سایر منابع:
سایر خبرها
فقه محاربه و افساد فی الارض/ عباس کعبی
.... این ها را توضیح خواهیم داد. حتی اگر این اقدامات منجر به قتل هم نشود. نفس این که امنیت و آرامش را مختل کند و مردم را بترساند. به قصد جان، مال یا ناموس مردم و قصد ارعاب آنان را داشته باشد؛ مشمول این حکم است. نه صرفاً قصد جان، بلکه قصد مال یا قصد ناموس مردم هم اینگونه است. مثلاً بخواهد چادر از سر خانمی بکشد. یا این که بخواهد مردم را بترساند و ارعاب عمومی ایجاد کند. پس تشخیص مجازات طبق ...
گزارش مشروح پرسش و پاسخ طلاب و دانشجویان با آیت الله کعبی با موضوع محاربه + فیلم
...، از یک منطق برخوردار می شود اما اعتراض توأم با خشونت و بی ادبی و هتاکی و تعرض به مقدسات و از بین بردن امنیت جامعه و هدف قرار دادن ارزش های اخلاقی متفاوت از اعتراضات مدنی است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال تفاوت نافرمانی مدنی و محارب عنوان کرد: محاربه یعنی حمل و کشیدن سلاح برای اخلال در امنیت عمومی و یا ایجاد رعب و وحشت عمومی و به زبان امروز آنچه که منجر به اغتشاش و ...
حمایت مجمع طلاب و فضلای فرزند شاهد جهان اسلام از اقدامات قاطعانه قوه قضائیه
.... عمل این اغتشاشگران چه تحت تاثیر فضای مجازی و چه از روی خشم و عصبانیت باشد درهرصورت مصداق بارز و آشکار محاربه است، زیرا طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد و وفق ماده 281 قانون مذکور راهزنان، سارقان و قاچاقچیان که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند محارب اند. غیر از ...
از روشنگری چیستی محاربه تا بیان ویژگی های جرائم علیه امنیت
. آیت الله کعبی با بیان اینکه درگیری با پلیس جرائم دیگری همانند جرائم براندازی و جرائم بر علیه امنیت ملی به شکل اشد ایجاد می کند افزود: بر اساس قانون آن هایی که اهل اغتشاش هستند، اغتشاشگرند وآشوب ایجاد می کنند و جامعه را می ترسانند، رعب و وحشت ایجاد می کنند، متعرض جان، مال و امنیت عمومی می شوند این افراد قطعاً مصداق محارب به حساب می آیند. وی با اشاره به ماده 282 قانون مجازات ...
اعدام در هنگام محاربه تضمینی برای رعایت حقوق بشر است/ مجازات محاربه نشانه ای از توجه ویژه اسلام به امنیت ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، نشست علمی بررسی حقوقی محاربه به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با حضور و ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی کرجی، پژوهشگر حقوق عمومی برگزار شد. حجت الاسلام باقرزاده در این نشست، طی سخنانی اظهار کرد: در اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده سوم این موضوع وجود دارد که می گوید همه آحاد بشر باید حق زندگی کردن داشته باشند و این حق زندگی کردن نیازمند ضمانت اجرا است. اینکه فردی حیات کسی را بگیرد اما حیات خودش در یک حاشیه امن باشد درست نیست. کسی که می گوید “اعدام نه” تلاشی است تا به افراد قاتل انگیزه دهد. اس ...
محاربه و مجازات آن
...> محاربه در قانون قانونگذار در کتاب الحدود قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، محاربه را نیز جرم انگاری و آن را در ماده 279 این گونه تعریف کرده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ...
فلسفه حکم محارب، بازدارندگی از جرم و حفظ امنیت جامعه است
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی رحمانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در نشست بررسی فقهی حکم محاربه که در خبرگزاری رسا برگزار شد با اشاره به تعریف محارب در اسلام گفت: اصل بحث محاربه مربوط به آیه 33 سوره مائده است، یعنی این حکم کاملاً براساس قرآن جعل و قرار داده شده است. وی افزود: آیه می فرماید جزای کسانی که با خدا و رسول محاربه می کنند و روی ...
