حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
سایر خبرها
محاربه چیست، محارب کیست؟!
کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد یا همان تبعید است. آیت الله رحمت همچنین اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. ...
حق کمتر، کیفر بیشتر؟! / نوشتاری از استاد سروش محلاتی
...، با چه حجت شرعی فتوای امام خمینی را کنار می گذارد و به استناد این فتوای مخالف و یا مشابه آن، حکم اعدام بعنوان افساد فی الارض صادر می کند؟ 2- آیا عنوان محارب اختصاص به اشراری دارد که برای ناامنی در جامعه سلاح می کشند تا مردم را بترسانند مثل قطاع الطریق، یا شامل معترضان سیاسی که دست به خشونت می زنند و با حکومتی ها معارضه دارند نیز می شود؟ برخی فقها مثل آیت الله مومن قائل به این تعمیم هستند ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
آیت الله رحمت: از نگاه امام خمینی محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است/ حکم ترساندن مردم اعدام نیست/ ...
شفقنا- آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد است. محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است آیت الله رحمت در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما ...
با اعدام ، کارها درست نخواهد شد
: محارب کسی است که اسلحه کشنده بردارد و در برابر امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام قرار بگیرد این آیه قرآن است و فقها هم آن را قبول دارند و حکم او اعدام است اما کیفیت اثبات آن مهم است که واقعا اثبات شده باشد آیت الله موسوی تبریزی در پاسخ به این سوال که آیا به جای صدور این احکام می توان از جایگاه رأفت اسلامی ورود کرد، گفت: واقعا باید این کار صورت بگیرد. حتی با اعدام کردن و کشتن نیز این کارها درست ...
رئیس سابق دیوان عالی کشور : هر محاربی حکمش اعدام نیست | با صرف ترساندن و تهدید کردن ، کسی حکم محارب نمی ...
، مرتضی مقتدایی ، در پاسخ به این سؤال که تعریف علمی و فقهی کلمه محاربه چیست؟ اظهار داشت: محاربه از ماده حرب است؛ حرب به معنای جنگ است؛ محاربه یعنی جنگ کردن؛ و بالاخره به کسی می گویند محارب، که آثار آمادگی برای جنگ در او دیده شود. وی افزود: مثلا فرض کنید، فرد، شمشیری، اسلحه ای، یا حتی چاقویی داشته باشد و هدفش هم این باشد که نسبت به یک گروه قصد حمله دارد؛ حالا یا واقعا می کشد یا تهدید می ...
سیاهه ای در باب حکم اعدام یکی از محاربین اغتشاشات اخیر و اشکالات بر آن
اسلامی خواهد شد. دومی هم گفته است که بزرگان از فقها من جمله مرحوم امام یک حکم که عبارت از قتل باشد را برای محارب در نظر نگرفته اند و باید بین جرم و مجازات تناسب را رعایت کرد و از آن جا که شخص خاطی قتلی را انجام نداده می بایست حکم به نفی بلد می کردند و نه اعدام. برای بررسی سخن اول لازم است چند مدعا را بررسی کنیم: 1. قصد ترساندن دیگران برای تحقق عنوان محاربه لازم ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
...، مخالفت با اموری است که وجود حضرتش در آن دخالت داشته است. پس تقریباً مشخص می شود که منظور، به هدر دادن و باطل کردن اثر امور مورد ولایت و حکومت پیامبر (ص) است، همچون اخلال در امنیت عمومی که توسط پیامبر (ص) در حیطه حکومتش ایجادشده است. [1] 6- امام راحل و بسیاری از فقها اراده افساد فی الأرض را جزء ماهیت محارب قرار داده اند. لذا نمی توان بین محارب و مفسد فی الأرض تفکیکی قائل شد تا ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
تحقق محاربه هراس انداختن و تقابل با مردم است نه تقابل با ماموران. همچنین آیت الله موسوی تبریزی دادستان کل پیشین انقلاب اسلامی نیز گفته محارب کسی است که اسلحه کشنده بردارد و در برابر امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام قرار بگیرد این آیه قرآن است و فقها هم آن را قبول دارند و حکم او اعدام است، اما کیفیت اثبات آن مهم است که واقعا اثبات شده باشد. این انتقاد حتی میان چهره های اصولگرا هم ...
این ها اسلحه کشیدند، حکم محاربه هم نگرفتند + عکس
چرا در پرونده هایی چون ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و. . . حکم محاربه صادر نشد؟ یک گزارش تاریخی درباره پرونده هایی که حکم محاربه نگرفتند را در ادامه ببینید. بیشتر بخوانید: چرا در پرونده های ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و.. . حکم محاربه صادر نشد؟ سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی است ...
ایران، چین را تهدید کرد
چوب دارد، حکم محارب ندارد. آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) هم گفت: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. در این میان، عزت الله ضرغامی، وزیر ...
