سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی نظریه توالد علمی جامعه دینی در فصلنامه قبسات
به گزارش ایکنا، صد و یکمین شماره از فصلنامه قبسات به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: نظریه توالد علمی جامعه دینی (بررسی امکان، ضرورت و چگونگی علم دینی در منظومۀ فکری شهید سیدمحمدباقر صدر) ، بررسی مواجهه اصل آنتروپیک و نظریه چندجهانی با براهین غایت شناختی ، معرفت دوگانه از ترابط علم کلام با سایر علوم (با تأکید بر علوم انسانی ...
سه رویکرد علمای شیعه در دعانگاری
واقعیت اتفاق افتاده و ما با گزارشات آن واقعه مواجه هستیم. در حوزه مباحث فلسفه تاریخ گفته می شود متن هایی که در هر دوره تاریخی پیدا می شوند از فضای تاریخی همان دوره و نیازهایی که موجب شده آن متن به وجود بیاید متاثر هستند. امروزه این امر پذیرفته شده است که خود نفس نویسنده بسته به سابقه مطالعاتی و فرهنگی و فضایی که در آن تربیت شده است، بر نگاشته خود تاثیر می گذارد و آیندگان می توانند پاره ای مطالب که ...
حمله ی سایت اصولگرا به منتقدان مهدی گلشنی در ماجرای اخراج استاد دانشگاه شریف
قاره ای و فلسفه غرب مطرح است و علیرغم اینکه در جای خود مهم است، ربط مستقیمی با فلسفه علم -بالاخص با رویکرد و اولویت های گروه فلسفه علم شریف- ندارد، حالا سوال اساسی اینجاست که چرا در حالی که افراد متخصصی در فلسفه علم بویژه در فلسفه خاص علوم مثل فلسفه فیزیک، فلسفه بیولوژی، فلسفه علوم کامپیوتر، فلسفه نوروساینس و غیره وجود دارند و معطل جذب هستند، باید شخصی که ربط مستقیمی به مباحث تخصصی فلسفه علم ندارد در ...
در نکوداشت الگوی اندیشه و حکمت
قلم او حکم یُدرَک و لا یوصف دارد. اهتمام به معرفی قله های حکمت و فلسفه در رسانه ملی وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی نیز با یادآوری حضور استاد محقق در همایش علمی گوهرشاد گفت: ایشان یکی از راویان و شاهدان قیام گوهرشاد هستند و به تأسی از پدر بزرگوارشان مرحوم شیخ عباس علی محقق، از رهبران قیام گوهرشاد،خاطرات زیادی از آن واقعه دارند. وی با ...
نظر اندیشمندان غربی درباره انقلاب اسلامی
1964 استاد فلسفه دانشگاه کلرمون در فرانسه شد. فوکو به سرعت در حوزه روشنفکری فرانسه شهرت یافت و دیری نگذشت که نفوذی جهانی پیدا کرد. وی چشم اندازهای نوینی در فلسفه، تاریخ، جامعه شناسی و علوم سیاسی گشود. وقتی در ماه مه 1978، ریزولی ، ناشر معتبر ایتالیایی و سهام دار عمده روزنامه کوریره لاسرا از میشل فوکو (19841926) خواست تا دیدگاه هایش در مورد مسائل جهان را به طور مرتب برای چاپ در روزنامه در اختیار وی ...
آموزه های دینی قابلیت نظام سازی دارد/ ملکوتی نبودن نظام سازی و دولت
کن یعنی برخی مسائل مشورت پذیر هستند که این دستور داده شده است. وی تاکید کرد: وقتی سخن از مشورت است، یعنی عرصه خطا وجود دارد؛ لذا از منظر خداوند دو حوزه خطاپذیر و خطاناپذیر از هم جدا شده اند که حوزه خطاپذیر، طبق گفته مفسران، امور سیاسی و نوع مدیریت و حکومت است و ما نمی توانیم برای همه دوران ها یک نسخه واحد بپیچیم. ...
ماتریکس4؛ رهایی بدون بهایی سخت به دست نمی آید
یا عقل گریز؟ به عبارت دیگر، چگونه می توان نسبت عقل گرایی به عقل گریزی در ذهن بشر و هوش مصنوعی را تبیین کرد؟ گوشه ای از این پرسش ها، منظومه ای از فلسفه تحلیلی را تشکیل می دهند که بدان فلسفه ذهن اطلاق می شود. فلسفه ذهن به نحله های چندی تفکیک شده که هرکدام از این نحله ها رویکرد های مختلفی را برای نزدیک شدن به این سوالات بس غامض در پیش گرفته اند که به اختصار دو رویکرد از چندین رویکرد ممکن را ...