پاسخ تفصیلی آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره ی حکم محاربه
خارج فقه حوزه علمیه ی قم نیز با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود دیدگاه فقهی چند تن از مراجع تقلید نام آشنای جهان تشیع را پیرامون حکم محاربه منتشر کرد که در پی می آید: آیت الله خویی: اگر با اسلحه کشیدن فقط موجب ترس مردم شده باشد، نفی بلد می شود و اگر آسیبی به کسی رسانده باشد، ابتدا در حد همان جراحت قصاص می شود و سپس تبعید می گردد.(تکمله المنهاج/ص51) ️آیت الله وحید خراسانی و ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
مطرح کرده اند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و شبهاتی را درباره اصل این مجازات های اعدام پدید آورده است: ماهیت محاربه چیست و صدق عنوان محارب مجوز مجازات اعدام است یا حتما لازم است مرتکب قتل هم بشود؟ سیفی مازندرانی: عنوان محارب، از آیه شریفه إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ ...
عاملین تعرض و تجاوز به تعدادی از بانوان در شیراز به دار مجازات آویخته شدند
و مال و ناموس مردم دفاع می کنند. وی با بیان اینکه پرونده مذکور از جمله پرونده های مهم استان بود که در دبیرخانه پرونده های مهم استان مورد رصد مدیریتی قرار داشت و در کمترین زمان ممکن با دقت کامل و مطابق تشریفات قانونی رسیدگی و منجر به صدور حکم و اجرای مجازات شد، افزود: افرادی که افکار شیطانی مشابهی را در سر می پرورانند از عاقبت شوم و مجازات سخت این مجرمان درس عبرت بگیرند. ...
عاملان تعرض به تعدادی از بانوان در شیراز به دار مجازات آویخته شدند
در میدان از جان و مال و ناموس مردم دفاع می کنند. وی با بیان اینکه پرونده مذکور از جمله پرونده های مهم استان بود که در دبیرخانه پرونده های مهم استان مورد رصد مدیریتی قرار داشت و در کمترین زمان ممکن با دقت کامل و مطابق تشریفات قانونی رسیدگی و منجر به صدور حکم و اجرای مجازات شد، افزود: افرادی که افکار شیطانی مشابهی را در سر می پرورانند از عاقبت شوم و مجازات سخت این مجرمان درس عبرت بگیرند ...
عاملین تعرض و تجاوز به تعدادی از بانوان در شیراز به دار مجازات آویخته شدند
بانوان جامعه خواند و تصریح کرد: دستگاه قضایی با آراء قاطع خود و مدافعین امنیت مردم در فراجا و دستگاه های امنیتی با برقراری نظم و امنیت و برخورد قانونی با مجرمان، همواره به صورت عملی و در میدان از جان و مال و ناموس مردم دفاع می کنند. وی با بیان اینکه پرونده مذکور از جمله پرونده های مهم استان بود که در دبیرخانه پرونده های مهم استان مورد رصد مدیریتی قرار داشت و در کمترین زمان ممکن با دقت کامل ...
سه عامل تجاوز به زنان شیرازی اعدام شدند
شکایت تنظیم کرده و موضوع مورد پیگیری همه جانبه دادگستری استان قرار گرفت، گفت: تعدادی از بانوان شاکی و همچنین نزدیکان آنان در جریان اقدام مجرمانه، خشن و غیر انسانی این افراد به شدت دچار آلام روحی و روانی شده یا در بیمارستان بستری شدند. حجت الاسلام و المسلمین موسوی در ادامه اقدام قاطع دستگاه قضایی در مجازات این متجاوزان به نوامیس مردم را در راستای دفاع از حقوق عموم مردم، به خصوص زنان جامعه ...
قبض و بسط قانون در شرایط بحرانی معنا ندارد
محسن برهانی در گفت وگوی اختصاصی با اعتماد از روند حقوقی دادگاه های رخدادهای اخیر و تبعات عدول از خطوط قانونی می گوید مهدی بیک اوغلی محسن برهانی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دانش آموخته حوزه علمیه قم، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و وکیل این روزها به دلیل مواضع اصولی حقوقی و سکوت نکردن در قبال روال های غلط حقوقی موردتوجه افکار عمومی قرار گرفته است. او در توییت ...
