آمادگی ایران برای بازگشت قدرتمند به بازار جهانی نفت
سایر خبرها
حسرت نفتی ترامپ
سهیم شد تا تحریم ها را به صورت تدریجی و در چند مرحله شریان اصلی درآمدهای ارزی تهران را قطع کند. در جریان دور دوم تحریم های آمریکا که 14 آبان ماه همان سال اعمال شد، بخش صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتیرانی، خدمات بیمه ای و بخش انرژی ایران مورد هدف قرار گرفت. البته آمریکا چند بازه زمانی مختلف را به منظور معافیت برای خریداران عمده نفت ایران در نظر گرفت و به تمدید آن اقدام کرد. خریداران عمده نفت
افزایش مجدد صادرات نفت ایران با بازگشت آمریکا به برجام
می شود آمریکا به میز مذاکره برجام باز خواهد گشت افزایش یافته است. این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال آینده صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت و میعانات گازی را پیش بینی کرده است. موضوعی که البته انتقاداتی را به همراه داشته اما دولتمردان بر تحقق آن پافشاری می کنند. حال سوال اینجاست که اگر این درآمد نفتی ایران حاصل نشود آیا دولت برنامه های دیگری برای جبران درآمد آن دارد یا خیر؟
درآمد 1/4 میلیارد دلاری ایران از صادرات بنزین طی 7ماه
سال 98 نشان می دهد که ایران در هفت ماه نخست سال جاری حدود 1/4 میلیارد دلار از محل صادرات بنزین درآمد داشته است. بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف بنزین، کشور ما که تا سال 97 واردکننده بنزین بود و به طور متوسط در سال 97 روزانه 4/5 میلیون لیتر بنزین وارد می کرد، به صادرکننده بنزین تبدیل شد و در سال 98 به صورت میانگین سه میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته است که افزون بر
فروش روزانه نفت ایران در سال آینده چقدر خواهد بود؟ نفت، گاز و پتروشیمی
بشکه نفت در روز را باز گذاشته است که دولت تلاش خود را کند در سال آینده که 5 ماه آن دولت دوازدهم برقرار است و 7 ماه آن را دولت سیزدهم بر سرکار می آید به طور میانگین بتواند 1.5 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند و مجلس به عنوان مانع صادرات بیشتر دولت تلقی و معرفی نشود. رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در بررسی چارچوب های کلی بودجه 1400، با تصویب کاهش سقف فروش نفت
دخل و خرج دولت تبعات سنگینی برای صنعت کشور دارد رویای فروش نفت یا تورم زایی اقتصاد
به دور از واقعیت اقتصاد کشور تنظیم شده و همین موضوع فشار مضاعفی به بخش تولید کشور وارد می کند چراکه بیشترین آسیب کسری بودجه دولت متوجه بخش تولید و صنعت کشور خواهد شد. رویای فروش نفت یا تورم زایی اقتصاد رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال جاری به دلیل تحریم ها و شیوع ویروس کرونا، به طور میانگین حدود 500 هزار بشکه نفت در روز فروخته شد، گفت: فروش 2
51 درصد لایحه بودجه با خوش بینی به برجام نوشته شده است
پرسش که دولت و مجلس در لایحه بودجه چقدر تحت تأثیر برجام و FATF تصمیم گیری کرده اند یا در ادامه خواهند کرد، گفت: این حرف ما نیست. این حرف دولتی هاست. آقای زنگنه این را صراحتاً در کمیسیون تلفیق گفتند. من همان جا در بحث فروش نفت به آقای زنگنه گفتم که اگر فرضاً 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت را بخواهیم بفروشیم ما حداقل به 700 میلیون دلار طبق گفته خودتان سرمایه گذاری نیازمند هستیم و اگر فرضاً این سرمایه
دو مسیر جبران کاهش درآمدهای نفتی
شیوع پاندمی کرونا و جنگ قیمتی دانست که در ابتدای سال 2020، به بازار جهانی نفت آسیب زد و سبب شد صادرات نفت کشور که اغلب در بازارهای غیررسمی صورت می گرفت با چنین ناکامی ای روبه رو شود. علاوه بر غیرواقعی بودن ارقام درآمدی دولت از فروش نفت که مجلسی ها بر آن تاکید دارند، کمیسیون تلفیق برای کاهش درآمدهای نفتی بهانه دیگری نیز داشت که آن، میزان سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال آینده است
روزگار سخت مردمی که هر روز باید برای فرار از چنگِ مرگ دعا کنند
پزشکی و کامپیوتری یا ماشین های آخرین مدل و خانه های استاندارد و محصولات خوراکی پر کیفیت نیست، بحث بر سر حداقلی ترین نیازهای یک انسان برای زندگی است که در بیش از سه سال گذشته به مخاطره افتاده است. همه چیز با خروج آمریکا از برجام شروع شد. خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم یک طرفه آن توسط ترامپ شرایط اقتصادی را روز به روز به مردم سخت و سخت تر کرد. ذات تحریم به جز فشار اقتصادی، فساد اقتصادی
FATF را باید پذیرفت
خبراقتصادی - بالاخره عوارض تحریم ها فقط این نیست که آمریکایی ها فشار حداکثری آوردند که نفت ایران در دنیا به فروش نرسد. بلکه فشار حداکثری این هست که نفع و پولی هم به ایران نرسد. حتی ما که حقمان بوده از اعتبارات صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی استفاده کنیم، آنجا هم مانع شدند. بنابراین اگر این اصل را بپذیریم که آمریکایی ها فشار حداکثری آوردند که نه کالایی از ایران خارج بشود و نه کالایی وارد بشود، به خصوص منابع مالی، آن وقت پذیرش این نکته که چرا پول های ما
