250صادرکننده قلابی که 7 میلیارد یورو ارز را خارج از شبکه فروختند
سایر منابع:
سایر خبرها
رشد دلار دولت را به تکاپو واداشت
... تعلیق کارت های بازرگانی همزمان با سخنان معاون اول رئیس جمهور، دیروز وزارت صنعت نیز صادرکننده هایی را که ارز حاصل از صادراتشان را باز نگردانده اند تهدید کرد: کارت های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچ گونه ارزی به کشور بازنگردانده اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق می شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: کارت های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که از دیروز تا پایان تیرماه99 نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال98 خود مطابق با دستورالعمل های بانک مرکزی اقدام نکنند، به حالت تعلیق درخواهد آمد. ...
بهانه های تکراری در ماجرای ارزخواری/ لیست 80 نفری خاطیان را افشا کنید
دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است. صمد کریمی با بیان اینکه این رقم می تواند کل مصارف ارزی یک سال کشور را تامین کند، اظهار کرد: از این رقم حدود 25 میلیارد دلار مربوط به سال 97 و دو و نیم میلیارد دلار مربوط به سه ماه نخست امسال و بیشتر آن مربوط به بخش خصوصی است. براساس اعلام مدیر اداره صادرات بانک مرکزی بیشترین سهم از ارز حاصل از صادرات که به کشور
کریمی: 27.5 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشت / عمده صادرکنندگان تخلف کردند
چرخه اقتصادی کشور ارز باز گردانده اند. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: این بدان معنا است که این صادرکنندگان 22 میلیارد یورو نزدیک به 25 میلیارددلار ارز را تا پایان سال 97 به چرخه اقتصاد کشور بازنگردانده اند که البته ما نمی گویم این ارز به کشور بازنگشته است بلکه این ارز با 4 روش مصوب هیئت وزیران به کشور بازنگشته است در حالی که این ارز باید به چرخه رسمی اقتصاد بازمی گشته و صرف واردات
مثلث برمودای ارز صادراتی کجاست؟
خارجی اعلام کرده است کارت های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچ گونه ارزی به کشور بازنگردانده اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق خواهد شد. اما مطابق آنچه در ادامه می آید، مساله اصلی این است که اشخاص حقیقی و حقوقی که ارزهای حاصل از صادرات را به کشور برنگردانده اند، افرادی هستند (درحدود 17هزار صادرکننده خرد) که از خلأ قانونی کارت های بازرگانی اجاره ای سوءاستفاده کرده و درحال حاضر هم نه با
صحت سنجی علل بازنگشتن ارز صادرات
رئیس جمهوری سه روز پیش بانک مرکزی را موظف کرد تُجاری که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده اند را به رسانه ها و افکار عمومی معرفی کند تا همزمان مراجع ذی صلاح درباره آنها تصمیم گیری کنند. بانک مرکزی نیز به این دسته از تجار مهلت داد که تا پایان ماه جاری نسبت به بازپرداخت ارز اقدام کنند. پس از آن نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که کارت های بازرگانی تجار متخلف باطل و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می شود. رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که طی دو سال گذشته 27 میلیارد ارز حاصل از فعالیت های تجاری هنوز به کشور بازنگشته است. ...
عاقبت نامعلوم ارزهای صادراتی/ 27 میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشته است/ ماجرای 250 کارت بازرگانی 200 ...
