سایر منابع:
سایر خبرها
ایرانیان قطعا فلسفه داشته اند ولی در باور ما گنجانده اند که ما فلسفه نداشتیم!
ورای عالم محسوس هستند و انسان از راه دل عقل آن را مشاهده می کند به همین دلیل آن را ایده می خواند و او معتقد بود انسان قبل از اینکه به این جهان بیاید در عالم دیگر و با چشمی دیگر کلیات را ببیند و به همه چیز معرفت بیابد. هر چند با آمدن به این جهان همه را به دست فراموشی سپرده و باید به او یادآوری شود و ارسطو هم این عقیده را داشت. مدیر گروه فلسفه دایرة المعارف اسلامی در ادامه با بیان اینکه ...
دستیار وزیر فرهنگ:ارمغان اندیشه شیخ اشراق حرکت به سوی روشنی است
امروز سخت در هراس است از آنکه نور همه جا را فرابگیرد که گرفته است و اگر خدا در نزد عده ای به پنهانی گراییده است به خاطر این است که او از زیادی نورش پنهان شده است. وی ادمه داد: اینکه شیخ اشراق ما را به نور فرا می خواند می دانست دنیا در زمانی در بدبختی و فلاکت فرو می افتد که از نور و روشنی فاصله می گیرد، آن وقت حقایق بر انسان پنهان می شود. شالویی اظهار داشت: شیخ اشراق در جرات و ...
حیات علمی دکتر دادبه بیانگر تألیف شعر و فلسفه در جان و جهان اوست
گناه بزرگ اتللو در کشتن عجولانه و بی منطق محبوب خویش دزدمونا. استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: فقط در صورتی این کاتارسیس یا عبرت از شعر و نمایش ایجاد می شود که نوع روایت، بیان کلیت زندگی انسانی باشد و به یک عبارت تمامی انسان ها را در بر گیرد، نه زندگی یک شخص خاص را. او تأکید کرد: نتیجه این که از دیدگاه ارسطو، شعر جزئی از فلسفه است نه بنا به غلط رایج، نقطه مقابل آن. همان تقابلی ...
سهروردی کوچک ترین مغایرت با اندیشه تابناک اسلام را حذف می کرد
به گزارش موج رسا; حسن بلخاری شامگاه روز گذشته در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) فرموده اند هر کس عالمی را تکریم کند، من را مورد تکریم قرار داده است و هر کس مرا اکرام کند خداوند را اکرام کرده است، اظهار داشت: من در حیرتم که شهر سهرورد اینگونه گوهر خیز، عالم و عارف خیز است بنابراین باید ارج و قرب و منزلت ایران دانسته شود چراکه اگر ایران نبود این اسلام در شنزار عربستان دفع می ...
حکیم سهروردی مهمترین حقایق اسلامی و انسانی را با مدد از آیات قرآنی در هم می آمیزد
: حکیم سهروردی، سالکی است که در فراسوی مرزهای ظواهر مکاتب فلسفی و عرفانی، مهمترین حقایق اسلامی و انسانی را با مدد از آیات قرآن و روایات و با ذوقی منحصر به فرد در هم می آمیزد. تلاش علمای اسلام در ایران بر بازگرداندن انسان گرفتار در ظلمت طواغیت به مسیری است که موطن اصلی او یعنی عالم انوار و معشوق ابدی و ازلی و یعنی خداوند تبارک و تعالی است. الله نور السماوات والارض مجاهدتی این چنین مبارک ...
بسترهای بازشناسی آثار سهروردی را فراهم سازیم
...؛ بسم الله الرحمن الرحیم تلاش علمای اسلام در ایران بر بازگرداندن انسان گرفتار در ظلمت طواغیت به مسیری است که موطن اصلی او یعنی عالم انوار و معشوق ابدی و ازلی و یعنی خداوند تبارک و تعالی است. الله نور السماوات والارض مجاهدتی این چنین مبارک، برخاسته از معرفتی است مبتنی بر سنت الهی، مبانی فلسفی و سلوک عرفانی که اندیشمند بزرگی چون شیخ شهاب الدین سهرودی را در دامن خود می پروراند ...
