سایر خبرها
افتتاحیه دوره 216 کارآموزی قضایی دادگستری تهران
ادعای تقلب کار دست خاتمی داد/2 سال حبس تاوان بلوف بدون مدرک
به گزارش عصر امروز، در نشست خبری روز سه شنبه هفته گذشته یکی از خبرنگاران از غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه درباره رأی دادگاه محمدرضا خاتمی سؤال کرد که وی گفت: این پرونده با حضور متهم و وکلا در دادگاه رسیدگی شد و دادگاه رأی صادر کرده است که این رأی می بایست در این هفته صادر می شد اما به دلیل اینکه قاضی در مرخصی است هنوز رأی به صورت تایپی ابلاغ نشده است و رأی قطعی نیست به همین دلیل از بیان ...
زمان نتایج پذیرش مشمولین متقاضی امریه سربازی اعزام شهریور
به گزارش جام جم آنلاین از مهر، معاونت منابع انسانی قوه قضائیه اطلاعیه ای را خطاب به مشمولین متقاضی امریه سربازی اعزام شهریورماه صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: بنابر اعلام امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه، مدارک متقاضیان اعزام اول شهریور 1398 (شهریور ماه) در حال بررسی است و نتایج پذیرش مشمولین اعزام مذکور از طریق تماس تلفنی تا مورخ 25 تیر 1398 به متقاضیان اعلام می شود. شایان ذکر است، درخصوص دوره بعدی اعزام متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. ...
پایان ضرب الاجل ایران، بقا یا فنای برجام
. عقل سیاسی، ظرفیت نقدپذیری دارد. مناقشه جدید برای قوه قضائیه؛ پیوند نامبارک اعدام و اهدای عضو وب سایت خبری خبرآنلاین با طرح این پرسش که چرا پیوند اعضای محکومان اعدامی شدنی نیست؟ در این گزارش می آورد: تازه ترین مناقشه مربوط به عملکرد قوه قضاییه، پس از قتل پرسش برانگیز یک متهم جوان در زندان فشافویه، مربوط به دادن مجوز برای پیوند اعضای محکومان اعدامی است. رئیس جامعه جراحان به ...
قوه قضاییه به وظایف خود عمل کند
به گزارش پایگاه خبری ربیع ، به نقل از ایسنا، عباس برزگر، در ارزیابی از عملکرد قوه قضائیه اظهار کرد: نکته بسیار مهم، توجه این قوه و سایر بخش های نظام به جایگاه قوه قضائیه و وظایفی است که بر عهده آن گذاشته شده و همچنین راهکارهایی که برای بهینه شدن این قوه وجود دارد. وی افزود: مهم تر از آن وظایف رئیس قوه قضائیه است که فصل یازدهم قانون اساسی مربوط به این قوه بوده و اصل 156 آن جایگاه این ...
ردپای یک بانک دولتی در پرونده های فساد اقتصادی فارس
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شیرازه ، مدتیست که دادگاه های مفسدین اقتصادی بنا بر دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت علنی برگزار می شود، قاضی ویژه در مرکز هر استان توسط قوه قضائیه و نه رئیس کل دادگستری استان، انتخاب می شود و به پرونده های متهمین اقتصادی به صورت ویژه و در سریع ترین زمان رسیدگی می شود. اولین جلسه رسیدگی به پرونده مفسدین و مخلین اقتصادی کشور در ...
تبیین برنامه های تابستانی شبکه یک/ رونق تولید اولویت اول شبکه یک
فراهم خواهد شد. مجید زین العابدین همچنین از عملیات رسانه ای منسجم ستاد رونق تولید برای رفع مشکلات کسب و کار خبرداد و افزود: هدف از این عملیات رسانه ای این است که موانع گرفتن مجوز کسب و کار را که بر خلاف برخی کشورها ماه ها طول می کشد را بر طرف کنیم و در این زمینه به جاهای خوبی هم رسیده ایم از جمله این که رییس جمهور اخیرا دستور تسهیل در این مسئله را دادند و رییس قوه قضاییه هم سازمان بازرسی ...
متوسط دریافتی هر بازنشسته بابت همسان سازی
اجتماعی برای کشور می شود. البته در این مسیر منافع برخی نیز کاهش می یابد که متاسفانه فشارها را روز به روز بیشتر می کنند، اما به حول و قوه الهی و مدد اهل بیت عصمت و طهارت و با حمایت های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دولت، با تمام توان این مسیر را ادامه خواهیم داد. صالحی در زمینه خروج از بنگاه های زیان ده نیز اظهار کرد: ما نمی خواهیم در فضای زیان بمانیم و باید در فضای سودآور حرکت ...