مهدی محقق پایه گذاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران است
در معرفی ابوریحان بیرونی هم کارهای ارزنده ای انجام داده اند. در ده های اخیر علاوه بر فلسفه اسلامی و ادب و فقه، وارد تاریخ علم مخصوصاً پزشکی اسلامی شدند و آثار متعددی در معرفی پزشکان اسلامی نگاشتند و زندگی خودشان را سراسر علمی و در خدمت علم و معرفت قرار دارند؛ البته لازم است از همسر ایشان هم یاد کرده و از زحماتشان تشکر و قدردانی کنم. بالنده در تربیت اسلامی علی بخشی زاده، مع ...
نقد و تحلیل فقهیِ اموال غیرِمنقول / سامانه، نوعی اماره بر ید است/ راه ها را باز نگهدارید!
اختصاصی شبکه اجتهاد: ششمین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی طرح پژوهشی تحلیل فقهی اعتبار اسناد عادی در اموال غیرمنقول با ارائه حجت الاسلام مصطفی جلالی و نقادی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی دلبری، استاد حوزه علمیه مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. بخش اول جلسه که از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و معاونت راهبردی قوه قضائیه با حضور برخی از اساتید و فضلا، در مرکز فقهی ائمه اطهار(علی ...
نظام سازی دینی با ترکیب دین، عقل و تاریخ محقق می شود
، هماهنگ کردن ظرفیت ها و داشته های بالقوه است. نوع جریانات فکری و افراد، معتقد به این مقدار از نظام سازی هستند چه رسد به اینکه آن را از مقیاس خرد به کلان تغییر دهیم. نفس وجود نظام های عینی در جهان هم کفایت می کند که بگوییم امکان نظام سازی وجود دارد لذا ما باید از امکان اسلامی سازی عبور کرده و سراغ نظام سازی مطلوب و چگونگی آن برویم. پرداخت به امکان اسلامی سازی، کلاه روشنفکران بر سر حوزه است ...
تقی زاده به غرب زدگی رسمیت بخشید
زاده نمادی از مجموعه افرادی بود که ما از آن ها به عنوان جریان غرب زده یاد می کنیم. تقی زاده به اوج این انفعال اشاره کرد. البته پیش تر از او می توانیم بگوییم که میرزا ملکم خان ارمنی جدید الاسلام نوعی غرب زدگی را به صورت سیستمی وارد ذهن و دل بسیاری از کارگزاران و نواندیشان کرد. میرزا ملکم خان افرادی را نیز به همین منظور پرورش داد. انفعال و وابستگی پنهان و در بسیاری از موارد تمایل و ...
گزارشی از نشست علمی نقد و بررسی روش شناسی کشف نظام عناصر دین
از ضروریّات جامعه امروز ماست با نقل قول از بزرگانی همچون امام خمینی (ره) و مقام معظّم رهبری، اهمیّت بالای این نوع نگاه را بیان کرد. سپس با بیان مواردی از تلاش های علمی صورت گرفته برای کشف نظام دین، همچون طرح ارائه شده توسّط شهید صدر و استاد صفایی حائری، مقام معظّم رهبری و علامه طباطبایی، بر ضرورت ادامه این نوع پژوهش ها تاکید داشت. همچنین با اشاره به پروژه پژوهشی نظام عناصر دین، این طرح را از تئور ...
پژوهشگر باید به نیازهای جامعه توجه کند/ مغالطه پهلوان پنبه در نقد؛ ممنوع
باید برای کشف حقیقت دغدغه داشته باشیم و نقد و استدلال کنیم و نظریه ارائه دهیم. دغدغه پژوهش داشته باشیم استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: داشتن مسئله به تنهایی کافی نیست و باید با کسب مهارت پژوهشگری به دنبال حل مسائل باشیم. این مهارت ها نیازمند کسب تجربه از دیگران و آموزش دیدن است. وقتی فلسفه یونان را می خواندم می دیدم که خیلی از دانشجویان از سخنان ارسطو و ... تقلید می کنند ...
نظام سازی اسلامی با دانش سکولار ممکن نیست
.... وی تاکید کرد: آنچه در نظام اسلامی وجود دارد، برای حرکت به سوی خداوند و عبادت است؛ امام(ره) فرمودند که عبادت در صورتی عبادت است که بعد عاطفی هم در کنار آن باشد و انسان را به قرب برساند. روایت صریحا فرموده که عبادت فقط با رابطه قلبی و انس قلبی میسر می شود. در مورد ائمه(ع) هم مودت فی القربی مطرح است، گرچه سود آن برای خود مردم است. رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ...
