کعبی، نماینده مجلس خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول محارب را ببخشند، ...
سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق در درس فقه خود به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربة مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربة، باید بگوییم چند دسته حق ...
نظر فقها در رابطه با محارب/تفاوت محاربه با افساد فی الارض
اسلامی مصوب سال 92 در بخش محاربه با قوانین پیش از آن (مصوب سال های 61 و 70) تفاوت هایی دارد، گفت: در بحث مجازات، اینکه قاضی اختیار در تعیین مجازات دارد یا اینکه باید ترتیبی و متناسب با جرم باشد. در تمام این قوانین آمده که قاضی اختیار دارد. فقط در قانون سال 61 پیش بینی کرده که هر کدام از این مجازات ها قابلیت اجرا نداشت، باید مجازات دیگری صادر شود. وی ادامه داد: در مورد مفهوم محاربه، این موضوع در ...
نماینده مجلس خبرگان: موضع گیری حقوقی و فقهی درباره محاربه ، ثمری جز تضعیف قانون و مجری قانون ندارد / ...
آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / خشونت، خشونت بیشتر می آفریند آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش است + تصویر استفتاء عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند 21217 ...
حجت االاسلام اسلامی: محاربه از مصادیق بارز افساد فی الارض است/ عواملی که جرم محاربه را تشدید می کند
و برخی روحانیان نیز واکنش هایی را در پی داشته است. نقطۀ جنجالی بحث جایی است که فردی سلاح سرد یا گرم را آشکار و ارعاب و تهدید می کند که گاه به ضرب و جرح فرد یا افرادی نیز می انجامد ولی البته به حد قتل نمی رسد. سؤال این است که محاربه در این حد آیا می تواند مشمول مجازات اعدام شود در حالی که قطعاً قصاص نفس در کار نیست؟ چون قتلی توسط محارب صورت نگرفته است. پاسخ این سؤال یک بار براساس قوانین ...
فقاهت انقلابی یک عضو خبرگان
آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسات اخیر درس خارج فقه خود به بررسی و تبیین حکم محاربه در شرع پرداخت. او ضمن بررسی فقهی حکم، ملاک برای قاضی را قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 دانست. آیت الله کعبی در این جلسه درس خود گرچه مبانی فقهی حکم محاربه را بیان کرده، و بر اهتمام ویژه اسلام به امنیت و آرامش جامعه تأکید کرده، اما اضافه کرده که محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی ...
روایت حقوقی اعدام محسن شکاری از زبان برهانی
محسن برهانی در یادداشتی به بیان دلایلی برای محارب نبودن محسن شکاری پرداخت. وی نوشت: مرحوم محسن شکاری در 17 آذرماه با عنوان محاربه اعدام شد. اینجانب این حکم را غلط میدانم چرا که این مجازات با قواعد حقوقی و فقهی سازگاری نداشت. بنابراین مصداق سفک دماء به ناحق است. مانند هر پروندهای باید ابتدا مباحث موضوعی و سپس مباحث حکمی را مورد بررسی قرار داد. الف) مباحث موضوعی در روز حادثه ...
معنا و تاثیر پذیرش کفالت سیاسی متهمان ایرانی محاربه از سوی مقامات اروپایی
کفالت سیاسی سعید تمجیدی، از بازداشت شدگان محکوم به اعدام آبان 98 را برعهده گرفتند. تمجیدی در مارس 2022 به قید وثیقه و به طور موقت آزاد شد. بیشتر بخوانید: روزنامه جمهوری اسلامی : اعدام ، بهانه دوباره دادن به دشمن است تا کار نیمه تمام خود را تمام کند اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است نامه سرگشاده آیت الله محقق داماد به قضات شریف / مراقب تعیین تکلیف ها باشید درخواست خانواده محمدمهدی کرمی از اژه ای برای توقف اعدام فرزندشان 21220 ...