تخیلی شدن فلسفه؛ نتیجه جدایی علم و فلسفه
به گزارش ایکنا، حسن مرادی، استاد فلسفه دانشگاه شاهد، شامگاه سوم مردادماه در نشست علمی رابطه فلسفه و علوم ، که در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد، به مبادی تصوریه و تاکید حکمت متعالیه بر شهود اشاره کرد و گفت: حکمت متعالیه در ادامه حکمت مشاء و نه در برابر آن است و ملاصدرا معتقد است که بسیاری از حرف ها را حکمت مشاء گفته است. این حکمت ادعا می کند که جمع همه مکاتب است و مسائل حکمی و فلسفی آیات و ...
بزرگداشت مفاخری چون شیخ اشراق فرصتی مغتنم در روزگار تحیر انسان امروز است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، حضرت ایت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به مناسبت بزرگداشت شیخ اشراق (سهروردی) پیام صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحیم تلاش علمای اسلام در ایران بر بازگرداندن انسان گرفتار در ظلمت طواغیت به مسیری است که موطن اصلی او یعنی عالم انوار و معشوق ابدی و ازلی و یعنی خداوند تبارک و تعالی ...
شیخ اشراق سهروردی پیوند دهنده حکمت خسروانی و معارف قرآنی بود
سرویس : زنجان - زمان : شناسه خبر : 1199196 به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در زنجان با اشاره به اینکه به تعبیر شهید مطهری باید سهرودی شهید نامیده شود، اظهار کرد: در تاریخ معرفت اسلامی شهدایی هستند و شیخ اشراق سهرودی نیز در قافله شیوخ شهیدان راه معرفت است . به گفته یحیی جهانگیری سهروردی شهید ...
آرامش اثری و ضرورت زندگی اجتماعی
وجودی امکان زیست انسانی و واقعی وجود نخواهد داشت. متفکران و فلاسفه درباره چرایی وجود آدمی به زندگی اجتماعی نظریه پردازی کرده اند و فلسفه های سیاسی ساخته و پرداخته اند. مثلاً ارسطو گفته است: انسان موجود مدنی الطبع است و از این روی به زندگی اجتماعی وارد شده است. بسیاری از متفکران ایرانی و اسلامی از همین نظر ارسطو تبعیت کرده اند و انسان را موجود مدنی بالذات دانسته اند و به بحث مدینه و حکومت ...
سهروردی مکتب جدیدی در فلسفه ایجاد کرد/رد بت پرستی سهروردی
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در زادگاهش شهر سهرورد برگزار و در حاشیه این مراسم کلنگ زنی مرکز فرهنگی این فیلسوف انجام شد. در این مراسم مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح فلسفه سهروردی اظهار داشت: از میان این شخصیت ها سهروردی فیلسوف بزرگی است که روشنی بخشی او ادامه داشته و در سال های پیش رو نیز همه از فیض وجودش بهره مند ...
بررسی پیشینه مفهوم رشد قرآنی
... اساساً هدف نزول قرآن رسیدن به رشد عاطفی و تربیت قرآنی در حقیقت، فرایندی است که انسان را به رشد عاطفی می رساند؛ رشد عاطفی، خودشکوفایی فطرت اخلاقی در پرتو بندگی است. رشد متعالی، رشد معنوی، رشد اخلاقی و رشد قرآنی، جایگزین های مناسبی برای رشد عاطفی هستند. انسان همانند پد یده های بی شمار جهان هستی همواره در حال تحول و تغییر است. در دانش روانشناسی، این تغییر پیوسته که از بدو تولد تا ...
آثار فارسی در حوزه فلسفه تکرار مکررات است/ فلسفه در غرب هم به حاشیه رفته است
کنار داستان کلیت فلسفه تحلیلی چیزی که باید اضافه کرد این است که به نظر می آید برخی از رویکردهایی که از جهتی قرابت بیشتری به سنت فکری ما دارند نیز هستند که از آنها هم می شود برای این موضوع استفاده کرد. اگر دو جریان عمده را بخواهم نام ببرم، جریان نو ارسطویی و جریان نو توماسی در غرب است. یعنی کسانی که پیروان جدید ارسطو هستند و سعی می کنند مباحث ارسطو را دنبال کنند تا پاسخ مسائل امروزی را در فلسفه ...
