مازوت چیست و چه ضررهایی دارد؟
سایر منابع:
سایر خبرها
در نهایت مردم مقصر آلودگی هوا معرفی شدند!
هوا که بسیار مطرح است و بیشتر سازمان ها بر آن اتفاق نظر دارند، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها و صنایع است. در این خصوص مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است که به نظر می رسد با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده اند. برای مثال واحدهای ریخته گری در تهران طی روزهای اخیر سوخت
متهمان آلودگی هوا
ستاره صبح - آلودگی در تهران کیفیت هوای پایتخت روز گذشته در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و سالمندان قرار گرفت. به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون طی روز یکشنبه منتهی به ساعت 8: 30 بر روی شاخص 158 در شرایط ناسالم برای همه گروه ها بود. در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون با شاخص 89، ازن با شاخص 10، دی اکسید نیتروژن با شاخص 106 و منواکسید کربن با شاخص 42 بوده است. ایستگاه های دانشگاه شهید بهشتی منطقه 1 با شاخص 118، پونک با شاخص 123 و گلبرگ منطقه 8 با شاخص 129 طی 24 ساعت گذشته از لحاظ آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با کمترین آلایندگی جزو مناطق ناسالم برای گروه های حساس بوده است و ایستگاه های پیروزی منطقه 13 با شاخص 174، شهرک شکوفه منطقه 14 با شاخص 172 و شهرداری منطقه 11 با شاخص 169 در همین مدت از لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بیشترین آلایندگی را داشتند و جزو مناطق ناسالم برای همه گروها به ثبت رسیده است. از ابتدای امسال 15 روز هوای پاک، 181 روز هوای قابل قبول یا همان سالم و 87 روز ه ...
هوای آلوده، دولت بی برنامه
دارد. وی در ادامه افزود: اگر سوخت مازوت مورد نیاز تأمین نشود احتمال خاموشی وجود دارد و خاموشی ناخواسته رخ می دهد که این خاموشی می تواند حوادث بسیاری ایجاد کند. سومین مورد هم کسری سوختی است که باید از آن در نیروگاه ها و منازل استفاده شود. به گفته رحمانی فضلی، سقف تولید گاز و گازوئیل ما کاملاً مشخص است و با افزایش مصرف، با کاهش مواجه می شویم. هدف این جلسه نیز پیدا کردن راهکارهای حل این 3 مساله است
گاز، برق یا هر دو؟
روزهای سرد زمستانی، در دسترس ترین و عملی ترین راه حل صرفه جویی حدود 10 درصدی در مصرف توام گاز و برق در بخش های مختلف از جمله خانگی است. در عین حال در صورت افزایش مصرف انرژی و برای جلوگیری از قطعی گاز یا برق، استفاده محدود و در حد اضطرار از سوخت مازوت می تواند قابل تحمل باشد. نیروگاه های کاندیدا جهت استفاده از سوخت مازوت با توجه به نوع و میزان آلودگی شهرهای اطراف آنها همچنین همزمانی با وزش باد یا
مدیرعامل برق حرارتی: سوخت نیروگاه های تهران روزانه در حال پایش است
بیشتری مصرف می کنیم. طبیعتا زمانی که گاز مورد نیاز نیروگاه ها تامین نشود در برخی مناطق ناچار به استفاده از سوخت های جایگزین برای تولید برق مورد نیاز مردم هستند. تجریشی با اشاره به پیشنهاد مجری این برنامه مبنی بر تعطیلی نیروگاه های استفاده کننده از سوخت مایع، گفت: تنها با اندکی صرفه جویی هم برق و گاز کمتری مصرف می شود، هم میزان آلودگی کاهش پیدا می کند و از طرفی دیگر ناچار به استفاده از مازوت
دردسرهای استفاده از مازوت در تبریز
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با تولید سالانه حدود 2 هزار مگاوات برق با مشکل تامین سوخت گاز برای نیروگاه های خود در فصل سرما مواجه است؛ استفاده از مازوت در زمستان برای نیروگاه های استان در سال های قبل، انتقاد مردم و طرفداران محیط زیست استان از این روال به دلیل آلایندگی های زیست محیطی ناشی از آن را به دنبال داشته است. مردم و مسوولان آذربایجان شرقی می گویند اگر قرار است نیروگاه ها در
قطعی برق، بهتر از سوزندان مازوت است!
