توجه علامه جعفری به اقالیم هفتگانه معرفت به جای کتاب و سنت
سایر منابع:
سایر خبرها
علامه طباطبایی؛ جامعه، قانون و حکومت اسلامی
...، ص51). علامه معتقد است وظیفه افراد انسان همانند وظیفه آنان در قبال اعضای بدن خود است. آدمی باید منافع خود را به کار گیرد تا همگان از زحمت او بهره برند. عدالت اجتماعی در منظر علامه این است که انسان نسبت به حقوق دیگران افراط و تفریط روا ندارد، همه را در برابر قانون یکسان ببیند و در اجرای مقررات دینی از حق تجاوز نکند (تعالیم اسلام، ص222-224). به نظر طباطبایی اسلام تمام امتیازات طبقاتی ...
در محضر سه حکیم / داریوش شایگان
من از محضر چهار تن فیض برده ام که هر یک از آنها برایم ارزش خاص خود را دارد. بی هیچ تردیدی، علامه طباطبایی را بیش از همه ستوده و دوست داشته ام. به او احساس ارادت و احترامی سرشار از عشق و تفاهم داشته ام . سوای احاطه وسیع او بر تمامی گسترة فرهنگ اسلامی، آن خصلت او که مرا سخت تکان داد، گشادگی و آمادگی اش برای پذیرش بود: به همه حرفی گوش می داد، کنجکاو بود و نسبت به جهان های دیگر معرفت حساسیت و هشیاری بسیار داشت. ...
ویژگی های یک نظام سیاسی موجه از دیدگاه تامس نیگل/ ناکجاآباد کجاست؟
جانبداری اش وجود دارد که با در نظر گرفتن منافع و جانبداری دیگران معقول است و او اگر از حدی بیشتر بخواهد، برایش نامعقول خواهد بود. 2) اگر یک آرایه سیاسی با توجه به مورد (1) به شخصی دلیلی اقامه کند که خواستن اش برای او معقول است، در این صورت نامعقول خواهد بود که او آن را رد کند و به دنبال بدیل دیگری باشد. پس نظامی مشروع خواهد بود که این دو اصل عام بی طرفی و جانبداری معقول را به گونه ای ...
تمدن نوین اسلامی با تک صدایی ایجاد نمی شود
یسم و ایده آلیسم است. فلسفه های غرب گرفتار ایده آلیسم و نسبی گرایی شده اند. هم فلسفه های مارکسیستی و هم فلسفه های تجربه گرایی سر از نسبی گرایی درآورده اند در حالی که مبنای معرفت شناختی ما رئالیسم معرفتی است. یکی از منابع شناختی که معرفت صادق از کاذب را تشخیص می دهد عقل انسان است، یکی دیگر وحی است که از عالم ملکوت به دست ما رسیده و حقایق عالم را به رایگان در اختیار ما قرار می دهد. بنابراین ما ا ...
زیباییِ یک حیات معقول
امر معقول در جمال محسوس است. مرحوم جعفری در فصلی با عنوان زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی مهم ترین سوال جهان زیبایی شناسی را که در سطور نخستین این کلام بدان اشاره کردیم در سه نظریه مورد تحلیل و بسط موشکافانه قرار می دهد. وی این سه نظریه را چنین باز می گوید: نظریه یکم: زیبایی عبارت است از یک نمود عینی که مورد پسند ذهن و خوشایند باشد و ذهن آدمی هیچ نقشی جز منعکس ساختن آن ندارد. ...
ابتکار علامه طباطبایی در استنباط احکام فقهی و اخلاقی
ا با مالکیت قراردادی که بین انسان ها باب است مقایسه می کنند، مالکیت خداوند را کاملاً به معنای حقیقی، و نه اعتباری باز می کنند تا به طور کامل برای مردم روشن شود. نکته دیگر اثر اعتباریات بر احکام اجتماعی است که علامه با بهره گیری از آیات قرآن، احکامی را به جامعه استناد می دهند. در مورد احکام فقهی، دایره بحث را بزرگ تر می کنم؛ گسترده تر از احکام فقهی، احکام اخلاقی به عنوان زیرمجموعه ای از ح ...