عبور از بحران انرژی با خاموش کردن یک لامپ
نیروگاه ها شده است. در چنین شرایطی، نیروگاه ها مجبور به مصرف مازوت هستند و چاره دیگری هم ندارند. زنگنه وزیر نفت هم این را تأیید می کند و وزیر نیرو نیز با درخواست از مردم، از آن ها می خواهد در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند. وزیر نیرو روز گذشته گفت: بر اساس گزارش ها، از اول آبان تا 10 آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش مصرف برق رخ داده که این موضوع ها باید پیگیری شود
اقتصاد کلان
اسلامی از تعیین سقف صادرات روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت در سال 1400 خبر داد.مالک شریعتی نیاسر با اشاره به جلسه امروز بعد از ظهر کمیسیون تلفیق مجلس، بیان کرد: آنچه دولت در لایحه بودجه برای فروش روزانه نفت پیش بینی کرده بود حدود 2/3 میلیون بشکه با قیمت 40 دلار بود. آنچه در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت این بود که سقف فروش 2/3 میلیون بشکه غیر واقعی بوده و قابل تحقق نیست.وی در ادامه اظهار کرد: در
نفت کمتر بفروشیم یا بیشتر؟!
البته پیش نیاز آن رفع تحریم. نفت همین حالا ارزش چند سال پیش را ندارد و تقاضا برای نفت هر سال کمتر می شود. پس باید با در پیش گرفتن برنامه تولید حداکثری، با افزایش تولید و صادرات نفت و فرآورده های نفتی، هم قدرت خود را به بازار جهانی انرژی دیکته کنیم، و هم ثروت زیرزمینی خود را با تبدیل به ارزش افزوده، به ثروتی ماندگار برای نسل آینده تبدیل کنیم. لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید
گلایه وزیر نفت از افزایش 15 درصدی مصرف گاز خانگی تهران
. وزیر نفت مصرف فعلی گاز کشور را روزانه بیش از 825 میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان 556 میلیون متر مکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. البته این مقدار نسبت به پارسال عدد بزرگی است و بیش از 60 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. زنگنه میانگین مصرف گاز کشور را معادل حدود 4 میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام عنوان کرد و گفت: ما باید راه حلی برای این مقدار مصرف پیدا کنیم، اما در شرایط فعلی باید با همکاری سازمان ها، اعمال محدودیت ها و دعوت کردن مردم به صرفه جویی، مصرف را مدیریت کنیم. ...
تاثیر بازار جهانی بر بورس ایران بلندمدت است| بررسی تاثیر بازارهای جهانی بر روی نمادهای شاخص ساز بورس
این میزان از نفت در این شرایط امکان پذیر است؟ صادرات 2میلیون و 300 هزار بشکه به شرطی امکان پذیر است که دولت بایدن به قول های خود مبنی بر بازگشت به برجام عمل کند و دست ایران را برای صادرات نفت داده باز بگذارد. ایران ظرفیت صادرات دو و نیم میلیون بشکه نفت را دارد، اما علاوه بر تحریم ها دو مشکل وجود دارد یکی بحث تقاضای جهانی و دیگری بازگشت ایران به اوپک و متعهد شدن به تصمیمات این سازمان نفتی است
جهانگیری مصوبه واگذاری سهام دولت به 3 بانک بورسی را ابلاغ کرد+ سند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبه انتقال باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه ها به بانک های صادرات، ملت و تجارت را به وزارت خانه های اقتصاد، نفت، کار، صنعت و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مجموع معادل مبلغ 435 هزار میلیارد ریال از باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایش
درآمد ایران از فروش بنزین در 7 ماهه امسال چقدر بود؟
باعث شد تا در تحریم هایی که از ابتدای دهه 90 شمسی آغاز شد، تحریم بنزین در صدر آنها قرار گرفت و ایران حتی در سال هایی مجبور شد تا با تغییر در فرآیندهای برخی پتروشیمی ها، از ریفورمیت به جای بنزین استفاده کند تا خلایی در تامین این سوخت به وجود نیاید. از همین رو با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به ظرفیت سازی برای تولید بنزین در کشور مورد توجه قرار گرفت. افزایش تولید و بهبود کیفیت
کاهش صادرات نفت ونزوئلا به پایین ترین سطح 71 سال اخیر
صادرات نفت ونزوئلا در ماه دسامبر تحت تاثیر تحریمهای آمریکا که باعث سرگردانی محموله های این کشور در آسیا شد، کاهش پیدا کرد. به گزارش روزانه نیوز فروش نفت که منبع اصلی درآمد ونزوئلا است، در ماه دسامبر به 231 هزار و 613 بشکه رسید که حدود نصف میزان صادرات نوامبر بود. صادرات این کشور در سال 2020 به پایین ترین میزان در بیش از 71 سال اخیر نزول کرد. محموله هایی که در دسامبر بارگیری
منفی های امروز، ربطی به شایعه جنگ نداشت!
