سایر منابع:
سایر خبرها
هدف از فلسفه دین با هدف کلام متفاوت است
فلسفی اهمیت یافته است، دین به عنوان یکی از متعلقات بحث فلسفی مطرح شده است، اما استقلال فلسفه دین در قرن بیستم شکل گرفته است. اما اگر مسائل و مباحث فلسفه دین را در نظر بگیریم، این مباحث ریشه در بسیاری از سنت های دینی و فکری بشر بر روی کره زمین دارد و حتی در عالم اسلام، سابقه دیرینه ای دارد که در میان فلاسفه و متکلمان و عرفا این بحث ها مطرح بوده است، اما ویژگی خاصی که در قرن بیستم آن است که، این ...
سیری در برخی اندیشه های استاد واعظ زاده
تمام مبانی اعتقادی را بر اساس فلسفه درست کنند که مورد قبول ما نیست. آقای سید جلال الدین آشتیانی از قول یکی از فلاسفه متاخر نقل می کرد که از او خواسته بودند کتابی در اصول عقاید ارائه بدهد، گفته بود اسفار ملاصدرا. این شیوه درست نیست. غزالی 16 مسئله مطرح کرده در مورد فلسفه که مخالف اسلام است: مساله علم خدا، قدرت الهی؛ و معاد و... استاد واعظ زاده در برابر این سؤال که: استدلال های ...
از دعوای اُمّل و قرتی تا مسئله حسین قلی و اسپینوزا
...، با کیفیت بالاتری نسبت به فلسفه یونانیان مطرح شده است. برای همین می بینید که نهضت ترجمه برعکس شد. از قرن 14 میلادی اروپاییان شروع کردند به ترجمه آثار اندیشمندان مسلمان. از این نظر تمدن غرب وامدار تمدن اسلام است. اتم و جزء لایتجزا پس اینگونه نبوده که متفکران مسلمان فلسفه یونان را قلب کنند و روکش اسلامی به آن بدهند. این حرف بیشتر درباره مبحث کلام صحیح است که مسلمانان آموزه ...
آیت الله رشاد: فلسفه دین محدود به عقاید و مناسک دینی نیست/ تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر ره آورد ...
در این باره به رشته تحریر درآمده است. وی اظهار کرد: موضوع این شاخه از فلسفه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرن بیستم بوده است و می توان گفت که یکی از مهمترین شاخه هاست. فلسفه دین نگاهی به مقولات و گزاره های دینی دارد و از روزی که فلسفه در عالم بشریت رونق گرفته، دین از متعلقات این بحث مطرح شده است، اما استقلال فلسفه دین از قرن بیستم شکل گرفته است، البته مباحث فلسفه دین در عالم اسلام سابقه ...
بهترین رهاورد فلسفه دین فهماندن حقیقت انسان است
به گزارش ایکنا، همایش ملی فلسفه دین اسلامی، امروز، 27 آذرماه، به صورت مجازی برگزار شد. در این همایش علاوه بر پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی؛ اساتید حوزه و دانشگاه همچون آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ...
شریعتی نیز معتقد به اجتهاد و فقاهت در اسلام بود
فردی که خود را تلویحا در یک چهارچوب فکری تعریف می کند بهترین راه مواجهه با افکارش، مقایسه چهارچوب مورد نظر وی با وضع موجود است. با آن جهان بینی و انسان شناسی که شریعتی ارائه می دهد، ایدئولوژی تشیع پدید می آید که مسیر انسان را برای رسیدن به یک جامعه ایده آل توحیدی مشخص می کند. ایدئولوژی تشیع بر دو اصل استوار است: اصل امامت و اصل عدل. شریعتی در بسیاری از آثار و سخنرانی های خود از جمله در ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: فلسفه دین این است که بین نظر و عمل پیوند ناگسستنی ایجاد کند
همایش یا نشست و پژوهش افزودند و می افزایند، خدای سبحان به احسن وجه بپذیرد و پاداش حسن عطا کند. محور بحث و گفتگو فلسفه دین است، با بیان اینکه دین رهاوردها و دستاوردهای علمی بسیاری داشته و دارد، گرچه خود دین رهاورد فراوان علمی و عملی داشت و دارد، تحقیق و پژوهش در مورد فلسفه دین نیز رهاورد فراوانی داشت و دارد اما اصل تحقیق وظیفه ماست اولا، حفظ رهاورد این پژوهش وظیفه ماست ثانیا، عمل به نشر آن ...
