سایر منابع:
سایر خبرها
هیچ گونه تفکیکی بین حکمت نظری و حکمت عملی وجود ندارد
نسبتِ بین عقل عملی و نظری را از جمله مهمترین مباحث و چالشهای فلسفی دانستند که متفکرین بزرگی چون کانت نیز درگیر آن بوده اند . در فلسفه اسلامی نیز حتی در ملاصدرا صحبت نهایتاً صرفاً از تجمیع میان آن دو است و تنها درحضرت امام است که عقل و عشق یکی شده و فطرت عقلی و فطرت قلبی واحد است. در واقع امام بُعد عملی عقلانیت را بسط داده و به جمع آن دو تحقّق می بخشد . حال، به اعتقاد صدرا، مسئله این است که ...
ولایت فقیه و فقه حکومتی از منظر میرزای نائینی
از منظر ئانینی پرداخت و در این بخش برخی از مبانی کلامی را برشمرده و پس از تبیین ماهیت آن به تبیین دیدگاه علامه نائینی در این زمینه پرداخت. نائینی؛ عالمی معتقد به گستره حداکثری دین، شریعت و فقه معاون پژوهش موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، به عنوان اولین مبنای کلامی، به بحث گستره شریعت اشاره کرد و در این زمینه اظهار داشت: از جمله پرسش های اساسی که در زمینه دین و شریعت و فقه مطرح می ...
کتاب شیخ حر عاملی به پیشخان آمد
در رجال و درایه و اصول، صحنه روشنی از شخصیت بارز وی در علم فقه در اذهان اهل علم به وجود آورده است. اما در پس این پرده، فعالیت علمی گسترده ای همراه با تألیف ده ها جلد کتاب و رساله در حوزه علم کلام از وی به جا مانده که کم از ابعاد فقهی آثار او نیست و اجازه چشم پوشی از مطالعه شخصیت کلامی او را نمی دهد. این اثر در دو بخش و هشت فصل تألیف شده است؛ در بخش اول این اثر که به احوال و ...
عدالت و حق مشارکت، از آموزه های محوری عاشورا هستند
تو و ثانیا مردم دولت یار برای تحقق حقوق هستند. نوعی از مشارکت انتخاب است ولی نوعی از مشارکت، رویه سازی در حقوق سیاسی و اجتماعی و ..؛ همچنین حق عدالت هم در نامه 53 نهج البلاغه مورد تأکید قرار گرفته است. امام در مورد تقسیم بندی زمان فرموده مقداری را برای راز و نیاز با خدا بگذار ولی در ادامه تأکید دارد که اگر با نیت رضای حق و رفاه خلق این زمان را سپری کنی، همه رازو نیاز با خداست. ضوابط ...
از فلسفه ملاصدرا فلسفه اجتماعی بیرون نمی آید
هستند و نمی توانند قیامت را توجیه کنند. حال اینکه بالاترین اصل عقلانی به قیامت برمی گردد. مبدا در عرفان خداست و این مطرح می شود. اما درمورد معاد هیچ چیزی مطرح نمی شود. اینکه عرفان هندی سبب اباحی گری در هند می شود به چه دلیلی است؟ چون معاد ندارد و تناسخ دارد. اینکه بعد بودائیسم ضدهندوئیسم در می آید و می خواهد نوعی اومانیسم فلسفی درمقابل اومانیسم عرفانی هندوئیسم ایجاد کند بر سر همین قصه هاست و باید بر سر آن بحث کنیم. در این رابطه بیشتر بخوانید: عدالت اجتماعی در فلسفه ملاصدرا وجود ندارد (لینک) ...
جایگاه وجودی زن از منظر فارابی و ملاصدرا
به گزارش ایکنا از اصفهان، سیدمهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پنجمین نشست از سلسله نشست های درس گفتار ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه که روز گذشته، هشتم شهریورماه به میزبانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، به شرح موضوع جایگاه وجودی زن از منظر فارابی و ملاصدرا پرداخت. وی پس از یادآوری مبحث تلازم عشق با شریعت و عق ...
مسئول گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی : زندگی و سیره امام باقر (ع) فقط منحصر در کارهای ...
...: شرایط زمان زندگی امام پنجم شیعیان، فرصتی را به وجود آورد که علم امامت توسط امام باقر (ع) و بعد امام صادق (ع) در خدمت جامعه بشری و اسلامی قرار گیرد و با همه این شرایط بازهم امکانات و استعدادهای لازم در میان شاگردان و اصحاب به اندازه کافی نبود که حامل علم ائمه(ع) باشند و امام باقر (ع) بتوانند همه معارف اسلامی را در این افراد بیان کنند. حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار تصریح کرد ...
