نشست علمی "معرفی برخی از حکمای دوره پس از ملاصدرا" برگزار شد
سایر منابع:
سایر خبرها
مفهوم شناسی و حقیقت یابی حیات طیبه از منظر علامه/حیات طیبه نمود کرامت واقعی انسان است
، ادبیات عرب، معانی و بیان سهمی بسزا داشت . علامه طباطبایی با انگیزه هایی چون فهم بهتر معارف الهی و پاسخ گویی به شبهه های مادی به احیای علم فلسفه همت گماشت و در این باره می نویسد: من وقتی وارد قم شدم، دیدم جامعه اسلامی ما نیاز دارد که اسلام را از منابع اصیل خودش بشناسد و بتواند از معارف اسلامی دفاع کند. بنابراین، می بایست در حوزه، درسی می داشتیم که طلبه را آن چنان از لحاظ استدلال عقلی، قوی ...
نخستین رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی چه کسی بود؟
در اشعارش حیرت تخلص می کرد. او شاعری زبردست و توانا بوده است و در دوره نهضت مشروطه وقتی به زندان افتاد برای محمدعلی شاه سرود و از او تقاضای آزادی و عفو کرد. ابوالحسن میرزا در سال 1281قمری / 1243شمسی همراه با برادرش محمدهاشم میرزا به مشهد آمد و در این شهر مقدس به تحصیل علوم مختلف مشغول شد و از محضر استادانی مانند محمدتقی مزینانی، میرزا نصرالله مجتهد، ملا ابراهیم سبزواری و... ادبیات، حکمت، فقه ...
شماره 104 فصلنامه علمی قبسات منتشر شد
هر سطحی، حتی منکران معاد نیز به این مسئله اندیشیده و میل به جاودانگی را انکار نمی کنند. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی به بررسی مسئله بقا و جاودانگی نفس پرداخته، دیدگاه علامه طباطبایی و آنتونی فلو را درباره چالش برانگیزترین مباحث مربوط به جاودانگی نفس، مسئله سعادت و شقاوت ذاتی و این همانی شخصیت بررسی می کند. علامه طباطبایی درباره وجود جوهری به نام نفس چه نظری دارن؟ نظر علامه در مورد نفس، کیفیت تجرد و ...
اگر فتوای یک فقیه جواب نداد او باید در روش استنباطش تجدید نظر کند
با یک پرسشی روبرو می شود که آیا اسلام در پشت این احکام خرد و قواعد، نظام اقتصادی هم دارد یا خیر؟ یا اگر بپرسیم اسلام، کاپیتالیسم یا سوسیالیسم است یا نظامی ندارد پاسخ چیست؟ علیدوست اظهار کرد: در سیستم قضایی اسلام یکسری احکام داریم، آیا از ورای این احکام می توان گفت در قضاوت اسلامی مثلا ادله امارات قانونی حاکم است؟ یا ممکن است اقناع وجدان قاضی ملاک باشد؟ استاد حوزه علمیه گفت: دو ...
اسمای الهی از منظر علامه طباطبایی توقیفی نیست
روایات را توجیه کرده است. امینی نژاد با اشاره به توقیفیت اسمای تکوینی، اظهار کرد: علامه معتقد است که توقیفیت اسمای تکوینی برای خداوند از اساس بی معناست، ولی علامه حسن زاده آملی، رساله ای در بحث توقیفیت اسمای الهی دارد و در بخشی از آن در مورد توقیفیت اسمای عینی، خارجی وجودی بحث کرده و در حاشیه بر اسفار هم بحثی در این باره دارد. حال این پرسش مطرح می شود که علامه طباطبایی چطور توقیفیت اسمای عینی و خارجی را بی اساس می داند و می گوید که هر مرتبه ای از مراتب وجود به نحو ضروری در جای خود قرار دارد و هیچ مرتبه ای را نمی توان جای مرتبه دیگری قرار داد. انتهای پیام ...
کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند
در حوزه آن دیار مشغول شد و پس از شیخ علی کاشف الغطا، برادرش شیخ حسن کاشف الغطا و همچنین شیخ محمدحسن صاحب جواهر ریاست و اداره حوزه علمیه نجف را از سال 1266 تا 1281 به مدت 15 سال به عهده داشت و شیعیان جهان از وی تقلید می کردند. شیخ حسین انصاری دزفولی، سید محمد مجاهد (از شاگردان آیت الله وحید بهبهانی)، شریف العلما مازندرانی، ملا احمد نراقی، شیخ موسی کاشف الغطا، شیخ علی کاشف الغطا و شیخ ...