ایران اسلامی؛ مینیاتور اندیشه های مختلف فلسفی دینی
نیا با اشاره به اینکه مباحث دینی از صدر اسلام با دیدگاه فلسفی مورد توجه قرار داشته است، بیان کرد: فلسفه دین نوعی نگاه فلسفی به دین و گزاره های اعتقادی دارد؛ از روزی که فلسفه میان بشریت رواج پیدا کرده، دین به عنوان یکی از متعلقات آن مورد توجه قرار گرفته است. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پوزیتویسم منطقی مسأله دین و فلسفه آن را بی معنا می دانست، عنوان کرد: بعد از افول پوزیتویسم منطقی ...
در وبینار تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد: تقویت تعامل حوزه و دانشگاه برای پاسخگویی به سؤالات جدید ...
دانشگاه صنعتی شریف، ضمن بیان تاریخچه اجمالی رابطه علم با فلسفه و دین در جهان غرب و جهان اسلام، گفت: فراز و نشیب زیادی میان دین و فلسفه با علم در جهان غرب و اسلام وجود داشت و این رابطه گاهی تحت تاثیر حاکمان و برخی مواقع نیز موجب ایجاد نگرش حاکمیتی جدید می شد و گاهی همانند دوره قرون وسطی برتری با دین بود و گاهی همانند قرون هجده و اوایل قرون نوزده برتری با علم بمعنای تجربه بود؛ اما علی رغم گسترش ...
نقدی بر نظریه مجتهدشبستری در مورد زبان دین
به گزارش ایکنا، همایش ملی فلسفه دین اسلامی، امروز، 27 آذرماه، به صورت مجازی برگزار شد. در این همایش علاوه بر پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی؛ اساتید حوزه و دانشگاه همچون آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب علمی فلسفه دین ...
فلسفه دین آموزه های اسلام را مورد تحلیل عقلانی قرار می دهد
مورد نظر فلسفه دین شبهاتی که از سوی مجتهد شبستری در زمینه زبان دین مطرح شده است را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مجتهد شبستری امکان اثبات گزاره های قرآنی و واقع نما تلقی کردن این گزاره ها را زیر سؤال می برد و زبان دین را نمادین تلقی می کند. حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: مجتهد شبستری قائل است گزاره های قرآنی را نمی توان سخن خدا تلقی کرد و ما باید زبان دین که مجموعه ای از ...
بررسی دیدگاه های شهید فخری زاده در حوزه فیزیک و فلسفه اسلامی
فخری زاده با پیشرفته ترین آلات روز و در کنار همسرشان به شهادت رسیدند. شهید فخری زاده از نظر امنیتی و شخصیت چندان علاقه نداشت که در رسانه ها مطرح شود و انسان کتومی بود. استاد فلسفه اسلامی بیان کرد: شهید فخری زاده شخصیتی بسیار پرکار و بسیار منظم بود و در سخت ترین شرایط جلسات خود را تعطیل نمی کرد. ایشان جلسات متعددی را در حوزه فلسفه برگزار می کرد. همچنین جلساتی در خصوص فیزیک و موسیقی و ...
علوم انسانی اسلامی مبتنی بر عقل، نقل و تجربه صحیح است
دانشگاه هنوز به طور جدی پیگیری نشده است و این مجمع تا حدی این خلأ را پر کرده است. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه علوم انسانی اسلام و به طور عام علم دینی مطرح می شود، بد فهمی هایی است که نسبت به این عنوان صورت پذیرفته که گاه عامدانه و گاه ناآگاهانه بوده است. آیت الله رشاد بیان داشت: برخی از مغرضین گاهی این آرمان این طور تفسیر می کنند که ...