حل مشکل کمبود عضو اهدایی با فرهنگ سازی نه با پیوند اعضای محکومان به اعدام
مورد ماده 47 آئین نامه اجرای احکام کیفری مبنی بر استفاده از اعضای بدن محکومان به اعدام به وجود آمده که بر این اساس رئیس جامعه جراحان ایران در نامه ای به قوه قضائیه اعتراض خود را نسبت به این امر نشان داده است. استدلال های آقای فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در مورد پیوند اعضای محکومان به اعدام درست و منطقی است وی با بیان اینکه استدلال های آقای فاضل در مورد پیوند اعضای محکومان به ...
آیا امکان افزایش بودجه نظام رتبه بندی معلمان وجود دارد؟
سید حمایت میرزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره زمان اجرای نظام رتبه بندی و اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص در نظر گرفتن دو شیوه برای اجرای این قانون از سوی مجلس و شورای هماهنگی سران سه قوه، اظهار کرد: اجرای نظام رتبه بندی یک مسیر دارد و در این مسیر مجلس و دولت به وظیفه ذاتی خود یعنی قانونگذاری و اجرای قانون، باید عمل کنند. نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای ...
یکی از برنامه های مهم گام دوم انقلاب در قوه قضاییه مبارزه جدی با فساد است
امر مقدس و بسیار ارزشمند است. رییس شورای قضایی استان زنجان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های مهم گام دوم انقلاب در قوه قضاییه مبارزه جدی با فساد است که برای اجرای این گام مهم با تمام قدرت پیش خواهیم رفت چرا که مبارزه با فساد آثار و برکات فراوانی در پی خواهد داشت. حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با اشاره به اینکه عادی سازی ارتکاب گناه و از بین بردن قبح برخی رفتار ها در جامعه ...
ایجاد کمیسیون های تخصصی لوایح و مقررات قضایی، گام نخست در تحقق برنامه های تحولی است
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمد مصدق آیین معارفه اعضای کارگروه های تخصصی لوایح و مقررات قضایی اظهار کرد: ایجاد این کارگروه ها از نخستین گام های معاونت در اجرا و تحقق برنامه های تحولی دستگاه قضا است. وی افزود: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و ریاست دستگاه قضا بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضاییه، حاکی از اهمیت این موضوع در دوره جدید و ضرورت بسیج امکانات و منابع موجود برای تحقق آن است. ...
چرا پیوند عضو محکوم به اعدام بد نیست؟
محکومین به اعدام اجرایی خواهد شد. موضوعی که پیش تر سخنگوی قوه قضاییه درمورد آن توضیح داده بود و تاکید کرده بود تاکنون از ناحیه قوه قضاییه هیچ ابلاغیه، آیین نامه و دستورالعملی در مورد اهدای عضو توسط محکومان به قصاص، اعدام و سایر محکومیت های کیفری تصویب و ابلاغ نشده است؛ آنطور که این مقام قضائی گفته موضوع اهدای عضو به صورت داوطلبانه از ناحیه محکومان، نیازمند بررسی های فقهی، حقوقی، بهداشتی و ...
هدف دانشگاه های نسل چهارم، تأثیرگذاری بر جامعه است
، اشتغال، استقلال و تربیت نسلی آینده ساز و فعال است. وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دانشگاه قوه عاقله جامعه است، توضیح داد: دانشگاه نماد فرهیختگی و سربلندی جامعه است و مردم به دانشگاه به عنوان الگو و افتخار می نگرند؛ از این رو دانشگاه باید در بطن جامعه باشد و بتواند مشکلات و نواقص جامعه را برطرف سازد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان متذکر شد: واحدهای ...
گزارش های بدحجابی و پارتی در کانال دادسرای ارشاد ثبت می شود
شدن و تحقیق و تفحص برای این قبیل از امور، اجازه داده نشده است. وی افزود: ما و پلیس همکار هم هستیم و پلیس ضابط قضائی است و موازی کاری بین قوه قضائیه و نیروی انتظامی نیست. این موضوع هم اگر در چارچوب قانون امر به معروف و نهی از منکر باشد، حمایت می شود و فرقی نمی کند از ناحیه شهروندان یا پلیس باشد. ولی اگر کاری خارج از قانون انجام شود مورد حمایت ما نیست. ...
