بهترین رهاورد فلسفه دین فهماندن حقیقت انسان است
سایر منابع:
سایر خبرها
عقل نظری و عقل عملی در کنار هم انسان را در صراط مستقیم قرار می دهد
...> وی جایگاه پژوهش در زمینه فلسفه دین اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بر اساس روایات، وظیفه ما تحقیق و پژوهش در معارف و مبانی مکتب اهل بیت(ع) و عمل به آنها و نشر آن است. حضرت آیت الله جوادی آملی به لزوم نظریه پردازی نسبت به جهان هستی از دیدگاه آیات قرآن کریم اشاره و بیان کرد: اگر علم پیدا کردید بکوشید و یازوی عمل را ضعیف نکنید؛ اموری که بازوی عمل را ضعیف می کند باید پرهیز کنیم و ...
آیت الله رشاد: فلسفه دین محدود به عقاید و مناسک دینی نیست/ تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر ره آورد ...
همراه است که با سفارش و نصیحت حل نمی شود و تمرین عملی نیاز دارد. وظیفه علم با مرز عمل جداست. ما در دستگاه بیرونی نیروهایی داریم که مسئولان عمل، نظر و فهم هستند و اعضا و جوارحی داریم که مسئولان عمل هستند. مثل اینکه چشم و گوش برای دیدن و فهمیدن و دست و پا برای حرکت کردن داریم. آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: در باطن نیز ما یک عقل عملی و نظری داریم و فلسفه دین براهین عقلی بسیاری دارد و امید ...
علوم انسانی اسلامی مبتنی بر عقل، نقل و تجربه صحیح است
صرفا علم تجربی نیست و حس ابزار یا حس منبع نیست بلکه اصولا معرفت دینی چند منبعی است علاوه بر این که اصول علمیت علم به منبع یا منطق آن ارجاع نمی شود و ثانیا هویت علم به ملاکاتی برمی گردد که در فلسفه و برخی دیگر از علوم همچون اصول تحت عنوان مناط وحدت و تمایز علم مورد بررسی قرار گرفته است. آیت الله رشاد افزود: مهمترین نظریه که عمده حکمای ما نیز از آن پیروی کرده اند این است که موضوع ملاک وحدت ...
آیت الله جوادی آملی: اصالت دو عنصر محوری مبدأ و معاد در اخلاق پزشکی
القوة الجاذبة من فوق ، بعد می فرماید همه این ها با نظم اداره می شود فتبارک اللّه أحسن الخالقین . مطلب دیگری که به دنباله همین دو رکن محوری وابسته است این است که شما بزرگواران و اساتید گرانقدر پزشکی قبل از اینکه پزشک باشید فیلسوف هستید، چون مستحضرید که علم تا قانون کلی نباشد علم نیست و قانون کلی هم در آزمایشگاه نیست، قانون کلی محسوس نیست، تجربی نیست، کلی را فقط عقل می فهمد، کلی یعنی چیزی ...
فارابی؛ بزرگ ترین نظریه پرداز موسیقی در تاریخ اسلام
دبیر علمی همایش بین المللی فارابی، با بیان اینکه این فیلسوف را باید پیشگام فلسفه بینارشته ای دانست گفت: فارابی مبدع فلسفه موسیقی است که با رویکردی عقلی و علمی اندیشه های فیثاغورثی و افلاطونی را با فرهنگ ایرانی زمان خود همراه می کند و تا امروز این نظریه اهمیت دارد. وی افزود: نظرات و تعاملات فارابی در آثار بسیاری از از استادان و فیلسوفان ادامه می یابد، اما نظرات او در موسیقی از نظر دور ...
تمدن اسلامی با رویکرد علوم انسانی و اسلامی تحقق می یابد
آیت الله خامنه ای باید رویکرد علوم وارداتی در دانشگاه ها را که ابزار اداره کشور محسوب می شوند، به صورت خودکفا تولید کنیم. عضو هیئت امنای مدرسه علمیه کوثر علی آباد، به اهداف پژوهش پرداخت و گفت: رسیدن به مرجعیت علمی، حل مسائل کنونی و آینده کشور و رسیدن به استقلال علمی از مهمترین اهداف علم و پژوهش است. حجت الاسلام نصرتی، طراحی نظام پژوهشی توسط نخبگان به منظور شوق جوانان به کسب علم ...
امام جمعه قزوین: قشر دانشگاهی مشتریان حکمت حوزوی و اخلاق اسلامی هستند
آیت الله عبدالکریم عابدینی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه انسان در یک نظام ایمانی و دینی هر چه عاقل تر شود، با ایمان تر می شود و قدر دین را بیشتر می داند اظهار داشت: قرآن کریم مردم را به این توصیه نمی کند که اگر تواما از عقل و علم استفاده کنید به تناقضات برخورد می کنید. وی ادامه داد: قرآن مدام به انسان ها سفارش می کند که بیشتر از عقل و دانش استفاده کنید زیرا هر چه ...
