سید محسن فاطمی: نگاه علامه جعفری به انسان شناسی خلاقانه است
سایر منابع:
سایر خبرها
معنویت شیعی بسیار جذاب است و جایگزین مناسبی برای معنویت های کاذب است
دیگری از سخنان خود به تبیین معنویت شیعی پرداخت و گفت: در بحث مهدویت و انتظار رابطه انسان با یک انسان کامل و زنده مطرح است و در مقوله زیارت و توسل هم این رابطه و ارتباط یک رابطه زنده است با امامی که در یک حیات برزخی است و این معارف پشتوانه توحید شیعی است. آیت الله اعرافی ابراز داشت: اگر این معنویت شیعی به خوبی تبیین شود بسیار جذاب است و جایگزین مناسبی برای معنویت های کاذب است و در درختواره رشته های تحصیلی حوزه نیز به این مقوله مهم توجه کافی صورت گرفته است. منبع:خبرگزاری حوزه ...
تفاوت فلسفه الهی و فلسفه غربی در کلام آیت الله العظمی جوادی آملی
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حضرت آیت الله جوادی آملی در دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که چهارشنبه شب در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان کنگره علامه طباطبایی گفتند: فلسفه به دو قسم نظری و عملی تقسیم شده است و این تقسیم مرتبط به علم است نه عامل. هر دوی این حوزه مرتبط به عقل نظری است. ایشان افزودند: فهمیدن و اندیشه ورزی، کار عقل نظری است. حکمت و فلسفه را به ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
رهبری باشد؛ این ها باید همه جا باشد بلکه در دانشگاه دینی و الهی شدن دانش دانشگاه را دینی می کند؛ در عبادات واجب تعبدی و واجب توصلی دارد که اگر زمین شناسی هم در امتداد فلسفه الهی طرح شود دینی است مثل یک عبادت توصلی. حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بزرگی علامه طباطبایی و تشکر از دست اندرکاران کنگره علامه طباطبایی گفت: یکی از مراجع که همدوره علامه در نجف بود به من می گفت که علامه انسان ...
نقش فرهنگ دینی در توسعه استان های شمالی کشور
، توسعه معیاری برای زیستن است، که از نگاه ما به جهان برمی خیزد. خاستگاه توسعه ، نوع نگرش انسان ها در یک جامعه است. از آنجا که توسعه یک مفهوم کاملا فرهنگی است، خاستگاه آن نیز در فرهنگ عمومی جامعه قرار دارد. اسلام دین خاتم الهی، نگاهی جامع به حیات ارائه می کند. نگرشی که در آن دنیا و آخرت در ارتباط مستحکم با یکدیگر دیده می شوند. نه دنیا، فدای آخرت می گردد و نه آخرت، قربانی دنیا می شود. دنیا ...
گزارش شفقنا از بزرگداشت علامه جعفری؛ نگاه ویژه علامه به نهج البلاغه/ کتاب های او پاسخ به نیازهای روز ...
انسان با خدا می پردازد. فاطمی ادامه داد: علامه در تبیین و در تحلیل و تفسیر بیت های مختلف و جنبه های مختلفی مانند پس بود دل جوهر و عالم عرض که در اندیشه مولانا قرار دارد، به تحلیل پیچیدگی های انسان از ابعاد مختلف می پردازد. نگاه ایشان در حوزه استکمال انسانِ بالغ، قابل توجه است. او مولفه های مختلف را در کنار مولفه های شناخته شده در فضای متعارف دانش روز بشر راجع به انسان ارائه می دهد. ...
محمدرضا اسدی: علامه جعفری از نگاه سکولاری به پرسشهای زندگی پرهیز داشت
مان و مکان ندارد پیش روی انسان قرار می دهد. اسدی ادامه داد: علامه این سه پرسش مولانا را به 6 پرسش ارتقاء داد که این پرسش ها می تواند پرسش هر انسانی باشد و این پرسش ها عبارتند از من کیستم؟ ، از کجا آمدم؟ ، به کجا آمدم؟ ، برای چه آمدم؟ ، با کیستم؟ و به کجا می روم؟ . این استاد دانشگاه گفت: اعتقاد علامه بر این بود که در حیات معقول این شش پرسش به واسطه همکاری دین، علم و فلسفه ...
چرا با گذشت چهل سال هنوز توجه به آثار ونظرات علامه اهمیت دارد؟
اخلاقی می رسد؛ در این زمینه مرحوم علامه نگاه مهمی دارد چون اخلاقی که علامه تفسیر می کند اخلاق عرفانی است. وی ادامه داد: در حوزه عقل نیز همین طور است، عقل باید به شکوفایی برسد، عقل ابزاری است که خدای متعال در اختیار انسان قرار داده است، تفکر و تعقل و ادراک از آثار و نتایج عقل خواهد بود یعنی انسان چون عقل را به عنوان یک ظرف دارد باید از آن بهره بگیرد. خیلی ها از عقل بهره نگرفته اند، در آیه ...
