تحقیقات باید به سمت تامین نیازهای اساسی حرکت کنند/ فناوری از جامعه ...
سایر خبرها
جهان فرهنگی قرآن منتشر شد
اثر جهان فرهنگی قرآن، بیان کنندة بنیان های منطق ساختاری و نظام معنایی در همة شئون فرهنگی و اجتماعی انسان از منظر قرآن است که به موازات حیات دنیوی کفایت کنندة سعادت اخروی انسان می باشد. نظریه های برآمده از این منطق، مظهر کلان گفتمان برتری است که "توحید" در نقطة کانونی و تمام عناصر دیگر در پیرامون آ ن به مثابة منبع فرهنگ و تمدن اسلامی قلمداد می شوند. دغدغة اساسی این پژوهش، نوع پاسخ دهی به ...
آسیب شناسی کاربردی سازی مرجعیت قرآن در علوم انسانی
پژوهشگران علوم انسانی و علوم اسلامی در ایران علی رغم بهره مندی از زیرساخت ها و امکانات مادی و معنوی و حجم قابل هیات علمی و دانشجو و طلبه نمی توانند سهم قابل توجه ای از تولید دانش در علوم انسانی داشته باشند این است که بسیاری از پژوهش های دانشگاه و حوزه پاسخ به سوال است نه مساله. و از عوامل انباشت آسیب های اجتماعی پیامد عدم اثر بخشی و کارایی پژوهش های علوم انسانی است. در تمام دنیا آنچه جامعه را مدیریت ...
اجرای طرح شنبه های کتاب ، با معرفی کتاب منطق خداشناسی توسط کانون منتظران ظهور
به مطالعه است و کتابخوانی در واقع راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است که به انسان در فهم و درک صحیح، کمک شایانی می رساند. مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور کازرون با بیان اینکه نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار مفید و سازنده است، افزود: رشد و توسعه تمدن ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد ...
خانواده بعد از پساکرونا | پدیده جنبشی در انتظار است
کرونا اگر چه با خود انقلاب بزرگی را حادث کرد اما از دید جامعه شناسان در پساکرونا باید در انتظار جنبشی اجتماعی جدیدی به تاثیر از تحولات شکل گرفته هم بود. به گزارش عطنا ، میزگرد زنان و خانواده در کشاکش کرونا و قرنطینگی به مناسبت هفته پژوهش، به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، سه شنبه، 18 آذر به صورت برخط برگزار شد. در این میزگرد تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و ...
لزوم وحدت حوزه و دانشگاه برای سرنگونی سلطه علمی غرب/ جامعه اسلامی پیشرفته در گرو اتحاد دو نهاد علمی کشور
: برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه چقدر موفق بوده ایم؟ حجت الاسلام والمسلمین جعفری: روز وحدت حوزه و دانشگاه یکی از برکات ارزشمند امام خمینی (ره) و رهبر کبیر انقلاب است که مانند همه سنت های حسنه امام راحل از برکات جریان ساز صحیح اسلامی این نظام محسوب می شود. به لطف خدا بعد از انقلاب اسلامی شاهد ارتباطات خوب حوزویان و دانشگاهیان هستیم که این اتفاق تا قبل از انقلاب کم نظیر بود. تا حدی که ...
ایجاد تمدن اسلامی، وظیفه نخبگان و اندیشمندان است
خاتمه بحث خود ورود دانشمندان و نخبگان حوزه در موضوع “بینش تمدنی” را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: علما و دانشمندان با ورود به بحث مذکور و با تعامل و اثرگذاری در علوم انسانی می توانند به آرمان های انقلاب که ایجاد تمدن نوین اسلامی و ارائه الگویی مناسب به عالم است، گام های مؤثری را بردارند.
انقلاب اسلامی، فرصت بی مانندی برای اندیشه وران فراهم کرده است
الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ. تمدن بشری در طول تاریخ، بر پایه های گوناگونی بنیاد شده و در این میان، تمدن اسلامی در ادامه تمدن های پیشین بشری، بیش از همه تمدن ها، اهتمام به دانش، پژوهش، خواندن و نوشتن، آموختن و آموزش دادن داشته و دانشمندان و پژوهشگران اسلامی با الهام از دستورات اکید دینی، به پدید آوردن این میراث ارزشمند همت گمارده و جهان بشریت در برهه های طولانی ...
دانشگاه های ایران در علوم قرآنی جزو نسل دوم هستند
می دهند. وی افزود: دانشگاه های نسل پنجم نقش انسان سازی و تمدن سازی دارند و نقش اصلی یک دانشگاه؛ توجه بیش از پیش به علوم انسانی و تمدن سازی دانشگاه هاست و دانشگاه های نسل ششم بر امر پژوهش با مدیریت تحقیق و توسعه و رویکرد به سوی فناوری های جدید تمرکز می کنند. این پژوهشگر علوم قرآنی ادامه داد: پژوهش و تحقیق، فرآیندی برنامه ریزی شده، هوشیارانه، نظام مند و قابل اعتماد برای یافتن ...