اگر قاضی در اعدام محسن شکاری اشتباه کرده باشد، باید دیه بدهد
...: محسن برهانی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دانش آموخته حوزه علمیه قم، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و وکیل این روز ها به دلیل مواضع اصولی حقوقی و سکوت نکردن در قبال روال های غلط حقوقی موردتوجه افکار عمومی قرار گرفته است. او در توییت های متعدد، با نگاهی حقوقی و موشکافانه احکام صادره را از منظر قانونی مورد نقد و بررسی قرار داد و در عمل به یکی از مشهورترین حقوقدانان و اساتید ...
نظام اسلامی با مخلان امنیت قاطعانه برخورد کند
اظهارنظر می کنند درحالی که قانون محور همه اقدامات است. وی به معرفی و تبیین محارب در قانون مجازات اسلامی پرداخت و گفت: ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه در تحریرالوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است و در ماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است، در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از امور چهارگانه به اختیار قاضی است. انتهای پیام/ ...
درس خارج آیت الله کعبی برای حکم محاربه
اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم محاربه در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمالشان امنیت جامعه را مختل می کنند؛ -این اقدامات- حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می شوند. ...
حجت الاسلام رجبی: اظهار نظر بدون علم در مورد محاربه، موجب بدبینی و شبهه در جامعه می شود
است و در سال 1370 از طرف مرحوم هاشمی رفسنجانی که رئیس مجمع تشخیص بودند جهت اجرا ابلاغ شده است، وجود دارد که بر اساس آن مسئله حقیقت محاربه و مجازات ها روشن می شود. این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به برخی از مواد قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 اشاره کرد و گفت: در ماده 279 آمده است محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط ...
دستگاه قضا با بیانیه های وحدت ستیز برخورد قاطع کند
که با بستن خیابان و آتش زدن اموال عمومی همراه بوده را به دفاع از خود تفسیر می کنند؟! 6. در قسمتی دیگر از بیانیه آن ها، حمله با سلاح سرد به ماموران مسلح، مصداق محاربه قلمداد نشده است.با کدام منطق و مدرک، حمله مسلحانه اراذل و اوباش به مدافعان امنیت را مصداق محاربه نمی دانند؟! آیا کسانی که به دفاع از جان و مال و ناموس مردم جان خود را به خطر انداختند جزء مردم نیستند؟! درحالیکه در تمام مدت ...
نهادهای بین المللی نگذارند ارزش زن توسط قلدرها زیر پا گذاشته شود/ دلمان روشن است حمید نوری قبل از سال نو ...
قاضی است. ستایشی افزود: دو بحث مردم را ترساندن و سلاح کشیدن مطرح است، محاربه در قانون مجازات اسلامی وقف ماده 279 است( این ماده می گوید؛ محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.) . وی تاکید کرد: قوه قضائیه در دوره جدید از نقد و انتقاد استقبال می کند، بسم الله ما مخلص همه هم هستیم. حتی ما جشنواره نقد برتر ...
تشکیل پرونده برای4 شرکت دارویی متخلف و احضار برخی وزرا و مسئولان دولت قبل درخصوص آلودگی هوا
را در این بخش مطرح کردند و متاسفانه در جاهایی یک مقداری موجب تردید نسبت به صحت آرای و احکام قطعی و لازم الاجرای صادره از ناحیه مراجع صادرکننده شد؛ بنابراین این موارد در ذهن و افکار عمومی تشویش ایجاد می کند. سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات موضوع ماده 279 است، گفت: در این قانون این گونه مقرر شده که نخست قصد جان، مال و ناموس مردم و ارعاب با سلاح و دوم با ...
سلبریتی های بی بصیرت؛ آتش بیار معرکه
به اعدام راه انداختند. طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود و همچنین مطابق ماده 286 قانون مجازات اسلامی؛ هر شخصی به طور گسترده مرتکب جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب و ... شود به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور باشد، مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم ...
خویشتنداری دستگاه قضا مقابل کسانی که تشویش اذهان عمومی می کنند به پایان رسید + فیلم
فقهی آن تبعیت شده و مقرر شده "اگر کسی به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب مردم سلاح بکشد که عمل او واجد اخافة الناس و موجب رعب و وحشت و هراس شد، محارب است." شرایط تحقق محاربه هم استفاده از سلاح (گرم و سرد)، عمومیت داشتن جرم، قصد بر هم زدن نظم عمومی و همچنین مخدوش کردن امنیت عمومی است. مجازات محاربه هم در قرآن و منابع فقهی هم احصا شده و در قانون مجازات اسلامی از قول مشهور فقها آمده که مجازات ...