نقش جهانی علامه جعفری در طرح موضوع "اندیشه بشری"
و در بستر فضای مجازی و مجامع علمی، هر سه علامه را به دنیا معرفی کند. وی خاطرنشان کرد: میرزا شهیدی یکی از اساتید علامه جعفری است که جا دارد مسئولان در شهر تبریز همایش بزرگی را برای معرفی این استاد گرانقدر برگزار کنند. میرزا شهیدی از جمله اساتیدی است که توسط مقام معظم رهبری مورد عنایت خاصی قرار داشته و شرح مکاسب وی یک نمونه بی نظیری است که هنوز هم در حوزه های علمیه مطرح می شود. ...
کتاب حقوق محیط زیست در اندیشه قرآنی علامه طباطبایی منتشر شد
، توجه به پیوند متقابل و وثیق انسان و محیط زیست در مبدأ آفرینش و معاد، توجه به همگونی انسان و طبیعت، رعایت حرمت محیط زیست، لزوم بهره مندی حکیمانه از محیط زیست بر پایه عدالت زیست محیطی و حفاظت از حق حیات طبیعت، بنیادهای نگاه علامه طباطبایی به طبیعت و محیط زیست را برمی سازد. اثر پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی، چگونگی ارتباط خدا و انسان با محیط زیست را بر پایه متن تفسیر گرانسنگ المیزان فی ...
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
بزرگ در عرصه علم به راه انداخت؛ ایشان بزرگانی بر گرد خود جمع کرد و منظومه اندیشه ای تشکیل داد. وی ادامه داد: شخصیت علامه جاافتاده و پر طرفدار است و هر جا که نگاه کنیم سخن از علامه طباطبایی است؛ در حوزه، دانشگاه، در میان مردم، در علم کلام، تفسیر، فلسفه و همه جا سخن از علامه می شود چون شخصیتی عمیق و دقیق و آزاد اندیش بود از این رو در هر فنی که ورود کرد مثل یک متخصص ابتکار و نو آوری داشت ...
آیت الله رمضانی: محبت و مودت، اکسیر پایداری خانواده است/ دین برای اصلاح انسان در همه ابعاد می باشد
انسان در همه ساحات و همه ابعاد آمده است و جامعه باید به یک کرامت نسبی برسد. وی افزود: خداوند در نخستین آیه ای که بر پیامبر(ص) نازل کرد، خود را رب اکرم معرفی نمود. مرحوم علامه حسن زاده استاد بزرگوار ما در این خصوص بیان لطیفی داشت و گفت که ما باید متعلم به تعلیم رب شویم تا معلم گردیم. آن مرحوم افزود که پیامبران هم کریم بودند و فرشتگان و قرآن هم کرامت دارند. براساس آیه لقد کرمنا بنی آدم ...
نگرش علامه طباطبایی به روایات تفسیری بررسی شد
ه علامه بودند که هنگام سخن گفتن از علامه پیش از مطرح کردن جنبه های علمی ایشان، از اخلاق و عرفان این عالم برجسته صحبت می کردند و از وی به عنوان طلیعه دار دانش تفسیر و احیا گر تفسیر رسمی در حوزه علمیه یاد می کردند. وی ادامه داد: اصل نیازمندی و تفسیر نیز مورد بحث است اما آیا این تفسیر از درون خود قرآن استفاده می شود و آیه ای با کمک آیات دیگر باید تفسیر شود؟ مرحوم طباطبایی در مورد اینکه دلا ...
مراسم بزرگداشت روز فلسفه در دانشگاه قم برگزار شد
: علامه به مدت 10 سال کتاب بحارالانوار را تدریس کرده که از جمله شاگردان این عالم بزرگوار آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله حسن زاده و آیت الله جوادی آملی هستند، علامه در طول مدت این 10 سال حتی یک حدیث مجهول نگفته است. این استاد حوزه و دانشگاه یکی از دلایل برجسته بودن علامه مجلسی را تفسیر احادیث ضعیف با اطمینان و به صورت حدیثی معتبر دانسته و تصریح کرد: بسیاری از روایاتی که در کتب دیگر مانند صحیفه ...
بوعلی سینا مقولۀ معنا را با معنویت عرفانی گره می زند
...> واقعیت این است که اساسا در فضای فکری بوعلی سینا هیچ کدام از این پرسش ها مطرح نبود. چرا؟ چون معناداری زندگی امری بدیهی تلقی می شد. آنچنان بدیهی که هیچ تردیدی درباره آن مطرح نبود و آنچنان مثل اکسیژن تنفس می شد که مورد پرسش قرار نمی گرفت. ابن سینا متعلق به یک پارادایم یا منظومۀ فکری است که در آن از معنای زندگی پرسش نمی شود. پاردایم به معنای یک شبکۀ در هم تنیده معرفتی که حوزه های مختلف علوم از طب و ...
