فقه تهی از عدالت، فقه مرده است
سایر منابع:
سایر خبرها
عدالت فردی، مبنای عدالت اجتماعی
و بر این باور است که اگر در جامعه عدالت وجود ندارد، جامعه ی اسلامی باید آن را تأمین کند. 1371/10/10 همچنین آیت الله مصباح یزدی معتقد بود، به دنبال فعالیّت های انبیای الهی، مردم می توانند به مرتبه ای از رشد برسند که خودشان برای برپایی عدل اقدام کنند تا دیگر نیازی نباشد که پیامبران عدالت را با اجبار در جامعه اجرا کنند. البتّه این روش برای کسانی است که از طریق بیّنات، کتاب و میزان به اقامه ی قسط ...
در حاشیه سئوال دکتر محقق داماد
مرتضی زارعی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان در حاشیه سئوال دکتر محقق داماد نوشت: دکتر محقق داماد در پیامی در فوت استاد حکیمی می پرسد، سال ها برای تحقق عدالت علوی قلم زدی، سخن ها گفتی، خون دل ها خوردی، فریادها زدی. آیا به آرزویت رسیدی؟ (سایت جماران) این سئوال مهم به خصوص در چند دهه اخیر که عدالت شعار سیاسی نیز بوده اهمیت بیشتر می یابد اما به راستی چرا جهدهای ...
تأسیس رشته تحصیلی سلامت معنوی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه در دست اجرا است
به گزارش ردنا ( ادیان نیوز )، آیت الله علی اکبر رشاد در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تهران با اشاره به اینکه اصحاب حوزه علمیه وظیفه دارند که در ابتدا به تولید معرفت و آشنا کردن مردم با معارف الهی، وحیانی و میراث معرفتی اهل بیت(ع) بپردازند و سپس به ارتقاء و بالا بردن سطح معنویت آحاد جامعه توجه کنند، اظهار کرد: هروظیفه ای فرع بر این دو رسالت بزرگ قلمداد می شود یا بخشی از این دو وظیفه یا ...
اسفندیاری: انسان اجتماعی و نیازهای او در الحیاه بسیار مورد توجه قرار گرفته است
حفظ کرامت انسانی و نیاز به شکوفایی از جمله مواردی است که در جلد 6 تا 9 الحیاه مورد توجه قرار گرفته و نمونه هایی در سیره اهل بیت (ع) را ذکر کرده است. او تاکید کرد: اقتصاد استاد حکیمی اقتصاد چپ است و محافظه کار نیست اما اینکه کسی مرتب از عدالت سخن بگوید، لزوما از مارکسیست و سوسیالیسم تاثیر نپذیرفته است مگراینکه قرائن دیگری وجود داشته باشد. به اندازه ای آیات و روایات در مورد عدالت، تکاثر ...
دولت سیزدهم به عقلانیت متوازن در حوزه بین الملل توجه کند
کارگزاران و حاملان مشروح مورد توجه قرار بگیرند. در سیاست های خارجی ریاست جمهور در معرض گفتمان هستند. مرجع و کارگزار گفتمان از اهمیت برخوردار است. وی افزود: عدالت از انواع متوازن و متعادل برخوردار است. عقلانیت عناصر متعدد برخوردار است. عقل عملی و نظری از اهمیت برخوردار است. اگر عقلانیت و حکمیت متوازن را توضیح داده شود. استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عدل و عقل لازم ...
دهقانی فیروزآبادی: رئیس جمهور در ایران مرجع گفتمان سازی است
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست گفتمان دولت سیزدهم : عدالت و عقلانیت که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در خصوص گفتمان عدالت در دولت سیزدهم، گفت: گفتمانها موقتا هژمونیک می شوند و معمولا باید 4 ویژگی در دسترس داشته باشند که عموم مردم آنها را بفهمند. گفتمان باید معتبر باشد یعنی مطالبات مردم را پیگیری کند. ...