"مبانی دینی تحول در برنامه درسی" در وبینار دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
و ... و در نهایت خداشناسی است و گزاره های تجویزی مجموعه ای از بایدها و نبایدهای اخلاقی و احکام دینی است که از گزاره های توصیفی منبعث می شوند و ریشه اصلی آن ها آموزه های وحیانی، نقل و عقل است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به زمان کم برای توضیح کامل موضوع انتخابی این سخنرانی یادآور شد: با در نظر گرفتن همه این موارد قصد دارند مبحثی را در خصوص انسان شناسی و نسبت فطرت ...
عضو خبرگان رهبری در جشنواره علامه حلی: سابقه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه به بیش از 1400 سال می رسد
دانشگاه ها نزدیک به 200 سال است. آیت الله مهدوی با بیان اینکه علی رغم همه پیشرفت هایی که در جهان با سرعت در حال وقوع است تا زمان ظهور امام زمان(عج)، تنها دو قسم از بیست و هفت قسم علم حاصل شده و مابقی نزد حضرت است. وی متذکر شد: یکی از آفت های تحقیق و پژوهش اعجاب خود شیفتگی و سپس تکبر است، طلاب دراین زمنیه مراقب خود باشند، خود شیفتگی علمی باعث آسیب رسیدن به انسان می شود؛ چرا ک ...
تار و پود برنامه درسی با محوریت فطرت الهی انسان تغییر می کند
نشئت می گیرند که ریشه اصلی آنها آموزه های وحیانی و نقل و عقل است. وقتی از دین سخن می گوییم، از نقل و عقل سخن می گوییم، لذا آنچه را که عقل سلیم تأیید کند، در قلمرو باورهای دینی و اعتقادات دینی ما استقرار پیدا می کند، بنابراین مراد من از مبانی دینی برنامه ریزی درسی در دین، مجموعه توصیه های توصیفی و تجویزی است. اما یکی از ابعاد این توصیف ها مربوط به مبانی انسان شناسی می شود و بر محوریت فطرت ...
تشکیل دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در 15 استان کشور
مسیحیت قرون وسطی از عقل انسانی و علم انسانی داشت، چرا که در مسیحیت قرون وسطی انسان اصلاً شأنیت تفکر و شأنیت فهم مسائل با عقل خودش را نداشت بنابراین أصلا نباید وارد حوزه تتبع و تفکر و اندیشه ورزی می شد. سلیمی همچنین به شکل گیری نهاد دانشگاه در غرب از دل حوزه های مسیحی و تضاد عقل باوری شکل گرفته در آن با مذهب، و تضاد آشتی ناپذیر بین علم مدرن و مذهب در غرب اشاره کرد و گفت: گوهرهایی در اندیشه ...
قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث: وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز اسلامی سازی شدن علوم و تمدن سازی ...
علوم این چهار محور را دارند، عنوان کرد: علم اقتصاد به طور مثال توصیفی از علم موجود دارد، بعد وضعیت مطلوب را ترسیم می کند، در ادامه فرمول ها و راه حل های رسیدن به وضع مطلوب و مدیریت مسیر را نشان می دهد. وی با بیان این که از سوی دیگر کلام و فقه مهمترین علوم اسلامی محسوب می شود، گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم از کلام صحبت کنیم باید بگوییم در آموزه های اعتقادی خودمان انسان را موجودی دارای ...
از فلسفه تا سیاست رهایی بخش
فانون در جهان سوم و یافتن مخاطب هایی برای گفتگو در سایر کشورها از امریکای لاتین- پائولو فریره – تا هند –واندانا شیوا- و...، استقبال می کند). می دانیم که به تعبیر ژانیکو هایدگرشناس فرانسوی پنج وظیفهٔ فلسفهٔ هستی عبارت بودند از: پاسخ به فلسفه با ساخت گشایی تاریخ آن؛ بازاندیشی انسان؛ مواجهه با تقدیر قدرت علم؛ مقابله با غربی شدن جهان و زبان ها و فرهنگ های دیگر؛ طرح مجدد پرسش از امر قدسی. و از ...
صاحبان تلاش کسانی هستند که در مسیر انحراف خود را حفظ می کنند/ تکلیف یعنی تکریم نه تنبیه
که به وسعت وجودیش هدف و مسیر را می شناسد و به سمت آن حرکت می کند، که آیت الله حائری به نظر می رسد به آن ویژگی خدادادی که حفظ بود دست یافته و از دوران طفولیت از انظمام عقل به حفظ هوش برخوردار بوده و در راه درست از آن استفاده کرده است. تکلیف یعنی تکریم نه تنبیه وی با اشاره به اتفاق شومی که امروزه به اشتباه وارد جامعه گردیده اشاره کرد و گفت: آیت الله حائری در دوران حیات پدر که ...
برای بهبود وضعیت پژوهش چه باید کرد؟
نحوی است که پژوهش و تولید علم را غالبا در ارائه و چاپ مقاله خلاصه می کنیم و در نتیجه سیاست گذاری و برنامه راهبردی دانشگاه ها، بیشتر جنبه کمی در چاپ مقالات و توجه به اعداد و رتبه بندی ها پیدا کرده است. وی ادامه داد: این در حالی است که در برنامه راهبردی دانشگاه های دنیا، ماموریت های دانشگاه حل مسائل جامعه از جمله بهبود کیفیت زندگی بشر، بهبود شرایط اقتصادی، تربیت انسان های مسئولیت پذیر و قانون مدار ...
