مامور نیروی انتظامی در چه شرایطی می تواند به متهم شلیک کند؟
سایر منابع:
سایر خبرها
شهید رنجبر بخشی از رنج ناجا برای تامین امنیت/ اقتدار پلیس خشونت اوباش را خفه می کند
از سلاح توسط مامور شهید مهم ترین نکته این ماجراست که سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا چرایی عدم استفاده از سلاح توسط شهید رنجبر را شروط زیاد قانونی عنوان کرده و می گوید: برای حمل و به کارگیری سلاح پلیس قانون به کارگیری سلاح را در 17 ماده مصوب سال 1380 را داریم. 20 سال پیش قانون به کار گیری سلاح تصویب شده درحالی که تهدیدات علیه پلیس روزانه تغییر می کند، در ماده 2 این قانون شرایطی برای ماموران پلیس
آیا قانون به کارگیری سلاح مانع از شلیک شهید رنجبر به قاتل خویش شد؟!
بکارگیری سلام توسط نیروهای مسلح از سال ها قبل آماده شده و در مجلس های دهم و یازدهم در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسیده و بعد از چند سال همچنان در نوبت صحن برای تصویب نهایی در خانه ملت است. سؤال اینجاست؛ آیا قانون بکارگیری سلاح مانع از شلیک شهید رنجبر به قاتل خویش شد و نواقص این قانون اجازه نداد که این مأمور رتبه بالای نیروی انتظامی از خود دفاع کند؟ اما رئیس قوه قضائیه با اشاره به
تغییر شتابزده قانون در فضای احساسی کار شایسته ای نیست
برای انجام وظایف مذکور، مأموران نیروی انتظامی باید مجهز به سلاح باشند و در صورت لزوم آن را به کار گیرند. قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری به تبیین موارد جواز به کارگیری سلاح و تعیین حدود مسؤولیت مأموران و سازمانهای متبوع آنها و نیز موارد عدم مسؤولیت آنها پرداخته است. در تصویر بالا، مواجهه مأمور با مهاجم مسلح به سلاح سرد منطبق با بند 1 ماده 3 قانون اخیر و
حواشی ماجرای قمه کشی و شهادت پلیس شیراز
باشگاه خبرنگاران جوان – کاش شلیک می کرد، ای کاش! کاش در آن موقع با خودش 17 ماده قانون حمل سلاح و تیراندازی را مرور نمی کرد. کاش فکر نمی کرد که اگر شلیک کند بعد در دادگاه به وکیل مدافع متهم که مدعی می شد قصد ضربه زدن را نداشته، چه باید پاسخ دهد؟ تصور درگیری قضایی، سوال و جواب، بازخواست و بازجویی همه و همه توانش را گرفته بود... باید فکر می کرد باید اقدام می کرد. اصلا شاید با خودش فکر
جای خالی قوانین حمایتی
دهد: مأموران انتظامی در موارد زیر حق به کارگیری سلاح را دارند: برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله نماید و... . همچنین قانون گذار در تبصره شماره 3 همین ماده این مأموران را مقید می نماید که: مأمورین مسلح در کلیه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند از صلاح استفاده نمایند که اولاً چاره ای جز به کارگیری سلاح نداشته باشند و ثانیاً در صورت امکان مراتب الف: تیرهوایی ب
دستور اژه ای برای حمایت قانونی از حافظان امنیت
انتظامی آمادگی کامل دارد، به این مهم اشاره کرد که ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیرو های مسلح و نیروی انتظامی، ظرفیت قابل توجه و اعتنایی است. قاضی القضات در همین راستا به قانون به کارگیری سلاح توسط مأموران نیرو های مسلح در موارد ضروری مصوب سال 1373 اشاره کرد و با تأکید بر روی ماده 3 این قانون ناظر بر موارد دهگانه ای که مأموران انتظامی حق به کارگیری سلاح را دارند، مشخصاً توجه همگان را به تبصره
قانون به کارگیری سلاح پس از موافقت ستاد کل نیروهای مسلح اصلاح می شود
دولت وقت دوباره در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که پس از انتخابات 1400، آذر ماه امسال دولت جدید با تداوم رسیدگی به لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری موافقت کرد. لایحه اولیه اصلاح قانون به کارگیری سلاح چه می گوید؟ لایحه اصلاحی به کارگیری سلاح با هدف دلسرد نشدن مأموران در انجام وظایف قانونی و استفاده نکردن از اسلحه در هر شرایطی و جلوگیری
خلأ قانون استفاده نیروهای نظامی از سلاح کجاست؟
با قوانین: قان بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 1373.10.28 مطابق با این قانون، مأمورین انتظامی برایی دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله نماید، حق بکارگیری سلاح را دارند. لکن این اجازه با رعایت یک سری شرایط است قانوگذار در تبصره 3 ماده 2 قانون مقرر داشته مأمورین مسلح در کلیه موارد، در صورتی مجازند از سلاح استفاده نمایند که
پلیس: تجهیزات داریم، اجازه استفاده نداریم/ چرا ماموران می ترسند شلیک کنند؟
اسلحه نبرد و قاتل هم به راحتی با چاقو مامور پلیس را به قتل برساند. این در حالی است که ماموران پلیس هم در برخی موارد بدون رعایت بکارگیری قانون اسلحه متهمان را مورد اصابت گلوله قرار داده و همین باعث شده است تا ماموران دچار ترس بعد از شلیک شده و از شلیک خودداری کنند. امکانات داریم، اجازه استفاده نداریم به گزارش جامعه 24 ، در همین رابطه سردار حمیدی فر، جانشین معاون اجتماعی فرماندهی
لایحه “تجدید نظر در حمل سلاح” از مجلس قبل معطل مانده!/لایحه حمایت از ناجا در دستور کار مجلس/باید عرصه بر ...
