سایر منابع:
سایر خبرها
سلوک نبوی و علوی در عین خدمت به خلق رخ می دهد
که در پنج دسته انسان شناسانه، معرفت شناسانه، هستی شناسانه، دین شناسانه و ارزش شناسانه قرار می گیرد و البته در حجم یک کتاب با تلخیص این کار را بکنم و تلاش می کنم که نشان دهم این مبانی دقیقاً چه اثری در فضای اخلاق می گذارد؛ یعنی سعی می کنم مجموعه این چند دسته مبانی را که بحث می کنم، نشان دهم چه اصول رفتاری در عرصه اخلاقی از اینها حاصل می شود و مراد از اصل، قواعد کلی در حوزه رفتار است و می خواهم نشان ...
امام جمعه شهرستان بویین زهرا: بصیرت ملت شریف ایران از جنس مکتب سلیمانی هاست
.... امام جمعه بویین زهرا اظهار کرد: احیای شب قدر به منزله معامله حقیقی و مخلصانه انسان با خداوند متعال و کیفیت در عمل به دستورات الهی است، نه کثرت در آن. وی اظهار کرد: رزقی که در شب قدر به انسان عطا می شود، رزق قرآن و ولایت است و با درک معرفت این امر میتوان به حیات طیبه دست پیدا کرد. امام جمعه شهرستان بویین زهرا به مسائل روز منطقه پرداخت و بیان کرد: برخی آقایان پس ...
قرآن در کلام قرآن ناطق
به بهانه نزدیک شدن به شب های قدر و شب نزول قرآن، در گفت وگویی مبسوط با اصغر طهماسبی بلداجی، دکترای علوم قرآن و حدیث؛ اوصاف قرآن کریم را در کلام قرآن ناطق مورد بررسی قرار دادیم. دکتر طهماسبی بلداچی با بیان اینکه امام علی(ع) قرآن را به عنوان بهترین گفتار معرفی کرده است، می گوید: باید این گفتار نیک را فرا گرفت همچنان که در خطبه 110 نهج البلاغه فرموده قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است. امام علی(ع) به اهمیت فراگی ...
کلید های ورود به شب های پربرکت قدر
روایت است که الدعا مخ العباده ؛ دعا مغز و جان عبادت است. نیایش، یک عمل مقدس، تعالی بخش، نشانه فروتنی، اظهار فقر و نیاز به درگاه خداوند بی نیاز است. نیایش حقیقت هستی انسان را نشان می دهد و انسان را وارد وادی دلدادگی و محبت به خداوند می کند. اگر کسی نیایش را جزو برنامه های خود قرار بدهد، همین نیایش او را به قله های معرفت و عشق به خداوند می رساند. بعد از بیان این موارد، باید به نکته مهمی اشاره ...
قرآن کتابی است که با ذهن و جان انسان ارتباط برقرار می کند
عقلی و سنت معصومانه است. در این حرکت که با انقلاب به وجود آمد هر سه محور قرآن، عقل و سنت به معنای صحیح ثقلینی در کنار هم قرار گرفته اند. این حاکمیت قرآن مورد تأیید معصومین بوده و ما باید جریان علم بنیان و معرفت بنیان را تأسیس کنیم. در پایان این مراسم سامانه نمایشگاه مجازی قرآن کریم به نشانی www.iqfa.ir در دو بخش فروشگاهی و محتوایی به مدت 10 روز فعال شد. البته از احتمال تمدید دو روزه ...
اخلاق در قرآن رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت وگو با شفقنا: شریعت نمی تواند آنچه مربوط به عقل ...
خداشناس است و در پی رسیدن به آن است. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید: فطرالناس یعنی معرفت خداوند یگانه ارتکاز فطری و نهادینه شده در وجود انسان هاست. سپس می فرماید که اگر از یکی از مشرکین بپرسید چه کسی شما را آفریده است؟ می گویند: خداوند آفریده است. و این همان معرفت فطری است که نیاز به تحصیل استدلال ندارد. یوسفی مقدم با اشاره به آیه 87 سوره زخرف و نیز آیه 38 سوره زمر ...