انقلاب اسلامی اندیشمندان را به ایجاد تمدن اسلامی هدایت کرد
های علمیه نیز مباحث دینی و علمی با بینش تمدنی رشد چشمگیری کرد. وی با اشاره به وظیفه نخبگان حوزه و اندیشمندان در قبال بینش تمدنی بیان کرد: نخبگان حوزه و اندیشمندان علاوه بر سوق دادن مباحث علوم اسلامی به سمت بینش تمدنی ، باید مطالعات و پژوهش ها و حتی تدریس خود را معطوف به حل مسائل در ساحت های مختلف نمایند و به مباحث مرتبط با مبانی معرفتی علم در قلمرو دین توجه کنند. عباس زاده ...
انقلاب اسلامی موجب رونق نشر کتاب در ایران شده است
مهم ترین وظیفه قلمداد شده است. تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: تمدن بشری در طول تاریخ بر پایه های گوناگونی بنیاد شده و در این میان، تمدن اسلامی در ادامه تمدن های پیشین بشری، بیش از همه تمدن ها اهتمام به دانش، پژوهش، خواندن و نوشتن، آموختن و آموزش دادن داشته است و دانشمندان و پژوهشگران اسلامی با الهام از دستورات اکید دینی به پدید آوردن این میراث ارزشمند همت گمارده اند؛ جهان بشریت در ...
مواریث پژوهی در دانشگاه های کشور بررسی شد
آن موضوع نگاه کنند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: در حوزه مهندسی می توان از ظرفیت دانشگاه های شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر و صنعتی اصفهان استفاده کرد، که خوشبختانه دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر رشته فلسفه علم دارند که این رشته ارتباط نزدیکی با حوزه تاریخ علم پیدا می کند. وی با بیان اینکه باید تاریخ علم را خاص کرده و در حوزه تمدن اسلامی بررسی کرد ادامه داد: در مواریث پژوهی ...
شاخص های دولت در فرآیند تمدن سازی/ از توسعه علم و پژوهش تا توجه به عدالت و مبارزه با فساد
حجت الاسلام رضا قاسمی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شهرکرد ، هدف نهایی بیانیه گام دوم انقلاب را دستیابی به تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عنوان و اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سه محور اصلی تشکیل شده است. این مبلغ مذهبی درباره شاخص های دولت در فرآیند تمدن سازی گفت: رشد دهنده اخلاق و معنویت، توسعه دهنده علم و پژوهش، توجه به عدالت و مبارزه با فساد و حفظ عزت ...
آیت الله رمضانی: معنویت و عقلانیت، روح حاکم تمدن اسلامی است
جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه از ارکان دیگر نرم افزار حوزه تمدن اسلامی و بشری، این است که دین، نقش اخلاقی و معنوی خود را نشان دهد، اظهار کرد: مجموعه آموزه هایی که در دین است، انسان ها را به معنویت می رساند. وی تصریح کرد: در دوران کرونا و پساکرونا بحث نقش آفرینی علم و دین مطرح شده که علم چه میزان در حوزه مقابله با خود ویروس و دین نیز چقدر در حوزه مشکلات ناشی از ویروس مانند ترس، افسردگی ...
مفهوم خوب در فلسفهٔ هگل
یا همان گام زدن خرد در عالَمِ هست ها و بایدها را بیرون می کشد. به این ترتیب کلید فهم آن سخن معروف هگل در پیشگفتار فلسفهٔ حق دربارهٔ دیالکتیک خرد و واقعیتِ بالفعل چیزی نیست جز درک دیالکتیک مفهوم خوب در انتهای علم منطق . همچنین فهم منطقِ آنچه هگل عرف و اخلاقیات اجتماعی (Sittlichkeit) می نامد و آن را کاملاً آگاهانه بر صدر اخلاق (Moralit t) می نشاند در گرو فهم ساختار درونی مفهوم ...
گزارش جماران از مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم فیرحی/ سخنرانی سیدمحمد خاتمی، اشرف بروجردی، هادی خانیکی، ...
ین و حتی جامعه شناسان بود؛ انسان بزرگی که ندای فقاهت، صداقت و بیان شیوای او زبانزد بود؛ نام آشنایی که حسن و خلق و صبوری و آرامش و تواضعش نشان از ذاتی شدن آموزه هایش داشت. رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: استاد فرهیخته ای که همه دغدغه اش زدودن جهل و رسیدن به دانش و ارزشگذاری بر مبنای دانش و فهم حقیقت و واقعیت بود تا مکارم اخلاق بتواند انسان ها را به رشد و کمال برساند اما او معتقد ...