بدرقه باشکوه پیکر امام جمعه سابق یاسوج
...، 26 سال امامت نماز جمعه شهر یاسوج، تدریس در دانشگاه یاسوج و برپایی کلاس های تفسیر قرآن و نهج البلاغه در یاسوج از جمله سوابق علمی این فقیه مجاهد است. آیت الله سید علی اصغر حسینی در سال 1318 در روستای طولیان شهرستان کهگیلویه در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و علم آموزی را از 6 سالگی در مکتب زادگاهش آغاز کرد. وی پس از دوره های مقدماتی مکتب برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه ...
رویایی که فیرحی داشت؛ تلفیق حق و آزادی
که بین تو و خداوند صاحب نعمتی وجود نداشته باشد . در این مفهوم از آزادی، انسان در همه فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی - به جز در حوزه محرمات شرعی- آزاد است. ج- مفهوم فقهی آزادی، نخست به عنوان یک قاعده یعنی که هر انسانی آزاد است و خداوند کسی را غیر آزاد خلق نکرده است. دوم به مثابه یک اصل که مرجع عقل عملی است که در حالت شک جاری می شود. یعنی اصل در انسان این است که آزاد باشد و ...
تاریخ عمومی فلسفه اسلامی در ایکنا بررسی شد
... در ابتدای نشست صدوقی سها به ارائه توضیحاتی درباره اثر خود پرداخت و گفت: از وقتی تاریخ فلسفه جدید پیدا شد مورخین عمومی فلسفه، تاریخ عمومی فلسفه را می نویسند. هر کس بخواهد تاریخ عمومی برای فلسفه بنویسد از فلسفه اسلامی هم نام می برد. با این وجود همه مورخان مدعی هستند چیزی به نام فلسفه اسلامی وجود ندارد. خلاصه حرفشان این است که این فلسفه از یونان به حوزه اسلام آمده و به عربی نوشته شده است اگر ...
استاندار، نماینده ولی فقیه و خبرگان کهگیلویه و بویراحمد درگذشت امام جمعه یاسوج را تسلیت گفتند
علمی این فقیه مجاهد است. آیت الله سید علی اصغر حسینی در سال 1318 در روستای طولیان شهرستان کهگیلویه در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و علم آموزی را از 6 سالگی در مکتب زادگاهش آغاز کرد. وی پس از دوره های مقدماتی مکتب برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه امامزاده ابراهیم بهبهان رفت و در نزد اساتیدی، چون شیخ محمد حسن مجتهدی دروس مقدمات حوزوی را گذراند. این فقیه مردمی برای ...
علامه طباطبایی فلسفه را به استخدام تفسیر درآورد
. صدرالمتألهین این معنا را چینن بیان کرده که هر موجود متحرکی به مقدار سعه هستی خود هر چه به حضرت حق نزدیک تر شود، از کمال، وضوح بیشتری می یابد. حجت الاسلام دلیر به پاسخ علامه طباطبایی(ره) درباره شبهات ملحدان و ماتریالیست ها در آیات سوره حمد اشاره و اظهار کرد: درباره اعتماد به مبادی عقلی در ادراکات حسی دیدگاه های متفاوتی ارائه شده است. برخی قائلند اعتماد به غیر حسی صحیح نیست. علامه طباطبایی ...
علامه طباطبایی چگونه فتنه پرورش روحانیون درباری شاه را خنثی کرد؟
نزد علامه نائینی، شیخ محمدحسین کمپانی و سید ابوالحسن اصفهانی فراگرفت و کلیات علم رجال را از آیت الله حجت کوه کمری آموخت و در فلسفه نیز در کلاس های حسین بادکوبه ای حاضر شد. او همچنین در درس سید ابوالقاسم خوانساری حاضر شد و یک دوره حساب و هندسه و جبر استدلالی از وی آموخت. اخلاق و عرفان را نیز نزد میرزا علی قاضی فراگرفت.[1] بازگشت به ایران علامه، پس از 10 سال تحصیل در نجف به ...
شماره 38 دو فصلنامه علمی فلسفه منتشر شد
پیش روی متفکران غربی قرار گرفت که اگر دیگر امکان دفاع از اطلاق فلسفه و تمدن غربی میسر نیست، چگونه می توان به دیگری و غیر نظر کرد؟ متفکران غربی، از جمله هایدگر، پرسش مذکور را چنان جدی مطرح کردند که از پی طرح آن، در جست وجوی راه های تازه ای در تفکر به قصد پی جویی سرآغازهای اصیل تر برآمدند. در این مقاله کوشش های هایدگر در پیمودن این راه را با نظر به آنچه خود او تفکر شاعرانۀ هولدرلین نامیده است، دنبال ...
انسان در فلسفه اسلامی کمتر مورد بحث است/تقدم در مباحث اخلاقی و فقهی با کدام است؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محسن جوادی عصر روز گذشته در نشست امتداد حکمت اسلامی در اخلاق که در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، طی سخنانی گفت: در دوره فارابی تاملات فلسفی خوبی درباره اخلاق رخ می دهد با این وجود ما نسبت به اینکه درباره انسان و توانش حرف بزنیم بدبین شدیم. ما توان انسان را با پایین آوردن الهیات یکی دانستیم و انسان را مقابل خدا قرار دادیم گویی اگر انسان خودش درک ...