نقدی بر تذکر شورای عالی قرآن
، که امکان انعطاف پذیری در آن هست، ما را به انحصارطلبی و ایجاد مانع در رشد و تعالی استعدادها متهم می کند ... اتقوا من مواضع التهم . ثالثاً، سزاوار است شورای عالی قرآن که درباره اجرای یک برنامه، به تعبیر خودش بی کیفیت، مراتب تذکر و عدم تکرار موارد مشابه را صادر می کند به همین دقت نیز به کاستی ها و کمبودهای موجود در عرصه و ساحت قرآن در جامعه نیم نگاهی داشته باشد. کاستی هایی که در یک سال ونیم ...
آیت الله محسن فقیهی: در وجود انسان اخلاق مدار حسادت وجود ندارد
ای داشته اند، آن ها هم از همین عقیده پیروی می کنند اما برخی با استدلال و منطق به دین خود باور دارند. اگر دینی که انسان برمی گزیند بر اساس استدلال و منطق باشد، باعث می شود که انسان به معرفت برسد که این معرفت بسیار ارزشمند است. در روایتی آمده است: تَفَکُّرُ ساعَهٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَهِ سَنَهً ؛ اگر انسان یک ساعت فکر کند، از شصت سال عبادت بالاتر است؛ زیرا این تفکر برای انسان معرفت به همراه دارد. ...
داعش نتیجه اصل قرارگرفتن جنگ است / مواجهه عقلانی علما با آیات صلح و جنگ
در صلح و جنگ عاقلانه و خردمندانه است و حتی با این منطق با نصوص قرآن روبرو شده اند. سروش محلاتی اظهار کرد: صاحب جواهر هم مصلحت را ملاک می داند؛ یعنی اطلاقی بر این آیات وجود ندارد و ولایت در این زمینه اطلاق دارد؛ یعنی مشکلی را که حاکم اسلامی باید حل کند، همین است. صاحب جواهر در مورد ماه های حرام معتقد است که باز طبق مصلحت باید لحاظ شود و نظر حاکم جامعه اسلامی در اینجا ملاک است؛ مرحوم نراقی ...
سروش و ملکیان؛ مناظره یا گفت و گو؟
قلمرو فعالیت روشنفکری اختلاف نظر داشتند. سروش می گفت که حوزه ی جسم و فکر و اقتصاد و فرهنگ را به سادگی نمی توان از هم تفکیک کرد. اما ملکیان، مرزهای شفاف تری را برای امر فرهنگی در ذهن داشت. سروش می گفت هر کسی می تواند روشنفکر باشد و ملکیان هم تأکید داشت که هر کسی در مقوله ی فرهنگ ، دغدغه ای داشته باشد و برای تقریر حقایق یا تقلیل مرارت ها کاری انجام دهد، وارد حیطه ی روشنفکری شده است. ...
هلال| وجود انسان چگونه قیمتی می شود؟
گزاری ها نمایان است، گفت: این خدمت گزاری ها چه در عرصه اجتماع چه در عرصه نظام خانواده وجود دارد. ما تصور می کنیم در این ماه رمضان جای یک ختم قرآن، باید چندین ختم قرآن داشته باشیم که سعادت بسیار بزرگی است اما خوب است یک آیه را در این ماه عملیاتی کنیم. خداوند 12بار فرموده است: وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . اگر ما در این ماه، مجموعه ای از ذکر و عبادت را داشته باشیم اما نسبت به پدر و مادر بی توجه ...