تأثیر معارف قرآن در رفع اشتباهات فیلسوفان مسلمان
تأثیرات قرآن کریم بر علوم عقلی را می خوانید: اگر بخواهیم به این بحث بپردازیم قاعدتاً یکی از علوم عقلی که در مطالعات اسلامی مورد توجه و بسیار پررنگ است فلسفه است که قدمتی بیش از هزار سال در سنت اسلامی دارد. در این زمینه یک نگاه این است که قرآن تاکنون بر فلسفه متحقق ما چه اثری داشته است و چه ظرفیت هایی هنوز آشکار نشده و می تواند خودش را به فعلیت برساند اما بنده روی بحث اول متمرکز می شوم. یکی ...
حجت الاسلام والمسلمین عرب صالحی مطرح کرد؛ جایگاه مباحث تاریخی نگری در تضعیف علوم انسانی اسلامی
بسط و سیالیت در مقابل عینیت که مراد از فردیت یعنی پدیده های فردی و تاریخی انحصاری است و نباید به اصول مشترک برای تبیین آنها پناه برد و مراد از بسط یعنی فردیت امر ثابتی ندارد؛ اگر مبنای فردیت را پذیرفتیم اولین اثرش امتناع از هرگونه مرجعیت و ملاک عقل جزئی انسان است. حجت الاسلام والمسلمین عرب صالحی در ادامه عنوان کرد: نتیجه طبیعی این مبنا ظهور انبوهی از نحله ها و فرقه ها است که در حوزه دین ...
تفاوت فلسفه شریعت با فلسفه فقه در چیست؟
فلسفه عرفان دین و فلسفه اخلاق و فقه اسلامی. دست کم فلسفه دین را مشتمل بر پنج شاخه فرعی می دانیم، چنان که ذیل این ها فلسفه های خُردتری معطوف به فروع این شاخه ها قابل تصور است. نسبت فلسفه شریعت با فلسفه فقه یک شاخه ای از شاخه فلسفه دین را عبارت از فلسفه شریعت می دانیم؛ یعنی فقهِ نفس الامری. اما سوال این است که چه نسبت و تفاوتی بین فلسفه شریعت با فلسفه فقه وجود دارد؟ فلسفه شریعت ...
بین علوم فلسفی و علوم تجربی تضاد و تقابلی نیست
، بسیاری از نکات فیزیک جدید در فحوای کلام ملاصدرا وجود دارد. استاد فلسفه حوزه و دانشگاه به دیدگاه عدم قطعیت در بستر جهان ماده اشاره کرد و گفت: ما اگر چشم بصیرت نداشته باشیم مشاهدات کاملی از جهان نداریم و فقط توان مشاهده ماده را خواهیم داشت، بسیاری از مسائل کلامی از طریق دیدگاه های فلسفی قابل اثبات است، صفات کلامی که از مسائل مورد تردید و بحث در میان کلامی ها است با ادله فلسفی قابل اثبات ...
جلد 45 موسوعة الفقه الاسلامی به چاپ رسید
و معارف و زوایای فقه مکتب اهل بیت(ع) آشنا سازد؛ معظم له یکی از آرزوهای علمی خود را تولید و تهیه دایره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت (ع) عنوان کرده و خطاب به حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (ره) چنین مرقوم کرده اند: امروز که دنیای اسلامی بلکه همه مراکز و حوزه های علمی جهان مشتاق آشنایی با همه مسائل و معارف و زوایای فقه مکتب اهل بیت(ع) اند، مجموعه ای که حاکی ازهمه ابواب و انظار و مؤلفات ...
شرح پیوند قرآن و حدیث با فهم فلسفی و عرفانی
اوست و لیکن شما تسبیح آنها را فهم نمی کنید. همانا او بسیار بردبار و آمرزنده است . علامه در اینجا مفصل بحث کرده است که همه موجودات تسبیح گو هستند و این را به علم فلسفه و عرفان می توان فهمید. آیات فراوان دیگری از جمله آیه 42 سوره اسراء وجود دارند که مسائلی همانند توحید در خالقیت در آنها مطرح شده است و بدون علم فلسفه نمی توانیم آنها را معنی کنیم؛ لذا همه اساتید و پژوهشگران باید درنظر داشته باشند که نباید از پیوند قرآن و حدیث با فلسفه و عرفان و تأثیر آن در فهم قرآن غافل شویم. انتهای پیام ...