پیاده روی اربعین ترکیبی از لذت، کمال گرایی و عشق است
برای ما وجود داشته باشد ولی عقل نهایتا لذات دنیوی را می تواند کشف کند. بیشتر مخالفت هایی هم که با جریانات لذت گرایی شده همین استدلال است که آنها فقط به لذت دنیوی می پردازند. ابن سینا مفصل در مورد لذت و انواع و ارزش آن بحث کرده است یا ملاصدرا همینطور و به ویژه علامه طباطبایی در المیزان و اصول فلسفه در ذیل قاعده استخدام، مفصلا به این بحث پرداخته است. وی افزود: ادبیات قرآن کریم هم مبتنی بر ...
تدوین کتب تعلیمات دینی شهید باهنر؛ کار حساب شده برای نفوذ در سیستم فساد طاغوت جهت خدمت به اسلام
سرویس : کرمان - زمان : شناسه خبر : 1211163 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ آیت الله احمد شیخ بهایی، سه شنبه شب(8 شهریور) در مراسم گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر که در مسجد امام حسین علیه السلام خیابان مهدیه برگزار شد؛ در سخنانی با اشاره به ماه صفر و سفر اربعین ابراز امیدواری کرد: موانع زیارت برداشته شود و همه در این راهپیمایی عظیم شرکت کنند. استاد درس خارج فقه و ...
متن کامل نامه ی امام خمینی به گورباچف و پاسخ نامه
ریاضی استادی داشت. (7)- شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی بن حبش بن امیرک السهروردی (مقتول به سال 587 ه. ق.) معروف به شیخ اشراق از بزرگترین فیلسوفان ایران است. در شهر سهرورد متولد شد و نزد شیخ مجدالدین الجبلی استاد فخر رازی حکمت و فقه آموخت و در فنون فلسفه استاد گشت. چون در بعضی موارد نظر سهروردی با عقاید قدما اختلاف داشت و اصطلاحات دین زرتشت را به کار می برد، او را به الحاد متهم کردند و ...
کرسی درس آیت الله مصطفوی در مسجد امام حسن عسکری(ع) بسیار پربار بود
حوزه بود و در مسجد امام حسن عسکری (ع) خارج فقه و اصول و فلسفه می گفت، اقامه نماز جماعت در مسجد جامع نیاوران را رها نکرد و مقید بود حداقل در طی شبانه روز، یک بار در این مسجد اقامه نماز کند. کرسی درس ایشان در مسجد امام حسن عسکری (ع) منطقه نیاوران تهران بسیار پربار بود. حجت الاسلام پشتکوهی تصریح کرد: بنده بارها به دعوت مرحوم آیت الله سعادت مصطفوی در مسجد جامع و حسینیه نیاوران منبر رفتم ...
درگذشت آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع)+ زندگی نامه
اشارات و رسائل شیخ تدریس می نمودم، بعد از انقلاب از سال 1363 در دانشگاه های مختلف- دانشکده الهیات دانشگاه تهران- دانشگاه شهید بهشتی- دانشگاه تربیت مدرس تهران- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات- دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در رشته های فقه و اصول- کلام و فلسفه مشاء- متعالیه صدرائی و عرفان نظری تدریس مینمودم و اکنون نیز اشتغال دارم. در این دانشگاه ها چهل رساله در مقطع دکتری در موضوعات ...
آیت الله مصطفوی، آخرین یادگار مکتب فلسفی تهران بود
...، اصول، ادبیات، تاریخ، حدیث و به طور خاص فلسفه و عرفان را دارا بودند . بیش از همه شهرتشان در حوزه فلسفه بود و در این عرصه به فلسفه مشاء معروف بودند و در شعبه های مختلف فلسفه اعم از فلسفه مشاء ابن سینا، فلسفه اشراق سهروردی، فلسفه حکمت متعالیه صدرالمتالهین در هر سه مکتب بزرگ جهان اسلام تحقیق داشتند و استوانه ای در حفظ میراث فلسفه اسلامی را بر دوش داشتند. ورود به تدریس حوزه علوم طبیعی ...
بانکداری اسلامی تنها با حذف ربا محقق نمی شود
: از اصول بانکداری اسلامی انطباق تمام فعالیت های آن با شرع است. در بانکداری اسلامی نه تنها ربا وجود ندارد بلکه شبهه ربا نباید وجود داشته باشد. به علاوه تمام روابط مالی در این نوع بانکداری باید براساس قواعد و احکام فقهی باشد. تفاوت بانکداری بدون ربا و اسلامی وی درباره تفاوت بانکداری اسلامی با بانکداری بدون ربا اظهار کرد: در بانکداری بدون ربا ادعای اجرایی شدن همه اصول و اهداف ...