اصلاح فوری قوانین حمایتی از مأموران ناجا در برخورد با اراذل و اوباش اقدام کنیم. نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه امنیت مردم هم خط قرمز مجلس و هم نظام است و در این میدان تعارفی با کسی نداریم، افزود: همه باید حمایت و پشتیبانی از مأموران ناجا را داشته و کمک کنند و در این راستا هم قوانین زودتر وضع و هم اجرا شود. وی با بیان اینکه مجلس بر اساس پیشنهادهایی قانون تجدید نظر
در نقد عکس العمل های عجولانه ما و مسؤولان با حادثه شهادت مأمور انتظامی در شیراز ؛ شاید این آتش با آب ...
دل هر کسی با دیدن این ویدئو به درد آمده اما آنچه موضوع این نوشتار است عکس العمل های عجولانه ی بسیاری از ما مردم، نمایندگان ما در مجلس و مسؤولان است که خود می تواند شعله ور تر کردن آتش خشونت در کشور ختم شود. ابعاد پنهان حادثه شهادت سروان علی اکبر رنجبر، جانشین رئیس پاسگاه انتظامی بیدزرد در شهرستان شیراز، هنوز به درستی کشف و یا اعلام نشده. انگیزه قتلی چنین فجیع از سوی شروری که نمی توان نام مرد را بر او گذاشت، روشن نیست. با این ح
قوه قضاییه برای اصلاح یا وضع قانون افزایش اقتدار نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد
توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب سال 1373 اشاره کرد و با تاکید بر روی ماده 3 این قانون ناظر بر موارد 10 گانه ای که مأموران انتظامی حق بکارگیری سلاح را دارند، مشخصاً توجه همگان را به تبصره سوم بند 10 این ماده قانونی جلب کرد؛ تبصره ای که مقرر داشته مأموران مسلح در همه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجاز هستند از سلاح استفاده کنند که اولاً چاره ای جز بکارگیری سلاح نداشته باشند و ثانیاً
اصلاح طلبان برای قاتل شهید رنجبر هم دست به کار شدند!/ قاتل گرچه خشن و جنایتکار است، ولی قابل ترحم است/ ...
