چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
سایر خبرها
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
حدود اربعه است، پس بین این دو عنوان تفکیکی قائل نشده اند. [2] 8- هرچند فقها تعریف محارب را به سلاح مقید کرده اند، لیکن قوام و حقیقت محاربه به این است که قصدش ترساندن مردم و ایجاد فساد باشد و کاری از او سرزند که این نتیجه را به دنبال داشته باشد. در تحقق این معنا، فرقی بین چاقو و سنگ و چوب نیست. نمی توان گفت: اگر اخافه و افساد با آهن و چاقو باشد، محارب است وگرنه محارب نیست. [3] 9- امام ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
...، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، تصریح میکند: راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راهها شوند، محاربند . براساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ارعاب مردم، دست به سلاح ببرد و موجب سلب امنیت محیطی که در آن، دست به سلاح برده شود، همچنین، هر راهزن و سارق و قاچاقچی ای که ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
متفرق شدند. در اینجا باید به برخی نظریه پردازان آشوب و شبهه افکنان درباره حکم الهی محاربه و اعدام آقای محسن شکاری گفت آیا شما که چنین حرفی را می زنید آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید؟! و اینکه حتی بگوییم نیرو های نظامی را ترسانده هم حرف صحیحی نیست در روایت فرقی قائل نشده بلکه همین که در محل زندگی مردم سلاح بکشد، محارب است؛ چه در مقابل نیرو های نظامی و چه در مقابل مردم؛ بلکه کشتن و ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
محاربه در قانون مجازات اسلامی چیست؟ حجت الاسلام محمدی کرجی اظهار کرد: با اشاره به حکم اعدام اخیری که بخاطر محاربه در دستگاه قضایی صادر شده است، در پاسخ به این سؤال که حکم صادر شده خلاف قانون است یا خیر، باید گفت ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها . یعنی ظاهر ماده این است که اگر به قصد جان باشد تمام است و دیگر نیاز ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
است و حکم درباره این افراد جاری می شود. آیا قصد خوف در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ اخافه و ترساندن محقق نمی شود، مگر آنکه مردم بترسند. اگر فردی به قصد اخافه، سلاح به دست بگیرد، اما مردم نترسند، اینجا اخافه صدق نمی کند و خوفی نیست. بنابراین، مصداق محارب نمی تواند باشد؛ اما اگر در موردی احتمال ضعفش وجود دارد، ولی احتمال قوت آن بیشتر است که آیا چنین فردی می تواند مردم را ...
اعدام کنید، اغتشاش می کنیم!
افزاید و ناآگاهی از فضای افکار عمومی جامعه و بی توجهی مسئولان امر به مصالح کشور را نشان می دهد. افزون بر این مشکل اصلی این است که روند قضائی این محاکمات نتوانسته است افکار عمومی را قانع کند . بیانیه مذکور تصریح می کند: اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم، بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی درگیری با ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
را بگویید، کامل بگویید نه آنچه که بدان میل دارید! اولاً اصل حکم اعدام در فقه اسلامی، پذیرفته شده است. فقه اسلامی در موارد مختلفی اعم از قصاص، ارتداد و ... حکم به اعدام می دهد که محاربه نیز بر اساس قاعده فقهی و نصوص صریح و همچنین با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور که مصوب فقیهان و حقوقدانان برجسته و عالم و مورد تأیید آرای متفق مردم است. قرآن کریم به صراحت حکم محارب را ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
بکشد (مطلق هم گفته سلاح) و موجب ناامنی شود و ترس ایجاد کند و باعث اخافه و ارعاب دیگران شود، این محاربه است؛ حالا قصد نتیجه و قصد ارعاب داشته باشد و بداند که حاصل می شود یا قصد غیرمستقیم باشد یا نه، در اینها حرف و بحث است اما رسیدگی های قضائی بر مبنای تفسیر و برداشت خود قاضی است. : پس چرا در مواردی مانند پرونده محسن شکاری، شاهد برخی اخلاف نظرها درباره محارب بودن یا نبودن چنین فردی هستیم ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
جمهوری اسلامی معرفی کرده است! در همین حال، فردی به نام "آیت ا... رحمت" که گفته شده عضو دفتر استفتائات بیت امام(ره) بوده نیز به شرق اینطور گفته است که طبق نظر امام(ره) در صورتی که جرم محارب ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام.! [4] این حرف در حالی است که امام راحل بعنوان یک فقیه و فیلسوف که حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست؛ یکبار حتی برای یک مصاحبه ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
تاریخ معاصر نیز یکی از استدلال هایی که حکومت پهلوی برای برخی از اعدام های افراد داشته و در کتاب های تاریخی هم آمده است، استدلال به آیه 33 مائده و بحث محارب بودن افراد بوده است و البته بخشی از قوانین قانون مدنی کنونی نیز بر اساس حقوق بین المللی است.
