نباید منتظر نظریه های بدیع و بی مثال بود
سایر منابع:
سایر خبرها
ساختارهای ماهوی فقه اخلاق حکومتی
کنیم باید آن را ذیل علم شناسی بحث کنیم. ساختار با باب بندی فرق دارد. یکی طرح جامع است و باب بندی تقسیم درون ساختاری است. کار ما هم ساختار فقه اخلاق است. منظور ما از ساختار، باب بندی است یا فقط ساختار ماهوی و شناخت آن که در اینصورت ذیل علم شناسی وارد می شود که نگرشی غربی است. پاسخ: اینکه فقه اخلاق علم است یا فن، در ساختار ماهوی به علم نزدیکتر است؛ اما در مرحله استنباط به فن نزدیکتر است ...
جامعه معتقد به امور معنوی پایبندی بیشتری به ارزش ها و احکام دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به بررسی ابعاد مختلف کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق پرداخت. او ایمان به غیب را ویژگی برجسته متقین از نگاه آموزه های قرآنی و دینی می داند و منشأ اصلی کانون های ضد معنویت را منحصر کردن مسائل در امور محسوس ارزیابی می کند. استاد رمضانی اعتقاد ...
تمنای حیات طیبه انسان را در مرحله ای عالی تر از حیات قرار می دهد
...> استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هر انسانی که سلامت فطرت خود را از دست نداده چنین جوامع را صالح یا سعادتمند نمی پندارد، هر انسان فطری جوامع غربی را وحشی می داند. حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: وصیت نامه شهدا نشان می دهد غرق در رسیدن به جامعه زنده هستند، آنها همواره از ولایت فقیه و رهبری حرف می زدند یعنی دنبال جامعه حی بودند، آنها به عشق امام حسین(ع) به جهاد رفتند و به شهات رسیدند، شهید سلیمانی علمای حوزه را هم مورد خطاب خود قرار دادند که رهبری را تنها نگذارید زیرا دنبال این بودند که جامعه حیات پیدا کند. پایان پیام/ 487 ...
فقهِ بدون اخلاق، اصلاح گر جامعه نیست
قرآن در نزد فقها از 300 تا 500 آیه است، اضافه کرد: غیر از آیات احکام مابقی آیات مربوط به اخلاق، اعتقادات و معارفی است که انسان باید بیاموزد؛ البته برخی می گویند: اعدلوا و اوفو بالعقود هم حکم فقهی است، ولی به نظر من این مسئله درست نیست، زیرا این کلیات، تکلیف مکلف را روشن نمی کند. کاملان تصریح کرد: به همین دلیل برخی گفته اند، قرآن کتاب فلسفه، عرفان، فقه و اخلاق نیست، چون باید مقولات به ...
اعتقاد به منجی یک الهام فطری بشری است
یک باور دینی بلکه یک الهام فطری بشری است؛ و از این رو است که اکثر انسان ها از هر نحله فکری و هر ملتی معتقدند که منجی خواهد آمد و مشکلات را برطرف خواهد کرد. حجت الاسلام باقری بیان داشت: در تمام کتب دینی نیز بحث منجی مطرح گردیده است و در دین مبین اسلام با بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) این قضیه در بین مسلمانان گسترش بیشتری پیداکرد. این استاد اخلاق در پایان بیان داشت: گسترش این ...
آیا برای چنین روزی آماده شده اید؟
اعمالش را اصلاح کند. همین فلسفه در باب استحباب رفتن به قبرستان در روز های پنجشنبه و تفکر پیرامون مرگ نیز وارد است. مرگ مانند عینک مطالعه، چشم انسان را برای دیدن حقایق باز می کند. البته در هر جامعه ای افراد کور دل وجود دارند که به خاطر گناهان زیاد یا مشکلات دیگر، قلب شان سیاه شده و هدایت پذیر نیستند. به قول معروف، به شیطان درس می دهند. حکم این افراد در جامعه روشن است؛ اگر در جامعه اخلال ...
دغدغه نجات عدالت| افروغ: آرمان های انقلاب اسلامی را نمی توان در ظرف پهلوی محقق کرد
عماد افروغ جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، در پاسخ به این سوال که بنظر شما چه ساختارهایی در کشور به تولید نابرابری و افزایش شکاف اجتماعی می انجامند، گفت: برعکس آنچه عده ای خیال می کنند که بزرگترین مشکل و درد کشور به قدرت مدنی و اجتماعی آن باز می گردد اما بزرگترین درد ما درد قدرتِ رسمی کشور است و اتفاقا قدرت اجتماعی و مدنی ما همواره یکی از ظرفیت ها و قابلیت ...