نیاز داریم تا هنرمندان بزرگی همچون آیت الله نجومی را مطرح کنیم
به گزارش خبرنگار مهر ، با همکاری خانه اندیشه حوزه هنری، انتشارات بنیان مرصوص و اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه نشست تحلیل و بررسی کتاب عرفان هنری انسان به مناسبت 25 آبان ماه سالگرد رحلت آیت الله نجومی به صورت مجازی برگزار شد. در ابتدای این جلسه از تابلوی سیاه قلم تمثال آیت الله نجومی اثر هنرمند کرمانشاهی، نرگس ادبی؛ و نیز جلد دوم کتاب در یاد ماندگاران با عنوان " هو الجمیل ...
جنبش های نوپدید دینی پس از ابتلای دنیای غرب به بحران معنویت شکل گرفت
و جریانی، بگوییم عرفان. همچنین هر معنویتی لایق واژه عرفان نیستند. برخی تعابیر نادر هم در کتاب هست مثلا در جایی میگوید اولین اعتراض به دین از ناحیه خود دین انجام گرفته است. همچنین در مواردی به مواجهه و تعارض علم و دین اشاره می شود به نظر من ارتباطی با تعارض ندارد. در بخشی از کتاب به نقد عرفان مسیحی و بودایی و ... اشاره کردید اما خواننده این پرسش مطرح میکند که آیا مولف نمی خواهد ...
محمدتقی جعفری؛ دانشمندِ جامع
کریم باشند و سرمشق قرار گیرند. استاد علامه جعفری، این مستقل اندیشی را از سال ها پیش در آثار خویش نشان داده اند، از جمله در مباحث مهم کتاب ارتباط انسان جهان ، به هنگام نقد آرای گوناگون فیلسوفان و متفکّران شرقی و غربی. و همچنین در کتاب مبدأ اعلی، به هنگام بحث درباره مسائل رایج درباره وجود ، که همواره با پرهیز از هرگونه نقد علمی آزاد تدریس و تکرار شده است. در کتاب یادشده، در این باره مطالبی مفصل آمده ...
تفسیر بی نظیر المیزان آینه علم و عرفان علامه است
تبریزی (ره) را می توان به عنوان یکی از متفکران برجسته تاریخ تفکر اسلامی قلمداد کرد. به گونه ای که در تاریخ ضبط است، علامه طباطبایی (ره) با دو گام اساسی، تحولی نو در سیرتعلیمی و تحقیقی جامعه بنیان نهاد؛ نخست نیازسنجی حوزه علمیه در باب احساس لزوم به آموزش فلسفه و عرفان و اقدام در این باب و درگام بعدی تدریس قرآن و تألیف تفسیری نو در دوران رکود قرآن پژوهی. علامه در این باره می گویند ...
شخصیت فلسفی امام خمینی (س)
استمرار حوزه و مکتب اصفهان بوده در دوره هایی دچارکم رونقی شده بود که با تأُسیس و تجدید حیات و نشاط حوزه علمیه قم با همت و درایت آیت الله حائری(قدس سره)، حیاتی مجدد یافت و به رغم بعضی تنگ نظری ها و مخالفت های شدید با علوم عقلی، امام خمینی، به خصوص تابیش از هجرت علامه طباطبایی(قدس سره) به حوزه علمیه قم، نقش حیاتی و بی بدیلی در احیا و استمرار دروس فلسفه و عرفان داشته است. استاد علامه سیدجلال الدین ...
مردی که زیاد می دانست!
.... این چهار شاعر عبارتند از خیام، نظامی، سعدی و حافظ که علامه در قالب چهار مقاله در این کتاب با عناوین تحلیل شخصیت خیام و بررسی رباعیات خیام ، حکمت، عرفان و اخلاق در شعر نظامی گنجوی ، تلاقی حکمت و ادب در آثار سعدی و تحلیل اندیشه ها و شخصیت حافظ (خلوت انس) آن ها را مورد بررسی قرار داده است. علامه از ادبیات روسیه می گوید علامه جعفری نظریه مهمی دارد با عنوان فرهنگ مشترک بشری ...
تعاریف نادرست از علم، عقل و دین؛ مشکلات اساسی دنیای غرب
.... فلسفه در گذشته تاریخ به این معنا به کار برده نمی شد و این یک معنای جدیدی است که فلسفه را در مقابل علم قرار می دهد و فلسفه به لحاظ تاریخی مقدم بر روش عقلی است و یک نقش تمهیدی دارد. اما قبل از این دانشی که نوعی روش مند است، نوع دیگری از معرفت است که با روش تخیلی و تشبیهی است که معرفت دینی است. علامه جعفری و نقد دیدگاه غربیان در مورد معرفت دینی، عقلی و تجربی علامه به این ...
