سایر منابع:
سایر خبرها
کتاب مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم منتشر شد
جامعه شیعی و پایه گذاران تمدن نوین اسلامی نمایان شود تا جامعه مطلوب قرآنی به تمامه تحقق یابد. رسالت اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین مبانی هستی شناسی ، معرفت شناسی و انسان شناسی تمدن از منظر قرآن است. در ادامه به مهم ترین مبانی تمدنی قرآن اشاره خواهد شد. مسأله توحید و پیوستگی عالم خلقت ، عدل الهی و معاد و اعتقاد به روز قیامت ، از مهمترین مبانی هستی شناسانه تمدن اسلامی است؛ زیرا ...
دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح
علی قربانپور (دشتکی)، دانش آموخته دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان دکتر فیرحی: روشنفکری مُصلح به بهانه ی درگذشت داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه ی اندیشه سیاسی نوشت: دکتر داوود فیرحی، استاد فقه سیاسی دانشگاه تهران، متاسفانه قربانی موج اخیر کرونا شد و دار فانی را وداع گفت و به سوی حضرت حق پرکشید و آسمانی شد. از آنجا ...
وظیفۀ جوامع آکادمیک ارائۀ چهره رحمانی، عقلانی و کارکردی از اسلام است
علی آدمی، دانشیار و مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نباید در دام پاسخ به غرب بیفتیم. دانشگاهیان و نخبگان پاسخ لازم و درخوری به توهین فرانسه به پیامبر اسلام ندادند، وظیفۀ جوامع آکادمیک ارائۀ چهره رحمانی، عقلانی و کارکردی از اسلام است. به گزارش عطنا ، نشست تمدن نوین اسلامی؛ چالش غرب با حضور دکتر علیرضا کوهکن، استادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر ...
در سوگ نظریه پردازی نواندیش در علوم سیاسی
دانشجویان چون پروانه به گرد او حلقه می زدند و فاضلی ارجمند در حوزه که اهل فضل بزرگش می شمردند و در حلقه بحث و نقدش شرکت می کردند. در این روزگاری که قشری گری باب شده و به قول استاد شهید مطهری منطق خوارج حتی در عالم تشیع شیوع یافته و سلفی گری جهان اسلام را تهدید می کند او کسی بود که توانایی علمی و شهامت نظری و اخلاقی لازم را برای ورود به بحث و به قول مولی (ع) "ارجاع فروع به اصول" علمی در حوزه دین و ...
شباهت افراط گرایی لائیک فرانسوی با بنیادگرایی القاعده و داعش
به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در پی اقدام توهین آمیز رئیس جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) پیامی خطاب به جوانان فرانسه صادر کردند که در آن دو سوال مطرح شد: از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می کند و آن را آزادی بیان می شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره های درخشان و مقدس؟ ...
بر مدار علم/ از بازخوانی میراث علامه طباطبایی تا وداع تلخ با استاد فیرحی
جدید را عصر ایمان و عقلانیت برشمرده اند، افزود: در دوره پسامدرن هم هنوز چالش های عصر مدرن وجود دارد و درگیر پرسش های آن دوره هستیم؛ برای جامعه شیعه ما با نگاه به تحولات عصر جدید، جا دارد به جامعه خودمان نگاه مجددی بیندازیم و از تاریخ و تمدن غرب برای امروز و فردای جامعه عبرت بگیریم؛ ممکن است برخی چالش های غرب برای ما کمتر نمود کرده باشد، ولی می تواند فعال شده و تفکر شیعی ما را هم به چالش بکشد. ...
آیت الله علامه طباطبایی بزرگ مرد علم، تفسیر و حکمت جهان اسلام بود
دارند که دور هم بنشینیم و سر سفره پر برکت این دانشمند بزرگ آنچه را که باید برای تحقق آرمان های دینی ما انجام شود بازخوانی کنیم. امام جمعه شیراز اضافه کرد: یکی از ویژگی های علامه طباطبایی به فرموده آیت الله جوادی آملی، ترویج و دنبال کردن تفکرات علامه طباطبایی به وسیله شاگردان این عالم بزرگ بود. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با اشاره به وضعیت حکمت و فلسفه در شیراز بیان کرد ...
فیرحی به دنبال راهِ سوم، در میان جریان های تجددگرا و سنت گرا بود
سیاسی و افکار سیاسی در ایران و اسلام و بنیاد گرایی و رادیکالیسم اسلامی معاصر در دوره کارشناسی ارشد و نظام سیاسی و دولت در اسلام ، تاریخ تحول دولت در جهان اسلام و مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام در دوره کارشناسی را تدریس کرد. راهنمایی رساله های متعدد دکتری و کارشناسی ارشد درباره اندیشه سیاسی اسلامی از دیگر فعالیت های دکتر فیرحی است. او همچنین استاد میهمان دانشگاه مفید در قم و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود. شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 آبان 1399، کد خبر:84108441، irna. ...