قاسم سلیمانی و احتمال جنگ هم به این روند اصلاحی دامن زده است. مستقل اضافه کرد: با نگاه تحلیلی، احتمال کاهش نرخ ارز تا محدوده 20 هزار تومان ظرف 2_3 ماه آینده وجود دارد و این نگرانی، بازار سرمایه را هم تحت تأثیر قرار داده است. اما این دغدغه را هم چندان جدی ارزیابی نمی کنم؛ چراکه حتی با فرض بازگشت آمریکا به برجام، دلار کمتر از 20 هزار تومان دور از تصور است. در نظر داشته باشید که رئیس کل بانک
تأثیر مصوبه راهبردی لغو تحریم ها بر وضعیت اقتصادی چیست؟
به گزارش راهبرد معاصر؛ بیژن عبدی، اقتصاددان در خصوص مصوبه برجامی مجلس شورای اسلامی و تأثیر این موضوع در رویکرد اروپا به موضوع بازگشت به برجام گفت: مصوبه مجلس بسیار به جا بود، چرا که دولت متاسفانه در سال های گذشته در برابر زورگویی های آمریکا و بی عملی اروپا در قبال تعهد به اجرای برجام بسیار منفعلانه رفتار کرد از این جهت مصوبه قاطعانه مجلس بسیار به جا و لازم بود. وی در این باره اعلام کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حق این موضوع را بی
باید خود را برای کنار رفتن تحریم ها آماده کنیم
هرچند هنوز چند هفته تا پایان رسمی دولت ترامپ در آمریکا باقی مانده اما فعالان بخش خصوصی از لزوم توجه به شرایط تازه به وجود آمده و استفاده حداکثری از فرصت احتمالی لغو تحریم ها سخن می گویند.در سال های اجرای برجام، یکی از اصلی ترین انتقادهای وارد شده از سوی بخش خصوصی به دولت، نادیده گرفته شدن ظرفیت های تولید و تمرکز بیش از حد از بر روی فروش نفت بود. هرچند در برجام صحبت از جذب سرمایه گذاری خارجی و
پتروشیمی؛ اشتغال زایی با جهش تولید
حجم صادرات فرآورده های پتروشیمی افزایش بیابد و به 41 میلیارد دلار برسد. بهره برداری از 17 طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال 99 برنامه ریزی شده که از ابتدای امسال تاکنون 9 طرح افتتاح به صورت رسمی به بهره برداری رسیده است. با بهره برداری از این 17 طرح، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از 90 میلیون تن در سال خواهد رسید. از این رو، تولید محصولات پتروشیمی در کشور در طی 40 سال گذشته نزدیک به 60 برابر
تکمیل پازل امریکایی گاز در بین النهرین
صادرات گاز کاهش یابد بدون آنکه این مهم را بپذیرد، صادرات گاز یک پدیده چندبعدی است و نه یک بعدی. با اقدامات وزارت نفت بیم آن می رود بازار عراق به زودی به امریکا، کردستان عراق و حتی عربستان برسد، اما کسی از وزارت نفت سؤال نمی کند چرا کمبود گاز در ایران چنین شرایطی را به وجود آورده است؟ کم کاری وزارت نفت کم کاری وزارت نفت در این غائله به روشنی قابل مشاهده است. طی هفت سال
بدهی 5.3 میلیارد دلاری وزارت نفت به شرکت ها و پیمانکاران داخلی| دست یابی به صادرات 2.3 میلیون بشکه ای ...