تولید علوم انسانی اسلامی تبیین صحیح حیات معقول و کشف عناصر من حقیقی انسان است
با الفاظ گوناگون مانند شخصیت، روان و روح مطرح می شود . علامه جعفری موضوع علوم انسانی را نمودشناسی و رفتارشناسی و یک ساحت خاص از انسان نمی داند و معتقد است که آن نظریات که فقط به بعد و ساحتی از ساحات انسان توجه کرده اند، انسان را در حد دندانه های ماشین ناآگاه پایین آورده اند و سپس مورد تحقیق قرار می دهند؛ از این رو، آنان به ماشین شناسی و نه انسان شناسی می پردازند . انواع و ...
معرفت شناسی علامه جعفری تابع روشی مرکب از عقل و نقل است
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، امروز، یکشنبه 25 آبان ماه، با سخنرانی حجج اسلام سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمد رضا لواسانی و نیز سیدجواد میری برگزار شد. حجت الاسلام سیدمحمدرضا لواسانی، متخصص در حوزه روانشناسی ادیان در این سمینار با موضوع تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری به ارائه سخن پرداخت که در ادامه متن آن را می ...
علامه جعفری و پاسخ به نیازهای انسان با اندیشه های مولانا
استاد بودند. علامه جعفری یکی از شخصیت های جهانی مشهور مولوی شناسی، مثنوی شناسی، عرفان اسلامی و فلسفه اسلامی هستند و اغلب دانشجویان دانشگاه های جهان که در حوزه های فوق تحقیق می کنند، به آرای ایشان مراجعه می کنند. در ایران اغلب دانشجویان و روشنفکران، قبل از انقلاب از طریق تعالیم علامه جعفری با مثنوی و عرفان اسلامی مأنوس شدند. در آن زمان البته آیت الله حسن زاده و آیت الله جوادی آملی معروف نبودند و آنان ...
معرفت جامع دینی با کاربست همه معارف حاصل می شود
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، امروز، یکشنبه 25 آبان ماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت های حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و شاگرد علامه جعفری را می خوانید که با موضوع معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ایراد شده است. معرفت دینی از دیدگاه علامه جعفری موضوع ذواب ...
حیات معقول ظرف شکوفایی استعدادهای انسان است
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، امروز، یکشنبه 25 آبان، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت های سیدمحمد ثقفی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز را می خوانید؛ سه حقیقت روشن در قلمرو معرفت بشری سه حقیقت رو ...
نوآوری علامه طباطبایی در استخراج حقایق عرفانی از آیات و روایات
...؛ یعنی در میان کلمات وجودی، تنها کلمه ای که تمام اسماء و صفات را در خود جای داده و با اینکه یک کلمه است، اما همه کلمات با او هستند، انسان کاملِ ولی است که مظهر اسماء و صفات خداوند است و تمام اسماء در او پیاده شده است. جناب علامه طباطبایی برای این معنا آیه: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا را مورد تأکید قرار می دهد و می فرماید که مراد از این عَلَّمَ ، تعلیم مکتبی و مدرسی نیست که چیزی ...
علامه جعفری در فلسفه اسلامی محصور نشد
، معرفت شناسی، اخلاق، زیبایی شناسی، فرهنگ، حقیقت حیات، حیات معقول و ... بحث های متنوعی دارد و دو حوزه کلی در آثار ایشان دیده می شود؛ یکی تأملات شان در باب نهج البلاغه و دیگری در مورد مثنوی مولوی است. قبل از پاسخ به این پرسش، باید به پایه فکری شخصیت علامه جعفری التفات و توجه داشته باشیم تا بتوانیم به پرسشی که مطرح شد، پاسخ دهیم. ایشان به عنوان یک شخصیت نواندیش درصدد بود که با استفاده از آثار بزرگان و ...
طریقه احراقیه ؛ وجه ممیزه مکتب تربیتی علامه طباطبایی/ سیری در مراتب نظری و عملی سلوک علامه
شود یک مبنای جدی در این مکتب تربیت، چون راه منحصر و میان بر و در عین حال با کمترین زحمت از طریق دقت و تمرکز به معرفت النفس است. البته براهین مختلفی دلالت بر این معنا می کند و خود علامه نیز در المیزان به برخی از این ادله اشاره می کنند که در رساله های الانسان قبل الدنیا فی الدنیا و بعد الدنیا و به ویژه در رساله الولایه به صورت اخص در مورد این مطالب برهان اقامه می کنند و در آیات و روایات نکاتی می ...