می خواهند علامه را با سیاست بیگانه نشان دهند
جهت است که در این جایگاه بتواند آن توازن و عدالت اجتماعی که هدف اعتبار اجتماع بود را برقرار کند، یعنی در اندیشه سیاسی مرحوم علامه، عدالت اجتماعی حاکم بر اعتبار مُلک و ریاست جامعه است. تحلیل بحث اعتبار مُلک و نسبتش با حکمرانی چه می شود؟ علامه در یک نگاه و تحلیل تاریخی به انواع شیوه های حکمرانی اجتماعی اشاره می کنند. پس حکمرانی اجتماعی و اعتبار ملک لازمه اعتبار اجتماع است و به ...
نقش عقل و وحی در اجتماع از دیدگاه علامه طباطبایی
اختلاف چه بوده است؟ آیا عقل منفعت طلب بشری عامل این اختلاف می تواند قلمداد شود؟ شریعت انبیا به عنوان برکننده این اختلاف، در مقابل کدام نیروی تفرقه افکن پرچم افراشته و به اصلاح جامعه پرداخته است؟ جواب این سوال در آثار علامه مورد اشاره قرارگرفته است که عقل عامل اختلاف بوده و وحی عامل رفع آن. عقل نشانه و دلیلی بر اتمام حجت بندگان نبود و حضور فرستادگان الهی، عامل رفع اختلاف و حاکمیت قانون وحی ...
بازخوانی رد پای فلسفه سیاسی علامه بر شکوفایی فکری یک انقلاب
اعتباریات و ادراکات اعتباری علامه طباطبایی در محور ماهیت استدلال سیاسی بهره بردند مبنی بر اینکه تمام مفاهیم حوزه ی سیاست، اعتباری است و چون اعتباریات، قابلیت استنتاج عقلی ندارد به همین دلیل باب استنتاج سیاسی بسته شد. علامه در نگاه رهبران سیاسی انقلاب دکتر سیدصادق حقیقت، استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید قم درباره شخصیت محافظه کار علامه طباطبایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: علامه ...
نشست علمی دولت اسلامی از نگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی برگزار شد
آیه 200 آل عمران گفت: جناب علامه در این آیه مؤمنین را به سه امر دعوت می کند اصبروا وصابروا و رابطوا و نظر ایشان از رابطوا اجتماع و مناسبات اجتماعی است که در قالب حکومت و رابطه مردم و حاکم تعریف می شود. وی اظهار داشت: علامه در ذیل این آیه به جنبه های مختلف اجتماعی اسلام اشاره می کند موارد چندی را همچون انسان و جامعه، رشد انسان در اجتماع، شئون اجتماعی اسلام، مرزهای دولت اسلامی، خصوصیات و ...
ارزش پول ملی با اجرای سیاست اقتصاد مقاوتی، تقویت می شود
واقع یک زلزله سیاسی اجتماعی و شکست کشوری که مهد قدرت و جلال تمدن غرب به شمار می رود، است، گفت: برونداد چنین نظامی چیزی جز لجنزار عفن نیست. وی بیان کرد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مجلس در واقع یک مقابله به مثل عملی در برابر استکبار جهانی است که آنان را به تحرک بیشتر وا می دارد. حجت الاسلام آل هاشم بابیان این که طرح مجلس عامل بازدارنده ای بر سر راه زیاده خواهی های آمریکا ...
اقدام قبیح نشریه فرانسوی نمونه ای از جهالت مدرن است/ خبرگزاری ایسنا
...> جهالت مدرن عامل دوری انسان از معنویت و اخلاق است عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جهالت مدرن در عصر کنونی اظهار کرد: آتش زدن قرآن مقدس، ترسیم و انتشار کاریکاتور موهن از نبی مکرم اسلام(ص) در زمانی که دنیا گرفتار درد مشترک ناشی از بیماری کوید 19 است، آیا غیر از جهالت مدرن است؟ امروز که بشر از نظر تکنولوژی، رشد فزاینده ای کرده است و عرصه های دانش را یکی پس از دیگری در نوردیده است، پس ...
آیا علامه طباطبایی سیاست ورزی نمی دانست؟
خبرگزاری فارس گروه تاریخ رحمت رمضانی : عالم ربانی زنده یاد علامه سیدمحمدحسین طباطباییاز تأثیرگذاران غیرمستقیم بر تحولات اجتماعی و سیاسی ایران معاصر به شمار می رود؛ هم از این روی باید وی را در عداد تاریخ سازان دوران اخیر دانست. او با تقریر و تبیین اندیشه دینی و نسخه اسلام در مقولات اجتماعی، به جوانان مسلمان هویتی نوین بخشید و به آنان برای حرکت در مسیر تحقق عملی آن انگیزه ای مضاعف داد. ...
