بزرگ زاده: کل مصرف آب تهران باید 22 درصد کم شود / حاجی کریم: روز صفر آبی ...
سایر منابع:
سایر خبرها
کمبود منابع فیزیکی آب و بحران آبی
به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب؛ و طبق تحقیقات آماری به عمل آمده که توسط امیر رضا بهره بر پژوهشگر و مدرس دانشگاه در رابطه با کمبود منابع فیزیکی آب و بحران آبی سهم حدود 90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی، سهم بخش شرب حدود 8 تا 9 درصد و سهم بخش صنعت حدود 2 درصد است. بررسی جدیدترین آمار از مصرف آب و توزیع منابع آب کشور به صورت حجمی نشان می دهد که مصرف سالانه آب در ایران به تقریب حدود 98
خبر نگران کننده از میزان آب قابل مصرف تهران
است. وی ادامه داد: تنها حدود نیمی از این حجم برای تامین آب شرب مردم استان های تهران و البرز مناسب است. سخنگوی صنعت آب به برخی آمارها از حجم آب سدهای تهران که به تازگی منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: محاسبات انجام شده نیاز به تصحیح دارد. بزرگ زاده خاطرنشان کرد: تاکید می شود حجم ذخیره منابع آبی استان های تهران و البرز در وضعیت شکننده است و مدیریت مصرف و صرفه جویی
بحران آب تهران در سایه ضایعات کشاورزی و هدر رفت منابع
به گزارش ایسنا، در حالی که تأمین آب شرب در تهران به دغدغه ای مداوم برای دولت و مدیریت شهری تبدیل شده، مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و میزان بالای ضایعات محصولات، چالشی بزرگ در مسیر پایداری منابع آبی کشور به شمار می رود. سهم استان تهران از این مصرف، سالانه حدود یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب برآورد شده است. عیسی بزرگ راده، سخنگوی صنعت آب با اشاره به این موضوع گفته است که حدود
چاه،چاره آب تهران
تصفیه شده هنوز از سوی شرکت آب و فاضلاب به شبکه شهری متصل نشده است. او با تأکید بر این که استفاده فعلی از چاه های زیرزمینی نه از سر بی اعتنایی به تعهدات بلکه ناشی از یک گره ساختاری میان دو نهاد است، هشدار داد در غیاب این زیرساخت حیاتی، شهرداری ناگزیر است برای حفظ فضای سبز و مدیریت منابع، به برداشت از چاه ها ادامه دهد.از سوی دیگر عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی
رفع بحران آب کشور در گرو مدیریت تقاضا و مصرف است
فاضلاب ایران با بیان اینکه متوسط بارش های ایران دیگر 250 میلیمتر نیست و به حدود 200 میلیمتر کاهش یافته، گفت: متوسط جهانی بارش ها 750 تا 800 میلیمتر است و در یک سال به طور متوسط در ایران حدود 200 میلیمتر بارش داریم، باید این واقعیت را شفاف و بدون تعارف برای مردم مطرح کنیم که در این کشور خشک و نیمه خشک، راهکاری جز اصلاح روند مصرف آب در تمامی بخش های شرب، کشاورزی و صنعت نداریم. وی ادامه
متهمان بی آبی
آب تحویل ایران شده است. به اینها باید برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی، آب دزدی، را نیز اضافه کرد. اما راه عبور از بحران آب چیست؟ سخنگوی صنعت آب توضیح می دهد، که برای تهران مقرر شده که 45 درصد کاهش سطح کشاورزی رخ دهد و در شرب نیز 30 درصد کاهش یابد. بخش کشاورزی باید 38 درصد از برداشت منابع زیرزمینی بکاهد. بزرگ زاده ادامه داد: در کل تهران باید 22 درصد مصارف آب را کاهش
آب دزدی و هدر دادن آب تهران را به اینجا رسانده است
مدیره فدراسیون آب معتقد است که نباید درباره بحران آب سیاه نمایی کرد، زیرا بحران آب نداریم بلکه بحران در مدیریت مصرف و ساختار مدیریت آب داریم. همواره گفته می شود که مردم بیش از الگو مصرف آب دارند، در حالی که تهران 15 درصد جمعیت را در خود جای داده و 11 درصد مصرف آب شرب دارد که زیر الگو است. سخنگوی صنعت آب کشور و رئیس فدراسیون صنعت آب کشور دیروز در یک نشست خبری به موضوع بحران آب کشور پرداختند
تهران در چنگال آب و بقا