مفهوم عدالت با عقلانیت درک می شود
که خودمان منابع دینی داریم که با عقلانیت بتوان عدالت را درک کرد. رییس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در قرآن بارها به کلمه قسط و عقلانیت تاکید شده است و براین اساس می توان گفت با عقلانیت می توان مفهوم عدالت را در ک کرد. مفاهیم قرآنی نشان می دهد عدالت یک امر آمیخته شده با عقلانیت است و همچنین براین اساس عقلانیت امری فردی نیست و جمعی است، چنانچه مردم در قرآن با فعل های جمع به عقلانیت ...
رئیس دانشگاه علامه: معیار اصلی عدالت ورزی عقلانیت است
به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی فصل تحول با عنوان گفتمان دولت سیزدهم؛ عدالت و عقلانیت در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاه علامه در سال های اخیر پیشتاز برگزاری نشست هایی پیرامون حل مشکلات کشور بوده است، اظهار کرد: دانشگاه علامه در این سال ها ...
معرفی عالمان دیار مینودری -17 عالمی که در دفاع از مردم صدراعظم را تهدید کرد
علامه سید علی قزوینی(ره) می پردازیم. علامه آقا سید علی موسوی قزوینی فرزند سید اسماعیل در ماه ربیع الاول سال 1237 هجری قمری در شهر قزوین در خانواده مذهبی و دارای علم و فضیلت و تقوی دیده به جهان گشود و وی از طرف مادر با مرحوم آقا سید ابراهیم قزوینی -صاحب ضوابط الاصول- خویشاوندی دارد و پدر وی از اهالی خویین بوده و قبل از اینکه سید علی به سن بلوغ برسد در گذشته و سید رضی الدین قزوینی، دایی ...
پیشنهاد خرمشاد برای دولت سیزدهم
دست حاکمیت از این سرمایه عظیم است، تصریح کرد: اگر قبول کنیم این دو مقوله مهم ترین مسئله کشور ماست گفتمان دولت سیزدهم باید پاسخی به این دو مقوله یعنی فساد و ناکارآمدی باشد. این استاد دانشگاه در تبیین سخنان خود واژه عدالت را پاسخی به معضل اول یعنی فساد دانست و گفت: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و در مبحث عدالت به این موضوع اشاره کرده است. لذا عدالت پاسخی به این مسئله بغرنج، جامعه ...
مقام معظم رهبری بر روی جوان گرایی و عقلانیت تأکید دارند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، اردشیر انتظاری استاد علوم اجتماعی علامه طباطبائی در نشست تخصصی عدالت و عقلانیت که امروز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: باید به وضعیت کنونی جامعه توجه داشت معیشت بسیار سخت مردم مشکلاتی را در بردارد. وی افزود: کاهش اعتماد عمومی و بیگانگی سیاسی در جامعه شدید شده است مسئله اصلی این است که دولت های بعد انقلاب عمدتاً واقع گرا بودند در حالی که دولت ...
دولت سیزدهم برای صورت بندی گفتمان خود به کمک دانشگاهها نیاز دارد
به تاکیدات رهبر انقلاب به اعضای هئیت دولت مورد توجه قرار گرفت که از سخنان اساتید در این نشست در این محورها استفاده می کنیم. حسین سلیمی، رئیس دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای نشست ضمن خیر مقدم به حضور اساتید و دانشمندان حاضر در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی طی 5 سال گذشته نشست های مختلفی را به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکار برای رفع آن ها برگزار کرده است. ...
برای حل مشکلات باید عزم جهادی داشته باشیم
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی فصل تحول با عنوان گفتمان دولت سیزدهم؛ عدالت و عقلانیت در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. اردشیر انتظاری، استاد دانشگاه علامه در این نشست با بیان اینکه برای انتخاب گفتمان باید وضعیت کنونی کشور را در نظر گرفت، گفت: معیشت سخت مردم توسط همه احساس می شود و گره خوردن کار دولت به برجام و شکست آن و ...