شماره 36 فصلنامه علمی پژوهشی سیاست متعالیه منتشر شد
. هدف پژوهش حاضر بررسی نسبت این نظریه با ادلّه و مبانی فقه سیاسی است. بر این اساس، این پرسش مطرح می گردد که از نظر فقه سیاسی، حفظ نظام های سیاسی نامشروع چه حکمی دارد؟ . در پژوهش حاضر برای پاسخ به این پرسش، علاوه بر اسناد شرعی، بر مبانی امام خمینی و مقام معظم رهبری تاکید شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که اطلاقات و عمومات اسناد شرعی و دیدگاه های فقیهان فقه سیاسی، نه تنها حفظ ...
به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛ کتاب "ظرفیت ها و چالش های استفاده از فقه در تقنین" منتشر شد
حوزه است که در دومین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با عنوان ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین در اردیبهشت ماه 1400 در شهر قم ارائه گردید. نگاهی مختصر به محتوای کتاب بررسی رویکرد قانونگذار در تقنین احکام شرع در جمهوری اسلامی ایران براساس نص و روح حاکم بر اصول قانون اساسی، نظام قانون گذاری کشور ما مبتنی بر موازین شرع است. این ابتنا به ...
اگر اطرز نگاه به عقل عملی عوض نشود، ما در ایجاد تمدن اسلامی ناکام خواهیم ماند
است؟ آیا حکمت متعالیه که قهرمان آن صدرالمتالهین است درباره حکمت عملی باب جداگانه ای دارد؟ او در ادامه به سخنان حکیم آملی درباره امام اشاره کرد و گفت: امام با جمع سیاست، فلسفه، عرفان و فقه به حکومت ورود کرد؛ بنابراین به کار بردن فقیه حکیم عبارت درستی برای اوست. زیرا ما در سنت های شرقی وقتی می گوییم حکیم، منظورمان کسی بوده که کار علمی و نظری را جدا نمی کرده است و مدیر جامعه بوده است که ...
یک پزشکِ نویسنده مهمان اقیانوس آرام می شود
به گزارش روابط عمومی شبکه دو، مهمان این قسمت و روز چهارشنبه این برنامه حمیدرضا قادری نویسنده با قصه و غصه کرونا است. او علاوه بر دارا بودن مدرک پزشکی، دانش آموخته حوزه علمیه قم (خارج فقه و اصول) و دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ تشیع است. این پژوهشگر حوزه رسانه، 44 شماره دبیر تحریریه ماهنامه رواق هنر و اندیشه بوده و 6 سال نیز ریاست کتابخانه تخصصی فلسفه و هنر مؤسسه آموزش عالی حکمت و هنر ...
آیت الله ناصری؛ عالمی وارسته فارغ از عافیت طلبی های سیاسی
نداشت و دریغ نمی ورزید. ارادت و محبت ایشان نسبت به امام خمینی (ره) در نسبت با رهبر معظم انقلاب نیز تداوم یافت. ایشان همواره درعین تاکید بر لزوم دعا برای حضرت صاحب الزمان (عج) خطاب به مومنین، بر لزوم اطاعت از رهبری معظم و دعا جهت توفیق ایشان نیز تاکید داشتند و حین نکاتی که مطرح می کردند، حضرت مهدی (عج) را، پناه رهبری می دانستند: 《... بنده می دانم [..]ایشان (رهبر انقلاب) تمام امیدشان به امام زمان (عج ...
تصور عمومی از روحانیت، محدود به فرد معمم است!
گروه جامعه و اقتصاد سدید ؛ در بخش نخست گفتگو با دکتر شیرین ولی پوری، پیرامون محبوب ترین گروه های مرجع با عنوان کدام گروه مرجع همچنان مقبولیت دارد؟ به این موضوع پرداخته شد که خیلی ها سعی می کنند با دیدن این اعتراضات (که امروزه نام اعتراض مدنی (نه سیاسی) به خود گرفته) گروه مرجع روحانیت را از نظر مقبولیت زیر سؤال ببرند، اما من بر این باورم که اگر الآن رفراندوم انجام شود هنوز هم ملت، همین گروه مرجع را به هر گروه دیگر مدعی که لندن نشین و پاریس نشین و واشنگتن نشین است، ترجیح می دهد. بخش دو ...
پیگیری مباحث نظری مسئله توریسم در شهرستان سامان
اصیل دینی مردمان منطقه سامان، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم فرهنگ منحط و آسیب زای غرب گرایانه بر این هویت اصیل خدشه ای وارد کند؛ همه ما بر این اصالت دینی مردم باور و اعتقاد داریم و امید است با کمک مردم بتوانیم در تثبیت، ترویج و تعمیق قرآن و اهل بیت(ع) گام برداریم. طاهری گفت: سامان از ظرفیت قرآنی بسیار خوبی برخوردار بوده و چه بسا در مواردی نسبت فعالیت های قرآنی منطقه قوی تر از فضای هیئت هاست، لذا توجه به مباحث قرآنی در این شهرستان برای ما موضوعیت دارد. انتهای پیام ...