کاربردی سازی، مسیر مهم بومی گرایی در علوم انسانی است/تمدن سازی در دامان علوم انسانی شکل می گیرد
نه غربی، و منفعل وصرفاً مصرف کننده نباشیم؛ باید از مرحله توقف در نظر عبور کنیم و به کاربردی سازی علوم انسانی بپردازیم. وی ادامه داد: عرض نمی کنم مرحله نظر نداشته باشیم؛ بله، باید آن را پایه و اساس قرار بدهیم؛ ولی نباید فقط در آن مرحله بمانیم. اگر می خواهیم علوم انسانی واقعاً بومی شود، باید آن را به بوته آزمایش در بیاوریم و در عرصه کاربردی وارد کنیم وگرنه شاهد حلقه مفقوده ای خواهیم شد ...
مسئولان در رفع تحریم ها نسبت به تحریف وقایع مراقبت کنند/ گروه های سیاسی به تبیین معیارهای کاندیدای اصلح ...
الاسلام نعمتی از آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مولد کشور در این زمینه نام برد و گفت: اگر بخواهیم خدمتگزار اسلام و ملت اسلامی باشیم و اسیر دست ابرقدرت ها قرار نگیریم باید دانشگاه های ما دارای برنامه های تحصیلی ، اخلاقی و تهذیبی باشند تا محصولی همچون شهید مطهری به جامعه تقدیم شود. وی تصریح کرد: سرنوشت یک مجموعه مردمی به جامعه معلمان وابسته است. لزوم توجه به شان و جایگاه معلم در ...
حجیت گزاره های دینی منوط به شاهد صدق آنهاست
این موجودات و واقعیات، امور ایجادی است؛ یعنی اینها را ما ایجاد کرده ایم و ایجاد می کنیم و به آنها وجود می بخشیم. سؤال این است که در این صورت تمام آنچه که مبنای داوری قرار می گیرد که مثلا می گوییم جهان بد یا خوب و ... است و این درجه بندی هایی که در مورد انسان صورت می گیرد، مربوط به جهان اعتباری است و طبیعتاً ناشی از خلاقیت و آفرینشی است که انسان دارد. خوب و بدی که ما توصیف می کنیم وصف آفریده های ...
فربه تر از عقل یونانی
تفکر فلسفی ابن سینا پرداخته است که این چهار مجلد نیز در آینده نزدیک، در دسترس علاقمندان به اندیشه شیخ الرئیس قرار خواهد گرفت. به بهانه انتشار جلد دوم فارابی شناسی مصاحبه ای را با استاد پورحسن انجام داده ایم که توجه مخاطبان ساعد نیوز را به آن، جلب می کنیم: ساعد نیوز: از آنجایی که فلسفه بر مدار عقل می چرخد و ما در تعریف فلسفه همیشه بر عنصر عقل تأکید داریم، به نظر می رسد برای درک فلسفی ...
تأملاتی در دعای سحر(17) /در جستجوی برترین حُسن و زیبایی؛ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
کردم آن پاسخ بلند را با بیان الکن خودم و در حد فهم امثال خودم توضیح دهم. در این جلسه هم این نکته را مورد صحبت قرار می دهیم. زیبایی های طبیعی و زیبایی های ارادی انسان از زمانی که چشم خود را باز می کند و با واقعیت های اطراف خود آشنا می شود، براساس حس زیبایی شناسی و زیبایی طلبی ای که در نهان او وجود دارد، زیبایی را درک می کند و به زیبایی تمایل پیدا می کند (تمایل به حسن و کمال نیز ...
هیچ تفسیری، در عرض تفسیر موضوعی شهید صدر نیست
لیبرالیسم فعال است، بنابراین این عالم اسلامی، کوشش می کند گفتمان سومی را بر مبنای اسلام ارائه دهد. حجت الاسلام والمسلمین بهمنی با اشاره به همه گیر شدن مارکسیسم و لیبرالیسم در بین روشنفکران و نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: این ها برای تحلل حوادث تاریخی و تحلیل جوامع جز آنچه در مکاتب مارکسیسم و لیبرالیسم وجود داشت، نداشتند؛ برخی به طور رسمی خود را مارکسیست های اسلامی نام گذاشته بودند. ...