حضور قاضی زاده هاشمی در نشست دانشجویان بوشهر/ قهرمانان جامعه باید به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند/ ...
نظام ارزشی و باوری دارد که شخص دیگری آن را قبول ندارد و ممکن است فرد دیگری این خط فکری را قبول داشته باشد. قانون در جامعه بایدها و نبایدهایی را تعیین می کند. برخی قوانین ما متعلق به قبل از انقلاب است و در حال اجرا است و بعد از انقلاب هم مجلس در دوره های مختلف قوانینی را تصویب کرده است هر چند که من آن قانون را بپذیرم و یا آن قانون را نپذیرم. دکتر قاضی زاده هاشمی در مورد حکم اعدام گفت: ممکن است ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
مجازات آن را صریحاً بیان کرده است؛ بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. کشیدن سلاح 2 رکن مادی جرم محاربه ، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد و ثانیاً موجب ناامنی در محیط شود و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نیست؛ بنابراین براساس این ماده، اگر ...
طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. 3- رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است، مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد. ثانیاً موجب ناامنی در محیط گردد و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نمی باشد. بنابراین ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
در مناظره محاربه در دانشگاه امام صادق چه گذشت؟
شکاری نیز در برخی رسانه های دولتی منتشر شد که واکنش های زیادی را به دنبال داشت. مجیدرضا رهنورد نیز 21 آذر که به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و مجروح شدن 4 نفر دیگر متهم بود، اعدام شد. پس از اعدام محسن شکاری، مناظره ای با عنوان محاربه در فقه و قانون در دانشگاه امام صادق برگزار شد. این ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
مجروح کردن مامور؟ تردید نکنید که باید به نحوی سلاح بکشد که مردم ببینند و بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به همراه داشت. ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
کشیده باشد، ولی مردم می دانند کاری از این فرد برنمی آید؛ مانند بعضی از افراد معتاد که هیچ قدرتی ندارند اما ممکن است سلاح بکشند. اما اگر این طور نباشد مصداق محارب است و حکم درباره این افراد جاری می شود. آیا قصد خوف در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ اخافه و ترساندن محقق نمی شود، مگر آنکه مردم بترسند. اگر فردی به قصد اخافه، سلاح به دست بگیرد، اما مردم نترسند، اینجا اخافه صدق نمی ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
محاربه و حکم آن چیست؟ ▪️ آیا در تعریف محاربه اخافه و ترساندن مردم درج و شرط است یا اخافهٔ مردم توسط بعضی عاملان حکومت نیز محاربه هست؟ ▪️ آیا محاربی که کسی را به قتل نرسانده را می توان اعدام نمود؟ ▪️ آیا اعتراض به وضعیت موجود نمونه محاربه تلقی می شود؟ ▪️ نظر شریف حضرتعالی در مورد اعتراف تحت فشار و ارزش آن در نظام قضایی اسلام چیست؟ بسم الله الرحمن ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
عنوان یکی از اغتشاشگران اعدام شد.نخستین دادگاه شکاری 10 آبان برگزار و او به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و البته جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد. تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) یکشنبه شب میزبان دکتر محسن برهانی ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست علمی "بررسی قرآنی فقهی و محاربه" با حضور حجت الاسلام سیدمحمدرضا شفیعی و جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام اهواز برگزار شد. در این نشست، حجت الاسلام شفیعی با اشاره به تفاوت سه عنوان "محاربه" ، " افساد فی الارض" و "بغی"، گفت: محاربه به معنای دست به اسلحه بردن برای ایجاد ناامنی و ترساندن مردم است. در آیه 33 سوره ...