استادی که فقه پویای شیعه را مفتاح تمدن و ترقی می دانست
شهرت دارد. تاکید ایشان بر این رویکرد از چه منظری بود؟ مرحوم فیرحی بر فقه سیاسی تاکید می کرد که فقه اسلام و شیعه در ذات خود سیاسی است و به امر سیاست و حکومت نیز نگاه ویژه ای داشت و این مساله را اساسا مفتاح تمدن و ترقی می دانست و بر این باور بود که اگر ما ایرانیان و شیعیان بخواهیم ترقی کنیم و تمدن جدید بسازیم شرط لازم کار این است که فقه پویایی داشته باشیم و در واقع بر سکوی این فقه همراه با ...
فیرحی واجد همه صفات پسندیده یک انسان کامل بود/ متفکری روشمند
به گزارش خبرگزاری مهر ، شجاع احمدوند معاون آموزشی و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و از دوستان و نزدیکان حجت الاسلام داود فیرحی به مناسبت درگذشت وی یادداشتی نوشته است که در ادامه می آید؛ خبر کوتاه، تلخ و غیرمنتظره بود “دکتر داود فیرحی به دیدار معبود شتافت.” باور رفتن فیرحی به این زودی خیلی دشوار است. اندیشمندی اخلاق مدار، متفکری روشمند، دین پژوهشی ایران دوست، ایران شناسی ...
بررسی نقش امام راحل و علامه طباطبایی در بسط فلسفه اصیل اسلامی در جامعه معاصر
و امام راحل در عرصه فلسفه و فقه، اولین های بزرگی در بدنه حوزه و جامعه و سیاست ما شکل گرفت. گفتمانی که این دو بزرگوار آغاز کردند رو به گسترش گذاشت و شخصیت های دیگری نیز ظهور کردند. این گفتمان بسیار جامع است و اضلاع گوناگونی دارد که دامنه بسیار وسیعی در عرصه های مختلف دارد. همچنین در حوزه اجتماعیات و الهیات و کلام نیز جایگاه بسیار جامعی دارد. استاد رشاد یادآورشد: علامه، بنیانگذار الهیات ...
علامه طباطبایی سعادت دنیوی و اخروی را در گرو دولت اسلامی می دانست
خواهند حقوق شان رعایت شود باید حق همدیگر را رعایت کنند، ولی در مورد رابطه با غیر جامعه خود ظالم هستند. استاد حوزه تاکید کرد: علامه معتقد است که اسلام می گوید شما به عنوان جامعه باید با جوامع دیگر هم رابطه عادلانه داشته باشید؛ در غرب منافع فردی را در بین خود رعایت می کنند ولی در برخورد با جوامع دیگر با بهانه های مختلف به نام دفاع از حقوق طبقات محروم و آزادی و صلح و ... سعی می کنند آن جوامع ...
کلان طرح فکری فیرحی دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود
در پیامی که حجت الاسلام خسروپناه در پی درگذشت حجت الاسلام فیرحی صادر کرد، آمده است: فیرحی یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. به گزارش شیعه پرس، در پی درگذشت حجت الاسلام داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه پیامی صادر کرد: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون یا ...
فیرحی دستگاه فقه را در خدمت کرامت انسانی می دانست
به گزارش ایکنا، برنامه تلویزیونی زاویه شبکه چهارم سیما، شب گذشته، 21 آبان ماه به موضوع الهیات حکومت در ایران معاصر؛ گفت وگویی درباره برنامه پژوهشی دکتر فیرحی اختصاص داشت. حجت الاسلام والمسلمین داود فیرحی، پژوهشگر اندیشه سیاسی در اسلام و استاد دانشگاه تهران، که همگان از او به عنوان پژوهشگر نواندیش و آزاداندیش یاد می کنند، صبح روز گذشته، 21 آبان ماه به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. در ادامه متن صحبت های قدیر نصری، دانشیار اندیشه سیاسی دانشگاه خوارزمی، را می خوانید؛ آقای د ...
فیرحی به معنای دقیق کلمه معاصر و امروزین بود/ او در اوج آفرینش فکری رفت
. درباره فعالیت های علمی او در این حوزه و نیز نقادی هایش به جریان روشنفکری دینی در ایران گفت وگویی با حسن محدثی عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز داشته ایم که در ادامه می خوانید: استاد فیرحی پروژه های فکری متعددی را در علوم سیاسی و تاریخ معاصر انجام داد، به ویژه پژوهشی که روی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله علامه نائینی انجام داد کاملا منحصر به فرد و متمایز ...
دکتر داود فیرحی درگذشت
تأثیرگذار بودند پرداخته است. رساله دکترای وی هم دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام نام داشت که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شد. وی استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. همچنین او عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم می باشد و درسگفتارهایی در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی “پرسش” برگزار کرده است. وی مؤلف 10 کتاب و همچنین دارای حدود 60 ...