قرائت انسانی از دین چگونه قرائتی است؟
شده است.[1] نسبت اسلام با سیاست و حکومت را باید در متن چنین آگاهی و واقعیتی بازجست و تعیین کرد. آیا این واقعیت و تحول با نگاه دینی به جهان سازگاری دارد؟ من در انحصار دین در یک نوع نگاه دینی ثابت معتقد نیستم. به نظر من نمی توان گفت فقط یک نوع نگاه دینی ثابت وجود دارد که اگر آن نگاه در همۀ اعصار وجود داشته باشد، دین هست و اگر آن نگاه وجود نداشته باشد، دین نیست. نگاه های دینی ...
معرفی کتابِ چهار نظریه درباره حکمرانی؛ پژوهشی درباره نسبت مشروطیت و مشروعیت
قرار دارد. توضیح ماهیت و مصادیق حکم شرعی و حقوق عامه مردم و نسبت امر سیاسی با آن ها کاری دشوار است و پژوهشی عالمانه می طلبد. محمدامیر قدوسی، پژوهشگر پُرتلاش حوزه فلسفه حقوق عمومی و دانش آموخته دانشگاه مفید که مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را در رشته حقوق عمومی در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذرانده و علاوه بر سابقه تحصیلات جدی حوزوی، در دو کنکور کارشناسی ارشد و دکتری موفق به کسب رتبه یک کل کشور ...
نگاهی به کتاب اصول فقه نموداری / یک منبع مفید برای دانشجویان رشته الهیات و حقوق
به گزارش خبرنگار ایلنا، در مقدمه کتاب اصول فقه نموداری می خوانیم: دانش اصول فقه در حقیقت روش فهم نظام مند نصوص دینی است. بی گمان اگر چنین قواعد منسجمی برای فهم و استنباط متون دینی وجود نداشت، هر فردی بر اساس ذوق و سلیقه شخصی به خوانش متون مقدس اقدام می کرد و منویات درونی خود را بر لایه های معنایی متن، تحمیل می کرد. اصول فقه این امکان را فراهم می سازد تا بر اساس یک سری قواعد موضوعه که ...
رابطه میان پژوهش، معنویت و تمدن سازی
وابسته به معنویت مانند: تفکر، هویت، عبادات، هنرها، مناسک، مراسم و مکان های مذهبی جلوه های پررنگی از توحید و توجه و حرکت به سوی یگانگی را در خود جای داده اند. این امر علاوه بر نقش آفرینی ویژه اش در حیات یکایک انسان ها، با تأثیرگذاری بر ساحت ها و سطوح تمدنی باعث نظم در تمدن و ساختار تمدنی گشته و استمرار و تداوم تمدنی را تضمین کرده است. در حالی که این ویژگی به عنوان مثال در جوامع ابتدایی وجود ...
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه؛ بخش چهارم: ماه بدون گناه و آلودگی
. پاکی و نزاکتی که در فطرت انسان است. پاکی از برکت و فیض حق به وجود می آید، این پاکی به وسیله گناه [آثام، جمع اثم، به معنی گناه است]، آلوده نشود. دنس ، چرک و آلودگی است. چرک بر روی هر چیزی قرار گرفت، آن را می پوشاند و در آن نفوذ کرده و تبدیل می سازد. گناه چرکی است که بر روی وجود نفس و قلب انسان قرار می گیرد و آن را تیره و سپس دگرگون می سازد، و به تعبیر روایت امام باقر(ع)، گناه نقطه سیاهی است که اگر در قلب باقی بماند، سفیدی(پاکی و نورانیت) قلب را از میان برده و آن را می پوشاند(اصول کافی، جلد 2، ص 273؛ شرح چهل حدیث، ص 239). انتهای پیام ...