بورل: برجام در بن بست است اما...
...: بورل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا اتحادیه اروپا شواهدی دارد که ادعای قصد ایران برای فروش موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تایید کند، مدعی شد: شواهدی درباره ارسال موشک ها وجود ندارد اما درباره پهپادها، شواهد روشنی وجود دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اروپا در بخشی از اظهاراتش با دفاع از اقدامات تحریمی ...
صاحب تفسیر المیزان آرزو داشت یک روضه خوان بود+عکس و فیلم
در قم آغاز کرد و به تدریج، دروس اساسی حکمت مانند کتاب شفاء و اسفار را با تمام موانعی که وجود داشت، راه انداخت و شاگردان فراوانی نیز تربیت کرد. علامه را احیاگر علوم عقلی و تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم دانسته اند. شهرت علامه طباطبایی در تهران و حوزه های علمی ایران، هنگامی آغاز شد که از تبریز به قم مهاجرت کرد و درس تفسیر و فلسفه و بحث و گفتگوهای علمی را شروع کرد. علامه محمد حسین طباطبایی در ...
پیروی علامه طباطبایی از شیوه آیت الله قاضی در تفسیر و حدیث – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
آثار علمی گرانبهایی را به یادگار گذاشت و شاگردان بسیار برجسته ای را هم تربیت کرد. او در فقه و اصول به مدت ده سال از محضر بزرگانی چون شیخ محمد حسین نائینی، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (کمپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده بود. در فلسفه و حکمت از شاگردان برجسته آیت الله سید حسین بادکوبه ای در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان هم از محضر عارف بزرگ و عظیم الشأن مرحوم آیت الله میرزا علی آقا ...
تغییر دیدگاه علامه طباطبایی درباره دینداری تحمیلی در میانه نگارش المیزان + صوت
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی ، شامگاه 23 آبان و به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی، فایلی صوتی با عنوان علامه و عدول از نظریه دین تحمیلی در کانال تلگرام خود منتشر کرده است که گزیده آن را در ادامه می خوانید؛ بحث ما درباره دیدگاه علامه طباطبایی درباره تحمیل دین است. این موضوع از دیر زمان در میان اندیشمندان مسلمان، خصوصا فقها مطرح بوده است که آیا می توان ...
سیاست دانشگاه آزاد بر پایه اقتصاد دانش بنیان تغییر کرده است
به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد حسین رنجبر در نشست با نو دانشجویان رشته پرستاری که به همت دانشکده پرستاری برگزار شد با اشاره به پتانسیل و توانمندی دانشجویان در توسعه کشور ؛ دانشجویان را افراد صاحب فکر و ایده قلمداد کرد و گفت: ایجاد انگیزه ، داشتن هدف، استفاده از زمان و موقعیت علمی ظرفیت های بزرگ و جدیدی را در حوزه توسعه، و ارزش افزوده فراهم می سازد که باید به آن توجه و اهتمام ورزید. ...
دوگانه سازی غلط مبارزه با استبداد یا استعمار در شأن نائینی نیست/ فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرد
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام والمسلمین محمد متقیان تبریزی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، چهارم آبان ماه در اولین جلسه نشست علمی بررسی اندیشه سیاسی میرزای نائینی ، گفت: اگر بخواهیم درک درستی از فکر نائینی به دست بیاوریم باید به رساله های وی و آثار دیگر او مراجعه کنیم چون اگر وحدت و افتراقی وجود داشته باشد برجسته خواهد شد. روش دیگر رفتن سراغ مذاکرات دوره مشروطه است چون این مذاکرات متن ...
مشروطه حرکتی در جهت عدالت خواهی و حاکمیت قانون بود
کاظم یزدی به پشتیبانی از روحانیون پایتخت برخاستند. در شهرستان ها و ولایات نیز علمای بزرگی در این زمینه فعالیت داشتند که می توان به نجفی در اصفهان، سید ابوالحسن انگجی ، میرزا صادق مجتهد تبریزی و میرزا حسن مجتهد تبریزی در تبریز، سید عبدالحسین لاری در لار، میرزا علی اکبر مجتهد اردبیلی در اردبیل، ملأ محمد حمامی در گیلان و شیخ جعفر محلاتی شیرازی در شیراز اشاره کرد که همگی از جایگاه مرجعیت و روحانیت ...