قرآن تنزیل علم خداست
...؛ او توضیح داده که علم خدا عین ذات اوست و توحید اقتضاء می کند که خداوند چیزی زائد بر ذات ندارد، زیرا مستلزم ترکیب است و خدا از ترکیب بی نیاز است. بنابراین قرآن نازل شده علم خداست. این استاد تفسیر حوزه ادامه داد: قرآن از مرتبه ذات تا صوت و کتابت، تمام مراتب را طی کرده است؛ در فلسفه توضیح داده می شود که طفره محال است و ممکن نیست که چیزی از یک مرتبه وجودی به مرتبه وجودی دیگر پرش کند ...
دانش های اسلامی معاصر در غیاب عدالت علی (ع)
مهم است که اگر یک مفهوم بنیادی چون عدالت در یکی از حوزه های دانشی طرح نشود، نمی تواند در حوزه عمل و خصوصاً عمل سیاسی هنجارآفرین باشد. به نظر می رسد مفهوم عدالت در چهار دانش کلام، فلسفه، اخلاق و فقه محل بحث و گفت وگوست: 1) عدالت در دانش کلام اسلامی: عدل در اصطلاح علم کلام مربوط به افعال الهی و موضوع بحث متکلمان است. عدل تکوینی، یعنی خداوند هر موجودی را با توجه به استعداد ذاتی ...
حکمت خسروانی، در شعر خیام متجلی است
ایران پیش از اسلام دارد و خسروانی ها و فهلویات ما، پیشینه رباعی و یک قالب ملی است. بسیاری از قالب های ادبی ما وام گرفته از زبان عربی است، اما اساسا فارسی و رنگ و بوی ملی آن از هر قالب دیگری بیشتر است و به همین جهت به نظر می رسد خیام مضمون ها و قالب و اندیشه های خاص ایرانی را هم در آن گنجانده است. خیام با فلسفه های پیش از اسلام، فلسفه های دوران اسلامی، به خوبی آشناست. حکمت خسروانی که فلسفه ...
اصل مدرن و مترقی ولایت
: اگر کسی تمام عمر را روزه بگیرد و تمام شب ها را تا صبح بیدار بماند و تمام اموالش راه در راه خدا بدهد اما ولایت ولیّ خدا را نداشته باشد؛ هر چه انجام داده است بیهوده، خنثی و بی ثمر است. مسأله ولایت در ادامه بحث نبوت است. پیغمبر خدا برای به تکامل رساندن انسان و تخلّق دادن انسان ها به اخلاق الهی می آید و ابزار و وسیله اش برای ساختن انسان، کارخانه آدم سازی است تا بطور خودکار انسانِ کاملِ ...
از نشانه های فقه پیشرفته، پیوند آن با اخلاق است
...، دست در آغوش هم دارند، و از نشانه های فقه پیشرفته آن است که با اخلاق پیوند خورده باشد و قهراً یک فقیه روشن بین بر خلاف اخلاق فتوا نمی دهد. لهذا در آغاز هر قسمی از فقه بلکه اول هر باب از آن و قبل از ورود به بحث استدلالی و استنباطی در فروع، مبانی نظری ، قواعد اصولی ، قواعد فقهی ، و قواعد اخلاقی مربوط بدان مورد بررسی قرار گیرد. و آرا فقیه فذّ و فطن در مقام استنباط، همانطور که باید مبتنی بر ...
لزوم توجه سیستماتیک به نیاز های معنوی و اخلاقی در سیاست گذاری کلان
... بسم الله الرحمن الرحیم موضوع مورد بحث ما معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه است، در مجموعه مکاتبی که در دنیا وجود دارد، در یک تقسیم بندی کلی سه نگاه مورد توجه هست؛ یک نگاه توجه به نیازهای جسمی و مادی و به اصطلاح دنیوی انسان است، غیر آن را نگاهی ندارند، حتی پرهیزی ندارند بعضی ها مثل برخی فلاسفه معاصر از جمله توماس هابز معتقد است انسان حیوان است که در همان حد نیازها و خواسته هایی دارد ...
شرط رضایت همسر در آزمون دستیاری دندانپزشکی با قانون اساسی در تضاد است
و قانون مداری افراد جامعه است. وی با بیان اینکه این قانون چنین کارکردی ندارد ، ادامه داد: یعنی ما را به هدف غایی یعنی اخلاق و حق یک سری مسائل نمی رسانند . این چنین قوانینی، قانون های بیهوده و بی حاصلی هستند که عملا دستاویزی برای سوء استفاده یک عده افراد سودجود می شود. این قوانین عاملی برای محدود کردن حقوق یک عده شهروند می شوند. این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه رویه غلط تاییدی بر آن قانون نیست ، اظهار کرد: این رویه می تواند سال ها غلط باشد اما در یک جا، دیگر باید اصلاح شود. غلط مکرر، را نمی توان تاییدی بر عملکرد بگذارید. اشتباه، اشتباه است. انتهای پیام ...