جهان صنعت – دولت بسته راهبردی عملیاتی آب برای کشور تدوین کرده است ؛ این خبری است که عیسی بزرگ زاده، سخنگوی آب اعلام کرد. آنطور که بزرگ زاده می گوید قرار است براساس این بسته راهبردی در تهران مصرف آب 22 درصد کم شود و کشاورزی تهران هم ملزم به کاهش برداشت 38 درصدی از آب های زیرزمینی شده اند. نشست فدراسیون آب با محور مساله آب و بقا در حالی برگزار شد که تهران برای کاهش مصرف آب و برق امروز (چهارشنبه
بسته فوری کاهش 22 درصدی مصرف آب تهران به تصویب رسید
جمهوری و معاون اول، گزارش جامعی از بسته راهبردی عملیاتی آب کشور ارائه داد که این بسته در ادامه نقشه راه و برنامه هفتم توسعه تدوین شده است. در واقع در این پروژه منابع آبی 31 استان کشور مورد تحلیل قرار گرفته و میزان سهمیه مورد نیاز آنها برای مصرف در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات، بهداشت و فضای سبز مشخص شده است. کاهش 45 درصدی کشاورزی تهران ضروری است بزرگ زاده تصریح کرد
کاهش برداشت راهکار مقابله با فرونشست زمین کاهش/ لزوم کاهش 22 درصدی مصرف آب در تهران
دو جلسه اصلی می شود. در این جلسات، رئیس جمهور و معاون اول محترم دستور دادند که بسته راهبردی عملیاتی را برای مدیریت منابع آب کشور ارائه کنیم. او افزود: ما برای هر 31 استان منابع آبی را بررسی کردیم و اطلاعات دقیقی درباره آب های سطحی، زیرزمینی و نامتعارف به دست آوردیم. برای تهران مشخص شد که باید 45 درصد از سطح کشاورزی کاهش یابد و شرب تهران نیز باید 30 درصد برداشت از منابع زیرزمینی را کاهش
اصلاح الگوی توسعه راهکار اصلی حل مشکل آب/119 میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند تحویل گرفتیم
/> سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه 70 درصد دشت های کشور ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، افزود: راهکار کاهش فرونشست، کاهش برداشت از منابع زیرزمینی است، راهکار کاهش برداشت، کاهش سطح کشت است و راهکار کاهش سطح کشت، معیشت جایگزین است. بزرگ زاده ادامه داد: مصرف فعلی آب تهران 42 هزار لیتر در ثانیه است، اگر بتوانیم با مدیریت مصرف و جابه جایی آن مثلاً اختصاص آب کشاورزی به آب شرب، 5 تا 7 هزار لیتر برثانیه
راهکار ملی برای حل بحران آب کشور
صنعت آب ایران، با تاکید بر اینکه یک بسته مدیریت منابع آبی برای 31 استان تدوین شده است، اظهار کرد: به طور مشخص میزان آب سطحی، زیرزمینی، نامتعارف، پساب و برداشت از دریا در تمام استان ها مشخص شده، همچنین تعیین کردیم که بخش های مختلف چه میزان برداشت می توانند داشته باشند. وی افزود: این برنامه برای تهران نیز تدوین شده و طبق آن می بایست بخش کشاورزی 45 درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد.
60 درصد آب پایتخت از چاه ها تامین می شود
عباسی در تشریح وضعیت آبی پایتخت گفت: سالانه یک میلیارد و 300 هزار مترمکعب آب شرب مصرف در شهر تهران مصرف می شود، که از این میزان 40 درصد آن از منابع آب سطحی و 60 درصد آن از منابع زیرزمین تامین می شود. همچنین برآوردها از آن حکایت دارد که هر سال 170 میلیون مترمکعب آب در شبکه انتقال شهر تهران هدر می شود. عباسی به صرف یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان تهران اشاره کرد و گفت: عمده
بحران بی صدا؛ از لقب پرمصرف ترین استان تا کوچ منابع آب
. سد طالقان هم شرایطی مشابه دارد. ذخیره آب آن از 317 میلیون مترمکعب به 111 میلیون مترمکعب رسیده است؛ یعنی کاهشی معادل 65 درصد. اما مسئله اینجاست که بخش عمده ای از این آب نه برای مردم البرز، بلکه برای مصرف در پایتخت، هدایت می شود.این در حالی ست که خود استان البرز با محدودیت شدید منابع آب شرب روبه روست و هر سال، تابستان را با مخازن نیمه خالی سپری می کند. به گفته نجفیان، اگر روند فعلی ادامه یابد
فرونشست تهران؛ بحران زیرپوستی که آینده شهر را تهدید می کند
