سایر منابع:
سایر خبرها
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
که در لحظه شهر سلاح این قصد را نداشته باشد باز هم داخل در این عنوان می شود. اما اینکه صدق عنوان محارب، برای اعدام کافی است یا سایر مجازات چگونه است؟ البته بین فقها اختلاف است همانطور که امام راحل بیان کرده اند، اما فتوای مشهور فقها همان فتوایی است که امام راحل اختیار کرده است به اینکه برای حاکم اسلامی، شارع این اختیار را قرار داده است که بین مجازاتهای که در آیه - أَنْ ...
نظری: جمهوری اسلامی باید با مخلان امنیت و آرامش مردم با اقتدار برخورد کند
علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص اجرای احکام اغتشاشگران ناآرامی های اخیر، گفت: هر کس که با هدف ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت دست به سلاح گرم یا سرد بزند، حکم محارب را دارد. وی با اشاره به قانون جمهوری اسلامی ایران در خصوص فرد محارب ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی، برای تعریف محارب چارچوب و معیار مشخصی بیان شده که ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
نیز این نکته بیان شده است؛ “ هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به شمار نمی رود. به کارگیری واژه ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی عمومیت در جرم وجود داشته باشد”. محاربه ای که به خاطر اسلام و کفر، یا ...
قوه قضائیه با اغتشاشگران و اراذل اوباش مخل امنیت به شدت برخورد کند
آشوب بکشانند و کشته سازی کنند، اینها مردم نیستند بلکه اغتشاشگران و پادوهای دشمن و جیره خوار آمریکا، اسرائل و عربستان هستند. وی در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید با اغتشاشگرانی که جان مردم را گرفتند و امنیت مردم را بهم زدند برخورد قاطع کند، گفت: قوه قضائیه باید بین آن هایی که اعتراض دارند و اغتشاش کردند تمایز قائل شود و مطابق قانون آنچه که قانون پیش بینی کرده است با آنان برخورد کند. پایان پیام/ ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
کشیدن سلاح (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. محسن برهانی حقوقدان و استاد دانشگاه درباره تحقق محاربه گفته می گویند آنجا مغازه ها را بسته بودند، بسته ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
روایتی از رفتار قاطعانه امیرمؤمنان با مجرمان/به چه کسی محارب گفته می شود؟
شخص محارب در دین اسلام و قانون اسلامی همانی است که قرآن کریم مشخص و معین کرده است. وی در ادامه افزود: ما باید قاطعانه با تاسی به امیرالمومنین(ع) در مقابل کسانی که محارب محسوب می شوند و چندین ماه است که در ایران اسلامی اغتشاش و ناامنی ایجاد کرده اند و هم زن و بچه مردم را می ترسانند و هم مردم را می زنند و می کشند، برخورد کنیم؛ چراکه این ها یک تفکری هستند که از ارتکاب هیچ جرم و جنایتی إبا ...
قوه قضاییه تحت تاثیر جوسازی عاملان اغتشاش قرار نمی گیرد
کنند از طریق سلاح -چه سلاح گرم و چه سلاح سرد- و مردم را مورد تهاجم قرار می دهند و امنیت عمومی را تهدید می کنند، طبق قوانین اسلام در حکم محارب قرار دارند و باید به اشد مجازات محکوم شوند. این حکم نه تنها بر خلاف حقوق بشر نیست؛ بلکه اجرای آن برای حفظ حقوق بشر و حفظ امنیت جامعه و جان و مال افراد لازم است. عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این موضوعی است که تمامی کشورها در عمل ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
، چنانکه فقهای عامه نیز همین گونه گفته اند.) سخن شیخ طوسی صریح است در اینکه آیه اختصاص به محارب به معنای اخص آن دارد. دست بالا، او گفته که تمامی فق ها -مقصود او فقهای عامه است آیه را مختص به قطاع الطریق می دانند و قطاع الطریق را نیز این گونه معنا کرده است: (کسی که سلاح کشیده و راه ها را ناامن کرده و رهزنی می کند). اما مطابق روایات ما، مراد آیه، هر کسی است که سلاح کشیده و مردم را بترساند چه در ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
اختصاصی شبکه اجتهاد: بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه در پنج بخش چیستی، گستره شناسی و مصداق شناسی محارب و محاربه ، نگاه تاریخی به حد محاربه ، نسبت سنجی مفهومی و جرم شناختی بین “محاربه” با پدیده های بغی، افساد فی الارض، “نافرمانی و اخلال مدنی ، مبانی و معیارهای محاربه و آیا استفاده از سلاح در تحقق محاربه، شرط شده است؟ با معرفی 30 مقاله علمی از سوی حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی ...
شروط محاربه و باغی
که بیشتر با موارد اخیر سنخیت دارد. باغی کسی است که سرکشی می کند و در مقابل حکومت می ایستد. در خصوص برخورد با باغی هم شرایطی وجود دارد و به صرف مخالفت با حکومت نمی توان کسی را به عنوان باغی متهم و مجازات کرد از جمله شروط بغی کشیدن اسلحه در مقابل حکومت است. که در این خصوص فقها بحث کرده اند و به صرف قیام حکم اعدام برای باغی صادر نمی شود مگر اسلحه کشیدن او منجر به قتل شود. اگر معترض راه را به ...
