سخنان استاد علوی بروجردی
شبکه اجتهاد: حجت الاسلام مرتضی روحانی مدیر مسئول موسسه ترجمان و عضو گروه غرب شناسی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سالهاست که در زمینه علوم انسانی و نسبت آن با دین در حال پژوهش و فعالیت است. او در حساب توئیتر خود به مصاحبه اخیر استاد علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی و علوم انسانی این گونه پاسخ داد: آقای بروجردی به عنوان کسی که فقه خوانده خوب می داند که ...
رئیس مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع): شهید صدر پاسخ مدعیان عدم وجود اقتصاد اسلامی را ...
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه ، گفت: مکتب اقتصاد اسلامی را کسی می تواند مطرح کند و در خصوص کیفیت و تحقق آن در اسلام بحث کند که یک مقاله علمی پژوهشی در این حوزه بنویسد. وی افزود: یک شخصیت علمی زمانی که می خواهد در خصوص یک مکتب اقتصادی صحبت کند. از جمله مکتب اقتصاد اسلام، باید حتما مقاله ای در این حوزه داشته باشد یا استاد این مبحث باشد یا از طریق یک رساله علمی، ع ...
اقتصاد اسلامی نداریم!
شبکه اجتهاد: استاد سید محمدجواد علوی بروجردی نوه دختری آیت الله بروجردی (ره) و از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با اکوایران به موضع اقتصاد اسلامی پرداخته و آن را نفی کرده است. بخشی از سخنان ایشان را می خوانید: اسلام و اقتصاد؛ دین حامی اقتصاد عقلایی در اسلام مالکیت به رسمیت شناخته شده است. مالکیت، وقتی ما در مکاسب تعریف می کنیم، یعنی اضافه ی اشیا به اشخاص. این ...
حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی
آزاد و نگاه منفی به رویکردهای سوسیالیستی، از سمت نظام سوسیالیستی به سمت نظام بازار آزاد غش کردند و ظاهرا تمایل دارند که از اسلام نیز برداشتی سازگار با اقتصاد سرمایه داری ارائه کنند. ایشان دچار خلط علوم انسانی و تجربی نیز شده و تصور کردند که وقتی از علم اقتصاد اسلامی سخن می گوییم، این جمله شبیه ادعای فیزیک یا شیمی اسلامی است. اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
به گزارش ایکنا، آیت الله سیدجواد علوی بروجردی، از اساتید حوزه علمیه قم، چند روز قبل در دیدار با مسئولان یکی از بانک های قم مطالبی را درباره اقتصاد اسلامی و امکان آن بیان کرد؛ ایشان چندی پیش نیز در مصاحبه با یک نشریه سخنانی را درباره اسلامی سازی علوم انسانی بیان کرده بود که واکنش های متعددی به همراه داشت، از جمله حجج اسلام خسروپناه، شریفی و کشوری به نقد این سخنان پرداختند. از آنجا که ...
بررسی تطبیقی مبانی فکری وهابیت با حنابله
مجرد و فراتر از ماده را نیز نفی می کنند، گفت: آنان تقسیم عالم به غیب و شهود را به دلیل اینکه در قرآن بعضی از امور غیبی نام برده شده است، می پذیرند لکن غیبی که در عالم آخرت به صورت محسوس دیده می شود. وی با اشاره به اینکه مهمترین چالش هایی که وهابیت برای جهان اسلام رقم زده است را می توان در حوزه معناشناسی جستجو کرد، افزود: آنان با مبانی جدید در مفاهیمی حساس و پرکاربرد مانند توحید و شرک و ایمان و ...
انکار مکتب اقتصادی جفا به اسلام است/ عده ای به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد آن را می گیرند
به گزارش شبکه اجتهاد ، استاد مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه خود با اشاره به طرح برخی مباحث در مورد اقتصاد اسلامی در روزهای اخیر در فضای رسانه ای، گفت: گاهی این مسئله مطرح می شود که اسلام اقتصاد و مکتب اقتصادی ندارد؛ برخی رفقا می گویند ما اقتصاد اسلامی نداریم، شما چه درسی می دهید؟ البته مثال هایی هم که می زنند نشان می دهد آشنایی چندانی با این مباحث ندارند. وی با بیان اینکه برخی افراد ...