فلسفه دین تلاش عقلی برای بررسی آموزه های دین است
ما فهمی از کتاب و سنت داریم و در مقام بحث و نقل باید روی این فهم ها مانور دهیم و بگوییم کدام درست است و کدام درست نیست. لذا از این حیث نمی شود وارد بحث شد که مراد، اسلام یک است یا دو یا سه. اما در مورد پنج ضلعی که در مورد معنای فلسفه دین ارائه می شود، باید گفت معانی اول و دوم را قبول داریم که بگوییم شکل عقلی یا الهیاتی دارد و یا بگوییم فلسفیدن در مورد اسلام است. اما به نظر من این نیست و ...
رایج ترین تلقی از فلسفه دین ترادف آن با کلام است
آموزه ها دینی و دفاع از آنها است. بنابراین این نیز یک شاهد است. این معنای اول است که فکر می کنم دوستان ما به این معنا تمایل دارند و این معنا نیز همان کلام عقلی است. یک نکته نیز وجود دارد و آن اینکه ممکن است بگویید که در کلام زبان مشترک نداریم، اما می خواهیم فلسفه دین را مطرح کنیم تا بتوانیم با دیگران بحث مشترک داشته باشیم؛ چون یکی از ویژگی های فلسفه این است که همه می توانند در مورد آن ...
فلسفه دین اسلام عبارت از فلسفه پردازی در مورد آموزه های دین است
. البته باید روشن شود نسبت اجزای دین چطور است. اما اگر بخواهیم فلسفه پردازی نسبت به دین داشته باشیم و بگوییم می خواهیم در مورد دین اسلام اظهار نظر کنیم، می شود فلسفه دین اسلامی که اسلام را مورد تفکر عقلانی قرار می دهیم. ممکن است این سوال مطرح شود که مشترکات ادیان را بحث کنیم. اما مشترکات ادیان بسیار سخت است و این عقاید متفاوت است و در ابتدای بحث باید روشن کنیم منظور ما از فلسفه چیست و با چه گرایشی ...
مصباح انقلاب؛ ابعاد علمی آیت الله مصباح یزدی از زبان شاگردان و همراهان
نیز چنین تعریف می کند: بعد از تأسیس دوره آموزشی مؤسسه در راه حق، مرحله جدیدی از آشنایی بنده با حضرت استاد شروع شد، و در امتحان ورودی آنجا شرکت کردم و پذیرفته شدم. در آن دوره بیش از همه اساتید و بیش از همه بحث هایی که مطرح می شد، از مباحث ایشان فایده بردم، و اگر یک جنبه مثبتی در بنده باشد می توانم بگویم مرهون آن مباحثی است که حضرت استاد در آنجا به ما آموزش می دادند، و این چیزی است که ...
کتاب قانون اخلاق آیت الله عابدی شاهرودی نقد و بررسی شد
تأسیسات اخلاق احاله کرد. وی کتاب قانون اخلاق را کتابی در حوزه متافیزیک اخلاق دانست و به برخی نوآوری های کتاب اشاره کرد؛ ازجمله دیدگاه خاص مؤلف درخصوص تفکیک بین عقل عملی و عقل اخلاقی که حائز اهمیت است. وی همچنین بر تفاوت تفسیر مؤلف از کانت و تفاوت دیدگاه های آیت الله عابدی با کانت اشاره کرد. در پایان این نشست مجازی، مدیر جلسه جمع بندی خود از دیدگاه استادان حاضر را ارائه داد و اظهار امیدواری کرد: بتوان درخصوص ابهاماتی که در مورد روش شناسی کار آقای عابدی شاهرودی وجود دارد و همچنین چالش های مطرح شده توسط استادان، نشست های تخصصی تشکیل شود. کد خبر 5097615 ...