دیگر در محدودیت تأمین گاز، استفاده از گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت جایگزین در دستور کار نیروگاه ها قرار گرفته است.این درحالی است که در روزهای اخیر، دو نیروگاه کشور با پلمب مخازن مازوت خود مواجه شده اند و این اقدام نهادهای ذیربط، فشار مضاعفی را به صنعت برق کشور وارد کرده، چرا که تأمین گاز نیروگاه ها با محدودیت شدید همراه است و در صورت عدم امکان مصرف سوخت مایع در این دو نیروگاه در کنار دیگر نیروگاه
سهم مازوت و دوستان از آلودگی تهران و کلانشهرها
فرادید | در حالی که طی ماه های گذشته هیچ یک از نهاد ها و سازمان های دولتی زیر بار مازوت سوزی در نیروگاه ها به عنوان یکی از دلایل آلودگی کلانشهر نمی رفتند، حالا در روز های اخیر مازوت سوزی نیروگاه ها نه تنها به تایید دولتی ها رسیده، بلکه با دفاع برخی از مسئولان هم مواجه شده است. به گزارش فرادید؛ کارشناسان محیط زیست معتقدند که یکی از پازل های اصلی آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهر ها مازوت سوزی است. مازوت که به طور عمده توسط کشور های روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می شود برای ...
تهدید مازوت برای صنعت انرژی
1395 به 69 میلیارد مترمکعب در سال 1396 رسیده است. دلیل این افزایش در ترازنامه انرژی، افزایش تولید گاز طبیعی و اعمال سیاست تخصیص حداکثری گاز به بخش نیروگاهی و کاهش مصرف سوخت های مایع و کاهش آلودگی هوا بیان شده است. چرا مازوت مضر است؟ برخی دلیل کاهش روزهای پاک از 25 روز در سال گذشته به 15 روز در سال جاری را سوخت مازوت در نیروگاه ها می دانند. مساله سوخت مازوت، نه تنها انتشار کربن
هوای آلوده در عوض فعالیت کارخانه ها و نیروگاه ها/ مازوت متهم اصلی است، تمام!
در نیروگاه ها و موارد مشابه از آن مورد استفاده قرار می گیرد . بر اثر سوزاندن سوخت های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی حاوی گازی سمی منتشر می شوند که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به سطح بالایی برسد، کشنده خواهد بود. این گاز در غلظت های پایین تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی و تنفسی
ملت یا قطعی برق را بپذیرید یا مجبورا مازوت می سوزانیم!
سازمان متبوع خود را به نیروگاه ها و صنایع مبنی برعدم استفاده آن ها از سوخت مازوت قبول ندارد؟ آیا باید مردم در میان خاموشی برق و تحمل تاریکی یا استشمام دود سمی مازوت یک گزینه را انتخاب کنند و در این بین آیا احتمالا گزینه دیگری به عنوان مثال، استفاده از گاز طبیعی برای کشوری که دومین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، برای آن ها موجود نیست؟! رصد روشنایی بزرگراه ها در راستای تعدیل مصرف انرژی
معمای ترک فعل زنگنه، اردکانیان و دودی که به چشم مردم می رود /قوه قضائیه به داد مردم می رسد؟ / بازدید ...
مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور با اشاره به اینکه آنجا که چاره ای نیست کاری جز مصرف مازوت نمی توانیم انجام دهیم، گفت: گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد. از سویی برخی رسانه ها مدعی شدند که به دلیل مشکلات تحریم و عدم فروش مازوت تولیدی پالایشگاه ها، چاره ای جز استفاده از این سوخت سنگین در نیروگاه و تن دادن به آلودگی نیست؛ در حالیکه برخی کارشناسان
روی آوری صنایع به مصرف مازوت
جمله همدان، مرکزی، اصفهان و دیگر کلانشهر های دارای نیروگاه، درحال رخ دادن است که وزیر نیرو و وزیر نفت در جلسه ای که با عنوان همین موضوع در چند روز گذشته داشتند، تنها راه حل ممکن را بالا بردن فرهنگ استفاده از گاز و به عبارتی صرفه جویی در مصرف اعلام کرده اند که سبب می شود مصرف کاهش پیدا کند، در نتیجه تأمین سوخت خانوارها که مهم ترین دغدغه این 2 وزارتخانه است تأمین شود و مازاد آن هم به نیروگاه ها
مقصر پنجره هایند!
امیر حسین ذاکری - درمورد آلودگی هوای تهران و گاز مازوت رئیس سازمان محیط زیست گفته اند: ما کمبود سوخت داریم مجبوریم برای نیروگاهها مازوت مصرف کنیم. *حرف ما: در حالی که شاید بیشتر آلودگی ها حاصل از مازوت که نوعی گاز افراطی و رادیکال است چون دارای ترکیبات خطرناکی چون گوگرد هایی با غلظت بالاست وخودجوش باعث حرارت بالا و تولید آلایندگی بیشتر می شوند آیا استفاده از این گاز یک هجمه و فشاربیشتر بر
وقتی هیچ کس از آلودگی هوا نمی ترسد
به دلیل شیوع کرونا، پنجره خانه ها باز گذاشته می شود و مصرف گاز افزایش پیدا می کند و برای کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها بهتر است مشترکان در مصرف برق و گاز خانگی صرفه جویی داشته باشند. برخلاف اعلام وزیر نفت و رییس سازمان محیط زیست، شرکت تولید نیروی برق حرارتی اما همچنان معتقد است که سوخت مازوت در نیروگاه های استان تهران استفاده نمی شود. به گزارش روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق، پنج
مازوت چیست و با ما چه می کند؟
گفته است: ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم های بین المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی از نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم. تاثیرات آلودگی هوا بر شهروندان آلودگی هوا موجب ایجاد بیماری های قلب و عروق، تنفسی و ریوی و حتی تشدید سرطان و سقط جنین می شود. علاوه بر اثرات مخرب جسمی تحقیقات نشان دهنده تاثیر آن بر بیماری های روانی و عصبی است. کاهش اکسیژن
آیا ریخته گری ها از مازوت استفاده می کنند؟
. همچنین اخیرا مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از ارسال نامه به دادستانی برای جلوگیری از استفاده از مازوت در نیروگاه ها و صنایع خبر داده و گفته که با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده اند. برای مثال واحدهای ریخته گری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کرده اند و از
استفاده از مازوت در صنایع: از نداریم تا ناچاریم
وزرای انرژی از مردم وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود از رفتار بخشی از مردم در باز کردن پنجره ها برای جریان هوا برای جلوگیری از کرونا در حین استفاده از گاز انتقاد کرده است. اما سوالی که پیش می آید این است که چه میزان از مردم به رفتار دست می زنند؟ همچنین آنها چقدر در این حجم بالای آلودگی هوا نقش دارند. وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر مصرف برق کم شود مصرف مازوت هم کاهش
از شایعه تا واقعیت استفاده از مازوت در اصفهان!