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
شده و مکتب را زمینه های فلسفی، ارز ش ها، اهداف و احکام حاکم بر نظام اقتصادی می داند که ریل حرکت جامعه است، بحث بر سر اسلامی شدن علم اقتصاد به مفهوم اقتصاد پوزیتیویستی نیست، بلکه سخن بر سر ارزش های حاکم بر نظام اقتصادی و نوع نگاه به تولید، شکل توزیع، مفهوم عدالت و شکل رسیدن به آن است. کارکرد بانک نگاه خوش بینانه شما به نظام بانکی و موضوع شناسی غلط حضرت عالی از بانک به عنوان ...
علوم انسانی اسلامی و منقول سازی
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، سید حمیدرضا میررکنی؛ سهل است علوم انسانی اسلامی را نفی کردن و علیه هوادارانش داد سخن سر دادن. به هر حال با اشاره به هر جای علوم انسانی امروز می توان نشان داد که این علم، اسلامی نیست. نیز با دست گذاشتن بر هر سطر از متون مَدرَسی حوزه های علمیه، می توان ثابت کرد که این علم، با علوم انسانی امروز فاصله فراوان دارد. اما آیا چنین مطلبی را هواداران طرح علم انسانی اسلامی در ...
پاسخ دکتر توتونچیان به ادعای یک روحانی/ اقتصاد اسلامی توهم یا حقیقت؟
تحریر در آورده است. یکی از این آثار، کتاب پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایه داری است که عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی را نیز کسب کرده است. متن کامل یادداشت دکتر توتونچیان درباره اقتصاد اسلامی در ادامه آمده است: شهید مطهری درباره تسلط و نفوذ غیرمسلمان بر مسلمان می نویسند: اسلام می خواهد که غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر می شود که ...
جریان پسااسلام گرایی در حوزه علمیه
، فرزند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، در مراسم یادبود مرحوم آیت الله اردبیلی گفت: این عناوین نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد. نه، اسلام در هر زمینه ای احکام جزیی و قواعد دارد، امّا چیزی به عنوان نظام ندارد. این دو سخن به روشنی تحولی را نشان می دهند، که در فضای گفتمانی حاکم بر حوزه علمیه قم در حال رخ دادن است و با بیانی کوتاه می توان ...
انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
به گزارش فرهیختگان ، مهدی حسین زاده یزدی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: یکی از علمای حوزه علمیه قم، در گفت وگوی اختصاصی با اکو ایران مدعی شده اند اقتصاد اسلامی نداریم. ایشان این ادعا را به جامعه شناسی و روانشناسی و سایر علوم انسانی نیز تسری داده اند. درباره این ادعا ملاحظاتی وجود دارد که در قالب نکاتی چند برمی رسم. 1_ یکی از ...
اقتصاد اسلامی؛ توهم یا واقعیت
احکام اقتصادی اسلام به دست آورد. آیا هر امر عقلایی، لزوماً مورد تأیید اسلام است؟ اساساً غالب سیره های عقلایی در سطح عوامل اقتصادی پدید می آیند و ممکن است در سطح کلان اقتصادی مضرّ به حال اقتصاد باشند. بدون در نظر گرفتن اثرات کلان یک سیره عقلایی، نمی توان به صرفِ عقلایی بودن، حکم به جواز آن داد. به عنوان نمونه، ربا که یک امر عقلایی است به دلیل آن که مضراتی در سطح کلان اقتصاد بر جای می ...
نظریه چگالش فضائل مبنایی جدید برای کشف حقانیت اسلام ناب
قیاسی یک قاعده کلی را در نظر می گیرند و به موارد جزئی تعمیم می دهند، یعنی به بیان دیگر از کُل به جزء می رسند. وی ادامه داد: اما شیوه استقرایی یا آماری که از آن در مباحث و استدلال های دینی کمتر استفاده شده و می شود، تلاش می کند تا از مشاهده به قاعده و به بیان دیگر از جزء به کل برسد. این محقق و پژوهشگر دانشگاهی افزود: به نظر می رسد که می توان با مشاهده و مطالعه نسل شکوهمند و ...
چگونگی شکل گیری رفتار مبتنی بر اقتصاد اسلامی
ز مسلمانان انتظار دارد. بنابراین اسلام برخی آموزه ها و قوانین را بنیان می نهد تا در نهایت رفتارهای خاصی شکل بگیرد تا هدفی همانند سعادت انسان محقق شود. لذا با چنین دیدگاهی باید حتماً بر وجود نظام اقتصادی اسلامی تأکید کنیم. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: این موضوع از این جهت اهمیت بسیاری دارد که مسئله ساختارها و ترتیبات اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. فرض کنید دن ...