میراث حمید عنایت
بی بی سی در لندن کار می کرد و در همین مدت مشغول به آموختن زبان های آلمانی و پهلوی و تاریخ ایران باستان بود. پس از دو سال، به عنوان مدرس موقت در رشته فلسفه حقوق اسلامی به دانشگاه خارطوم (سودان) رفت و یک سال در آنجا مشغول به تدریس شد. بعد به لندن بازگشت و در آنجا ضمن اشتغال به فعالیت های فرهنگی از جمله ترجمه متون ادبی، فلسفی و حقوقی (فلسفه سیاسی)، هفته ای دو روز نیز به عنوان کارمند محلی بخش کنسولی ...
سهروردی چرخش عظیمی در فضا ایجاد کرد
فرهنگ ایران باستان هر دو به نور می پردازند و سهروردی ایران باستان را در پرتو نور معرفی و مبانی اسلام را با تفسیر حکمت ایرانی عرضه می کند. کاوندی بیان کرد: سهروردی احیاگر حکمتی است که ابن سینا آن را به سرانجام نرساند و سهروردی آن حکمت و خمیره ازلی را مانند خورشیدی می داند که از خورشید مشرق می تابد و محدود به زمان نیست و معرفتی است که وجود دارد و انسان ها باید زمینه تابش آن را ایجاد کنند ...
سهروردی، احیاگر متافیزیک مبتنی بر نور و فهم اشراقی
معنی تابش و درخشش نور است که در اثر آن، چیزها دیده می شوند، گفت: برپایه آموزه های اشراقی، وقتی نور در باطن انسان طالع شود، حقایق بر انسان آشکار می شود. در واقع در نظر سهروردی، فهم یک درخشش و اشراق است. استاد فلسفه دانشگاه زنجان گفت: در واقع در فلسفه اشراق، استدلال آوری و اقامه دلیل، فقط برای اقناع و تایید مجدد است نه برای وصول و رسیدن به حقیقت، چون که حقیقت در روش اشراقی پیش از استدلال ...
شیخ اشراق، شهید معرفتی است که وجهه تحقیقی و تبیینی آن باید بیان شود
بیان اینکه سهرودی، حکیم بود و خود را احیاگر حکمت عتیق می نامد، گفت: تا زمان ظهور شیح اشراق اساساً در جهان اسلام تفکر قالب فلسفی، حکمت مشایی یا فلسفه مشایی و درس و بحث های فلسفه سینوی بود، اما شیخ اشراق با تفکرات فلسفی خود، چرخش عظیم و بزرگی را در این فضا ایجاد کرد. وی با بیان اینکه اغلب متفکران در جهان اسلام تا زمان سهروردی، اعتقادشان بر این بود که فلسفه، یونانی است و میراث سقراط ...
شیخی که هنوز نشناخته ایم
توانای شیخ اشراق صورت گرفت. وی در بیشتر مباحث عقلی همچون الهیات و طبیعیات و حتی منطق و بلکه در روش فلسفی، در برابر فلسفه مشاء آرای نویی عرضه کرد که از نبوغ و عظمت روحی و فکری این فیلسوف بزرگ خبر می دهد. خلاصه حکمت اشراق این است که سهروردی در ضمن تحصیل، چنین استنباط کرد که موجودات دنیا از نور، به وجود آمده، و انوار به یکدیگر می تابند و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین جهت لقب شیخ ...
فقدان تفکر؛ ابر بحران ایران
فیلسوف عین هم است و همانند متفکران جهان وطن از سهرورد برمی خیزد، درد خاک نداشته و درد انسان دارد و می تواند بین ما و جهان عرب پیوند جدی باشد و فوبیاهای مختلف همانند عرب و عجم که ساخته شده را درمان می کند. این مسئول عنوان کرد: سهروردی فیلسوف میان فرهنگی است و ایران ما را با جهان عرب و اسلام ما را با ایران پیوند می زند. سهروردی گفت که بین فلسفه خسروانی و معارف بلند قرآنی همگنی و هم خوانی وجود ...
نیازمند علم روزآمد، مبتنی بر نیازهای جامعه خود هستیم
انسانی برسیم. معیار سوم اسلام شناسی است ما در این جامعه اسلام را نمی توانیم از جامعه منفک کنیم. این فکر اسلامی در ایران رشد کرده و استاد صدرا در هر سه معیار شکوفا شده و رشد کرده است. او با اشاره به اینکه تعاملات استاد صدرا با حوزه و دانشگاه به صورت مستمر گاهی برای ما شگفت انگیز است عنوان کرد: ایشان از زمان دانشجویی با علامه جعفری مأنوس بوده و با آثار قلمی میراث کهن و علمای حوزه امروزی آشنا ...