اطلاع نگاشت | محارب و محاربه در قانون به موجب ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جرم محاربه عبارت ...
اطلاع نگاشت | محارب و محاربه در قانون
درخواست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولین قضایی برای احتیاط و ملاطفت با معترضان
.... مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، سپس چند ایراد در مورد اعدام اخیر وارد کرد و نوشت: نخست این که در این اقدام کسی کشته نشده و تنها در حد ایجاد جرح بوده است. دوم این که قصد اخافه(ترساندن) ثابت نشده است. سوم این که حتی با فرض صدق عنوان محاربه، تناسب میان جرم و مجازات رعایت نشده است؛ در حالی که در قرآن و در قانون چند مرتبه برای مجازات محارب تعیین شده، که یکی از آن ها تبعید است، تا ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
شده برای این کار از قبیل سلاح است. حال بر این افراد با حملات کاملا سازماندهی شده و گروهی که به قصد سلب امنیت مردم و ترساندن آنها اقدام کرده اند یا عنوان محارب صدق می کند یا آنکه در حکم محارب هستند . به عبارت فنی یا مصداق محارب هستند یا به تنقیح مناط بر آنها حکم محارب بار می شود. نکته مهم: حتی اگر کسی در قطعی بودن مناط محاربه که ترساندن مردم و اقدام علیه امنیت مردم ...
امام جمعه کن: از ابتدای شروع اغتشاشات تا کنون باید خیلی قاطعانه تر برخورد می کردیم
فی الارض دانسته که فرد آتش زننده باید کشته شود. برخی دیگر همچون حضرت امام ره کشیدن سلاح و ترساندن مردم و قصد افساد فی الارض را به عنوان ملاک در محاربه مطرح کرده اند. مرحوم صاحب جواهر در تعریف خود، کشیدن سلاح و حمل آن برای ترساندن مردم را به نحوی محاربه می داند که فساد فی الارض به سبب آن محقق گردد یعنی همین که فعل منجر به چنین نتیجه ای شود افساد فی الارض است و اساساً قصد افساد مطرح نیست. ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
اسلحه را در تحقق جرم محاربه کافی می دانند. حتی برخی از فقها، قائل به این مسئله هستند که صرف ایجاد ناامنی و حمله، به قصد آسیب زدن به جان و ناموس و ربودن مال یا حتی ارعاب مردم، در برخی شرایط، برای مثال زمانی که در قالب راهزنی و بیرون از شهر ها اتفاق بیفتد، کافی است و لزومی ندارد برای اثبات آن، در بند استفاده کردن یا نکردن متهم از سلاح باشیم. با این حال، بسیاری از فقها، از جمله حضرت امام خمینی (ره ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ترساندن و جنگیدن با خدا و پیامبر. چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اینگونه نیست که اگر کسی حق اعتراض به وضعیت موجود دارد، ماموران مانع از اعتراض او شوند و وقتی او می خواهد از حق خود دفاع کند، اسمش را محاربه بگذاریم. بنابراین به این شکل نیست که هرکسی در خیابان هرکاری را انجام داد اسم آن را محاربه بگذارند. وی افزود: محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد. یعنی جنگی اتفاق می افتد و کسی عمل مسلحانه ای را انجام می دهد نه آنکه فقط کسی معترض با ...
برهانی: هدف محسن شکاری تقابل با حکومت بود نه با مردم/ چنین اقدامی اساساً از حیطه محاربه خارج است/ محبی: ...
حکومت است نه با مردم؛ چنین اقدامی اساساً از حیطه محاربه خارج است. جلیل محبی عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس در این مناظره، گفت: در زمان 1370 ماده 383 قانون مجازات اسلامی حاکم بود، این ماده مقرر می کرد که هرکس برای ترساندن مردم دست به اسلحه ببرد محارب است. علیرغم اینکه در میان نظرات فقهی نظرات گوناگونی وجود داشت اما شورای نگهبان قانون سال 1370 را تایید کرده است. وی ادامه داد ...
پرونده شکاری مصداق محاربه است
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره شبهه افکنی های انجام شده پیرامون اجرای حکم اعدام محسن شکاری، از لیدرهای اصلی اغتشاشات، گفت: صدور حکم محاربه برای این متهم با دقت و براساس شواهد و مدارک متقنی بوده است و هیچ شبهه ای به آن وارد نیست. خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره شبهه افکنی های انجام شده پیرامون اجرای حکم اعدام محسن شکاری، از لیدرهای ...