اعلام کرد مصرف سالانه آب شرب تهران به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب می رسد که 60 درصد آن از آب های زیرزمینی تأمین می شود. وی گفت: در حال حاضر تنها 22 میلیون مترمکعب از 56 میلیون مترمکعب ظرفیت بازچرخانی عملیاتی شده و این در حالی است که برای آبیاری فضای سبز تا افق 1410 به 350 میلیون مترمکعب نیاز داریم. وی با اشاره به منابع پساب قابل بازیافت گفت: 450 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده و 200
امداد از مدیریت کارآمد آب و برخاستن از کابوس بی آبی
حجم آب موجود در مخازن نیز با کاهش 26 درصدی همراه بوده است. متوسط پرشدگی سدها 44 درصد اعلام شده اما تهران با تنها 21 درصد ظرفیت پر، وضعیت بسیار بحرانی تری دارد. از این میزان نیز نیمی به دلیل رسوب گذاری، قابل استفاده نیست. اما سؤال اصلی این است: در برابر این موج بزرگ خشکسالی چه می توان کرد؟ یکی از راهکارهای پیشنهادی تدوین بسته های استانی برای اصلاح مصرف آب است. در پاسخ به بحران فزاینده
خبر جدید و بسیارمهم برای تهرانی ها
نیز عادت کنیم. در چنین شرایطی، عدم اتخاذ تدابیر مناسب ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. رییس فدراسیون آب تاکید کرد: در شهر تهران بین 6 تا 8 درصد از منابع آب برای فضای سبز شهری استفاده می شود. این در حالی است که در مناطق غرب و شرق تهران همچنان صدور پروانه های ساختمانی ادامه دارد، امری که نیازمند اصلاحات فوری است. وی افزود: بر اساس آمار، کل مصرف آب استان تهران
مناطق پرریسک اعلام شد
خط دوم انتقال آب از آن نیز فعال است، تامین آب شرب برای تهران کفایت نمی کند. وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد آب مورد نیاز پایتخت از طریق چاه های آب در تهران و حومه آن تامین می شود. اگر میزان مصرف آب این جمعیت چند میلیونی را در نظر بگیریم، مشخص می شود که فشار مضاعفی به منابع زیرزمینی وارد می شود که نتیجه آن، تشدید فرونشست زمین خواهد بود.
هدررفت 170 میلیون مترمکعب آب به دلیل فرسودگی شبکه
یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهران یک میلیارد و 300 میلیون مترمربع آب مصرف می کنیم که 60 درصد آن از آبهای زیرزمینی است، اظهار کرد: در تهران به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، 170 میلیون مترمکعب از آب شرب تهران هدر می رود. به گزارش ایسنا، مهدی عباسی با بیان اینکه روند تنش آبی تا 2050 پیش بینی شده که سه چهارم جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: یعنی دنیا به سمت خشکسالی می رود
تشنگی در آستانه نجات یا فقر طبیعت؟
سکینه مهرائی بحران آب پایتخت با پروژه کلان انتقال آب از سد طالقان به تهران و البرز وارد مرحله سرنوشت سازی شده است. طرحی که علاوه بر امیدواری به بهبود وضعیت آب شرب پایتخت و کرج، نگرانی هایی نیز درباره آینده محیط زیست و کشاورزی منطقه مبدأ برانگیخته است. به گزارش عصراقتصاد، پنج سال خشکسالی و دومین سال کم باران طی پنج دهه اخیر، وضعیت منابع آبی تهران و البرز را در شرایطی بحرانی قرار داده
اعلام جزئیات بسته راهبری آب/ زمان اجرا مشخص شد
. این ارقام ملی هستند و ما در کمیته تخصصی شورای عالی آب که با حضور همه اعضا مانند وزارت نیرو، جهاد، سازمان برنامه و بودجه، صنعت، معدن و تجارت، مدیریت بحران و محیط زیست تشکیل شده، به بررسی آنها پرداخته ایم. بزرگ زاده ادامه داد: برای هر 31 استان مشخص شده که چه اتفاقی باید بیفتد و سهم هر یک از استان ها در کاهش بارگذاری آبی چگونه است. همچنین توزیع و باز تخصیص منابع آبی نیز مشخص گردیده است
البرز در تنگنای آب؛ روایت رسمی از بحرانی که دیگر قابل کتمان نیست
منابع آب سطحی مصرف شود، بدون مدیریت دقیق منابع زیرزمینی، پایداری تأمین آب امکان پذیر نخواهد بود. از دیگر محورهای این گفت وگو، تفاوت الگوی مصرف در البرز نسبت به سایر نقاط کشور بود. نجفیان با اشاره به نسبت بالای جمعیت و مهاجرت پذیری استان، بیان کرد: در حالی که میانگین کشور حدود 5 تا 6 درصد از آب را به بخش شرب و بهداشت اختصاص می دهد، این عدد در البرز به 32 درصد می رسد. او این مسئله را