حضور در رسانه ملی اعلام کرد که میزان ارزهای صادراتی که هنوز به کشور بازنگشته چیزی در حدود 27 میلیارد دلار است. همچنین صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفته است: حدود 22.5 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است.رقمی که به گفته او می تواند کل مصارف ارزی یک سال کشور را تامین کند. به گفته کریمی، چیزی حدود 6.8 میلیارد یورو از این رقم، فقط و فقط به 250
بازار در انتظار بازگشت 27 میلیارد دلار ارز صادراتی
صادرکنندگان باید تا پایان تیرماه ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصاد بازگردانند که با نزدیک شدن به این مهلت، فشارها به صادرکنندگان متخلف در حال افزایش است و در این راستا، 250 صادرکننده متخلف نیز به نهادهای ذیربط اعلام شده است. مجموع ارزی که صادرکنندگان هنوز بازنگردانده اند به بیش از 27 میلیارد دلار می رسد که در صورت ورود بخشی از این مبلغ، بازار ارز اشباع شده و بساط دلالان و سفته بازان
متخلفان ارزی دیگر بیمی از افشای نام خود ندارند،
به رغم اینکه بسیاری از کارشناسان عملکرد سامانه نیما را در مدتی که فعال بوده مثبت ارزیابی می کنند، اما بدعهدی برخی از صرافان و صادرکنندگان در مدت اخیر، به آزمون سختی برای اعتمادسنجی بانک مرکزی و نیما تبدیل شده است. اولین واکنش بالاترین مرجع پولی و مالی کشور به این بدعهدی ها افزایش نگرانی تجار، به ویژه واردکنندگان را به همراه داشت، چراکه این بانک در بخشی از بیانیه خود اعلام کرده بود که خرید و فروش ارز در سامانه نیما همانند هر معامله دیگری دارای ریسک است و تضمینی برای وصول به موقع آن وجود ندارد. این در حالی است که رئیس جمهوری شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری بر ضرورت ساماندهی معاملات ارزهای تجاری تاکید کرده بود، اما برخی تجار و صرافان نشان دادند که حتی توانایی دورزدن سامانه نیما را هم دارند. با ادامه اعتراضات نسبت به این رفتار صادرکنندگان و صرافان و ورود دوباره دولت به ماجرا بانک مرکزی و وزارت صمت توامان موظف به برخورد با متخلفان شدند و این دو نهاد طی هفته جاری دو اطلاعیه جدا ...
دلیل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور چیست؟
ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند یا امتیاز آن را در بازار ثانویه واگذار کنند. البته طی ماه های اخیر بارها اختلاف پیرامون پیمان سپاری ارزی میان بخش خصوصی و سیاستگذاران پولی و تجاری بود اما بانک مرکزی اصرار به اجرای قانون داشت و در این میان بارها به صادرکنندگان هشدار داده شده که درآمد ارزی خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند تا بتوان بازار ارز را کنترل و نیازهای ارزی تولیدکنندگان را تأمین
رد پای دلارهای صادراتی در ترکیه/ فعالیت صادرکنندگان بزرگ در قالب چند شرکت کوچک
. بر این اساس فقط در سال 1397 حدود 12 درصد از ارزهای صادراتی کشور به جهت بی برنامگی سیاستگذار، در سامانه نیما ثبت نشده و هیچ تعهد ارزی برای آنها دریافت نشده و به راحتی توسط صادرکنندگان موقت در قالب خروج سرمایه از کشور خارج شده است. مساله آنجایی قابل تامل است که گفته می شود در سال گذشته بانک مرکزی تعدادی از کارت های بازرگانی را که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده
دلیل گرانی دلار، عدم برگشت ارز صادراتی نیست/ تورم بالا بازار را ملتهب کرد
کالاها اختصاص داد اما کالایی وارد نشد انتظار می رفت که شاهد چنین روزهایی برای بازار ارز باشیم. وی با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز صادراتی تصریح کرد: در این که ارزهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد شکی نیست اما به اینکه همتی صادرکنندگان را متهم به افزایش قیمت دلار کرده انتقاد دارم زیرا اگرچه بخشی از ارز صادراتی به دلیل محدودیت های موجود به کشور بازنگشته اما این موضوع ارتباطی
احتکار ارزهای صادراتی با کارت های بازرگانی اجاره ای