ترقی: دولت پیوست عدالت را معیار تحول و پیشرفت قرار دهد/ چرایی ضرورت بازسازی انقلابی نظام مدیریتی کشور
انقلاب بر عقب افتادگی در حوزه عدالت و ضرورت در نظر گرفتن یک پیوست عدالت در لوایح و مصوبات دولت گفت: یکی از علل و عوامل نارضایتی شدید مردم وجود تبعیض در جامعه است. عدم تحقق عدالت در یک نظام دینی و مبتنی بر تعالیم نبوی و علوی اصلا معنا و مفهومی ندارد و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. زیرا هدف اصلی تمام انبیای الهی برپایی قسط و عدل بوده است و اگر در نظام اسلامی پس از چهل سال نتوانسته باشیم عدالت را در اقتصاد ...
دلایل تقدس یک نهضت(پرسش و پاسخ)
آلوده به اغراض شخصی و منافع مادی و مطامع و حرص ها و آزها و جاه طلبی ها و شهوت رانی ها و خودخواهی ها و خودپرستی ها و تعصب ها و قومیت ها و حمیت ها نباشد. به خاطر خدا و امر خدا و توحید و عدل و قیام به قسط به حریت و حمایت از مظلوم و دفاع از ضعفا، به خاطر انسانیت و جامعه انسانی و اصول مقدس جوامع بشری نهضتی برپا شود. که اگر این اهداف و کلمات مقدس عدالت و حق و حریت و حمایت از ضعفا و محرومین و... از قاموس ...
فکری: مردم نباید بی اعتماد شوند/ سودانی: حاکمیت دینی باید توسط جامعه پذیرفته شود
بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ (هر چند) که خدا بسیار قوی و مقتدر (و از یاری خلق بی نیاز) است. حال سؤال این است که رابطه پیامبران یعنی رهبران الهی با جامعه باید به چه شکل باشد؟ آنها آموزه های وحیانی را به مردم ارائه و آگاهی و بصیرت مردم را افزایش می دهند و آنها را می پرورانند اما اقامه قسط باید از سوی مردم صورت بگیرد. ...
چالش اصلی دولت سیزدهم رویکرد فساد گریزی و دغدغه مندی برای تأمین معیشت مردم است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، سلسله نشست های تخصصی فصل تحول با موضوع گفتمان دولت سیزدهم عدالت و عقلانت صبح امروز به شکل مجازی برگزار شد. جمیله علم الهدی در این نشست گفت: عدالت و عقلانیت را در قالب عدالت در عقلانیت بیان می کنم. چالش اصلی دولت سیزدهم رویکرد فساد گریزی و دغدغه مندی برای تأمین معیشت مردم است. تأکید می شود در زمان این دولت توجه به مفاهیم جدید همچون اقتصاد ...
از شجاعت، تحول خواهی و جوان گرایی شما در وزارت آموزش و پرورش تقدیر می کنیم/ برون رفت از وضعیت موجود، جز ...
جامعه المصطفی کوتاه مدت- مرکز فرهنگی افتابگردان همدان | استاد | دکتری رسول آرمان پور | پژوهشگر نظام سازی تربیتی و تعلیم و تربیت تمدن ساز روح الله حیدری | کارشناس آموزش متوسطه مدرسه عالی شهید مطهری | کارشناس پرورشی آموزش متوسطه | دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق | زهره سادات مدرسی | مدیر مجموعه مادر و کودک حسنات | زینب خاکسار | مدیر دبستان غیر انتفاعی( ادبستان دخترانه انشاء) | سمیه انجمنی | مدیر دبستان ...