اصلی آلودگی بی سابقه هوا معرفی شده است، طبق گفته برخی مسئولان، به دلیل مصرف بالای گاز و کمبود آن در کشور و نبود امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه ها، مجوز استفاده از مازوت به برخی از صنایع و نیروگاه ها داده شده است، ادعا هایی که بعد از اعتراض برخی نماینده ها و رسانه ای شدن ماجرا، تکذیب شد! در همین زمینه بیژن زنگنه وزیر نفت گفته بود ما تمایل نداریم که سوخت مازوت مصرف شود، اما در نقاطی
مازوت، قطعی برق و آلودگی هوا کلیدواژهای این روزها
توضیح است که ️دستگاه های خدماتی، امداد رسانی و درمانی تعطیل نشده اند تا روند خدمت رسانی با چالش رو به رو نشود. در شرایط فعلی نقد اول آلودگی در تهران و سایر کلانشهر ها به مصرف سوخت مازوت مربوط می شود. مازوت یک ساخت پایه کارخانه ایست که در نیروگاه ها و کارخانه های قدیمی و بعضا سنتی ایران به عنوان سوخت و محرک ژنراتورها استفاده می شود. شیفت برخی صنایع به مازوت سوزی باعث شارژ آلودگی هوا شده
باد و باران؛ مجری این روزهای قانون هوای پاک
/> او ادامه داد که هفته قبل هم یک هفته تعطیل شد، با این اوصاف وزارت نفت و نیرو تصمیم گرفتند مازوت به جای گاز در نیروگاه های حوزه انتخابیه ام مصرف شود که واقعاً سلامتی مردم را در معرض خطر جدی داده است. با همین مصرف گاز مردم نمی توانند درست تنفس کنند، وای به حال اینکه مازوت استفاده شود. بیشتر بخوانید سازمان محیط زیست به وظایف حاکمیتی اش درباره آلودگی هوا با جدیت عمل کند دشتی
مازوت سوزی یا سرمایه گذاری روی انرژی های پاک؟
غلظت ذرات معلق می تواند بیماری های دیگری نیز ایجاد کند. با وجود اینکه آلودگی هوا به خصوص در کلان شهر ها تقریبا در تمام فصل های سال وجود دارد، اما در فصول سرد بحرانی تر می شود چراکه با برودت هوا وزارت نفت اولویت تامین گاز را به مصارف خانگی اختصاص می دهد. در این صورت نیروگاه های برق مجبورند از سایر سوخت هایی که برای این کار درنظر گرفته می شود مانند گازوییل و نفت کوره برای تولید برق استفاده کنند. این
دادستان کل ایران خواستار سوزاندن مازوت در نیروگاه ها شده است
ما بالای 20 هزار یا حتی30 هزار ppm سولفور دارند. در زمستان باید به نیروگاه ها گاز بدهند. اگر گاز نباشد باید گازوئیل بدهند و اگر آن هم نباشد از مازوت استفاده می کنند. چون می گویند که ما باید برای مردم برق تولید کنیم. بی خطرترین سوخت گاز است. در زمستان مصرف خانوارها زیاد می شود و گاز کافی نیست. البته من این را خیلی باور ندارم. از طرف دیگر پالایشگاه های ما مازوت تولید می کنند. آن طوری که گزارش ها به
توجیه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره بحران آلودگی هوا / انتخاب با مردم است؛ برق یا هوا
اصفهان استفاده نشود اما شهرهای دیگر مجبورند که مازوت بسوزانند چون به علت مصرف بالای گاز، گاز کم داریم. کلانتری تاکید کرد: ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا اینکه ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود، وزیر نفت هم اعلام کرد که به علت مصرف زیاد گاز توسط خانواده ها کمبود گاز وجود دارد بنابراین یا باید برق تولید نشود یا اگر بخواهد تولید شود بخشی باید با مازوت باشد. وی با بیان
دولت برای دلار گازوئیل را صادر می کند ولی مازوت را به خورد مردم می دهد
قرار داشتن ایران در لیست سیت سیاه اف ای تی اف. چند روز پیش هم ریس سازمان محیط زیست گفته بود در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسه تحریم ها کسی خریدار آن نیست و مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم. معاون فنی شرکت کنترل ترافیک هوای تهران هم با اشاره به روند افزایشی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در تهران می گوید: نشانه هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد
تحریم مانع صادرات مازوت
کشورهای دیگر می فروخت، اکنون صادر کند، به همین دلیل سوخت مازوت در کارخانه ها استفاده می شود. از سوی دیگر مصرف گاز و برق در کشور افزایش یافته به همین دلیل گاز موردنیاز کارخانه ها و پالایشگاه ها را نمی توان تأمین کرد. راهکار مقابله از آلودگی هوا به گفته وزیر نفت و متخصصان صرفه جویی در مصرف انرژی است، چون متأسفانه ایرانی ها 2 تا 3 برابر دنیا گاز مصرف می کنند، اگر مصرف کاهش یابد کارخانه ها نیز می توانند
مازوت هست یا نیست ؟ منشأ آلودگی هوا معما شده است !