گرفته فرار کرده و البته کمی بعد، دستگیر شده است. در ادامه گزارش آمده است: زمانی که متهم این حادثه بازداشت شد، منابع منتشرکننده خبر اعلام کردند که حال عادی نداشته و تحت تاثیر مصرف موارد مخدر بوده است. همزمان گفته شد که در جریان دستگیری، پای متهم شکسته است و با این وجود او را با پای خودش به مراسم تشییع مامور شهید برده اند . ایسنا همچنین نوشته است: یکی دیگر از واکنش ها در فضای
لازم است زمینه های حمایت از مدافعان امنیت کشور تقویت شود
مورد بازنگری و ترمیم قرار گیرند و تکنولوژی روز نیز در این زمینه باید به کار گرفته شده و به کمک مأموران ناجا بیاید. این مسؤول عنوان کرد: از سوی دیگر لازم است به موضوع سلاح سرد و استفاده از آن نیز بپردازیم، متأسفانه با وجود آن که در سال 96، قانون الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی با هدف ممنوعیت حمل سلاح سرد به تصویب رسید، هم چنان ما شاهد هستیم که بخش مهمی از قتل و خشونت ها در
قانون بکارگیری سلاح ظرفیت های مناسب را دارد
که در فضای مجازی از درگیری مأمور پلیس با فرد مظنون پخش گردید صحت داشته باشد، نشان می دهد مأمور متوفی پلیس نتوانسته ضرورت استفاده از نهادهای قانونی نظیر دفاع مشروع در راستای حفظ جان خود و دفع شر مهاجم استفاده کند؛ 5- دادن اختیارات بیش تر به پلیس احتمال خطرات جانی فزاینده ای را برای مردم در پی خواهد داشت. برای نمونه، چندی پیش در شهرستان اهواز، مأموران پلیس بدون دلیل و تشخیص ضرورت و بدون
ابعاد حقوقی در شهادت مامور ناجا بررسی شود
علیرضا عسگری در متن یادداشت خود برای ایرنا نوشت: در پی شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر، جانشین پاسگاه بیدزرد شیراز در درگیری با اراذل و اوباش موجی از انتقادات به شرایط قانونی به کارگیری نیروهای انتظامی از سلاح در شبکه های اجتماعی ایجاد شد. وی ادامه داد: کاربران شبکه های اجتماعی با هشتگ بازنگری در قانون بکارگیری سلاح خواستار اصلاح قوانین محدودکننده در استفاده از سلاح توسط نیروهای انتظامی
پرونده شکایت بیماران پروانه ای از آمریکا در مرحله کارشناسی است/ انتشار فیلم و یا عکسی که منجر به جریحه ...
به خوبی از آن ها استفاده کرد. وی با اشاره به ماده 3 قانون بکارگیری سلاح گفت: موارد متعددی که نیروی انتظامی و نظامی می توانند از سلاح استفاده کنند، در این ماده از قانون بیان شده است. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در ماده 3 مقرر شده که ماموران انتظامی در موارد زیر حق بکارگیری سلاح را دارند: 1: برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله می کنند
جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی برای اصلاح قانون به کارگیری سلاح
یعقوب رضازاده در گفت وگو با ایسنا در توضیح جلسه فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بعد از حادثه ای که برای شهید رنجبر از ماموران نیروی انتظامی استان فارس در چند روز گذشته توسط یکی از اراذل و اوباش رخ داد و باعث شهادت وی شد، کمیسیون امنیت ملی با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به صورت فوق العاده بررسی لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح را در دستور کار قرار داد این
دستفروشان همچنان کتک می خورند! / عزل مامور خاطی شهرداری کفایت می کند؟
داشته باشیم، اظهار کرد: بنابراین اگر برخورد فیزیکی با دستفروشان صورت بگیرد طبق قانون در محاکم قابل پیگیری است که نسبت به اقدام شان مجازات می شوند. وی همچنین گفت: برخی از ماموران شهرداری با خود وسایل خطرناکی مانند شوکر و... حمل می کنند حال در اینجا چند سوال مطرح است اول آنکه استفاده ماموران شهرداری از شوکر و وسایلی از این قبیل با چه مجوزی است؟ دوم آن که مجوز استفاده از این وسایل را چه کسی
ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید رنجبر
شهید علی اکبر رنجبر، سرهنگ نیروی انتظامی استان فارس بود که هفته گذشته در درگیری با اراذل و اوباش به شهادت رسید. بیشتر بخوانید: بازداشت قاتل مامور انتظامی شیراز ابلاغ فوری برای بررسی اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح
درخواست دولت از مجلس برای اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح
به گزارش ایرنا، هیأت دولت در اجرای ماده (100) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و به منظور جلوگیری از بروز حوادثی مشابه از جمله شهادت مأمور نیروی انتظامی در حادثه شیراز، از مجلس برای رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری درخواست اولویت کرد. لایحه مذکور با توجه به ضرورت بازنگری و اصلاح قانون یاد شده به دلیل مسکوت ماندن مواردی از جمله
چرا به فرزند شهید رنجبر رحم نکردیم؟
ماجرا از چه قرار بود؟ ما به عنوان افکار عمومی دقیقا نمی دانیم چه اتفاقی رخ داده است که منجر به پیاده شدن مامور و یک آدم چاقوبه دست از ماشین هایشان، درگیری فیزیکی، خلع سلاح مامور و حد اقل سه ضربه چاقو به مامور نیروی انتظامی شده است که از این سه ضربه، دو جراحت در کمر و پهلو و یکی در گردن منجر به شهادت مامور پلیس شده و قاتل با اسلحه ای که از مامور گرفته فرار کرده و البته کمی بعد، دستگیر شده است. فیلم این درگیری با وسعت قابل ملاحظه ای در شبکه های اجتماعی پخش شد و از همان ساعت های اولیه واکنش هایی را به همرا ...