جای خالی معیار و شاخص عدالت در منظومه فکری استاد حکیمی
.... میزبان خود آقای رحیم پور بودند و مباحث به تدریج جلو رفت. عرض بنده در آن جلسات این بود که شما در الحیاه دنبال مبنای عدالت گشتید و پرچم عدالت را بالا بردید ولی مبنایی که دست مایه اصلی قرار می گیرد را به دست نیاوردید. سوال اصلی این است آیا می توانید یک گزاره ای را ارائه کنید که بگویید این گزاره عدل را تعریف می کند و بر این اساس مسائل دیگر را تبیین کنید. مرحوم استاد مطهری هم دنبال این بحث بودند ...
پیوست عدالت در طرح ها و برنامه های دولت؛ معنای واقعی پیشرفت از نگاه دینی
رهبر معظم انقلاب در قسمتی از بیانات شان در دیدار هیئت دولت سیزدهم به کلیدواژه پیوست عدالت اشاره کرده و فرمودند: خدای متعال می فرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتاب های آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعه عدالت آمیز باشد. خب ما در این زمینه ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. به نظر من هر مصوّبه ای که شما تصویب می ...
آیت الله سید احمد حسینی خراسانی
تاریخ و محل تولد: 1338 - فجرآباد از توابع شهرستان شیروان دوره عضویت: از تاریخ 1400/06/13 سوابق: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری فعالیتهای علمی و فرهنگی و سیاسی : ورود به حوزه علمیه آیت الله حسینی خراسانی در سال 1353 وارد حوزه آیت الله حکیم شهرستانی شیروان شد. ایشان با عزیمت به حوزه علمیه ...
نظریه عدالت علامه حکیمی متأثر از شرایط زمانه بوده است/ حساب حکیمی از متفکران غرب گرا و التقاطی جداست
نسبت آن با عرفان و فلسفه اسلامی و همچنین مسئله عدالت در آرای مرحوم علامه حکیمی در یک شرایط جدیدی شکل گرفته است که آن را نمی توان صرفاً با ارجاع به سنت یک هزارسالۀ گذشته یا صرفاً بر اساس آیات و روایات تحلیل کرد. من برای اینکه به جواب شما برسم از همان مکتب تفکیک شروع می کنم، در سنت رایج اسلامی که از حوزه علمیه شروع می شود و معطوف به کسب علوم و معارف اسلامی است، دانش کلام، اصول، فقه یا حتی ...
استاد حکیمی عدالت را زندگی کرد
.... عدالت در کنار سایر اصول و فروع نیست بلکه عدالت اساس دین و اساس جامعه دینی است. در اهداف بعثت، در مشی حکومت علوی، در قیام عاشورا، علامه حکیمی نشان می دهد عدالت چگونه نقش اساسی دارد. از نگاه ایشان غایت اصلی دین که اقامه عدل است مورد غفلت واقع شده است. افزوده دیگر علامه حکیمی عدالت تجاربی است. مرحوم استاد حکیمی خودش عدالت را زندگی کرد، نه اینکه به عدالت به عنوان یک آرمان یا یک شعار ...
حاکمیت با کمک مردم به بالندگی می رسد
امام مهدی(عج) یکی از مؤلفه های دولت ها در نظام اسلامی نگاه به جامعه آرمانی و دولت موعود است. به برکت احادیث اهل بیت(ع) وضعیت حاکمیت در عصر ظهور امام مهدی(عج) برای ما به زیبایی بیان شده و موضوعات جزئی و ریزی که حاکم اسلام باید با الهام از دولت موعود و کریمه امام عصر(عج) به آن ها توجه داشته باشد، مورد تأکید آموزه های دینی قرار گرفته است چنان که عدالت از برترین آن ها به شمار می رود. در ...
