از انکار اقتصاد اسلامی تا بازگشت به لیبرالیسم
سایر منابع:
سایر خبرها
حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی
آزاد و نگاه منفی به رویکردهای سوسیالیستی، از سمت نظام سوسیالیستی به سمت نظام بازار آزاد غش کردند و ظاهرا تمایل دارند که از اسلام نیز برداشتی سازگار با اقتصاد سرمایه داری ارائه کنند. ایشان دچار خلط علوم انسانی و تجربی نیز شده و تصور کردند که وقتی از علم اقتصاد اسلامی سخن می گوییم، این جمله شبیه ادعای فیزیک یا شیمی اسلامی است. اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر ...
اقتصاد اسلامی نداریم!
. پیغمبر یک مرشد معنوی هست. بعثت لاتمم مکارم الاخلاق . آمده ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. علم شیمی، یک وقتی می گفتند شیمی اسلامی درست بکنیم! فیزیک اسلامی درست بکنیم! این فرمول هایی است که هست. شما به عنوان مسلمان وارد می شوید، توانستید فرمولی دقیق تر از این یا بهتر از این درست بکنی، وقتی مطرح کردی تمام دنیا از تو می گیرند. بوعلی ...
شبهه نداشتن علوم انسانی اسلامی(پرسش و پاسخ)
...: اخیراً بحثی در محافل علمی حوزوی و فضای مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه ما اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و روان شناسی اسلامی و به طور کلی علوم انسانی اسلامی نداریم و معتقدند اقتصاد اسلامی یک شوخی است! حال پاسخ ما نسبت به این طرح شبهه چگونه باید باشد؟ پاسخ: علم و دین، دو بال پرواز تضاد میان علم و دین از دیرباز در جوامع انسانی مطرح بوده به طوری که برخی دانشمندان منشأ ...
فیلم | ابتنای اقتصاد بر سیره عقلا سخن دقیقی نیست
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد و محقق علوم اسلامی، در یازدهمین نشست فقه حکومتی که در سالن علامه طباطبایی مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تشکر از آیت الله علوی بروجردی برای بازکردن باب گفت و گو و ابراز امیدواری جهت انجام گفت و گوی حضوری رسانه ای، بیان کرد: اولاً اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر عقلا بنا شده ک ...
نکاتی درباره علم دینی و سخنان استاد علوی بروجردی
زیاد مالی و به تبع آن جانی به طبقات مستضعف است. در خیلی از جاهای دنیا هم این روش را عمل کرده اند و اتفاقا هم جواب گرفته اند اما آیا این کار براساس اصول اسلام با آن همه تاکیدی که بر حفظ جان مومنین، ضرورت رسیدگی به مستمندان و ... هم دارند جایز است یا خیر؟ مهم نیست جواب ایشان چه باشد. چراکه چه براساس ادله با این عمل موافقت کنند و چه مخالفت وارد عرصه فقه اقتصاد شده اند. فقه ...
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
شده و مکتب را زمینه های فلسفی، ارز ش ها، اهداف و احکام حاکم بر نظام اقتصادی می داند که ریل حرکت جامعه است، بحث بر سر اسلامی شدن علم اقتصاد به مفهوم اقتصاد پوزیتیویستی نیست، بلکه سخن بر سر ارزش های حاکم بر نظام اقتصادی و نوع نگاه به تولید، شکل توزیع، مفهوم عدالت و شکل رسیدن به آن است. کارکرد بانک نگاه خوش بینانه شما به نظام بانکی و موضوع شناسی غلط حضرت عالی از بانک به عنوان ...
اقتصاددان حوزوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: اقتصاد اسلامی یا سکولار / قانون بانکداری اسلامی ...
یک علم و تخصص است و ضرورت های زندگی اقتضا کرده و قوانینی شکل گرفته است و این قوانین قوانین عام و همگانی است و فرقی نمی کند جامعه اسلامی باشد یا غیر اسلامی باشد. گفته شد بازار و مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا است. خواستگاه علم اقتصاد کجا است؟ واقعیت مسأله این است آنچه ما به طور مدون و از معلم اول ارسطو داریم؛ ایشان علوم را به سه گروه نظریه، هنر و تدبیر تقسیم کرده اند. می گوید ...
نقد نظرات آیت الله علوی بروجردی در زمینه فلسفه اقتصاد
عاقلان علم اقتصاد وجود دارد. این نیز فرض غیرموجه دیگری است. لااقل ایشان باید دلیلی ارائه بفرمایند که از چه جهت فقط هواداران سرمایه داری عاقلند و دیگرانی که مالکیت خصوصی را -چه درصورت کهن آن مانند افلاطون یا درصورت مدرن آن مانند بعضی مارکسیست ها- قبول نمی کنند، چرا جاهلند. باید توجه داشت که لفظ مالکیت خصوصی لزوما یک معنی ندارد. بنای عقلا تا آن هنگام موجه است که حکم واحدی در میان عقلا جاری باشد و معارض ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
کنند که اگر آیه و حدیث را به مباحث اقتصادی بچسبانیم اقتصاد اسلامی خواهد شد؛ مدافعان علوم انسانی اسلامی متن محور نیستند و عقل، تجربه و تاریخ را هم جزء منابع می دانند؛ ای کاش ایشان گفت وگو و مناظره را قبول داشتند و این مسائل را برایشان توضیح می دادیم؛ حتی علوم انسانی اسلامی صرفاً متکی بر منابع هم نیست بلکه ممکن است علم مبتنی بر مبانی فکر دینی مانند هستی شناسی، انسان شناسی، علم شناسی و ارزش شناسی اسلامی ...