چرا سروان رنجبر شلیک نکرد؟
خصوص یک مامور پلیس در شیراز با آن مواجه شدیم، به نوعی اینگونه به جامعه القا می کند که این ماموران شریف، شغلشان کشته شدن است. متاسفانه سالی نیست که در آن، خبر شهادت این ماموران را نداشته باشیم یا نشنویم که یک محیط بان یا مامور پلیس بدلیل استفاده از سلاح در معرض مجازات قرار گرفته است. وی با اشاره به موضوع جنجالی شلیک توسط محیط بان ها ادامه می دهد: خوشبختانه دغدغه افکار عمومی در زمینه حمایت
روزآمدی قانون بکارگیری سلاح/شهیدرنجبر میتوانست ازسلاح استفاده کند
مأمور باید 3 بار ایست می داد و بعد از شلیک دو تیرهوایی به سمت فرد مهاجم شلیک می کرد. برای بررسی اینکه آیا پلیس در آن صحنه می توانسته از سلاح استفاده کند یا خیر و همچنین بررسی این موضوع که آیا قانون فعلی به کارگیری سلاح باید تغییر پیدا کند یا نه با قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی گفت و گو کردیم تا از نظر کارشناسی وی مطلع شویم. محمد شهریاری در ابتدا از وقوع این حادثه دلخراش ابراز
لزوم اصلاح قانون بکارگیری سلاح برای برقرای امنیت جامعه
ماه سال 1373 به تأیید شورای نگهبان رسیده است. در ماده 1 این قانون آمده است که ماموران مسلح به منظور استقرار نظم و امنیت و جلوگیری از فرار متهم یا مجرم و یا در مقام ضابط قوه قضائیه به تفتیش، تحقیق و کشف جرائم و اجرای احکام قضائی و یا سایر ماموریت های محوله، مجاز به حمل و بکارگیری سلاح هستند و موظفند به هنگام بکارگیری سلاح در موارد ضروری کلیه ضوابط و مقررات این قانون را رعایت کنند.
شانزده شرط پلیس برای استفاده از اسلحه
، سه و ششم این قانون، شروط استفاده از سلاح تشریح شده است. در ماده 2 این قانون شرایطی برای ماموران پلیس تعریف شده، در ماده 3 این قانون، 10 شرط و در ماده 6، شش شرط برای استفاده از سلاح توسط ماموران تعیین شده است. این در حالی است که در هنگام درگیری و صحنه جرم یک مامور باید فورا تصمیم بگیرد که از سلاح برای دفاع از مردم استفاده کند یا خیر و این تعداد شرایط را باید در ذهن خود مرور نماید. بر این
قانون به کارگیری سلاح مترقی و نیازمند اجرای کامل است
نعمت احمدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا ، درباره اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری اظهار کرد: این قانون یکی از کارشناسی شده ترین قوانین موجود است؛ زیرا در آن به همه جوانب امر پرداخته شده و دست نیروهای مسلح در به کارگیری از سلاح در موارد ضروری، باز گذاشته شده است. وی با اشاره به بندهایی از این قانون که در آن ها به طور صریح به نیروهای مسلح امکان استفاده
16 شرط استفاده از اسلحه، توان عملیاتی پلیس را زمین گیر می کند/ لزوم بازنگری قانون به کارگیری سلاح توسط ...
عده ای نیز ضعف عملکرد نیروی انتظامی را در مقابله با اشرار، عامل چنین اتفاقاتی دانستند، اما حقیقت ماجرا این است که در قانون، استفاده از اسلحه برای نیروهای انتظامی شرط و شروط هایی گذاشته شده و در برخی موارد این قانون دست و پای ماموران جان برکف نیروهای مسلح را بسته است تا جایی که یک مامور مسلح جهت حفظ جان مردم و تخطی نکردن از قوانین موجود، جان شیرین خود را از دست میدهد. قطعاً این قانون
عدم اصلاح قانون به کارگیری سلاح با "اهمال مجلس دهم"
قانون فعلی اشاره ای نشده که ما آن را هم اضافه کردیم؛ در بند 6 ماده 3 قانون فعلی آمده: "برای حفظ اماکن مقر های انتظامی می توان از سلاح استفاده کرد. " این بند، نقص دارد؛ ما در اصلاحیه برای حفظ تأسیسات، تجهیزات، اماکن نظامی، انتظامی، امنیتی و هر جا که نیرو های مسلح مستقر است و محل نگهداری سلاح و مهمات، اسناد طبقه بندی شده نظامی، انتظامی و امنیتی و کاروان هایی که حمل مواد ناریه و تجهیزات نظامی می کنند