اولویت اصلی خود را اصلاح درآمدهای نفتی قرار بدهد. در لایحه بودجه سال آینده درآمد حاصل از صادرات نفت 199 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و بر اساس آنچه دولت اعلام کرده صادرات نفت به 2.3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. رقمی که بسیاری از کارشناسان دست یافتن به آن را دور از انتظار می دانند. دستیابی به صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت متهورانه است رئیس کمیسیون انرژی اتاق
فربه کردن هزینه ها در بودجه بدون منبع درآمدی
گازی و نه امکان صادرات آن وجود دارد. رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در ادامه گفت: حتی در دولت هم به این موضوع اعتماد ندارند؛ چراکه بلافاصله در تبصره دوم آورده است که اگر این میزان نفت فروش نرفت، دولت اجازه دارد آن را در داخل پیش فروش کند و اگر این کار هم محقق نشد می تواند از صندوق برداشت کند و باز هم اگر این اتفاق رخ نداد، دولت می تواند از بانک مرکزی استقراض کند. زنگنه ادامه داد
سه جراحی لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق مجلس/ زنگنه: رابطه مالی دولت و نفت، قیمت ارز و مالیات باید ...
مقدار نفت و میعانات گازی وجود دارد و نه امکان صادرات آن وجود دارد. رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در ادامه گفت: حتی در دولت هم به این موضوع اعتماد ندارند چرا که بلافاصله در تبصره دوم آورده است که اگر این میزان نفت فروش نرفت، دولت اجازه دارد که آن را در داخل پیش فروش کند و اگر این کار هم محقق نشد می تواند از صندوق برداشت کند و باز هم اگر این اتفاق رخ نداد، دولت می تواند از بانک مرکزی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با پیش بینی تغییر سیاست های تحریمی: آماده شدن دولت و بخش خصوصی برای بهره ...
گذاری را راهکاری برای بهره مندی بهتر از دوران پیش رو دانست و نسبت به بازگشت وابستگی بودجه به منابعی نفتی هشدار داد. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، نایب رئیس اتاق ایران با توجه به امکان تغییر سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران به دلیل تغییر در دولت این کشور به آنچه بعد از برجام در ایران صورت گرفت اشاره کرد و گفت: در آن زمان موفق عمل نکردیم چون بسترهای قانونی مناسبی
زنگ خطر ناپایداری بودجه 1400
های بعد نیز از بین خواهد رفت. 3- عدم تحقق درآمدهای نفتی منابع حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه 1400 حدود 199 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به رقم مصوب سال 1399 حدودا 5/ 3 برابر شده است. این منابع در هفت ماه ابتدایی سال 99 تنها حدود 9/ 5 هزار میلیارد تومان بوده است. به نظر می رسد منابع این بخش با فرض فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت با قیمت 40 دلار بسته شده
رنج ناامیدی
محسن جلال پور: یکی از منتقدان اصلی شرایط صادرات کشور هستم و بنابراین توضیحی را در این رابطه عرض خواهم کرد. در طول چهار دهه ای که از عمر جمهوری اسلامی ایران می گذرد که تقریباً با عمر فعالیت های اقتصادی من هم همراه است، ما همواره دچار فراز و فرودهایی در بخش اقتصاد و صادرات بوده ایم و همواره مشکلات متعددی را تجربه کرده ایم و این طور نیست که شرایطی که اکنون در آن قرار داریم، صرفاً در یکی، دو سال یا حتی تا 15 سال گذشته تجربه شده باشد؛ بلکه همواره در طول 40 سال گذشته این مسائل و مشکلات در کشور پیش روی صادرات قرار داشته است و عمده آن به سه مساله اصلی در کشور برمی گردد. مهم ترین مطلب این است که اقتصاد ایران، اقتصاد دولتی و وابسته به منابع خدادادی و نفتی است و حاکمیت ظرف پنج دهه گذشته حتی در سال های قبل از انقلاب نیز، یعنی از اوایل دهه 50 که با نفت و قیمت نفت و خروجی نفتی توانستیم بودجه کلانی در کشور داشته باشیم، با این نگاه و دیدگاه تصمیمات اقتصادی و سیاستگذاری اقتصادی کشور حول توزیع نه خلق و تولید ثرو ...
سنجش دقت نفتی دولت خاتمی، احمدی نژاد و روحانی+ نمودار
که در لایحه ی بودجه آن سال پیش بینی شده است. به عنوان مثال در سال 90 قیمت تحقق یافته هر بشکه نفت حدود 27 دلار بالاتر از قیمت نفت در بودجه بوده است. از سال 92 به بعد این رابطه دیگر ادامه نیافت به طوری که قیمت نفت در لایحه بودجه 93، حدود 17 دلار بالاتر از عددی بود که دولت توانست به فروش رساند. دقت پیش بینی دولت ها گزارش سازمان برنامه نشان می دهد در دولت دوم سید محمد خاتمی قیمت