بیانیه مجمع وعاظ جهادی علیه معترضان / اجرای حدود اسلامی بر اغتشاشگران، تنها راه بازگشت امنیت به جامعه است
تشکلی به نام مجمع وعاظ جهادی و انقلابی در بیانیه ای به حمایت از قوه قضائیه در ماجرای صدور احکام اعدام و زندان برای معترضان ماه های پرداخته و در بیانیه خود مدعی شده اند: اجرای حدود اسلامی بر اغتشاشگران تنها راه بازگشت امنیت و آرامش به جامعه است. این تشکل حوزوی در بیانیه خود اعتراض ها به عوامل خارجی نسبت داده اند. بنابر گزارش دیده بان ایران؛ متن این بیانیه به نقل از ارگان رسانه ای حوزه های علمیه(رسا) بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُو ...
تکرار هم صدایی اصلاحات با ضدانقلاب این بار در ماجرای محسن شکاری / اساتید دانشگاه درباره حکم محاربه چه می ...
اغتشاشات پیشین نیز مسبوق به سابقه است. با محارب شناخته شدن محسن شکاری، وی به عنوان اولین اغتشاگر حوادث اخیر اعدام شد و در این راستا موضوع محاربه یکی از احکام روشن در زمینه مجازات اسلامی است که مصادیق و حدود آن به طور کامل در روایات و متون فقهی بیان شده اما ضدانقلاب و رسانه های تروریستی آن ها تلاش دارند با غوغاسالاری و بیانیه هایی که بویی از عقل و منطق ندارد، مانع از رسیدگی عادلانه دستگاه ...
نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا ، نشست علمی بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه با حضور جمعی از اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم عصر امروز در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد. براساس این گزارش حجت الاسلام محمد هادی رحمانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تعریف محارب در اسلام گفت: براساس روایات کسی که ترسی در جامعه ایجاد کند هرچند کسی را نکشته باشد محارب است و ...
چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است؟
در خیابان خفه می شوند محاربه چیست؟ ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارب است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در ماده ی 279، کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که ...
کفالت سیاسی و عرف قضائی
مخدوش نسازد و عمل فعلی آنان نمونه بارز تشویق به اغتشاش است و نشان دادن چهره دشمنی خود با ملت ایران. تاکنون بسیاری از نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) نیز کفالت سیاسی بازداشت شدگان اغتشاشات جاری ایران که به اتهامات محاربه ویا افساد فی الارض حکم اعدام گرفته اند را پذیرفته اند، که تا کنون ...
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در محکومیت حامیان اغتشاشگران
و در جایی که فقط سلاح کشیده و ترس ایجاد کرده تبعید را انتخاب کند. پیدا است که حتی مبنای این اولویت استحبابی براساس تشخیص میزان جرم و بر عهده قاضی است. در حکم اخیر دستگاه قضا، کسی که هم راه بندان ایجاد کرده و هم سلاح کشیده و هم به مأموران حمله کرده و آنها را مجروح نموده و نا امنی ایجاد کرده است قطعاً می تواند مشمول مجازات اعدام شود و امام رضوان الله علیه نیز با صراحت نظر خود را در اختیار ...
برای جذب فالور با ادبیات قرآنی مشکل دارند
فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا ؛ یعنی اگر کسی دیگری را بکشد یا در زمین فساد کند، مانند کسی است که تمام مردم را کشته است! یکی از علل این است که تاثیر تربیتی بر دیگر انسان ها می گذارد؛ بلکه بر همه جامعه تاثیر می گذارد! سپس حکم این افراد را مطرح می کند که إِنَّمَا جَزَ ؤُاْ الَّذِینَ یحَُارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فیِ الْأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ ...