جزئیات نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ از تخلفات مسئولان تا محاربه و اعدام ها
در زمین ظلم می کنند، سزایی نیست جز این که به دار آویخته شوند و یا دست و پایشان در خلاف جهت بریده شوند و یا نفی بلد شوند. آن چه در فقه انور در رابطه با محاربه آمده است، موید وفاق فقها در نفس محاربه است و اگر اختلافی هم در فقهای شیعه وجود دارد در تعیین کیفر و یا مجازات است. فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند که یکی سلاح کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و دوم آشکار کردن و یا به زور مال ...
ژورنالیسم فقهی سروش محلاتی/جریانی با اسم فقه به دنبال کاهش تعبد جامعه است
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا ، نشست علمی نظریه پردازان آشوب با ارائه دکتر سجاد فدک دانش آموخته دکترای فقه سیاسی از دانشگاه باقرالعلوم و حجت الاسلام علیرضا ملامحمدی از پژوهشگاه فقه سیاسی در خبرگزاری رسا برگزار شد. در این نشست با اشاره به مطالب طرح شده از سوی برخی اهالی فقه و روحانیون در خصوص احکام محاربه مصادیق محاربه و آیات مرتبط به آن بحث شد. همچنین در ...
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری: مسجد ماکت حکومت اسلامی در محله است
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری عضو هیئت امنای بنیاد هدایت امروز در جلسه هفتگی جمع همسنگران بنیاد هدایت که در نمازخانه دفتر بنیاد هدایت در قم برگزار شد، با مقایسه اتفاقات تلخ این روزها با حوادث صدر اسلام و ستم هایی که بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله رخ داد گفت: پس از وفات جانگداز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، سه اتفاق خیلی دردناک رقم خورد؛ یکی اینکه ...
حذف ایران از کنوانسیون مقام زن سازمان ملل یک بدعت حقوقی بود
جز اینکه به دار آویخته شوند و یا دست و پایشان در خلاف جهت بریده شوند و یا نفی بلد شوند. انچه در فقه انور در رابطه با محاربه امده است موید وفاق فقها در نفس محاربه است و اگر اختلافی هم در فقهای شیعه وجود دارد در تعیین کیفر و یا مجازات است. فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند که یکی سلاح کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و دوم آشکار کردن و یا به زور مال دیگری را گرفتن، است. ستایشی ...
آغاز نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ ستایشی: بکارگیری سلاح گرم و سرد از جمله شرایط تحقق محاربه است
افکار عمومی تشویش ایجاد می کند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: محاربه، افساد فی الارض و... در موازین قانونی احصا شده است. موضوع محاربه در آیه شریفه 33 شوره مائده مبانی قرآنی دارد. آنچه در فقه برای محاربه آمده است که موید وفاق فقها در نفس محاربه است. اگر اختلافی وجود دارد درباره تعیین کیفر و یا مجازات است. فقها در تعریف محاربه سلاح دو موضوع کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و آشکار کردن مال ...
ارائه 37 راهکار و اخذ سوال از وزرای سابق در موضوع آلودگی هوا
شیعه وجود دارد در تعیین کیفر و یا مجازات است. ستایشی گفت: فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند که یکی سلاح کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و دوم آشکار کردن و یا به زور مال دیگری را گرفتن، است. ستایشی تصریح کرد: محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است و در این نص از مفهوم فقهی هم تبعیت شده و اینگونه مقرر شده که به قصد جان و ...
ماجرای رفع ممنوع الخروجی حمید فرخ نژاد چه بود؟| تعیین تکلیف 12 مجرم ایرانی محبوس در روسیه+ فیلم
قضائیه با بیان اینکه محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات موضوع ماده 279 است، گفت: در این قانون اینگونه مقرر شده که نخست قصد جان، مال و ناموس مردم و ارعاب با سلاح و دوم با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و علیه او جنبه عمومی نداشته باشد. ستایشی با بیان اینکه شرایط در این بخش چند مورد است، تاکید کرد: اول، به کارگیری سلاح اعم از گرم و سرد و قانون مجازات اسلامی مفهوم سلاح ...