رونمایی از کتاب رساله خسرویه در آمل
و پژوهش اندیشمندان برای چاپ تألیفات ماندگار حمایت شود. این مسؤول با اعلام اینکه برای تألیف و توزیع کتاب های ارزشمند دینی و پژوهش وقف کم داریم، یادآور شد: باید با حمایت ناشران فرهیخته باعث شده تا این افراد بیشتر از گذشته دست به قلم شده و مردم از حاصل تراوشات عقل و جان آنها بهره ببرند. غلامیان با اشاره به بیانات آیت الله جوادی آملی که اشاره کردند "پژوهش و تحقیق وقتی به بار می ...
انتشار 2500 عنوان کتاب به 10 زبان/بهره برداری غرب از متون اسلامی
نجات دهد. سخنان غیرمنصفانه در مورد رابطه علم و دین آیت الله رمضانی با تاکید بر اینکه برخی از این افراد واقعاً غیرمنصفانه در بحث علم و دین سخن می گویند زیرا کرونافوبیا نیازمند یکسری قواعد و ضوابطی است که به انسان آرامش بدهد و عتبات و دین نقش آرامش دهندگی دارد، افزود: ما اگر بخواهیم تأثیرگذاری خوب داشته باشیم باید جامعه مخاطب و هدف خود را به خوبی درک کرده و بشناسیم و آمارهای ...
در وبینار تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد: تقویت تعامل حوزه و دانشگاه برای پاسخگویی به سؤالات جدید ...
جایزه نوبل می باشد. وی با اشاره به تاریخچه رابطه علم با دین و فلسفه در ایران از قرن اول هجری تا دوره معاصر، گفت: در ایران برخی مواقع، فعالیت هایی در زمینه وحدت علم و دین انجام شد اما در اکثر مواقع به واسطه تفکر اشعری، فلسفه و علم در حالت انزوا قرار گرفت. البته معدود تلاش هایی از جمله فلاسفه مشائی در قرون گذشته و مکتب ملاصدرا در قرون اخیر هم صورت گرفته بود. مولف کتاب علم و دی ...
حکمرانی اسلامی بدون حکمی سازی علوم انسانی و هنر محقق نمی شود
با فلسفه؛ اما فلسفه هم با علوم طبیعی ارتباط دارد هم با علوم انسانی و هنر. پیوند حوزه و دانشگاه با راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نیز در این وبینار، گفت: با راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم به عنوان یک واحد نخبه گرایی در تراز انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم امروزی شکل می گیرد ...
ارسال 1600 اثر به دهمین جشنواره علامه حلی(ره) اصفهان
به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی و تجلیل از ممتازین آموزش و پژوهش سال تحصیلی 98-99 اظهارکرد: همه طلاب با قرآن و حدیث آشنا هستند، در قرآن کریم حدود 900 مرتبه واژه علم بکار رفته است که چنانچه استادی از دروس خارج بحث تعریف علم از نگاه خداوند را آغاز کند، حداقل یکسال به طول می انجامد. وی بیان کرد ...
استاد پژوهش محور لازمه آموزش پژوهش محور است
امیرالمومنین علی (علیه السلام) علم را به دو قسم مطبوع و مسموع تقسیم کرده، می فرمایند: الْعِلْمُ عِلْمَانِ: مَطْبُوعٌ وَمَسْمُوعٌ، وَلاَ یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ . علم مسموع همان علم حافظه ای است و این فایده ای ندارد، مادامی که در جان و دل انسان بنشیند. قطعاً یکی از راه های تثبیت علم و اینکه ما به علم مطبوع برسیم، مسئله پژوهش است و این نشان می دهد که مسئله آموزش پژوهش ...
انسان شناسی کلامی دچار نقایصی همچون اومانیسم نمی شود
از دو دانش داشته باشیم تا بتوانیم از تقابل و رابطه دو سویه آنها سخن بگوییم. عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: فارابی در تعریف این علم گفته است: علم کلام یک صناعت و ملکه ای است که انسان با کمک آن می تواند از راه گفتار به یاری آراء و افعال محدود و معینی(عقاید دینی) که واضع شریعت بیان کرده بپردازد و هرچه را واضع شریعت باطل بیان کرده رد کند؛ پس متکلم هم دانش آراء و افعال ...
بررسی دیدگاه های شهید فخری زاده در حوزه فیزیک و فلسفه اسلامی
فناوری های منتج به ابزارآلات دفاعی نرم و سخت از جمله تاکیدات این شهید بود. وی گفت: ایشان بر معرفتی کردن فلسفه علم تاکید داشت و بیان می کرد که علم را نباید ابزار تولید فناوری بدانیم و باید معرفت را به علم برگردانیم. ایشان در خصوص فلسفه فیزیک بیان می کرد که فیزیک از نظر معرفت شناختی به بن بست رسیده است. استاد دانشگاه بیان کرد: مباحث معرفت شناسی در خصوص علم فیزیک، اندازه گیری و با ...