عضو جدید شورای نگهبان حجةالاسلام سید احمد حسینی خراسانی کیست؟
) بودند، با تقاضا و پیشنهاد جمعی از اهل دیانت در سال 1353 وارد حوزه علمیه آیه ا.. العظمی سید محسن حکیم شهرستان شیروان شدند و با توجه به استعداد خدادادی و تلاش و جدیت فوق العاده خیلی زود به عنوان شاگرد ممتاز مورد توجه استادان و مسئولان حوزه قرار گرفته و بارها مورد تقدیر و حمایت واقع شدند. در سال 1355 به حوزه علمیه مشهد مقدس هجرت نمودند و در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) عالم خاندان رسالت ...
حرف های مجلس پر کنی در مورد عاشورا
...: یکی از دغدغه های جامعه امروز ایران، بهبود ارتباطات اجتماعی و ارتقاء نظم و رعایت حقوق افراد است؛ برای تحقق این موضوعات شاید کمتر چیزی مانند درک صحیح پیام های عاشورا و پیاده کردن آن در جامعه بتواند نقش آفرین باشد، مع الاسف با اینکه در هنگامه عزاداری برای امام حسین (ع) میلیون ها انسان عاشقانه پای کار حاضر می شوند، ولی تاثیر لازمی را که باید َشاهد باشیم نیستیم، عبدالحسین طالعی، استاد دانشگاه ...
دولت اسلامی به معنای اسلامی شدن منش و روش دولتمردان است
به گزارش دفاع پرس از تبریز، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در یک برنامه ی تلویزیونی، اظهار داشت: استقرار کارگزاران و مدیران انقلابی در رأس مدیریت های کشور برای برقراری قسط و عدل و خدمت رسانی به مردم به ویژه مستضعفان و پابرهنگان و تحقق دولت اسلامی، دو نیاز مبرم جمهوری اسلامی در آغاز به کار دولت سیزدهم هستند. وی ادامه داد: تحقق آرمان های انقلاب و جلب ...
سودای عدالتِ حکیمی| مهدی دلیر
میان مردم و درک مشکلات آنان از نزدیک است. [2] وی سپس به دنبال مصداقی از این عدالت می گشت و عنوان می کرد که: مصداق جامعه عادلانه و بدون فقر، جامعه ای بود که امام علی (ع) در مدت کوتاه حکومت خود در کوفه ایجاد کرد. در این جامعه، رفاهی نسبی برای مردمان شهر به ارمغان آمد. [3] این سخن محمدرضا حکیمی، بن مایه ایده او در خصوص عدالت بود. وی به عدالت اقتصادی می اندیشید. روشی که برای ...
استراتژی راهبردیِ دولتِ مردمی:"عبادت به جز خدمتِ خلق،نیست-
صادر می کنید باید پیوست عدالت داشته باشد.به یقین اشارات ایشان،ناظرِ بدین سخن بزرگان دین است که قوام و دوام دولت ها و حکومت ها،منوط به همین عدالت در همه ساحت هاست و این که هر پدیده ای و انسانی در جای مناسبِ خود به کار گمارده شود؛که گفته اند:"العَدلُ وَضعُ کُلِّ شَیئِِ عِندَ مَوضِعِهِ": /عدل چِبوَد وضع اندر موضعش/ظلم چِبوَد وضع در ناموقعش/عدل چبوَد آب دِه اشجار را/ظلم چبوَد آب دادن خار را/. بازسازی و ...
تأملی در آثار محمدرضا حکیمی| علی هادی پور
تاکید کرد و گفت که غایت اصلی دین در بُعد اجتماعی، اقامه عدل است که این مساله مورد غفلت قرار گرفته است. وی در ادامه، با ذکر احادیثی کوشید تا موضوع عدالت در جامعه را مورد توجه قرار دهد. وی در این اثر، از موضوعِ اتحاد جماهیر اسلامی هم سخن گفت. حکیمی در این کتاب، کوشیده بود تا با طرح مبانی فکر اسلامی، تحقق جامعه ای را نشان دهد که بر مدار عدالت استوار است و اجتماعی را رقم می زند که مطلوبِ قرآن قرار می ...