جریان پسااسلام گرایی در حوزه علمیه
.... اسلام گرایی با تفسیری ایدئولوژیک از سنت، پروژه اسلامی سازی همه حوزه های زندگی، از معرفتی و غیر معرفتی، را در دستور کار قرارداد. این کار با اقتصاد و سیاست آغاز شد و با افزودن پسوند اسلامی حوزه هایی همچون حقوق بشر، مدیریت، جامعه شناسی و روان شناسی را نیز در گام بعد فراگرفت. کار به آنجا رسید که سخن از ریاضیات، فیزیک، شیمی و مهندسی اسلامی نیز به میان آمد. با تخصیص بودجه ...
پذیرش اصول عقلایی مشترک به عنوان بخشی از اقتصاد اسلامی به معنای انحصار احکام و اهداف اقتصاد اسلامی در ...
جامعه ما تحمیل شده به عدالت عقلایی رسیده ایم.؟ آیا در کشورهای سرمایه داری و در کل جهان که در قبضه اقتصاد مثلا عقلایی است به عدالت رسیده ایم؟ به هر حال در باب گستره دین و نقش اجتماعی رسول در این سالها کتاب های خوبی تالیف شده که مراجعه آنها می تواند مفید باشد. 6. نکته آخر اینکه کسانی از این اظهارات و مانند آن دست افشان و پای کوبان بشارت گویان که چه نشسته اید که در حوزه علمیه قم دوران اسلام گرای ...
هرمنوتیک حقوقی اثر جدید استاد واعظی منتشر شد
، نقد و بررسی نظریه های عدالت ، درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی ، جان رالز: از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی و حکومت اسلامی از دیگر تألیفات این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب به فروشگاه ها و نمایندگی بوستان کتاب در سراسر کشور مراجعه و جهت خرید اینترنتی این کتاب، اینجا کلیک نمایند. ...
نقدی بر نفی اقتصاد اسلامی/ حسین عیوضلو
چارچوب نگرش های لیبرالیستی و سوسیالیستی یا سوسیالیسم بازار، یا رویکردهای تاریخی و نهادگرایی و نظایر آن ایجاد شده است. حال باید پرسید کدامیک از این رویکردها عقلایی است و چرا اقتصاد مبتنی بر اصول و موازین و نگرش اسلامی نمی توان داشت، در حالی که همه نگرش های متعارف اقتصادی موجود در پرتو جهان بینی و فلسفه های لیبرالیستی و سوسیالیستی و نظایر آن رشد یافته اند. حداکثر حرف ایشان نفی هویت علمی ...
علوم انسانی اسلامی و منقول سازی
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، سید حمیدرضا میررکنی؛ سهل است علوم انسانی اسلامی را نفی کردن و علیه هوادارانش داد سخن سر دادن. به هر حال با اشاره به هر جای علوم انسانی امروز می توان نشان داد که این علم، اسلامی نیست. نیز با دست گذاشتن بر هر سطر از متون مَدرَسی حوزه های علمیه، می توان ثابت کرد که این علم، با علوم انسانی امروز فاصله فراوان دارد. اما آیا چنین مطلبی را هواداران طرح علم انسانی اسلامی در ...
تعریف عرفی از دین و التقاط در مبانی آن
از اصول خود جدا شده و فروع آن به متن تبدیل می شود. بدان معنا که با دنیایی تعریف کردن دین و قبض آن به حوزه های مدنظر در عرصه حیات زیستی جامعه و برجسته سازی عناوین اقتصادی بر شرایط اجتماعیِ جامعه از دین، فرآیند رقیق سازی دین و باورهای الوهیت محورانه را دنبال می کنند. نکته جالب توجه در این باره این است که در این پروژه ضمن ارائه ارجاعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درباره رفتار سیاستگذاری شده ...
پاسخ دکتر توتونچیان به ادعای یک روحانی/ اقتصاد اسلامی توهم یا حقیقت؟
تقلید از برنامه های اقتصادی غرب (و در تصمیم گیری های ناشیانه به آنها تعمیق بخشیده ایم) خلاص شویم آیا نباید به طراحی نظام اقتصادی با استناد به روح اسلام و الهام از قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) بپردازیم؟ آیا نمی توان مشکلات پیچیده و خود کرده در این سال ها را ناشی از تقلید از اقتصاد لیبرالی غرب دانست؟ آیا در قرآن و روایات و احادیث مشهور قاعده - الگو و دستور العمل اقتصادی وجود ندارد؟ آیا می ...