علوم انسانی اگر با معنویت همراه نباشد، نتیجه نمی دهد
موضوعی دارد که درباره عوارض و اعراض ذاتی او بحث می شود و یک سلسله مبادی تصوری و تصدیقیه دارد که زیربنای حل مسائل آن علم است و یک سلسله مسائلی دارد که در پرتو این مبادی حل می شود. متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است: أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمّة الهداة ...
شرح مثنوی علامه جعفری یک دانشنامه علوم تربیتی است
به گزارش ایکنا، مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن در این نشست را می خوانید؛ در این بحث به ...
رمز و راز جاودانگی علامه طباطبایی
...، ربانی شیرازی، صادقی تهرانی، علی قدوسی، سید محمّد ضیاء آبادی، سید عبدالله فاطمی نیا، عباس محفوظی، سید مهدی حسینی روحانی، مجتبی تهرانی، حسین شب زنده دار، علی سعادت پرور، عبدالعلی فقهی و ده ها شاگرد عالم و ممتاز دیگر از ثمرات وجودی حضرت علامه طباطبایی(رض) در حوزه علمیه محسوب می شوند. البته پرتو وجود علمی علامه طباطبایی تنها به حوزه های علمی محدود نمی شد بلکه شعاع علمی ایشان ...
شرح مثنوی علامه جعفری مهمترین اثر عرفانی به زبان هنر است
، باید به سراغ کتاب هایی برود که علامه در نجف نوشته است. فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد آمریکا به نگاه علامه جعفری در حوزه انسان شناسی اشاره کرد و گفت: علامه در کنار مولفه های برخاسته از گفتمان این جهانی پیوند انسان را با یک قلمرو استعلایی در عالم بالا معنا می کند. استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در این مراسم به جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر پرداخت و محمد ...
از شرح مثنوی تا مکاتبه با فلاسفه غربی/ علامه ای که در 23 سالگی به درجه اجتهاد رسید
صاحب فن و نظر بوده و جنبه های برونگری و درون گری خود را همواره به کار گرفته است به طوری که مقام معظم در مورد او می فرمایند: علامه جعفری در اخلاق فردی کم نظیر بود. وی افزود: افراد کمی هستند که همانند علامه جعفری اینگونه رشد یافته و هم نگاه درونی و هم وجهه برونی خود را تقویت کرده باشند. اساتیدی چون میرزا فتاح شهیدی، آیت الله محسن حکیم، آیت الله خویی و غیره در حوزه علم، این علام فرزانه ...
نگاه علامه طباطبایی مبنی بر عدم انفکاک میان دین و فلسفه
حجت الاسلام مهدی منصوری قائم مقام مرکز تخصصی فلسفه اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا ، از نگاه علامه طباطبایی در نسبت دین و فلسفه نوشته است که در ادامه این یادداشت را می خوانید: مرحوم علامه طباطبایی معتقد است که فلسفه عهده دار باز شناسایی حقیقت از باطل است تا انسان جز به آنچه حق است، چنگ نزند و جز به حقیقت دل نبندد؛ روح حاکم بر فلسفه، واقع نمایی عقلانی ...
علامه جعفری در آخرین نامه به برتراند راسل چه نوشت؟ / دلایل دشمنی مخالفان فلسفه و مثنوی با علامه
...، ولله نمی توانم نگاه کنم. آقای جعفری هم اگر اقدام عملی نکردند یا نمی توانستند اقدامی کنند، این بدان معنا نبود که متاثر از درد انسان ها نباشد. ایشان درد انسان ها را درد خودشان تلقی می کردند. کلامی که از یاد رفت صدوقی سها با اشاره به نگاه علامه جعفری در قبال سایر ادیان ابراز کرد: ایشان برای فعالیت دینی عموم ادیان کاملا احترام قائل بود. در کلام حضرت علی(ع) در فرمان به مالک ...
بررسی مبانی فقهی علامه طباطبایی
نهایت از آنجایی که این تفسیر ترتیبی بوده لذا این دسته از آیات توسط علامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در برخی موارد به طور اجمال و در پاره ای از آیات به طور مفصل به توضیح و تفسیر آیات می پردازد. بدیهی است که لازمه تفسیر آیات الاحکام، پیروی کردن از برخی اصول و مبانی فقهی است که مفسر بایستی با آن آشنا باشد و آن ها را در پژوهش و تحقیق خود، مورد توجه قرار دهد. علامه با فقه ...
حداد عادل: علامه طباطبایی با نقد ماتریالسیم به مدافعان حکمت الهی قدرت بخشید/ تاکید اعرافی بر فربه کردن ...