علامه جعفری، نواندیشی احیاگر
مرحوم آقای جعفری در بُعد مبادی علمی، متمایز از دیگر متفکران معاصر است. تأکیدی که علامه جعفری روی تحلیل علمی داشت، این بود که به لحاظ مبنای فکری، آن مبانی را اخذ کند تا مبنای علمی ایشان در تعارض با مبنای فلسفی اش قرار نگیرد. علم و تحلیل های علمی برای ایشان موضوعیت داشت؛ نوع کارهایی که ایشان در موضوعات جدید داشتند، مانند زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام و بحث شناخت از دیدگاه علمی، فلسفی و قرآنی ...
علامه طباطبایی نمونه بارزی از عقلانیت همراه با معنویت و تعقل بود
حجت الاسلام اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی که با ایسنا درباره سالروز درگذشت علامه طباطبایی گفت وگو می کرد، اظهار کرد: ایشان در بین اهل علم و معرفت دینی و مجموعه ای از معارف دینی الهی، اهل عرفان و استاد اخلاقی کم نظیر در رشد شخصیت های برجسته علمی و تربیت شاگردان انقلابی و ولایی بودند و در حرکت علمی جهان اسلام به لحاظ تأثیر گذاری و ایجاد تحول و ...
لزوم تناسب بین کتاب و خواننده/ خاطرات جنگ جذاب و انسان ساز هستند
آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، به مناسبت 24 آبان؛ سالروز رحلت علامه طباطبایی و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: علامه طباطبایی به عنوان یکی از نویسندگان قرآنی ما در قرن اخیر مطرح است؛ یعنی تقریباً بعد از قریب به 10 قرن یک اثر تفسیری جدید در عالم اسلام پیدا شد و آن المیزان این بزرگوار است. استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان و امام جماعت ...
فیرحی؛ دغدغه تداوم مسیر نائینی و طالقانی
جهان اسلام و مسئلهٔ سیاسی اسلام در جهان امروز چنان که میشل فوکو در زمان انقلاب ایران به درستی گفته بود بیش از آن که ناشی از تفاسیر گوناگون ممکن از فقه و شریعت اسلامی باشد، متأثر از درک نادرست یا نامکفی علما و فقهای مسلمان از امر قدرت و حکومت سیاسی در دوران و جهان ما است. درک ناقص در این امر، یعنی در عقل و اجماعی که پابه پای علم و زمان تحول نیافته باشد، بطورطبیعی نمی تواند خوانش به روزی از ...
عقلانیت تعالی محور در مقابل عقلانیت خود بنیاد
رابطه با بحث عقلانیت می گویند به لحاظ معرفت شناسی و انسان شناسی بسیار متفاوت است. شاید در بعضی مصادیق و در بعضی از محور ها شباهت هایی بین این عقلانیت ها پیدا شود؛ امّا در بحث مبنایی کاملاً با عقلانیت در غرب متفاوت است. در دوره ی کلاسیک یک خاستگاه عقل، فرابشری می شود و عمل بر طبق نظام طبیعت صورت می گیرد. در دوران قرون وسطی بحث تقدیر الهی خاستگاه عقل الهی می شود. در حالی که در دوران مدرن ...
امام خمینی در نگاه علامه جعفری
به خدمتشان خواهم گفت. در صورتی که منظور من از رسیدن به خدمتشان، احوالپرسی و دیدار بود. حالت طبیعی و بی پیرایگی پس از مراجعت معظم له از خارج، در سال 1357 در مجلسی بسیار مهم که دانشمند محترم، واعظ مشهور آقای فلسفی سخنرانی داشتند، داستان بسیار خنده آوری را از روزگار گذشته نقل می کردند. من با کمال دقت و کنجکاوی شدید، صورت امام را مورد توجه قرار داده بودم و منظور این بود که آیا ایشان ...
علامه طباطبایی؛ جامعه، قانون و حکومت اسلامی
...، ص51). علامه معتقد است وظیفه افراد انسان همانند وظیفه آنان در قبال اعضای بدن خود است. آدمی باید منافع خود را به کار گیرد تا همگان از زحمت او بهره برند. عدالت اجتماعی در منظر علامه این است که انسان نسبت به حقوق دیگران افراط و تفریط روا ندارد، همه را در برابر قانون یکسان ببیند و در اجرای مقررات دینی از حق تجاوز نکند (تعالیم اسلام، ص222-224). به نظر طباطبایی اسلام تمام امتیازات طبقاتی را ...