عده ای قرآن را سکولار تفسیر کرده اند/ جامعیت علوم انسانی قرآن بنیان
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست گستره علوم انسانی قرآن بنیان و یافته های روش شناختی آن امروز دوشنبه 23 آبان ماه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و با ارائه رمضان علی تبار، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید؛ درباره گستره و قلمروشناسی در حوزه علم، دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه به لحاظ موضوع و محتوا این گسترش تا کجاست و ...
یادی از صاحب تفسیر المیزان
پیش خود می گفتم اگر مرحوم ملاصدرا هم بیاید، مطلبی فوق آنچه من فهمیده ام عرضه نخواهد کرد. ولی پس از بهره مند شدن از دیدار این استاد بزرگوار، به یکباره احساس کردم گویا تاکنون از حکمت و فلسفه چیزی عایدم نشده و از اسفار حتی یک کلمه هم نفهمیده ام. این برخورد جالب، علامه طباطبایی را وارد مرحله تازه ای از زندگی کرد و سیر و سلوک عارفانه وی آغاز شد. سیدحسین بادکوبه ای علامه در زادگاه ...
جزئیات برگزاری همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز
صورت اسلامیت آن تضمین نخواهد شد. وی با طرح این پرسش که آیا در سیاست، پارلمانی و ریاستی جواب می دهد یا روش دیگر و در اقتصاد تعاونی دولتی یا خصوصی درست است یا مدل دیگر؟، اضافه کرد: سوالاتی که در این عرصه وجود دارد باید پاسخ داده شود ولی برای پاسخ باید ابتدا در مورد یکسری مسائل پیشینی سخن بگوییم و آن را دقیقاً تبیین کنیم. در نظام نمی توان از چند چیز یاد کرد که یک هدف مشترک نداشته باشند ...
الزامات و اقتضائات دانشی و روشی فقه های تخصصی/ احمد مبلغی
بگیرد و از ضرورت هایی است که حوزه باید به آن توجه کند. ذهن نقاد، تیز و روش گرای امام (ره) به این مسئله معطوف شده بود و فراتر از آن است که بگوییم روش صاحب جواهر این است. باری، بحث من مادربودن و مبنا و روش و خاستگاه بودن روش صاحب جواهر و ظرفیت های آن برای پوشش دهی به روش فقهی و جهت حرکت در بستر زمان و پویایی است. در پاسخ به این پرسش که چه نسبتی میان روش ما در مسائل مستحدثه یا فقه های تخصصی و ...
همایش فقه نظام ساز با تأکید بر اندیشه شهید صدر برگزار می شود
...، اضافه کرد: سؤالاتی که در این عرصه وجود دارد باید پاسخ داده شود ولی برای پاسخ باید ابتدا در مورد یکسری مسائل پیشینی سخن بگوییم و آن را دقیقاً تبیین کنیم. در نظام نمی توان از چند چیز یاد کرد که یک هدف مشترک نداشته باشند مثلاً اجزای یک ماشین، ماشین نیست لذا اگر نگاه کل نگر نداشته باشیم، نظامی ایجاد نخواهد شد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: امروز وظیفه فقه بسیار ...
روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج
الترجیح و الاجتهاد و التقلید، به قلم حضرت امام نوشته شد که با نوشته شدن مناهج الوصول إلی علم الاصول در دو جلد و رساله طلب و اراده، در دوره دوم تدریس اصول ایشان، یک دوره کامل مسائل اصول فقه به صورت تحقیقی و اجتهادی کامل شد. همین تدریس موفق و بسیار علمی و کیفی، زمینه ساز رونق اعجاب آور درس های خارج امام در دهه سی تا قبل از آغاز نهضت برای صدها تن از فضلای حوزه علمیه قم شد و شاگردان درس ایشان، پس از ...
از سیدجمال تا عبدالکریم سروش
] سبد ابوالحسن شمس آباید به دلیل مخالفتش با این کتاب، به قتل رسید. [20] کتاب داستان راستان [21] مطهری، مجموعه آثار، ج 24، ص 498 [22] صحیفه امام، ج 12، ص 207 [23] از جمله منتقدانِ نخستین این نظریه در حوزه علمیه، عبدالله جوادی آملی، صادق لاریجانی، محمد حسین حسینی طهرانی بودند که نقدهای مستقلی نوشتند. [24] از جمله می توان به مقالات سعید حجاریان در ...
حجت الاسلام راشد یزدی: مُهر استاندارد در اخلاق اسلامی اخلاص است
به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی، در هفتمین نشست صمیمانه جمعی از منبری های جوان هیئت های کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: همان طور که می دانید در مبحث حرکت، حرکت را از جهتی دو نوع می دانند: یک حرکت قطعیه، یک حرکت توسطیه؛ حرکت قطعیه همین حرکتی است که انجام داده ایم، راهی که طی کرده ایم، این حرکت قطعی است؛ حرکت توسطیه در درون حرکت قطعیه نهفته است که ...