بدون تأمل در قرآن مسیر بندگی طی نمی شود
احساس تکلیف می کرد. استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: این امام بزرگوار در همه امور به ویژه مدیریت خانه، حکومت عدالت مدار نمونه بود به گونه ای که برخی از افراد نتوانستند عدالت ایشان را تحمل کنند و دسیسه شهادت ایشان را طراحی کردند. وی خاطرنشان کرد: زمانی که امیرالمؤمنین علیه السلام در محراب به شهادت رسید مردم نادان می گفتند که مگر علی(ع) نماز هم می خواند این بخش مهم ...
در مرکز تخصصی تفسیر نرجس خاتون(س) شاهین شهر؛ اخلاق خوب بررسی شد
... استاد حوزه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) که می فرمایند: تمام اسلام اخلاق است ، افزود: اخلاق خوب اگر باشد انسان مؤمن است. وی به روایت دیگری از پیامبر(ص) اشاره کرد که حضرت می فرمایند در روز قیامت در میزان عمل هیچ چیز سنگین تر از اخلاق خوب نیست ، و ادامه داد: رسول اکرم(ص) فرمودند سه چیز است که اگر در کسی نباشد، او از امت من نیست و نگوید من بنده خدایم ؛ پرسیدند: یا رسول الله آن ...
عدالت و بس!
از آن است که. الغرض شهید مطهری در این گفتار جمله ای دارد که خواندنش همیشه مرا به یاد جمله ای از اخلاق ناصری خواجه نصیر می اندازد. جمله شهید مطهری: از نظر مذهب و طریقه ی ما اصل عدل بسیار مهم است و در ردیف مسائل از قبیل مسائل اخلاقی نیست. بیست گفتار ص 14 جمله خواجه نصیرالدین طوسی: عدالت جزوی نبود از فضیلت، بلکه همه فضیلت بود بأسرها . اخلاق ناصری، نشر خوارزمی، ص 136 عقب افتادگی در عدالت، نخست در تفکر و به ویژه فکر دینی ما رخ داده و آن گاه در جامعه. ببخشید روز شهادتِ تجسمِ عدالت بود، روضه ی عدالت را آشکار خواندم. ...
شب های قدر فرصت دستیابی به معرفت واقعی است
مرتبه انسانیت بالا ببرد. ماهروزاده با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم درباره ویژگی های اخلاقی امام علی علیه السلام بیان داشت: این امام بزرگوار بر اساس گفته پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلم، وفادارترین شخص به عهد و مطیع فرمان خدا، دارای عدالت علوی، بخشش و گذشت، اخلاق مداری و رسیدگی به درد مردم است. وی گفت: هر فردی می تواند از سیره این اما ...
خلاصه مقالات بیست و هفتمین شماره فصلنامه سیاست متعالیه
ها (واقع گرایان) و ایده آلیست ها (آرمان گرایان) و از منظر اسلام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، اسلام منافع مادی را رد نمی کند، بلکه تلاش برای بدست آوردن آن را به عنوان یک امر عقلایی به رسمیت می شناسد. آنچه از نظر قرآن مردود است، منحصر دانستن منفعت در منافع مادی و تأمین آن از هر طریق ممکن است. قرآن، به ملیّت و قومیتی که امروز میان مردم مصطلح است، اصالت نمی دهد و هرگونه امتیازطلبی ...
آیا احزاب سیاسی در حکومت امام زمان(عج) وجود دارند
فلسفه(فلسفه حزب در غرب) در حکومت موعود جایی دارد؟ تصریح کرد: در جامعه مهدوی اختلاف نظر در مورد حقیقت، خیر و صلاح وجود ندارد و همه صالحان به خدا ایمان دارند و تابع امام هستند و حقیقت و علم در اختیار عموم است. علم دینی در دوره غیبت اجتهادی است بهروزی لک ادامه داد: در عصر غیبت در حکومت ولایت فقیه، وجوهی برای اختلاف نظر وجود دارد، لذا می تواند گروه هایی در چارچوب اسلام ایجاد شود، زیرا علم ...