تدوین نقشه راه جدید برای مصرف آب
به گزارش اکوایران، عیسی بزرگ زاده در نشست آب و بقا با اشاره به تدوین این بسته، گفته است که به طور مشخص میزان آب سطحی، زیرزمینی، نامتعارف، پساب و برداشت از دریا در تمام استان ها مشخص شده، همچنین تعیین شده که بخش های مختلف می توانند چه میزان برداشت آب داشته باشند. به گفته سخنگوی صنعت آب در این برنامه برای تهران مقرر شده که 45 درصد سطح کشاورزی استان کاهش پیدا کند و مصرف آب شرب نیز کاهشی
مصرف آب شهر تهران 11 درصد آب شرب کشور/ مردم ما مصرف کنندگان بدی نیستند
شور را در خود جای داده و در روز مصرف آب شرب شهر تهران 11 درصد آب شرب کشور است. ما در کشور هم در مقیاس خودمان و هم در تهران زیر بار مصرف هستیم و در مقایسه با بسیاری از جوامع بین المللی هم پایین تر مصرف می کنیم. مردم ما مصرف کنندگان بدی نیستند. مدیرعامل فدراسیون صنعت آب همچنین به برداشت های غیرمجاز از چاه ها و عواقب آن اشاره کرد و گفت: این مسئله منجر به رکورد فرونشست در دنیا شده است.
ایران تشنه تصمیم درست
اده با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی، گفت: 70 درصد دشت های کشور ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند و اجرای برنامه مدیریت محور تنها راه پایداری آب در کشور است. وی تصریح کرد مصرف فعلی تهران فقط بخشی از مشکل ملی است و کاهش برداشت از منابع زیرزمینی در همه استان ها ضروری است. در بخش دیگری از این نشست، رضا حاجی کریم، رئیس فدراسیون صنعت آب، گفت: مشکل ایران نه کمبود آب، بلکه بحران در ساختار مدیر
تکلیف کاهش 22 درصدی مصرف آب تهران تا پایان برنامه هفتم
برنامه هفتم کاهش یابد، باید 38 درصد برداشت کشاورزی تهران و 30 درصد برداشت شرب تهران از منابع زیرزمینی کم شود. سخنگوی صنعت آب افزود: مقرر شده است 45 درصد سطح کشت در تهران کاهش یابد و برای تمام استان ها نیز این ضرورت ها تعیین شده است تا حکمرانی محلی آب را تشکیل دهیم. بزرگ زاده با بیان اینکه "70درصد دشت های کشور ممنوعه و ممنوعه بحرانی است"، گفت: راهکار کاهش فرونشست، کاهش برداشت از
میلیاردها متر مکعب آب صرف ضایعات کشاورزی می شود
بسته راهبردی عملیاتی آب کشور ارائه داد. وی ادامه داد: این بسته که در امتداد نقشه راه و برنامه هفتم توسعه تدوین شده، شامل تحلیل وضعیت منابع آبی 31 استان کشور و تعیین سهم بندی دقیق مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات، بهداشت و فضای سبز است. سخنگوی صنعت آب خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش، کاهش 45 درصدی سطح زیرکشت کشاورزی در استان تهران به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی مطرح
50 حلقه چاه شهرداری تهران قابلیت آب شرب دارد
می تواند دراختیار آبفا قرار بگیرد وبهسازی شود. مدیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: شهرداری تهران آمادگی دارد آب چاههای قابل شرب را در اختیار آب وزارت نیروقرار دهد. وی ادامه داد: باید برای نجات آب شرب تهران تلاش کنیم ودو طرف معتقدند این کار انجام شود. سخنگوی صنعت آب گفت: کشاورزی تهران باید 38 درصد برداشت از آب زیرزمینی را کم کند همچنین کل مصرف آب تهران باید تا پایان
تدوین بسته راهبردی مدیریت آب در 31 استان کشور
نقشه راه و برنامه هفتم تدوین شد که شامل اقدامات ضروری برای مدیریت آب در 31 استان کشور است. بزرگ زاده تصریح کرد: تاکید کردیم برای هیچ استانی استثنا قائل نشده ایم و همه استان ها به صورت دقیق سهم منابع آب سطحی و زیرزمینی خود را مشخص کرده ایم برای مثال در تهران کشاورزی باید 45 درصد کاهش مصرف داشته باشد و برداشت شرب نیز باید 30 درصد کاهش یابد. وی افزود: این اعداد پس از بررسی