250نفر هستند منجر به تضعیف عرضه ارز و رشد قیمت دلار شده است. به گزارش همشهری، دیروز قیمت هر دلار آمریکا برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران از مرز 20هزار تومان عبور کرد اما تا بعدازظهر تحت تأثیر عرضه ارز ازسوی بانک مرکزی اندکی با نزول مواجه شد.این موضوع واکنش شدید دولت را در پی داشته و اکنون دولت خواستار بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی برای کنترل بازار است. آن طور که مشخص شده بخش
جلوگیری از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات با کاهش تعدد نرخ ارز
به عوان بدهکار معوق این کار را انجام می دهند. وی با انتقاد از اینکه چرا سیستم اطلاعات اقتصادی تکمیل نشده است، گفت: باید پرسید که چرا بخش اعتبار ریالی کشور با بخش اعتبار ارزی با بخش صادرات و ثبت سفارش متصل نیست؟ تا کسانی از این وقفه ها بهره مند نشوند. حسینی بیان داشت: پیش از سال 1392 شرط بهره مندی صادرکنندگان از معافیات های مالیاتی صادرات وارد کردن ارز حاصل از صادرات به چرخه
جزییات دخل و خرج خانوار در سال 98/تصمیم های یکباره موجب بی ثباتی در بازار ارز می شود
صادر کننده 16 هزار و 435 نفر که حدود 86 درصد این بخش را تشکیل می دهند با تعهد صادراتی حدود 27 و نیم میلیارد یورو فقط پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور باز گردانده اند. کسانی که ارز حاصل از صادرات را کامل به روش های مصوب هیئت وزیران بازگردانده اند 14 درصد صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها، فولادی ها و ایمیدرویی ها هستند که تا پایان سال 97، 28 و نیم میلیارد یورو را به چرخه اقتصادی باز
متهم ردیف اول افزایش نرخ ارز کیست؟
سال تاکنون. رشد نرخ دلار البته از نگاه رییس کل بانک مرکزی، گذرا است. به گفته عبدالناصر همتی، سال گذشته 42 میلیارد دلار واردات داشتیم و بخشی از نیاز ارزی در این بخش از درآمدهای نفتی و ذخایر تامین می شود، ولی بخش عمده باید از صادرات غیرنفتی باشد. وی در یک برنامه زنده تلویزیونی متذکر شد: در دو سال گذشته حدود 72 میلیارد دلار صادرات انجام شده که نزدیک 45 میلیارد دلار از ارز آن
کارت های جدید بازرگانی فقط تا 500 هزار دلار
دارند می توانند حتی با وقفه ارز خود را در بازار عرضه کنند. وی گفت: چرا بخش اعتبار ریالی کشور با بخش اعتبار ارزی و ثبت سفارش متصل نیست. حسینی افزود: پیش از سال 92 شرط بهره مندی صادرکنندگان از معافیت های مالیاتی وارد کردن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بود، اما دولت جدید در سال 92 این مصوبه را لغو کرد و امروز پس از هفت سال به صادرکننده فشار می آورد که چرا ارز خود را
سیدحسین سلیمی؛ امتیازاتی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته شود
به گزارش سرمدنیوز، سیدحسین سلیمی درباره بازنگشتن حدود 27 میلیارد دلار از ارزهای حاصل از صادرات طی سال های 97 و 98 گفت: بسیاری از صادرکنندگان به طور کامل بدنبال بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات خود هستند ولی به دلیل محدودیت های موجود این امکان برای آنها فراهم نیست. وی افزود: برخی از خریداران کالاهای ایرانی در خارج از کشور تنها از طریق سیستم بانکی حاضر به انتقال ارز هستند و سیستم
صالح آبادی: مشوق های صادراتی محرکی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات
از این محل تامین شود. وی افزود: حال تعهداتی که صادرکنندگان دارند باید بخشی به صورت اسکناس، بخشی به صورت حواله در سامانه نیما و مابقی به عنوان واردات در مقابل صادرات باشد و جزییات هر یک از سوی بانک مرکزی در بخشنامه ها اعلام شده است. به نظر من ضرورت این اقدام واضح است و بدون هیچ بحثی باید ارزهای حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور بازگردد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، در
مقصر اصلی افزایش قیمت دلار کیست؟