روزنامه جمهوری اسلامی : اعدام ، بهانه دوباره دادن به دشمن است تا کار نیمه تمام خود را تمام کند
روزنامه جمهوری اسلامی با طرح این سوال که چرا باید کارد به استخوان برسد تا برای حل مشکلات اقدام کرد ، هشدار داد با اجرای احکام اعدام دشمن کار نیمه تمام خود را تمام می کند. به گزارش جمهوری اسلامی، این روزها بسیاری از مردم از وضعیت موجود جامعه خشمگین هستند و به اصلاحات و ایجاد تغییرات اساسی در سیاست های دولت، تاکید دارند. اما چرا در حالی که علل این عصبانیت ها مشخص است رسیدگی های لازم انجام نمی شود؟ چرا همیشه باید کارد به استخوان برسد تا برای حل مشکلات اقدام کرد؟ درست است که حاکمیت هیچ جامعه ای از مردم معترض خود با گل و شیرینی استقبال نمی کند و به سراغ سرکوب می رود اما سرکوب همیشه پاسخگوی این قبیل اعتراضات نیست و ممکن است منجر به اتفاقات بدتری شود. این اعتراضات نشان دهنده وضعیت سخت جامعه است و نشان می دهد مردم تا چه حدی تحت فشار هستند. حاکمیت موظف است صدای مردم را بشنود. نویسنده در بخش دیگری خطاب به حاکمیت تاکید کرده است: حکم های اعدام را به زمانی دیگر موکول کنید. در حالی که رسانه های معاند بر موج احساسات مردم سوارند، اعدام فقط بهانه ایست که به دشمن داده می شود تا با شدت و توان بیشتری بر اوضاع حال کشور مسلط شود. چنین کاری به معنای فرصت دوباره دادن به دشمن است تا کار نیمه تمام خود را تمام کند. بیشتر بخوانید: معنا و تاثیر پذیرش کفالت سیاسی متهمان ایرانی محاربه از سوی مقامات اروپایی 21220 ...
تطهیر اغتشاشگران به سبک مدعیان اصلاحات مردم نترسیدند؛ پس محاربه رخ نداده است!
سرویس سیاسی- روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم فعال سیاسی اصلاح طلب به حکم اعدام دو تن از محکومان اغتشاشات اخیر پرداخت و نوشت: نگارنده تأکید دارد که خوف در این جا باید برای مردم ایجاد شود تا آن فرد که سلاح کشیده است، محارب شناخته شود و به جرم محاربه محکوم شود. اخافه (ترس) برای مردم است. تفاسیر این موضوع در دهه 80 به تفسیر به وجود آمد و علما و حقوقدانان در این زمینه بحث های مکرر را ...
اعدام سریع، خواسته ی عجیب نماینده
، محاکمه در دادگاه های بدوی و بررسی تجدید نظری یا فرجامی در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است که پس از قطعیت احکام صادره، امکان اجرای آن ها در دوایر اجرای احکام کیفری ممکن می شود. در مواردی که حکمی از دادگاه های صالح در خصوص اتهاماتی که مجازات قانونی آنها سلب حیات است (مانند محاربه یا بغی یا افساد فی الارض یا قتل عمدی) حکم صادره ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ به متهم قابل فرجام ...
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به صدور حکم محاربه و اعدام محسن شکاری
اساس همین قانون، محارب تشخیص داده نشدند. بیشتر بخوانید: حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟ کد ویدیو دانلود فیلم اصلی طحان نظیف پاسخ داد: به لحاظ کلی، قانون باید به نحوی نوشته شود که تفسیرپذیر نباشد و این موضوع روشنی است که قانون نباید تابع برداشت های مختلف باشد و باید صریح، شفاف و روشن باشد و در سیاست های کلی قانون گذاری هم به این موضوع اشاره شده است ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همان اغتشاشگران و محاربان را مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام مجازات می کند همه غربی ها و مزدوران داخلی و برخی سلبریتی ها.... هشتگ نه به اعدام می زنند. مگر نه این است که به زعم شما نظام جمهوری اسلامی ایران، نیروهای خودش را اعدام می کند پس به شما چه ربطی دارد؟! وی افزود: یک بام و دو هوای غربی ها و مزدوران داخلی و برخی روزنامه های اصلاح طلب واقعا جای بسی تأسف ...