شیخ شهاب شعاع نور مکتب اشراق را پرتوافکنی کرد/ معرفی مفاخر در سطح جهانی صورت بگیرد
ناشناخته است و این اقتضا می کند که همه توان خود را برای معرفی او به کار ببریم. وی با اشاره به سخن هانری کرمن، فیلسوف، ایران شناس و اسلام شناس فرانسوی که گفته است شیخ اشراق به اندازه ابن سینا برای غربی ها شناخته شده نیست، اظهار داشت: متاسفانه شیخ اشراق برای خود ما و شرقی ها هم به اندازه کافی شناخته شده نیست. به گفته دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت سیزدهم در دوره جدید فعالیت ...
بررسی 3 نظریه مرتبط با اسلامی سازی علوم انسانی
می گوید: طبعا علومی که در دانشگاه ها تدریس می شوند در دو بخش علوم طبیعی و انسانی است که علوم طبیعی خطر کمتری دارد و نمی تواند مستقیما درجهت استحاله فرهنگی نقش داشته باشد، اما آنچه خطرناک است علوم انسانی است که به صورت مستقیم در تغییر فرهنگ ها نقش دارد. ایشان با اشاره به اینکه همه علوم انسانی، آگاهانه یا ناآگاهانه مبتنی بر فلسفه های خاص هستند و اختلاف فلسفه هاست که تضاد بین نظریات علوم انسانی ...
فلسفه حجاب، ایجاد آرامش در جامعه
سایه ی رعایت حجاب و پرهیز از اختلاط های بی حد و مرز است که زن و مرد می توانند با آسایش خیال و فراغ بال و به طور جدی و موثر به کار و فعالیت بپردازد. رعایت حجاب از ابعاد برجسته اسلام برای سلامت و حفاظت خانواده، امنیت و اجتماع از آسیب های اجتماعی می باشد. اسلام اصلی ترین عامل را در تزلزل و گسست بنیان خانواده، بی حجابی می داند. یکی از فلسفه های اصلی حجاب، ایجاد آرامش در جامعه است ...
تفاوت نشانه شناسی شناختی با سایر شاخه های نشانه شناسی در چیست
بخشی مهمی از شناخت ما به این اختصاص دارد. درک ما از جهان با مفاهیم شکل می گیرد. در روانشناسی زبان ما قائل به سطوحی چون سطح پردازشی اعم از مفهوم سازی هستیم و در این حوزه نظرات مختلفی داشتیم اما همه اینها بر اساس حافظه معنایی شکل گرفته است. به گفته این استاد دانشگاه، در زبان شناسی شناختی مفهوم سازی وجود دارد. در این حوزه مفهوم همان معنایی را دارد که در زبان شناسی وجود دارد. او ...
نشست کارشناسی اهل بیت علیهم السلام در آیینه کتاب برگزار شد
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ علیرضا بهرامی استاد دانشگاه و منتقد کتاب در خصوص موضوع اهل بیت علیهم السلام در آیینه کتاب گفت: در این خصوص آثار زیادی تولید شده که یکی از این آثار، کتاب حکومت علوی و بحران اشرافی گری است که هم روند تاریخی صدر اسلام را به خوبی توصیف کرده و هم مبارزه امام علی (ع) با اشرافی گری را با استناد به منابع دست اول احصاء و تبیین کرده است. بهرامی با اشاره به فرق و شاخه هایی ...
اروپا، مدرنیته و اروپامحوری
آن یکدیگر را در فرایندی خلاقانه متقابلاً محقق می کنند. پروژه فرامدرن تحقق دوجانبه همبستگی چندوجهی مرکز/پیرامون، زن/مرد، انسان/زمین، فرهنگ غربی/فرهنگ های پسااستعماری پیرامونی، نژادهای متفاوت، قومیت های متفاوت، طبقات متفاوت است. باید در اینجا اشاره کرد که این تحقق دوجانبه همبستگی با انکار محض رخ نمی دهد، بلکه با انجذاب در دیگربودگی رخ می دهد. [33] همه این ها حاکی از آن است که آنچه در اینجا ...