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری؛ غیبت طرحی برای ارتباط برقرار کردن با جنبه باطنی امام است
عالم بتواند با پروردگار متعال و عالم غیب ارتباط برقرار کند؛ بنابراین طرح امامت امام زمان (عج) دارای دو مرحله غیبت و ظهور است. وی با اشاره به اینکه در دوران غیبت برخی حقایق عالم غیب از دسترس انسان خارج است، گفت: تعبیر قرآن از این غیبت آن است که اگر امام غایب شد آن حقایق آسمانی که از طریق امام به انسان ها می رسید لایه ای از آن در حجاب قرار می گیرد اما در همین دوران غیبت می شود با امام همراه ...
دوره جدید دوره خشکسالی بی سابقه امر قدسی است/زیست جهان اشراقات تخریب شده اند
میسر است و اساسا جهان ما، جهان نسبت ها و رابطه ها است. این نسبت ها را درون یک مقوله بندی کلی قرار داده ام و به آنها اشاره می کنم؛ یکی نسبت و رابطه گرم، زنده، بی واسطه، حضوری و بازیگرانه است، دو دیگر، رابطه برون نگرانه، تماشاگرانه و پرسش گرانه است که می توانیم با انسان بودن خویش، با هستی و واقعیت ها و رخدادهای عالم چنین ارتباطی برقرار کنیم و سه دیگر، هرچند چونان نسبت دوم برون نگرانه است ...
اسلام همواره از ولنگاری های اخلاقی ضربه خورده/ جدای از دینداری، باید دین یارِ خوبی باشیم
فتنه ها، شبهات و تاریکی هایی که شیطان ایجاد می کند تا حق و باطل با هم ممزوج شوند و انسان ها را گمراه بکند؛ حق را از باطل بازشناسی کند. وی با بیان اینکه بصیرت و معرفت هم هر دو اکسیر ناب هستند، اظهار کرد: بنابراین این منوط به این است که راه اسلام ناب محمدی را که انسان همان راه توحید و ولایت است به درستی بشناسد و به آن ایمان کامل و راسخ داشته باشد و عملاً هم ملتزم باشد. مسئول ...
عدم توافق سروش و ملکیان بر سر تعریف روشنفکری
های خود دست بکشد. دکتر سروش گفتند در دوران پست مدرن به سر می بریم و همه حقایق فروریخته است و انواعی از حقیقت وجود دارد. اولا به سر بردن در دوران پست مدرن به این معنا نیست که به لحاظ معرفت شناختی (اپیستمولوژیک) یا به لحاظ اخلاق باور پست مدرن باشیم. می توان در دوران پست مدرن به سر برد و با اقامه دلیل نشان داد که همه ادعاهای متفکران پست مدرن خطاست. ثانیا ایشان از فروریختن همه حقایق در دوران پست مدرن ...
پیش نویس منشور اخلاق اسلامی انتخابات تدوین شده است
سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور بابیان اینکه دموکراسی یعنی مردم سالاری، بیان کرد: مردم سالاری مطلق یعنی انسان به جای خدا قانون گذاری کند که اسم این دموکراسی غربی است، دموکراسی غربی حاکمیت خدا و ادیان را کنار می گذارد و می گوید هرچه انسان ها رأی دادند همان باید قانون شود که ازنظر ما این دموکراسی غربی باطل و کفر است. وی اظهار کرد: اما در دموکراسی اسلامی، مردم سالاری دینی وجود دارد یعنی ...
مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه گیلان: فضای مجازی را در داخل کشور مدیریت نکردیم
مجازی بیشتر به چشم می آید این است که نتوانستیم فضای مجازی را در داخل کشور مدیریت کنیم. مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: فضای مجازی از لحاظ زیرساخت و سرویس یک امر وارداتی بوده و ما نتوانستیم در زیرساخت این عرصه ورود کرده و یا در بخش سرویس و خدمات محصولات مناسبی را در داخل کشور تولید کنیم که مردم از آن استفاده کنند. وی درباره رهاشدگی فضای مجازی و عدم مدیریت این حوزه ...