انسان به پایه کسی برسد تا بتواند او را درک کند گفت: حقیقتاً آنچه ما می گوییم درخور مقام علامه نیست اما بدین معنا نیست که برای شناخت این بزرگوار تلاش نکنیم. بنده سعی می کنم تصویری از علامه طباطبایی ارائه دهم. نخست لازم است اشاره کنم که علامه طباطبایی یک حکیم است و حکیم در معارف اسلامی، معنای ویژه ای دارد. با توجه به جایگاه حکمت در قرآن می توانیم بگوییم حکیم بلندترین قله در سلسله مراتب معارف اسلامی است ...
پیوند میان مسجد و کتاب ناگسستنی است/آثار علامه طباطبایی را به زبان ساده به نسل امروز منتقل کنیم
. از سوی دیگر علاوه بر آنچه که ذکر شد، استفاده از ظرفیت های مردمی را به منظور ترویج فرهنگ مطالعه مورد توجه قرار دادیم به این معنا که به همت اعضای کانون ها در سطح محلات مختلف مردم را تشویق کردیم که کتاب به مساجد اهدا کنند. در وهله دوم طرحی با عنوان شنبه های کتاب را در مساجد راه اندازی کردیم که با هدف ترویج کتابخوانی شکل گرفت. ذیل این طرح زمانی برای مطالعه در مساجد اختصاص یافته و استقبال ...
نگاه به چهره علامه روحیه بخش بود
وی نیز تا حد زیادی از جامعیت علمی برخوردار بودند. استاد شهید مطهری، نمونه ای از شاگردان مبرز علامه است که جامع علوم مختلف بود. علامه در هر حوزه ای گام برداشت، سرآمد همه شد. در تفسیر قرآن، پدیده علمی مانند المیزان را تالیف کرد. در تدریس، شخصیتی مانند مطهری را تحویل جامعه داد، من رساله دکتری ام را در دانشگاه تهران با راهنمایی شهید مطهری نوشتم و تسلط ایشان را در حوزه فلسفه شاهد بودم. در فلسفه ...
رستمی: علوم انسانی مبتنی بر تحول باید نیازهای جامعه را پاسخ دهد/ معتمدی: برای تحول در علوم انسانی گام ...
و مواجهه، نقد جدی نسبت به مکاتب مختلف را در دانشگاه ها ترویج کند. نکته دیگر اینکه باید بر منابع محکم و متقن تکیه کنیم چراکه بنیان گذاشتن فرضیه های نااستوار، خطر سقوط بیشتری دارد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهیم این است که علیرغم تلاش های صورت گرفته در حوزه نظریه پردازی باید به سمت سیاست گذاری هم حرکت کنیم یعنی علوم انسانی مبتنی بر تحول باید بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد و به ...
حاجی بابایی: یک انسان 40 ساله را نمی توانیم کتابخوان کنیم
فرصتی باشد که این عالم بزرگ را بیش از پیش بشناسیم. وی افزود: علامه طباطبایی کارهای بزرگی انجام داد و با آثار خود به هزاران سوالی که در طول هزار سال در برابر شیعه قرار می گرفت پاسخ می دادند. ایشان ایرادات به حقی را که در تفسیر به ما می گرفتند، حل کرد. خطاب های قرآن را با یک تعریف، توانست به رخ جهانیان بکشد که تا امروز باب های جدیدی در تفسیر قرآن را پیش روی ما باز کرده است. این روز را گرامی ...
محقق دینی تبیین کرد: نگاهی هرمنوتیکی به شخصیت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
خدمت قرآن بهره برد؛ علامه حادثه های تاریخی را ورق زد، مشروطه را تشریح و خواسته های مشروطه را شناسایی کرد، جنگ جهانی اول و دوم را شناسایی کرد و پس از فیش برداری از سؤال های آن، وارد تفسیر شد، آن سؤال ها را به خدمت قرآن عرضه کرد و پاسخ گرفت که المیزان شد. وی ادامه داد: با توجه به این که وظیفه نگاه هرمنوتیکی آن است که آنچه را بر روح مؤلف می گذرد تا آن جا که ممکن است مدّ نظر قرار دهد، می ...
نقش خبر در زندگی اجتماعی انسان و اقسام خبر از نگاه تفسیر المیزان
که شاخه ای از تفسیر اجتهادی با گرایش اجتماعی محسوب می شود، تلاش می کند بین نظریه قرآن در زمینه مسائل اجتماعی، با هدف اجتماعی، هماهنگی برقرار کند و در جنبه های مختلف اجتماعی از مسائل اعتقادی گرفته تا مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و حقوقی، به ارائه نظریه و تئوری می پردازد و مشکلات را پیش بینی می کند و به شبهات مختلف پاسخ می دهد. به عنوان نمونه ایشان ذیل آیه6 حجرات به نقش خبر در زندگی ...