کدخدایی: فرض کنید10میلیون نفر از شرکت کنندگان در انتخابات88 قانع نشده اند؛آیا آنها با رای دادگاه ...
توجه شما نباشد. این نظر حق شماست اما تا زمانی که وظیفه قانونی ما در شورا، مجلس، قوه قضائیه و... به طریق قانونی اجرا شود، بقیه مکلف به تبعیت هستند البته با حفظ حق اظهار نظر که توضیح داده شد. بنابراین تأکید می کنم از این جهت در شورای نگهبان هیچ مشکلی نیست و ما همیشه آماده توضیح هستیم. شما به نقش قانون در انجام تکالیف شورای نگهبان اشاره کردید؛ بر اساس قانون چه مواردی موجب رد صلاحیت می شود ...
اعتیاد به مواد مخدر زمینه ساز ارتکاب جرم
، سخن گفتن ازپیامدهای اعتیاد به مواد مخدر امری بدیهی است که در صورت نبود برنامه ریزی های دقیق از سوی نهادهای ذی ربط برای مقابله با آن، تنها وقت گذرانی و از دست دادن فرصت ها است. نیروی انتظامی با همه توان و قوه قهریه خود و با تقدیم هزاران شهید راه را برای سوداگران مرگ تا حد زیادی نا امن ساخته اما واقعیت این است که مقابله ریشه ای با مواد مخدر تنها از رهگذر برخوردهای انتظامی نمی گذرد بلکه فعالیت بیشتر و موثر نهادهای فرهنگی را نیز می طلبد تا بتوان این مسیر را مسدود کند و جوانان این کشور را که آینده سازان این مملکت هستند، نجات داد. انتهای پیام ...
آیین نامه اصلاح تعرفه های برق تولید کنندگان ارز دیجیتال تدوین می شود
- اخبار سیاسی - محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به توسعه استفاده از ارز دیجیتال در کشورهای مختلف دنیا، گفت: تا زمانی که قوه قضائیه و مجلس قوانین مدونی در حوزه ارز دیجیتال تصویب نکنند راه اندازی مزارع بیت کوین جز ضرر برای اقتصاد و صنایع برق ایران نتیجه ای در بر ندارد. لاریجانی: استخراج بیت کوین ...
انتخاب مدیران با مبنای علمی خطرپذیری برای توسعه را سرعت می بخشد
در سمنان سومین دانشگاه تک جنسیتی در کشور است و باید مسئولان برای حفظ این دانشگاه در سمنان تلاش کنند. وی با اشاره به دیدار خود با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، یادآور شد: با صحبت های انجام شده، شعبه دادگستری در شهرستان مهدیشهر که بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل می شود و ساخت شعبه دادگستری در سرخه نیز مورد توجه قرار می گیرد. نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و ...
بازگشایی پرونده همه جاسوس ها در گاندو
ارتباطات و اطلاع رسانی و معاونت هماهنگی و پیگیری های ویژه ، نظارت داشته و این واحدها تمامی امور خود را با او هماهنگ می کردند. به عبارتی، آن شخصی که با جیسون رضاییان در نهاد ریاست جمهوری همکاری می کرده همان اسماعیل. س خواهرزاده رئیس جمهور بود. سال 94 با اعلام قوه قضائیه مبنی بر دستگیری چند نفر به اتهام جاسوسی، خبری مبنی بر دستگیری اسماعیل. س خواهرزاده رئیس جمهور در شبکه های اجتماعی منتشر شد. گرچه همان زمان نیز اعلام شد دستگیری این شخص صحت ندارد، اما هیچ گاه احضار وی به مراجع قضایی در ارتباط با رابطه اش با جیسون رضاییان تکذیب نشد. ...
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...
از دست دادن بازار پوشاک عراق و واگذاری به ترکیه/ نقدینگی پاشنه آشیل صنعت نساجی
...: در سال های گذشته با وجود افزایش سه برابری نرخ ارز ، بانک ها قادر به تامین نقدینگی واحد های تولیدی نبودند و همین موضوع بر تولید و سود و ضرر واحد ها تاثیر گذاشت. این فعال صنعت نساجی خاطرنشان کرد: همچنین واحد های تولیدی نیز نتوانستند بدهی بانکی خود را پرداخت کنند و همین موضوع بیشتر باعث کمبود تسهیلات اعطایی از سمت بانک ها شد. حائری تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است دولت و سران سه قوه تلاش کنند تا این مطالبات معوق وصول و پرداخت تسهیلات از سر گرفته شود. لینک کوتاه لینک کپی شد ...