فقدان احکام ناظر به ساختار؛ بزرگترین نقص فقه موجود / تهذیب نظامات غربی برای اسلامی سازی کافی نیست
.... در هر کدام از اینها فقه رفتاری، ساختاری و اجتماعی باید بحث شود. هر یک از این فقه های نظام یک ایدئولوژی خاص هم دارند. مثلاً اصل انواع سه گانه مالکیت خصوصی، عمومی و دولتی در بخش اصول اقتصاد اسلامی مطرح می شود. واکنش به اظهارات آیت الله علوی بروجردی خسروپناه در ادامه به نقد بیانات نقل شده از آیت الله علوی بروجردی در خصوص عدم وجود نظام اقتصادی در اسلام پرداخت. حجت الاسلام ...
اقتصاد اسلامی نشئت گرفته از پیوند دین و عقلانیت است
محمدزمان رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در گفت وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره امکان یا عدم امکان تحقق و اجرای اقتصاد اسلامی پرداخت و گفت: این موضوعی بسیار مفصل است اما به عنوان الفبای بحث می توان گفت نظام اقتصاد اسلامی، جزئی از نظام اسلامی است. اسلام یک مکتب و نظام محسوب می شود. هر نظام یک سازمان اجتماعی بسیار پیچیده است که خود نظام های فراوانی دارد که با هم در ارتباط هستند و یک هدف دارند و ...
ارتباط هوش مصنوعی با علوم انسانی و اسلامی/ نیاز ویژه به اصول فقهی در بازی های رایانه ای
. در بازی های رایانه ای نیاز ویژه ای به اصول فقهی داریم وی اضافه کرد: یکی از مهمترین اهداف ما در ارتباط هوش مصنوعی و علوم اسلامی این است که هر کسی که راجع به هوش مصنوعی و متن اطلاعاتی داشته باشد می تواند به شبکه ای که ما برای محققان و پژوهشگران راه اندازی می کنیم متصل شود. در واقع در این شبکه کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی، پیکره های زیرساختی، چالش و فرصت برای حوزه فقه هوش ...
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه: اقتصاد اسلامی، جدی است نه شوخی
اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست. حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. عبدالحسین خسروپناه 10 مهر 1399 حوزه علمیه قم ...
حوزه در مجتهد پروری ضعف دارد/ حاشیه و متغیّر مزاحم برای درس خواندن طلبه ها خیلی زیاد است/ وضعیت فعلی ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام والمسلمین مهراب صادق نیا در مورد وضعیت کنونی علمی پژوهشی حوزه علمیه قم به شفقنا گفت: حوزه علمیه بخشی از جامعه ایران است که دو متغیّر اساسی در شکل گیری، تحولات و کیفیت منابع انسانی آن نقش دارد؛ نخستین متغیّر، وضعیت اجتماعی ایران به لحاظ ساختار و ترکیب جمعیتی و حتی مهاجرت از شهر به روستا و بالعکس است و متغیر دوم وضعیت دین در جامعه ایران است یعنی دین در جامعه ایران به هرسویی برود در وضعیت و ساختار حوزه تاثیر دارد به عنوان ...
تأمل و بررسی سخنان رهبر حزب اسلامی افغانستان
عَشَرَ خَلِیفَةً (صحیح مسلم ج6 ص 3 ح4598 ) یعنی پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله ) فرمودند : این امر (مسئله خلافت بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) منقضی نمی شود تا اینکه دوازده خلیفه در بین آنها بگذرد؛ 2) حکمتیار در سخنانش، قم و نجف را قبله ی شیعیان دانسته است؛ هرچند از این لحاظ که قم و نجف مرکز علمی و دینی شیعیان جهان به حساب می آید، حرف به دور از واقعیت نیست؛ چنانکه مرکز علمی و دینی اهل ...
بسیاری از دستورات قرآن اقتصادی است
دکتر سیدمرتضی مرتضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید. گزاره ای که احتمالاً شما نیز در این هفته آن را شنیدید این بود که پیامبر، مارکس و فریدمن و ابن سینا نیست و ما خودمان باید دست به تولید علم بزنیم و ادعا شد ما چیزی با عنوان اقتصاد اسلامی نداریم اگر این گونه است پس ما چه چیزی را دیگر می خواهیم تولید کنیم چرا که این ها که در غرب تولید ...