جهت گیری عقلانیت سیاسی در صحیفه سجادیه تأسیس حکومت اسلامی است
دوران معاصر، عقلانیت سیاسی به موضوعاتی همانند حاکمیت بر سرنوشت و استفاده از عقل جمعی، بسج ملی و قراردادهای بین المللی به منظور دستیابی به آزادی، رفاه، امنیت ، عدالت و ... اشاره دارد. خلاصه عقلانیت سیاسی سه واژه شامل حکومت، قانون و مردم است. در رابطه با حکومت، بحث حقوق متقابل دولت و مردم مطرح است. در مکاتبی مثل بودائیسم به بُعد ذهنی و در اسلام به آخرت و فرد و جمع به صورت همزمان توجه می شود. ...
گفتمان عقلانیت سیاسی قرآن بر کرامت ذاتی انسان تکیه دارد
هم در فلسفه به خود معقولات هم تحت عنوان عقل اشاره می کنند و می گویند فلان مطلب عقلانی هست یا نیست. اما دیدگاه دیگر وجودشناختی است که از این منظر، عقل یکی از وجوداتی است که در مراتب کلی وجود در فلسفه مطرح است که شامل عالَم ناسوت، ملکوت، جبروت، عالم عقل، عالم لاهوت یا الوهیت که حد فاصل بین ملکوت و عالم الهی است. در واقع این همان حقیقتی است که در مباحث فلسفی بحث می شود و هر کدام بحثی ...
مراقب باشیم با شتاب زدگی در کشف مقاصد شریعت، دین جدیدی تاسیس نکنیم
متعلق مورد بحث قرار می گیرد. در رابطه با حکم، نسبت به مصلحت انشاء و در رابطه با متعلق نسبت به مصلحت و مفسده بحث می شود. 4- در موضوع ساختار شناسی مباحث اصول فقه مورد بحث قرار می گیرد. 5- در فلسفه فقه مطرح می شود. 6- در روش شناسی فقه و استدلال های معتبر فقهی نیز مورد بحث واقع می شود. گفتار سوم: ساحت های مقاصد عمدتا سه ساحت عمده از مقاصد وجود ...
ایزدهی: در تعامل حوزه و دانشگاه باید نظام و تمدن اسلامی از دو مسیر همزمان پیگیری شود
روم و ایران، پول و سکه به عنوان یک تجربه مدنی به کار می آید این طبیعتا مورد بهره برداری و در سیستم اقتصادی اسلام قرار می گیرد و بعدها به اشکال مختلف تبدیل می شود. او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث ابزار ساختار و روش تأکید کنیم که این سه هیچگاه خنثی نیستند یعنی ابزارها دارای بار محتوایی هستند که باید آن محتوا را به دوش بکشند لذا از هر ابزاری برای هر محتوایی نمی توان بهره گرفت ...
مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه معصومه (س) بندرعباس: حجاب نماد اقتدار زن مسلمان است
بودن احکام اسلام گفت: کلمه حجاب 7 مرتبه در قرآن آمده و قانونی تدریجی بوده که با ورود اسلام و یازده سال پس از بعثت پیامبر توسعه یافته و مطرح شده است. جعفری، با بیان اینکه امروزه حجاب به عنوان سنبل و تفکر اسلامی و نماد اقتدار زن مسلمان مطرح بوده که این بحث در 2 محور دینی و فرا دینی قابل بررسی است، تصریح کرد: حس، تجربه و عقل در محور فرا دینی، خوبی و بدی اشیا را درک کرده و لزوم حجاب برای ...
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث: اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی یک نماد علیه هجمه های ...
جمله ویژگی های این جریان است، مثل کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی(ره) که یک نماد علیه هجمه های بیرونی بر اسلام است. او اضافه کرد: جریان نخست همچنین به مقابله با روشن فکران چپ گرا وارد شده و نقدهای جدی که شهید مطهری(ره) بر آنها داشته است را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد، از جمله انتقاداتی که این شهید بزرگوار به افرادی مثل تقی آرانی و دیگران مطرح می کردند؛ به نظر من با توجه ...