کاملان: انقلابی گری مورد پذیرش قرآن کریم نیست
شفقنا- عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم بیان کرد: از آیات متعدد قرآن استفاده می شود که پیامبران الهی با هدف اصلاح جامعه فرستاده شدند و حرکت انقلابی و انقلابی گری مورد پذیرش قرآن کریم نیست. به گزارش خبرنگار شفقنا، محمدصادق کاملان در دومین شب از نشست علمی مجازی پژوهشکده اندیشه دینی معاصر و در ادامه بحث جایگاه اخلاق در معارف قرآن و سیره علوی بیان داشت: از محتوای آیات قرآن کریم استفاده می شود ...
رویکردهای غرب و اسلام در تدوین مسائل حقوق بشر
کتاب شریعت، حکمت و اخلاق بخش بیست و یکم از سلسله نوشتارهای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
شکّ و شبهه ای نیست.(9) 11. بولاتیتلر: دشوار است که انسان گمان کند، قوّه فصاحت بشری دارای تأثیر قرآنی باشد. قرآن معجزه است؛ زیرا مردان زمین و فرشتگان آسمان از ساختن مثل آن عاجز و قاصرند.(10) 12. پروفسور دکتر سیلقیوفردیو ایتالیایی می گوید: بیشتر کسانی که در قرآن بحث و بررسی دارند، در تاریخ شرق متخصّص هستند و از تعصّب برکنارند؛ اجماع دارند بر این که: بزرگ ترین عمل ممکن برای خدمت ...
ریشه اندیشه های التقاطی خاتمی چیست؟
به گزارش جهان نیوز ، در مورد آثار تحصیل سید محمد خاتمی جوان، در رشته فلسفه در دانشگاه اصفهان و در دوره استبداد پهلوی چنین نوشته اند: در دانشگاه اصفهان بود که خاتمی در معرض اندیشه ها و نظریات غربی درباب آزادی و مسئولیت مدنی قرار گرفت و درباره امکان تطبیق این عقاید با آموزه های اسلام به مطالعه پرداخت. اگر خاتمی بعدها گفت مشروعیت همه حکومتها از مردم است از جان لاک آموخته بود که آنچه جامعه ...
نگاه جورج اورولی آمریکایی ها به امپراتوری خودساخته شان/ ممکن است دموکراسی از پوپولیسم سردر آورد/ قانون ...
درون خود بی آنکه به آسمان یا هر جایی خارج از ساختارهای خود چشم بدوزد، مسائلش را حل کند؛ تعویض افلاطون با پروتاگوراس. اما آیا این شکاک نام آور باستان با آن نظریه شهیرِ انسان ملاک هر چیزی است می تواند تمام مسائل انسانی را حل کند؟ به بیانی امروزی تر آیا دموکراسی بر سر هر چیز، آیا واقعا منتج به ایجاد جامعه بازِ عادلانه می شود؟ نائومی گولدر (استاد فلسفه در دانشگاه لندن) پاسخگوی سوالات ما درباره نسبت ...
باید عدالت خواهی را از خودمان آغاز کنیم/ خطبه شعبانیه منشور مسئولان جامعه عدالت خواه است
گرفتن در ماه مبارک رمضان،تمرینی است برای دست کشیدن از امیال نامشروع و پایمال کردن حقوق دیگران. شرط تحقق جامعه عدالت خواه وی با اشاره به خطبه شعبانیه تصریح کرد: پیامبر، در این خطبه همگان را به حسن اخلاق، رعایت عدالت و توجه به فقرا، ایتام سفارش بسیار نموده است که اگر به این سفارش ها عمل شود، به یک جامعه عدالت خواه دست خواهیم یافت. نویسنده کتاب عصر امام خمینی در تشریح ...
دین داری حداکثری، دین داری اخلاق محور
امام (ع) معتقدند در جامعه ای که عدالت نباشد، مردم جلای وطن می کنند. مقصود امام (ع) از عدالت، توزیع امکانات جامعه دربین افراد است بدون آنکه آنان را از نظر عقیده، زبان، نژاد، رنگ و... طبقه بندی کنیم. امکانات جامعه باتوجه به شایستگی و فضیلت مندی باید میان افراد توزیع شود. آنچه امروز می توانیم از پیام امام (ع) بیاموزیم، این است که اهمیت عدالت را درک کنیم و بدانیم در جامعه نابرابر و ناسالم ...
تخصیص 8 نمره تشویقی به دروس معارف در طرح ضیافت اندیشه دانشجویی
، انقلاب اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، اخلاق اسلامی، آیین زندگی، اندیشه سیاسی امام خمینی، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، تاریخ امامت، انسان در اسلام، آشنایی با قانون اساسی، حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام، عرفان عملی در اسلام، فلسفه اخلاق، وصایای امام، آشنایی با قرآن، دانش خانواده و جمعیت و نیز درس دفاع مقدس دارای نمره تشویقی است. انتهای پیام/4121/4062/ ...