مجادله برسر محاربه
آفتاب نیوز : روزنامه همدلی نوشت: هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. سخنانی که در این مناظره مطرح شد، واکنش های زیادی در محافل عمومی داشت. به خصوص سخنان برهانی که به عنوان منتقد اجرای حکم محسن شکاری صحبت کرد. برهانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات نظر فق های شیعه درب ...
مجادله برسر محاربه
نظام اسلامی است. نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام نسبت به امنیت و آرامش جامعه اهتمام ویژه ای دارد، ابراز کرد: اسلام برای دفاع عمومی جامعه در مقابل دشمنان بیرونی جهاد را تشریع کرده و در مقابل اخلال گران به امنیت و آرامش جامعه مجازات هایی از جمله مجازات محاربه را در نظر گرفته است. وی افزود: محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی سال 1392 مشخص، شفاف و روشن ...
فیلسوفی که بدیهیات را نمی دانست/ گریه برای مردم ایران در هیئت CNN
و حکم نهایی با قاضی، حاکم شرع و نظام اسلامی است که می توانند حکم اعدام را بر او جاری کنند . وی خاطرنشان کرد: براساس روایت امام پنجم(ع) حتی اگر خانواده مقتول محارب را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست . نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و ...
به چه جرمی محاربه اطلاق می شود؟
کوتاهی در مقابله با ناامنی را بر نمی تابد. وی با بیان اینکه یکی از رفتارهای مجرمانه ای که از اغتشاشگران و مزدوران بیگانه سرزد، بزه محاربه بود، عنوان کرد: ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 این جرم را تعریف کرده و بیان داشته محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اکبری زاده افزود: این عبارت مقنن که ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام رضا محمدی کرجی در یکی دیگر از سلسله نشست های علمی تحت عنوان تأملات ، که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار شد، به بررسی حقوقی محاربه پرداخت و با بیان اینکه همه کشورها دارای قوانین مشخص هستند و مردم با تبعیت از قانون در حقیقت به خود احترام می گذارند، عنوان کرد: گریز از قانون و بی توجهی ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ، مجازات محارب سه چیز است اعدام، قطع دست و پا و یا نفی از بلد؛ بحث این است که اختیار تعیین مجازات بر عهده چه کسی است؟ روایات متعددی داریم که معصوم(ع) این اختیار را به امام جامعه داده است که در این جا ولی فقیه یا قاضی که مأذون از نائب امام و ولی فقیه است نیز اختیاردار است و می تواند مجازات شخص محارب را تعیین کند ...
چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
باتوجه به مطرح شدن بحث فقهی محاربه و افساد فی الارض در جامعه به دنبال اجرای حد برای برخی از اغتشاش گران وقایع اخیر، جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با حضور در استودیو تهران 20 پاسخگوی شائبات ایجاد شده پیرو این اقدام بود.
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
محاربه باید با همدیگر باشد یا اینکه اگر جدا جدا اتفاق بیفتد، قابلیت مجازات دارد یا نه، اختلافاتی دارند اما ملاک رأی، تحریرالوسیله حضرت امام(ره) است که در آن محاربه یک جرم و افساد فی الارض هم یک جرم دیگر است و محاربه عیناً همان هست که در قانون مجازات اسلامی در ماده 279 آن آمده و ارکان و شرایط آن هم مشخص است. تنها چیزی که در این پرونده ممکن است روی آن بحث باشد این است که آیا ارعاب، ارعاب عمومی هست ...
فاضل میبدی : باید زندانیان سیاسی را آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / ...
/ پاسخ تند فاضل میبدی به هشدار امام جمعه اصفهان درباره برحورد آتش به اختیار مردم در حوزه حجاب کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی ...