سایر منابع:
سایر خبرها
سید حسن خمینی درگذشت دکتر فیرحی را تسلیت گفت
فیرحی متولد سال 1343 در زنجان بود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه این شهرستان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. وی همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت ...
زندگی نامه و رزومه داوود فیرحی [+چند مقاله]
اسلام (1386، چاپ هفتم؛ 1395)، قم، دانشگاه علوم انسانی مفید. روش شناسی و اندیشهٔ سیاسی در اسلام (1387) (مشترکاً با سایر نویسندگان)، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. دین و دولت در عصر مدرن (جلد اول: 1389، جلد دوم: 1390)، تهران، نشر رخدادنو. فقه و سیاست در ایران معاصر؛ فقه سیاسی و فقه مشروطه (1391، چاپ پنجم؛ 1394)، تهران، نشر نی. فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومت داری و فقه ...
گفتگو با داریوش رحمانیان | استاد فیرحی فقه پویای شیعه را مفتاح تمدن و ترقی می دانست
که فیرحی چه دغدغه هایی داشت و چرا اساسا به این عرصه ها وارد شد و چرا درباره قدرت و معرفت در اسلام و در اندیشه سیاسی مسلمانان کار کرد و چرا درباره نظام سیاسی در اسلام و نظام دولت در اسلام کار کرد و نوشت. فیرحی به فقه و سیاست در ایران معاصر از انقلاب مشروطه به بعد تاکید داشت و آثار درخشان و پراهمیتی پدید آورد و به متفکران این حوزه و کسانی که به تعبیر زیبای وی به فقه المشروطه روی آوردند ...
زندگی و کارنامه داوود فیرحی
تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد این رساله که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شده است به بررسی مناسبات قدرت و دانش در دوره میانه اسلام پرداخته و چگونگی زایش دانش سیاسی دوره میانه را کاوش می کند. پیش ...
نگاهی به زندگینامه و آثار مرحوم داود فیرحی/ اندیشمندی که قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام را واکاوی کرد
با سایر نویسندگان)، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ دین و دولت در عصر مدرن (جلد اول: 1389، جلد دوم: 1390)، تهران، نشر رخدادنو/ فقه و سیاست در ایران معاصر؛ فقه سیاسی و فقه مشروطه (1391، چاپ پنجم؛ 1394)، تهران، نشر نی/ فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی (1393، چاپ سوم؛ 1396)تهران، نشر نی/ آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامه و تنزیه المله (1394، چاپ دوم؛ 1395) تهران ...
داوود فیرحی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت
اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. وی همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. این رساله که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شده است به بررسی مناسبات قدرت و ...
کرونا، داود فیرحی را از حوزۀ اندیشۀ سیاسی گرفت
دروس حوزوی را بین سال های 1360 تا 1365 در حوزه علمیه ولی عصر شهرستان زنجان گذراند. پس از آن مقاطع سطح و دروس خارج را از 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم ادامه داد. از سال 1366 تا 1378 به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکتری او اندیشه سیاسی بود. در رساله کارشناسی ارشد با عنوان اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه به اندیشه سیاسی ...
فیرحی منتقد هر سِنخی از رادیکالیسم بود/تاکید بر سویه های الهیاتی مدرنیته
...، در سنخ پیشنهاداتِ حل مسئله ای ایشان است. به نظر من پیشنهاد مجادله انگیز ایشان در کتاب فقه و حکمرانی حزبی از دیگر تمایزات ایشان با سایران متفکران از جمله سید جواد طباطبایی یا محمد مجتهد شبستری و عبدالکریم سروش است. ولی دکتر فیرحی هر چند از لحاظ هنجارین با این متفکران زاویه داشت، از آنها تاثیرات زیادی نیز برگرفته بود. خصوصاً از لحاظ روش شناسی. و در پایان اگر نکته خاصی درباره ایشان ...
حق شهید صدر را ادا نکرده ایم
خاندان عالم پرور و بزرگ بودند، افزود: شهید صدر با توجه به آن نبوغ و ظرفیت های خانوادگی به قله های بزرگ علمی رسیدند و حتی از قله نیز عبور کردند و به عبارتی می توان گفت که ایشان ازمرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه دادند. مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: ایشان عالمی زمان شناس، جهان شناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی، سیاسی در جهان بودند که یک تنه در مقابل چند ...
آیت الله اعرافی در اکران مستند آغازگر یک پایان : "شهید صدر" هنوز شناخته نشده است
الله سید کاظم حائری (از شاگردان مبرز شهید صدر) درس فلسفتنا را خواندیم. در آن سال ها موج فلسفتنا و اقتصادنا در همۀ عالم اسلام و حوزه ها طنین افکن شد و طبعاً نسل جوانِ همراه و همدل با امام و انقلاب اسلامی به این نوع کارها و این نوع نگاه علاقه مند بودند. ما هم به عنوان نسل نوجوانِ تازه به حوزه آمده که شور انقلاب هم داشتیم و در کنار آن پیگیرِ مسائل و سؤال های نسل جوان و دانشگاه ها بودیم، این کلاس درس ...
در سوگ اندیشمند نوگرا – ایرنا
علمیه این شهرستان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. او همزمان با تحصیل در حوزه علمیه قم، در سال 1366 در رشته کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز پذیرفته شد و این رشته را تا مقطع دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد. رساله دکترای داوود فیرحی با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام نگارش شد و توانست در سال 1378 این مقطع ...
فیرحی به معنای دقیق کلمه معاصر و امروزین بود/ او در اوج آفرینش فکری رفت
امعه کمک کنند. استاد فیرحی در نقطه اوج خلاقیت و شکوفایی فکری اش رفت و این مایه تاسف است. من همین احساس را درباره محمد امین قانعی راد داشتم و ایشان هم هر جا سخن می گفت من به عنوان همکار افتخار می کردم و می دانستم او هر جا هست و سخن می گوید جامعه شناسی را عرضه می کند و علوم انسانی را برجسته نگاه می دارد. این نگاه در هر کسی نیست. استاد فیرحی هم در اوج خلاقیت و آفرینش فکری بودند و دامنه تاثیرگذاری اشان ا ...
درگذشت پژوهشگر صلح دوست
مشروطه اشاره کرد. از استاد داوود فیرحی بیش از 60عنوان مقاله ثبت شده است. وی مقدمات دروس حوزوی را بین سال های 1360 تا 1365 در حوزه علمیه ولی عصر(عج) شهرستان زنجان گذراند. پس از آن مقاطع سطح و دروس خارج را از 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم ادامه داد. از سال 1366 تا 1378 وی به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکتری وی اندیشه سیاسی بود. ...
وبینار بین المللی "آیت الله محمدعلی تسخیری؛ زبان گویای اسلام و مجاهد عرصه وحدت اسلامی" برگزار شد
... وی درباره سایر ویژگی های آیت الله تسخیری گفت: آن مرحوم به دنبال احیای فکر و اندیشه امام خمینی(ره) بود. همّ و اندیشه او تقریب مذاهب بود و می خواست دین، دین وحدت باشد. انسان متواضعی بود و از نیازهای جامعه اسلامی آگاهی داشت. جمع بندی سخنان سخنرانان مراسم از سوی حجت الاسلام نواب برنامه پایانی وبینار وبینار بین المللی بزرگداشت مقام آیت الله محمد علی تسخیری رضوان الله علیه؛ زبان گویای اسلام و مجاهد عرصه وحدت اسلامی بود. ............................. پایان پیام/ 167-101 ...
ظریف: فیرحی پیوندی عمیق بین دانشگاه و حوزه برقرار کرده بود
پژوهشگر به دلیل ابتلا به کرونا در سن 56 سالگی درگذشت. داود فیرحی متولد سال 1343 در زنجان بود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه این شهرستان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. وی همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. ...
سه تقریر از وحدت حوزه و دانشگاه/ تحول در آموزش و متون درسی؛ لازمه تحقق وحدت
...، یک مؤسسه آمریکاشناسی وجود ندارد. یک مستشرق آلمانی می گوید که به محققان شرقی پیشنهاد می کنم یک نهضت غرب شناسی ایجاد کنند و با متدهای علمی به بررسی تمدن غرب بپردازند. در سال 1979 دانشمندان اسلامی مصر، کنفرانس سه روزه ای با عنوان هجمه فرهنگی استشراق برگزار کردند که مسئولیت طرح ها به عهده محمد حمدی بود. وی کتاب نوشت و گفت که در این کنفرانس قرار بود موسوعه رد مستشرقان نوشته شود، پس کجا ...
مقاله استاد عابدی/ تکفیر در بین علمای شیعه، تهمت یا حقیقت؟!
و الفروع ، قم: موسسه امام هادی7، 1418ق. صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه ، تحقیق: علی اکبر غفاری، قم: دفتر انتشارات اسلامی ، 1413ق. طوسی، محمد بن حسن، المبسوط فی فقه الامامیة ، تحقیق: سید محمد کشفی، تهران: المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة ، 1387ق. عاملی (شهید ثانی)، زین الدین بن علی، حاشیة الإرشاد ، تحقیق: رضا مختاری ، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1414ق. عاملی (شهید ...
جدال با سلطنت
زبان و قلم در مصالح امور مُلک آزاد شد و جرائد و مطبوعات برای انتشار نیک و بد مملکت حریت یافت. دهخدای جوان در این زمان، مشروطیت دولت را عصری جدید و همراه با گسست از روزگار گذشته می دانست و البته از دیگر سو، مولفه های بنیادین فکر مشروطه خواهی را مانند حریت و سعادت و ترقی مملکت در نظر می آورد. دهخدا مشروطه خواهی بود که با یک زمینه قوی فکری، ادبی و سیاسی مهم سخن خود را بیان می کرد و اندیشه ترقی خواهی، مهم ترین زمینه او در ت ...
جلوه های حقوق بشر در رساله حقوق امام سجاد(ع)
شیعه نیوز : رسالة الحقوق امام سجاد علیهم السلام در سه کتاب تحف العقول اثر ابن شعبه حرّانی (381 ق)، من لا یحضره الفقیه و الخصال اثر محمد بن علی بن بابویه معروف به صدوق(382ق) ذکر شده است. مؤلف تحف العقول این رساله را مانند سایر روایات کتاب بدون سند آورده، اما مرحوم صدوق آن را با سند متصل روایت کرده است. در متن سه روایت اختلافاتی دیده می شود مانند این که مقدمه ی رساله در کتاب من لا یحضره الفقیه ...
مرد علم و تقوا
قیام مردم عراق به فرمان میرزای شیرازی هم دوش علمای دیگر به مبارزه با استعمار انگلیس پرداخت اما به دست سربازان هندی اسیر و به جزیره ای بد آب و هوا در خلیج فارس تبعید شد. چند ماهی در اسارت بود و پس از آن به نجف اشرف بازگشت. نقل است که شهید سیدحسن مدرس در نامه ای از مرحوم شیخ جواد زنجانی خواست که به ایران بیاید تا در مبارزه علیه استبداد شرکت کند. آن مرحوم پاسخ می دهد : اصلاحات را اول باید از علما آغاز ...
مرحوم رحیم نداف، دبیری مجاهد و انقلابی
از مقام امام وقت خود جلو نیفتاد. یقیناً تکرار آقای نداف سخت و دشوار است. ضایعه اسفناک درگذشت معلم فرزانه و دردانه زمانه به جامعه فرهنگیان، فرهیختگان، نخبگان، دانشوران و دانش آموزان انقلابی و عموم مردم شریف و فهیم تسلیت عرض نموده. امید است درعمل به سیره آن استاد عالی مقام از کلاس پشتیبانی از ولی امر مسلمین و حمایت از مظلومان عالم عقب نیفتیم. ان شاءالله محمد جواد بیات دانش آموز دهه 50 استاد نداف دبیرستان علویان ...
سلوک اخلاقی، دلیلی برای کاهش رونق نقد در بدنۀ عمومی جامعۀ علمی
استادان جست وجو نمود. مثال اول از استاد عالیقدر فقه و اصول حوزۀ علمیه قم است که همواره هنگام ردّ و بدل اشکال طلاّب در دروس خارج، با پیچیده شدن بحث و در دفاع از رأی خود، می فرمود: وجدان چنین حکم می کند! و اگر ادامه می دادید که حضرت استاد، وجدان ما چنین حکم نمی کند، پاسخ مقدّر مصرّح این بود که شما وجدان ندارید! طبیعی بود که در چنین فضایی، اگر شاگردی واجد حداقل وجدان بود، نبایستی ادامه می داد! و ...
شیوه های حکمرانی یا اصول حکمرانی؟
رابطهٔ مذهب و مشروطه در ایران می پردازد، رابطه ای که در هیچ جای دیگر جهان اسلام یافت نشده و مختص ایران است. به زعم او روایت خاص مذهبی در ایران معاصر دربارهٔ تجدد و نسبت فقه با قانون ملی یا دولت ملی مسائل مهمی هست که هنوز در ایران حل نشده باقی مانده است. برای مثال او می گوید این مناقشه تا امروز برقرار است که آیا حکومت امانت ملی از طرف مردم به حاکم است یا امانت شرعی از طرف شارع به حاکم؟ به همین دلیل ...
زندگینامه ستارخان به قلم حجت فلاح توتکار منتشر شد
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری ، کتاب زندگینامه ستارخان سردار ملی نوشته حجت فلاح توتکار به تازگی در قالب یکی از عناوین مجموعه شخصیت های مانا توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در 5 فصل نوشته شده است. در فصل اول با عنوان دوره عیاری ، به خاستگاه خانوادگی و رویدادهای زندگی ستارخان در دوره پیش از مشروطیت پرداخته شده و در فصل دوم با عنوان تبدیل شدن عیار به مجاهد ...
اجرای طرح شنبه های کتاب با معرفی کتاب صدای عدالت انسان
احسان طاهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد اظهار داشت: کتاب صدای عدالت انسان در قالب طرح شنبه های کتاب توسط کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان شهرکرد معرفی شد. مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان مسجد امام سجاد (ع) شهرکرد ادامه داد: کتاب صدای عدالت انسان نوشته جرج جرداق به مترجمی سید محمد صالحی و از انتشارات نشر عالم گیر که برای این هفته از شنبه های کتاب انتخاب شده است ...
اندیشه ایرانشهری مرده است؟!
اندرزنامه ها و شریعت نامه ها وجود ندارد؟! فیرحی در جواب می گوید: خواجه را نمی توان از فقه تسنن جدا کرد. در نظر او ایرانشهری شدنی نیست . آن چه از خواجه به عنوان ایرانشهری درست کرده ایم تخیل ایرانی است و چنین خواجه ای وجود ندارد. ، وی در پاسخ به سوال دیگر بستانی که پرسیده بود آیا فیرحی معتقد است فقه سیاسی مهم ترین دانش سیاسی در ایران ، در طول تاریخ بوده است و اندیشه ایرانشهری فاقد هر گونه ...
درک از مقیاس کلان؛ اصلی ترین اهرم برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی
دینی استخراج کنیم و همچنین بتوانیم ابواب فقه تمدنی و توضیح المسائل تمدنی را فعال نماییم. مفاهیم پایه تعریف علم دینی استاد واسطی در تعریف علم دینی تصریح کرد: علم دینی مجموعه نظام مند از گزاره های وحیانی و لوازم عقلانی آنهاست. وی در باب نکته ای که می بایست در تعریف مورد نظر قرار داد، گفت: ااگر قرار باشد چیزی دینی باشد یعنی "یاء" نسبت به دین داشته باشد ...
لیبرالیزم بی عرضه
به گزارش بورس نیوز ، محمد طبیبیان، اقتصاددان برجسته ایرانی، در مقاله ای با عنوان "لیبرالیزم بی عرضه" مخالفان و منتقدان این مکتب را به چالش کشاند. او که این مقاله را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده نوشته است: فردریک فون هایک گفت تنها موردی که افراطی های چپ و افراطی های راست با هم توافق داشته اند و همکار بوده اند در مخالفت با لیبرالیسم بوده است. سلاطین آن را خطرناک می دانند فاشیست ها مانع دست یابی ...
از مبارزه با رژیم پهلوی تا ایفای مسؤولیت در مهمترین نهادهای نظام
همراهی با نهضت آیت الله یزدی جزو حلقه اول درس خارج فقه امام خمینی (ره) در مسجد سلماسی قم به شمار می رفتند و همین آشنایی موجب شد تا با شروع نهضت امام با ایشان همراه شوند. ایشان درباره اولین دیدارشان با امام چنین می گویند:" اولین برخورد خصوصی قابل ذکر وقتی بود که توسط مرحوم اشراقی داماد حضرت امام (رض) احضار شدم و نمی دانستم مطلب چیست. پس از شرفیابی، با لطف و محبت خاصی امام ...