شتاب زدگی در پرونده محسن شکاری پرسش در جامعه ایجادکرده است
پیگرد هستند. محاربه چیزی جز کشین سلاح به قصد جان و مال مردم است؟ افراد تندرو هم با رفتار های خشونت بار خود و حمل سلاح در سطح شهر ایجاد رعب و وحشت می کنند. تکلیف آن ها چیست؟ چند سال پیش (م - ک) یکی از مداحان معروف و همراه وی (ح - ر) که بعد ها به عنوان یکی از مفسدان اقتصادی محاکمه شد در جریان یک تصادف اسلحه کشیدند و به خودرو یک زن و شوهر جوان شلیک کردند. این پرونده در زمان خود سر و ...
محبی: التماس می کنیم دادگاه را از تلویزیون پخش کنید/ تلویزیون دادگاه تاسیس کنید/ برهانی: محسن شکاری مجرم ...
خبرآنلاین - گروه سیاسی: مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور دکتر محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. این مناظره که هم زمان به صورت زنده در تلویزیون اینت ...
دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
به تعبیر آقای دکترشیری، شاه کلیدی برداشته و هرجا می خواهد فردی را که جرم سنگین مرتکب شده، اعدام کند از آن استفاده می کند و آن شاه کلید محاربه است. محبی از شورای نگهبان می گوید که کارش تشخیص انطباق طرح و قانون با شرع و قانون اساسی است و قانون در خصوص محاربه نیز به تایید شورای نگهبان وقت رسیده است. درواقع با توجه به حرف های جلیل محبی، در خصوص حکم محاربه نظرات مختلفی در بین فقها و کتب فقهی وجود ...
کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم و مقابله با حکومت، اتهامش محاربه است
محسن شکاری، اغتشاشگری که 3 مهر ماه 1401، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از مامورین حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد 29 آبان ماه و بر اساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شهود حاضر در صحنه به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم شد. دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی ...
نماینده مجلس اعدام محسن شکاری را مبارک خواند: حکم خیلی هم دیر اجرا شد
قبل از اینکه مامور باشد، یک شهروند است و فتوای صریح داریم که حتی اگر برای ترساندن یک نفر، چاقو بکشد مصداق محاربه است. نقدعلی می گوید موضوع محسن شکاری فقط درگیری با مامور نبوده است و در راستای بستن خیابان با مردم هم درگیر شده است و حین درگیری سلاح را روی مردم کشیده است و طبق سخنان صریح شهود، هرکسی که سمتش می رفته را هم می ترسانده است. این مطالب را هم ببینید: اعدام ...
با احکام فقها نمی توان جامعه را اداره کرد؛ باید قانون حاکم شود
فقیهان است، نمی تواند مبنای اداره جامعه و حکومت باشد، زیرا جامعه نیاز به قانون دارد که وحدت از ویژگی های آن است. نیاز به یادآوری ندارد در یک جامعه اسلامی که اکثریت مردم به مکتب اسلام متعهدند، قانون نمی تواند مخالف موازین اسلامی باشد، اما فرق است میان آن که “فتوا” مبنای اداره جامعه باشد که متعدد و متکثر است و لذا به فکر فتوای معیار برای قانونگذاری بگردیم، یا قانون معیار باشد که واحد است و بر مبنای ...
افساد فی الارض به چه معناست و مجازاتش چیست؟
به گزارش شهرآرانیوز، عده ای از فقها با استناد به آیه محاربه عنوان مفسد فی الارض را مستقل از محاربه دانسته و مجازات قتل را برای آن در نظر گرفته اند. گروهی دیگر این دو عنوان را یکی دانسته و همان مجازات های محاربه را برای آن برشمرده اند. فقیهان شیعه اموری از قبیل آدم ربایی، عادت داشتن به کشتن اهل ذمه، عادت داشتن به کفن دزدی، سِحر و تکرار محرمات را از مصادیق افساد فی الارض دانسته اند ...
سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ...
به گزارش خبرآنلاین ، سخنگوی قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت که حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی ست. مسعود ستایشی شنبه شب اظهارداشت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت از قانون برای آحاد جامعه فصل الخطاب است. وی درباره حکم اعدام محسن شکاری افزود: این فرد به همراه یکی از دوستان خود با هدف شرکت در اغتشاشات از یک نقطه جغرافیایی شهر تهران به نقطه دیگری که اغتشاشات وجود داشته، عزیمت می کند و در ساعت هشت شب خیابانی را زیر پل ستارخان مسدود و با انسداد و قطع مسیر، ترافیک شدید ایجاد می کند و سر و صدا تشدید می شود. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این فرد به ماموران در موقعیت علی رغم توجه و تذکر آنان با سلاح سرد حمله ور می شود و یکی از مأموران انتظامی را مورد تعرض قرار می دهد و مجروح می کند و شرا ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
...، صدق اخافه یعنی قدرت نمایی کند. آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. وی خاطر نشان کرد: در این زمینه از رسول اکرم(ص) روایتی در باب تحریم قتل در وسائل الشیعه ذکر شده است که کسی که اغتشاش کند و یا به اغتشاشگر پناه دهد یا اگر ...