مقابله با محارب لازمه توسعه است
کرده است و با دید فقهی که از تحریرالوسیله و شرایع الاسلام گرفته اند، گفته اند محارب کسی است که اقدام به کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم کند و امنیت مردم را بر هم بزند. در مورد مجازات آن هم در قرآن آمده است که اول این فرد را بکشید، یا صلب کنید، یا دست و پایش را به خلاف قطع کنید و در آخر می گوید اگر خواستید او را نفی بلد و او را تبعید کنید که خداوند شدید العقاب است؛ حال برخی از فق ها ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
محمد تقی فاضل میبدی: حل مشکلات اقتصادی، راه کنترل اعتراضات است
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با انتخاب درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن مردم نیست، را ...
یکی برای همه
ناامنی در جامعه گردد.( قانون مجازات اسلامی، مادّه 699) معنای محاربه با خدا و رسول خدا ممکن است این سوال و اشکال در ذهن شکل بگیرد که در قرآن فرموده کسانی که با خدا و رسول پیکار کنند محارب خواهند بود، پس چطور فقها پیکار با مسلمانان را هم شامل آن میدانند؟ در جواب به این سوال باید گفت با توجه به این که اراده معنای حقیقی محاربة الله در این جا محال است و به ناچار باید معنای ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
طبق قانون مجازات اسلامی البته درست است. در قانون مجازات اسلامی بعد از موادی که درباره مجازات های چهارگانه مربوط به محاربه توضیح داده می شود، ماده 191 تاکید دارد که انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است خواه محارب کسی را کشته یا مجروح کرده یا مال او را گرفته باشد وخواه هیچ یک از این کار ها را انجام نداده باشد. با این وجود برخی رسانه ها به بازخوانی پرونده های محاربه طی سال های اخیر ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
محاربه است و در ماده 279 محاربه اینطور تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که بر روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. حتما فیلم های اقرار و اعتراف محسن ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
.... ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از امور چهارگانه ...
جنایت کن، آدم بکش ، تخریب کن ما قهرمانت می کنیم!
، آدم کشی خیابانی و تخریب و اغتشاش در کشور در حالی است که اگر به مطالبه مردم در راهپیمایی ها و تجمعاتی که علیه اغتشاشگران داشتند و همچنین مطالبه خانواده های شهدا و مجروحان اغتشاشات اخیر توجه کنیم، مطالبه همه آنها برخورد شدید و قاطع با از بین برندگان امنیت جامعه و اغتشاشگران است؛ بدون شک مطالبه میلیونی مردم کشورمان این است که دستگاه قضا با قاطعیت نسبت به این جنایتکاران برخورد کرده و آنها را به عنوان ...
ضرورت برخورد قاطع با حامیان قمه کش ها
وگرنه همچنان باید شاهد ناامنی در جامعه باشیم. علیزاده با اشاره به این که قوه قضائیه در صدور حکم اعدام برای محاربان و کسانی که با امنیت جامعه بازی کرده و ان و مال و ناموس مردم را به خطر انداخته اند بر اساس قانون عمل کرده است، از ضرورت برخورد قاطع این قوه با کسانی سخن به میان آورد که از برهم زنندگان امنیت و از این مفاسد و محارب پشتیبانی می کنند. نماینده مردم سمنان در مجلس عنوان ...
یک بام و دو هوای غرب در برخورد با معترضان
؟ صداوسیما و دیگر رسانه های حاکمیت باید جرمی که این فرد انجام داده بود را بهتر به مردم نشان می داد. اما خِرد جمعی همین مردم تصدیق می کند که با مجازات مخل امنیت (محارب)، احساس امنیتی که از مردم سلب شده، به جامعه باز می گردد و عدم مجازات موجب جری شدن سایر اغتشاشگران و در نتیجه اتفاقات مشابه بعدی خواهد بود. اما چند نکته: الف) در این بازه زمانی مورد 1 و 2 اولویت بیشتری نسبت به مورد 3 ...
اجرای قانون برای حفظ حقوق بشر و امنیت جامعه
اغتشاشگران برخورد می شد، شاهد این حجم از ناامنی نبودیم. طبیعی است که بسیاری از مشکلاتی که به وجود آمد، به خاطر تأخیر انداختن اجرای احکام اسلامی و مماشات با اغتشاشگران بود. بنابراین قطعاً طبق موازین اسلام باید عمل شود و کسانی که امنیت جامعه را مورد مخاطره قرار می دهند، قطعاً باید با اشد مجازات که حکم محارب برابر آن است، برخورد صورت پذیرد. رسا چطور کشورهای غربی و سعودی با اجرای ...
با اعدام ، کارها درست نخواهد شد
نخواهد شد و برخی بیشتر تحریک می شوند. بنابراین باید با رأفت اسلامی برخورد کنند تا آن افراد و جامعه هم اصلاح شوند. از ابتدای انقلاب تا به امروز هم همینطور بوده است. موسوی تبریزی گفت: محارب کسی است که اسلحه کشنده بردارد و در برابر امنیت مردم، صلاح مردم و اسلام قرار بگیرد این آیه قرآن است و فقها هم آن را قبول دارند و حکم او اعدام است اما کیفیت اثبات آن مهم است که واقعا اثبات شده باشد. ...