باید میان تفسیر به رأی و تفسیر نوآورانه مرز گذاشت
به گزارش ایکنا، پانزدهمین جلسه درس تفسیر قرآن آیت الله ابوالقاسم علیدوست ، استاد درس خارج حوزه علمیه، صبح امروز نهم بهمن ماه به شکل مجازی برگزار شد. در ادامه متن جلسه را می خوانید؛ بحث نهم از مباحث فلسفه تفسیر، توضیحاتی درباره نهاد تطبیق، جری، تمثیل و انحصار بود. تا جایی که ما خبر داریم این بحث بار اولی است که به این صورت بیان می شود. ما آمدیم مقسم را تطبیق قرار دادیم، یعنی ...
بیگدلی: معصومین(ع) هیچ سنخیت طینتی با طواغیت ندارند/ جعفری: قرآن طینت را محور ماهیت انسان نمی داند
روایات خلقت نوری و خلق عقل پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اولین اشکال نپذیرفتن نظریه روح معنا و مصادیق تشکیکی در روایات است و متن تهافت دارد، یعنی یک جا مصداق اتم برای روایات تعریف شده و در جایی تشکیک می کنیم؛ مثلاً در ابتدای کتاب وقتی به روایت اول ما خلق الله العقل ... یا بحث خلقت نوری اشاره می شود تعبیر به تنافی این نوع روایات با هم دارید. لذا گفته اید روایت خلقت نوری ...
طلاب با کسب علم اصول و فروع دین جامعه را نجات می دهند
خداوند بعد از نعمت وجود، بالاترین َنعمت یعنی علم را به انسان داده است، گفت: اگر انسان در حوزه به معرفت حقیقی برسد و بر کرسی تعلیم و تربیت بنشیند برایش مسائل مادی مهم نیست و امروزه خداوند متعال این فرصت طلایی را در اختیار طلبه ها قرار داده که اگر از آن استفاده کنند، به مقام عالی می رسند و اگر دنبال مدرک باشند و مادیات باشند از حوزه بهره نمی برند. انتهای پیام ...
شهید صدر | در جستجوی پیشرفت
در اصول فقه بعضی از مسائل را برای تیز کردن ذهن بحث می کنیم خب مگر مشکلات عملی تمام شده که برای تیز کردن ذهن مان برویم سراغ مشکلاتی که وجود ندارند؟! اینجا متوجه می شویم که متفکر مسلمان – مانند شهید سید محمد باقر صدر – می خواهد ذهن مسلمان را از این مرحلۀ انتزاعی که می خواهد مشکلاتی را که وجود خارجی ندارد حل کند، به مرحلۀ عملی منتقل کند. حتی اصول دین و علم کلام را ببینید که است ...
دبیرخانه دائمی آسیب شناسی اجتماعی فرق در شهرداری منطقه یک تشکیل می شود / یک راه مقابله با جریان های ...
نمودن عقل و به کار انداختن دل در امور زندگی و سلوک انسان است بیان داشت: جلا، صفا و نورانیت دل از ذکر خداوند است. وی با اشاره به کتاب الاشارات و التنبیهات فیلسوف بزرگ جهان اسلام ابوعلی سینا و مفاهیم مطرح در حکمت متعالیه صدرالمتالهین ملاصدرا، آنان را در تبیین عرفان اسلامی تاثیر گذار دانست. حجت الاسلام موسوی مطلق محقق و پژوهشگر در اخلاق و عرفان نیز ضمن تقدیر از مدیریت شهری منطقه ...
تفاوت های وحدت وجود مدنظر عارفان با فلاسفه/ اگر حلاج مسلح به تعابیر ابن عربی بود شاید بر دار نمی شد
به گزارش خبرنگار ایلنا، جهان شناسی و در راستای آن مبحث "وحدت وجود" می تواند یکی از فصول مشترکی باشد که فلاسفه و عرفا به آن می پردازند. اگرچه نگاه فیلسوف و عارف در باب وحدت وجود، مثل سایر مسائل، به یک همدلی و هم نظریِ تام ختم نمی شود؛ اما بعضا نظرِ برخی از فلاسفه و عرفا در خصوص وحدت وجود، آنچنان به یکدیگر نزدیک می شود که برخی، یک تاویلِ خاص از وحدت وجودِ فیلسوفانه را به عرفا هم نسبت داده اند. نمونه بارز آنرا می توان در قبال تفسیر از ایده ی محی الدین ابن عربی دید که تفکرات این عارفِ برج ...
برگزاری همایش نقد و آسیب شناسی اجتماعی
این اقدام شهرداری یک اقدام قله ای در زمینه آسیب های اجتماعی و فرق ها باشد. در ادامه این همایش، آیت الله بهشتی نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خطبه 220 نهج البلاغه گفت: پیام خطبه 220 نهج البلاغه این است که دل را باید به عمل واداشت و عقل را احیا کرد تا خداوند از بشر راضی باشد. وی گفت: راهی که منجر می شود عقل احیا شود و دل استثمار شود به خطبه 222 نهج البلاغه برمی گردد. در ...