فیلسوف عدالت کسی است که تاملات فیلسوفانه داشته باشد
این از عجایب است که تفسیر قرآن به عنوان یکی از علوم اصلی اسلامی در حاشیه است و سال ها طول خواهد کشید تا به موقعیت اصلی خود، که شایسته حوزه است، برگردد. ایکنا عده ای مرحوم حکیمی را فیلسوف عدالت خوانده اند، اما به نظر می رسد ایشان بیشتر پژوهشگر حوزه عقاید، حدیث و ادبیات بود و در حوزه فلسفه متمرکز نبود و البته آثار حدیثی ایشان بسیار ارزنده است. شما نقطه قوت اندیشه و آثار مرحوم حکیمی را چه ...
حکیم خراسانی در شهر هزار حکیم
می کرد که نمونه اش را ندیدم. یکی از خصوصیاتش این بود که هیچ وقت عصبانی نمی شد. می آمد مدرسه مروی، طلبه ها سر به سرش می گذاشتند و می خندیدند، (ولی) اصلاً ندیدم عصبانی شود. بر خودش مسلط بود . آیت الله مصطفوی از سال 1347 در یکی از مساجد منطقه نیاوران به تبلیغ و سپس اقامه جماعت مشغول شد و سه سال بعد نیز منزل خود را از خیابان هفده شهریور به نیاوران منتقل کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، به دستور امام خمین ...
فیلسوفی که بیش از 50 سال امام محله بود
، ازجمله ستارگان محربا بود که برای مردم وقت می گذاشت و اهالی محله نیاوران، سال ها مرهون هدایت های وی در مسجد جامع نیاوران بودند. مراسم تشیع پیکر این عالم فقیه و استاد حوزه و دانشگاه سه شنبه، 8 شهریور ساعت 9 صبح از مقابل تکیه و مسجد جامع نیاوران انجام و مراسم بزرگداشت آن فقیه مجاهد نیز 10 شهریور ساعت 10 صبح در تکیه نیاوران برگزار می شود. پایان پیام/ 40 ضمیمه : کلید واژه ها: امام جماعت مسجد جامع نیاوران | آیت الله مصطفوی | استاد فلسفه | ...
پیام تسلیت دکتر عاملی در پی درگذشت مرحوم آیت الله مصطفوی
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن پیام به شرح زیر است: انا لله و اناالیه راجعون درگذشت عالم ربانی و جلیل القدر، حضرت آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی استاد برجسته و چهره ماندگار دانشگاه امام صادق علیه السلام موجب تاثر و تاسف بسیار گردید. تدریس فقه و اصول، کلام و فلسفه و عرفان نظری در دانشگاه های مختلف و پژوهش و تدبر در آثار ناب شیخ الرئیس و تدریس د حوزه های ...
بازنشر گفت وگوی 8 سال پیش آیت الله مصطفوی/ رؤیاهای بسیاری با بوعلی سینا داشت
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت های دینی خبرگزاری فارس، آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی متولد 1315، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی این دانشکده و از شاگردان آیت الله حاج شیخ محمدتقی آملی و حاج شیخ محمدحسین تهرانی نجفی و صاحب شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابن سینا روز گذشته (یکشنبه ششم شهریورماه) دارفانی را وداع گفت. به مناسبت درگذشت این ...
رضا کیانیان: امام خمینی می گفت حوزه با فلسفه مخالف است، چرا؟ چون کار فلسفه سؤال کردن است
...> کیانیان یادآوری کرد: هیچ گاه دقت نمی کنیم که عدالت چگونه باید اجرا شود و چرا عدالت برپا نمی شود؟ درحالی که این همه سال است که همه از خوبی عدالت حرف می زنند و حاضرند ساعت ها درباره آن صحبت کنند، اما چرا هر روز بدتر می شویم، این نکته ای است که فراموش می کنیم. او که سال ها پیش پسرش را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده بود، به تشریح تجربه شخصی خودش پرداخت و نظام آموزشی داخل را با آنچه ...
حوزه های علمیه نظریه پرداز فرهنگ مقاومتی باشند/ جنگ امروز علیه ما جنگ شناختی است
نگی هم همین گونه است. آیت الله رشاد با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در فهم تهاجم فرهنگی پیشتاز بودند، خاطرنشان کرد: ایشان در دوره ریاست جمهوری خود دو سال متوالی تبیین تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و پس از آنکه در کسوت رهبری قرار گرفتند بارها مسئله تهاجم فرهنگی را تبیین کردند و نکاتی فرمودند که حتی پس از گذشت 30 سال این نکات بسیار دردآور است. آیت الله رشاد ادامه داد: رهبر معظم ...