دلیل از واریز پیمان ارزی خود سر باز زدند. سید رضی آقا میری افزود: معمولا دو دسته افراد ارز را به کشور برنگردانده اند دسته اول کسانی هستند که یک بار صادرات را آن هم با رقم بالا انجام می دهند و دیگر صادراتی نمی کنند.این ها از کارت های یک بار مصرف استفاده می کنند، عضو هیچ تشکل صادراتی نیستند و بدین طریق ارز را از کشور خارج می کنند. نام این افراد باید اعلام شود و همانطور که وزارت صمت گفته
چالش های بازگشت ارز صادراتی پیش روی بازرگانان
مسعود سلطانی - بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساعات پایانی دومین روز از هفته جاری اطلاعیه هایی را منتشر کردند که محتوای آن از تصمیمات سلبی برای کنترل بازار ارز حکایت داشت. در بخشی از اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: درصورت عدم برگشت ارز توسط صادرکنندگان، مطابق مقررات، اسامی متخلفان در رسانه ها انتشار می یابد. همچنین در اطلاعیه وزارت صمت نیز آمده است: کارت های بازرگانی آن دسته از
ریشه یابی منازعه ارز صادراتی
بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار داده و زمان پرداخت برای آنان مشخص شود و در صورت تخطی به تخلف آنها رسیدگی شود. چند ساعتی از اخطار رییس جمهور نگذشت که رییس بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: ضمن تأکید مجدد به صادرکنندگان برای تسریع در برگشت ارزهای حاصل از صادرات خود طی سال های 1397 (متأسفانه تعدادی از صادر کنندگان به رغم گذشت مدت طولانی از تاریخ صدور کالا و خدمات هنوز
کارت های بازرگانی صادرکنندگان فاقد بازگشت ارز تعلیق می شود
آمد. این اطلاعیه می افزاید: عملیات تعلیق کارت های بازرگانی بر مبنای اختیارات وزارت صنعت بر اساس تبصره بند 6 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات درخصوص کارگروه پایش رفتار تجاری انجام می شود. بر این اساس همه صادرکنندگان مکلفند تا پایان تیرماه مطابق با برنامه زمانی بانک مرکزی، نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند، در غیر این صورت اقدامات تکمیلی در
تعلیق آن دسته از کارت های بازرگانی که بازگشت ارز آن ها صفر است
وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد: در راستای اجرای تصمیمات امروز ستاد اقتصادی دولت و برابر با مفاد آیین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات، کارتهای بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که از امروز تا پایان تیرماه 99 نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال 98 خود مطابق با دستورالعمل های بانک مرکزی اقدام ننمایند، به حالت تعلیق درخواهند آمد. در این اطلاعیه آمده است، عملیات تعلیق
سوداگری و سفته بازی دلیل اصلی گرانی اخیر نیست
اقدام کنند بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات سال 98 را تا پایان تیرماه سال جاری به کشور وارد نکنند، اسامی آن ها را به رسانه ها اعلام خواهد کرد. در اطلاعیه این بانک آمده است: بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد به صادرکنندگان برای تسریع در برگشت ارز های حاصل از صادرات خود طی سال های 1397 (متاسفانه تعدادی از صادر کنندگان به رغم گذشت مدت طولانی از تاریخ صدور کالا و
با متخلفان ارزی برخورد شود
حاصل از صادرات را بازنگردانده اند و یا ارز ارزان قیمت گرفتند و کالا وارد نکردند. در همان دستورالعمل مشخص شده باید با آن ها برخورد شود. بر اساس گزارشی از ایلنا، لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم کسانی که ارز را بی جهت به کشور بازنگردانده اند، باید برخورد شود. ما طرفدار صادرکنندگان خوشنام هستیم و معتقدیم در هر رشته ای باید با متخلفان برخورد شود. انتهای پیام//
ارز چرا گران شد؟ چگونه ارزان می شود؟
تعهدات ارزی بعضی از صادرکنندگان بوده است. برخی صادرکنندگان با وجود گذشت دو سال از صادراتشان هنوز ارز حاصل از این صادرات را به کشور نیاورده اند. در همین زمینه اخیرا بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد متأسفانه تعدادی از صادر کنندگان علی رغم گذشت مدت طولانی از تاریخ صدور کالا و خدمات هنوز ارزهای صادراتی سال 97 را به چرخه اقتصاد کشور بازنگردانده اند. این بانک تا پایان تیرماه به این صادرکنندگان مهلت