برگزاری همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب تلنگری به پشت میز نشینان است
در حوزه فلسفه سیاسی انقلاب و رهبر انقلاب مانند اسماعیل فخریان و محسن مهاجر نیا دعوت شده اند و رویکرد امسال، فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای است. حجت الاسلام هاشمی، با اشاره به اینکه دشمنان درصدد نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب هستند، گفت: دهه فجر فرصت خوبی برای تبیین این موضوع به ویژه برای نوجوانان وجوانان است. برای طی کردن بهار چهل ساله دوم انقلاب به دستاوردهای چهل ساله باید توجه کرد که ...
مکتب اصفهان از ظرفیت های حکمت سینوی برای گفتگو با فلسفه جهانی استفاده نکرد
مباحث و مسائلی که در فلسفه معاصر وجود دارد (مانند علم و معرفت شناسی، نسبت عقل با تفکر، مباحثی مربوط به جهانشناسی و نفس شناسی) قدم هایی را برداشت. در مجموع تلاش برای استنباط هایی فکری از فلاسفه ی مکتب اصفهان و به استنتاق کشاندن آن فلاسفه جهت رویارویی با مباحث فلسفی معاصر، به ویژه مباحث پیچیده ی موجود در فلسفه های پست مدرن، منتفی نیست. شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار:9 بهمن 1400، کد خبر:1179350، ilna. ...
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: در حوزه گفتمان، بنیان اصلی ارتباطات است
المتعالی زمزمه داشته باشد و خداوند را به عنوان یک جلوه باعظمت هستی بنگرد و نگاهش به خشنودی و رضای حق باشد؛ علم هم بدین گونه است. ماهیت دین و علم یکی است استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: در همین راستا یکی از بلاهایی حاکم بر علم، سکولار شدن علم بود. سکولار شدن علم و جداسازی دین از علم و دو تا شدن این دو یعنی دین و علم ساختن! منجر به سکولار شدن علم و حتی دین شد. در حالی ...
الگویی تمام عیار
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ معصومه رامهرمزی استاد محقق در ادبیات فارسی و فلسفه و الهیات تخصص دارند و پژوهش در نسخ خطی و فهرست نویسی از آثار بزرگانی همچون زکریای رازی و ابن سینا، سمت و سوی پژوهش هایشان را به علم پزشکی متمایل کرد و همین امر سبب شد در تاریخ علم پزشکی نیز سرآمد باشند. در یادداشت حاضر به این بخش اخیر از زندگی استاد محقق توجه شایانی شده است. استاد همواره خود را معلم می داند ...
انسان در سراشیبی سقوط است، مگر اینکه خود را با استفاده صحیح از عقل و اختیارکنترل و مدیریت کند
...، همه در معرض مردودی هستند مگر آنان که دقت لازم در استفاده از فرصت را داشته باشند . این استاد حوزه تصریح کرد : در این جهان، از میان دو گرایش غریزی و فطری، عوامل بیرونی، کشش غریزی بیشتری دارد. لذا می توان گفت انسان در سراشیبی سقوط است، مگر اینکه خود را با استفاده صحیح از عقل و اختیار، کنترل و مدیریت کند. این مدیریت، همان تقوای الهی است که در آیات و روایات بیان شده است . وی ...
برخی مفاهیم مرتبط با علم گرایی
.... وجود تعاریف متعدد و ایرادات هریک از آنها، باعث شده در غالب موارد برای روشن ساختن مفهوم طبیعی به اشاره به مصادیق مشهور طبیعی و فراطبیعی بسنده شود؛ به این ترتیب هویاتی همچون خداوند، فرشتگان، نفس، روح، شیطان و... هویاتی فراطبیعی بوده و سایر هویات مادی، طبیعی به حساب می آیند؛ این نحوه تعریف را شیئ محور می نامند. بر همین اساس، دو روایت هستی شناختی و روش شناختی آموزه طبیعی ...
چند خبر از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
بر اذهان عالمان حاکم شده است. نگرشی که در نهایت، توسعۀ پایدار را در بر نخواهد داشت. استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: دوم، جهان اسلام و از جمله میهن عزیزمان، در چند قرن اخیر در علم و فناوری، پیشرفت اصیل نداشته و بیشتر، نقش مقلد را ایفا کرده است بنابراین حاکم کردن جهان بینی اسلامی بر جریان علم و فناوری در کشور، زمینۀ فرهنگی پیشرفت علمی را آماده می سازد، به عالمان، دید جامع نگر می دهد ...