به گزارش رکنا، بیژن زنگنه وزیر نفت دیروز در نشست مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور به میزبانی وزارت کشور پس از شنیدن سخنان استانداران که به صورت تصویری نشست را دنبال می کردند، گفت: البته ما مشکلاتی داریم و نمی توانیم همه استان ها را در بحث مصرف مستثنا کنیم، در بحث سیمان قرار بر این بود که زمستان مصرف مازوت داشته باشند و امروز در هیئت دولت مصوب می کنیم قیمت نفت
تحریم مانع صادرات مازوت
ستاره صبح - وزیر نفت گفت: ما مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره ای جز تحویل مازوت نداریم. بیژن زنگنه روز گذشته در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور با اشاره به اینکه آنجا که چاره ای نیست، کاری جز مصرف مازوت نمی توانیم انجام دهیم، ادامه داد: گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد. وی افزود: در گازوئیل نیز بحث صادرات مطرح نیست و هر چه گازوئیل مازاد در کشور وجود دارد تحویل می دهیم، بخشی نیز باید از مخازن نیروگاه ها استفاده شود تا اینکه بتوانیم مجموعه را مدیریت کنیم. زنگنه تأکید کرد: یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی باز کردن پنجره ها با این تصور است که کرونا خارج می شود درصورتی که باید مردم هم دما را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند. وی بابیان اینکه مشکلاتی داریم و نمی توانیم همه استان ها را در بحث مصرف مازوت مستثنا کنیم، گفت: در بحث سیمان قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند و امروز در هیئت دولت مصوب می کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی شان شود.وزیر نفت افزود: در بحث نفت کش ها هم نگرانی ها حل شد و ما لاستیک فروشی و روغن فروشی نداریم و تلاش کرده ایم در بحث حمل بار به نیروگاه ها مشکلی نداشته باشیم. زنگنه گفت: اگر مصرف برق کم شود مصرف مازوت هم کاهش می یابد و همه تجربه ها در بحث صرفه جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود.وی بر رعایت هر چه بیشتر مصرف بهینه انرژی در ادارات هم تأکید کرد و افزود: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می شود و بیش از این امکان ندارد. زنگنه افزود: بر ا ...
مازوت و گازوئیل متهم آلودگی هوا / مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند
که در نزدیکی شهرها قرار دارند، تأمین شود و فقط کارخانجات و نیروگاه هایی که فاصله زیادی با شهرها دارند، از سوختِ مازوت استفاده کنند. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در این باره گفت: مایل نیستیم در نیروگاهها مازوت مصرف شود، اما چاره ای نداریم، اما اگر مصرف برق کم شود مصرف مازوت هم کاهش می یابد. وی بر رعایت هر چه بیشتر مصرف بهینه انرژی در ادارات هم تاکید کرد و افزود: مصرف گاز کشور معادل
چرا سیاست گذار نمی تواند بحران ابرآلودگی را حل کند؟
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بخش معلوم چالش، رشد صعودی تعداد روزهای با وضعیت زرد و قرمز طی نیمه دوم امسال است. شاخص آلایندگی گاز دی اکسیدگوگرد در هوای تهران، ماه گذشته به 2 برابر بالاترین سطح در سال 98 رسید و دیروز تا 8/ 2 برابر پارسال جهش کرد. این ابرآلودگی به طور صریح بیانگر مصرف مازوت و گازوئیل در برخی صنایع و نیروگاه ها است. بخش مجهول، ماجرای استفاده از مازوت و گازوئیل است