چگونگی شکل گیری رفتار مبتنی بر اقتصاد اسلامی
یعنی آن را همانند علوم تجربی در نظر بگیریم و پدیده های اقتصادی را از طریق آزمون تجربی به دست بیاوریم در این مورد هم اختلاف نظر وجود دارد. از سوی دیگر اگر منظور این است که باید رفتارهای اقتصادی مسلمانان را بررسی و از درون آن یک علم استخراج کنیم، ممکن است این موضوع هم تحقق پیدا کند اما لزوماً با آموزه های اسلامی سازگار نباشد؛ کما اینکه الان هم همینطور است. این کارشناس مسائل اقتصادی یادآ ...
دعوت به مناظره علمی و انتقاد از تنزل دادن شأن روایات
کنار بگذارید؛ بحث دیگر مکتب اقتصاد است که اصول حاکم بر رفتار اقتصادی است. آزادی مشروط در اقتصاد اسلامی معنا دارد که شیخ هم گفته. مالکیت سه گانه، نه دوگانه یا یک گانه. عدالت اقتصادی تعریفش تفاوت است و... . جایگاه تجربه در علم دینی وی افزود: حالا یک بخش، بخش تجربی اقتصادی است که روابطی را در نظر می گیرد که در جای خودش هم برخی قبول دارند. مگر شهید صدر می خواهد کل اقتصاد را نقلی ...
بسیاری از دستورات قرآن اقتصادی است
انشایی نمی توان نظریه پردازی و تولید نظریه کرد؟ به تعداد گزاره ها نیست. بعضی از همین اصول عملیه ای که هستند مبتنی بر یک روایت است. یعنی حاصل فکر کردن در مورد یک گزاره تبدیل به یک اصل علمی شده و علم فقه شده است. بنابراین اگر یک گزاره مادر وجود داشته باشد و شما در مورد آن تأمل کنید احتمال دارد که تبدیل به علم دیگری شود. وقتی در اصول فقه وجود دارد چرا در اقتصاد اسلامی وجود نداشته باشد ...
اقتصاد اسلامی نشئت گرفته از پیوند دین و عقلانیت است
اما عقل بشر آن را در نمی یابد اما دین رفتار عقلانی را می پذیرد و بر تجربه بشر تأکید دارد. پیامبر(ص) می فرمایند علم را حتی اگر در چین یعنی دورترین نقطه زمین باشد یاد بگیرید. امروزه شاهد تجربه های گرانقدر بشری در حوزه اقتصاد هستیم که دین بر یادگیری آنها تأکید دارد؛ از جمله انقلاب صنعتی که یک تجربه گرانسنگ بود که موهبت های زیای را در پی داشت و نمود آن را در هر جای جامعه مشاهده می کنیم و دین هم می ...
اقتصاد اسلامی؛ توهم یا واقعیت
است که جای آن در فقه شیعه خالی است و همین موضوع سبب شده است چنین توهمی پدید آید که اساساً اسلام مکتب اقتصادی ارائه نکرده است! چیستی علم اقتصاد اسلامی اما بخش دیگری از ادعا های ایشان ناظر به علم اقتصاد اسلامی است. ایشان مدعی هستند که علم اقتصاد یک علم تجربی است و از قواعد علوم تجربی پیروی می کند. علوم تجربی به دنبال کشفِ واقعیت های خارجی هستند و شخصیت و مبانی اعتقادیِ پژوهشگر ...
اقتصاد اسلامی مفهومی چند پهلو/ محمدرضا یوسفی
نظام های سوسیالیستی از نوع شوروی، یوگسلاوی، آلبانی و چین روبرو بودیم. این امر می تواند برای نظام اقتصاد اسلامی نیز صادق باشد. در نتیجه علم اقتصاد اسلامی به معنای یادشده وجود ندارد؛ اما مکتب و نظام اقتصادی اسلام قابل دفاع و اثبات است. آخرین نکته امکان بنای یک جریان علمی در کنار جریان ارتدوکس اقتصاد است. آیا همانگونه که امروزه با جریانهایی مانند نهادگرایان جدید مواجهیم می توان با الهام از تعالیم دینی به جریانی رقیب دست یافت؟ به نظر نگارنده این امر شدنی است و البته لوازمی می طلبد که باید آنان را به دقت تبیین کرد. ...
رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام/ ابوالقاسم علیدوست
. البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت. نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را می خواهد و باید روش آن کشف شود. مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟ معتقدم در نظام اقتصادی اسلامی عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمی ...
آیت الله تسخیری به مثابه یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بود
انسانی خوش برخورد و خوش اخلاق بود و در کار خود در عرصه تقریب همیشه با صبر، حکمت و محبت برخورد می کرد و قدرت قانع کردن دیگران را در اختیار داشت و به رغم وجود بیماری در مسیر گفتگوی میان ادیان لحظه ای توقف نکرد. در ادامه دکتر کمال الهلباوی، مؤسس انجمن اسلامی انگلیس، گفت: تسخیری توانست با علم، تجربه، اجتهاد و اخلاص توجه همه را به خود جلب کند. او از جمله افراد صاحب دیدگاه در تقریب و وحدت میان ...