تحلیل های 15 تیرماه مطبوعات شیراز در یک نگاه
و زندگی در آن برای شفاف سازی درآمد هزینه ها به همین منظور مطرح شد. داستانی که سال های سال است در مقدمه آن گیر کردیم و دولت و مجلس و قوه قضاییه درمورد آن سخن می گویند و در اجرای آن مانده اند. موضوعی مهم که اگر اجرا می شد، شاید فساد از جامعه رخت برمی بست. آنچه مسلم است، فساد به تنهایی و یکباره اتفاق نمی افتد. فساد محصول یک اقدام مشترک و منسجم از بالا به پایین است. فساد بدون چراغ سبز بالاتری ها ...
دیدار رییس قوه قضاییه با سفرا و دیپلمات های ارشد مقیم تهران/ آزادی و استقلال دو بال انقلاب اسلامی هستند
شفقنا- انقلاب اسلامی ایران حاصل مبارزه با دو دشمن دیرینه و قدیمی است: استبداد و استعمار. در انقلاب مشروطه، مبارزه با استبداد، به عنوان راه رهایی ایران از انحطاطی شناخته شد که سده ها منطق شکست را بر ایران بزرگ تحمیل کرده بود. ...
عکس/ نماز رئیس قوه قضائیه در حرم معصومه (س)
صبح امروز، حجت الاسلام رئیسی در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) حضور یافت.
اعمال و وقایع ماه ذی القعده
بار سوره حمد و پنج مرتبه سوره شمس خوانده شود. پس از سلام نماز بگوید: لا حول ولا قوة الا بالله آنگاه این دعا را بخواند: یا مقیل العثرات اقلنی عثرتی یا مجیب الدعوات اجب دعوتی یا سامع الاصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی یا ذا الجلال و الاکرام یا ارحم الراحمین. (12) 4- دعا 5- زیارت ثامن الحجج علیه السلام. بعضی از علما زیارت این روز را مستحب دانسته اند. (13) ...
محمدرضا خاتمی به دو سال حبس محکوم شد
...> خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) در همین رابطه اعلام کرد: ظهر امروز حکم دادگاه بدوی محمدرضا خاتمی از طریق سامانه ثنا ابلاغ شده است. شعبه 1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت که ریاست آن را قاضی عالیشاه برعهده دارد پس از اعلام ختم رسیدگی، رای مذکور را صادر و ظهر امروز به محمدرضا خاتمی ابلاغ کرده است. ...
حفظ زمین های استان تبدیل به ابر چالش شد
داشته باشیم، گفت: گردشگری مازندران نباید تحت الشعاع حضور برخی از بی بندوبارهاقرار بگیرد. اکبری تصریح کرد: همه مکلف به رعایت قسط و عدل هستیم و قوه قضائیه ماموریت مضاعفی در این خصوص دارد. وی با اشاره به اینکه قضات فقط به قانون عمل می کنند و موارد غیرقانونی را در تصمیم و آرای خود دخیل نمی کنند، گفت: قضات همواره مستندات قانونی را در قضاوت خود لحاظ می کنند. وی گفت: قاضی غیرمستقل تحت تاثیر ...
بازگشت سامان به صمت
و یک مدیرِ عملگرا و عملیاتی می تواند این ظرفیت و توانمندی استان را از قوه به فعل برساند. دوم اینکه ضرورت دارد شفاف سازی و احترام به شعور مردم و همچنین توجه عملی به بخش خصوصی اصیل که همواره کنار بخش دولتی ایستاد و تلاش کرد موانع اشتغال و چالش های صادرات را بردارد، باید در صدر برنامه ها باشد. سوم اینکه چرخش نخبگان و استفاده از جوانان را در این سازمان مهم از نظر دور ندارید و حتماً تلاش ...
خبر خوش برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی قوه قضائیه
به گزارش عصر شهروند، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در پاسخ به این پرسش که سازمان برنامه و بودجه برای جذب 7 هزار نفری که آزمون استخدامی قوه قضائیه در سال 96 پذیرفته شدند، چه سازوکارهایی را پیش بینی کرده است،گفت: بودجه ما تصویب شده و سهم هر دستگاه مشخص است، سازمان برنامه و بودجه پول دیگری که ندارد! هرچه که منبع برای سال 1398 وجود دارد مجلس این منبع را بین همه قوا و دستگاه ها توزیع ...