ابوالقاسم علیدوست: فهم بسیاری از آیات بدون تبیین اهل بیت(ع) ممکن نیست
حکیم بودن خدا قابل فهم است، افزود: این صفات برای انسان قابل فهم است؛ یعنی کسی که کارهایش از روی حکمت و مصلحت است، اما علم، اراده، مشیت و قدرت مواردی است که باید تفسیر آن را از اهل بیت بگیریم و اگر کسانی مانند علامه طباطبایی و ملاصدرا هم سخنی با تفکر و استدلال فلسفی برگرفته از اهل بیت بگویند، اشکالی ندارد. علیدوست با بیان اینکه تفسیر فارغ از روایات و صرفاً با استناد به اینکه افلاطون و ...
جهان مسیری جز بازگشت به قرآن کریم ندارد
... عاملی با بیان اینکه در مهندسی بافت وقتی به بافت بدن نگاه می کنند، معتقدند که بافت یک خصیصه خودترمیمی دارد و این قاعده همچون قاعده فطرت است، ادامه داد: فطرت انسان همچون جاذبه زمین است، هرمقدار که انسان از فطرت دور می شود مجددا کشش هایی که خداوند در طبیعت آدمی قانونمند کرده و در تکمیل انسان به وجود آورده او را به سمت حق و حقیقت می کشاند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد ...
حوزه و دانشگاه دو کانون اثرگذار در ساخت تمدن نوین اسلامی
حجت الاسلام علی اکبر نوایی امروز، دوم دی ماه، در نشست هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: تعارفات مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه را باید کنار بگذاریم. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند عصر جدیدی را آغاز کرده ایم و بشریت در طلیعه عصر جدیدی قرار دارد. تمدن افسارگسیخته شیطانی ضربه خورده است؛ لیبرالیسم در حال ...
امام جمعه کرمان: وحدت بین حوزه و دانشگاه در گام دوم انقلاب بیش از گذشته لازم است
بوده است افزود: در مسئله اول به دنبال آن بود که درس ها را چگونه تقسیم بندی کند و دغدغه جدی جامعه علمی تقسیم بندی علوم بود و برای اینکه مرز هر علمی از علم دیگر مشخص شود سه معیار را در دستور کار قرار دادند. وی با بیان اینکه مرز هر علمی در تفاوت موضوع علم است و هدف هر علم نیز در جداسازی آنها به عنوان مرز تعیین شده است گفت: از آنجا که انسان نمی تواند با توجه به عمر و ظرفیت خود همه علوم را ...
مهم ترین شاخصه های رویکرد تمدنی به پژوهش
حجت الاسلام حیدر همتی، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، یادداشتی را درباره شاخصه های رویکرد تمدنی به امر پژوهش برای ایکنا ارسال کرده که متن آن از نظر می گذرد؛ یکی از کلیدواژه های گام دوم انقلاب اسلامی حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است. در گام دوم انقلاب اسلامی تمدن سازی و جامعه سازی از عناصر کلیدی و مهم در فرمایشات مقام معظم رهبری است. در این میان چگونه پژوهشی می تواند در ت ...
مدیریت سیاسی-کارمندی، ماحصل ریل گذاری وزارت علوم
جامعه و مثلا شاخصه های مطلوبیت یا فلاکت را احصا کرد. در پژوهش هایی که حداقل در حوزه علوم اجتماعی و انسانی ارائه می شود، وضع این گونه است. اساسا پژوهش ها و جامعه ما هیچ ربط وثیق انضمامی با هم ندارند. اگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را به مثابه یک نمونه و به مثابه میدان مطالعه درنظر بگیریم-که ذیل ساختارهای کلان وزارت آموزش عالی و ذیل سیاست های کلان علمی کشور تعریف شده-، در مفهوم ...
امام جمعه اصفهان: در پاسداشت شهید فخری زاده و مرحوم آیت الله یزدی نیاز به فعالیت بیشتری است
.... وی تصریح کرد: فهم واجب الوجوب و از خدا به خدا پی بردن که از مفاد برهان صدیقی است و توسط علامه ملاصدرا تاکید شده، تاکید بر پژوهشی بودن علوم دینی دارد که در سراسر دعاهای اهل بیت(ع) هم وجود دارد. عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما در همه علوم حوزوی همچون علم کلام، فلسفه، حدیث، رجال، اصول عقاید، فقه و ادبیات و غیره نیازمند فهم عمیق بوده که همان پژوهش است، نیازمندیم. ما باید در همان پایه های ابتدایی به طلاب حوزوی یاد بدهیم که ما در حوزه های علمیه نیازمند فهم عمیق هستیم. انتهای پیام/167/ ...
نحوه گذراندن اوقات فراغت توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
.... دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اوقات فراغت مردم اختصاص به حوزه هنر دارد از ظرفیت تمدنی برخوردار است، گفت: البته مهم ترین شاخص تمدن نوین اسلامی استقرار عدالت است که بعد از عدالت؛ هنر احساس دلبستگی ایجاد می کند و برای مردم آسایش و آرامش فراهم می کند که هنر فاخر، سالم و پاک نام دارد که این ها مستلزم تولید است و هر چه مصادیق عمل صالح در هنر تجلی و توسعه ...
رابطه نیاز جامعه و پژوهش طلبه
...> پژوهشگر و استاد این نشست پژوهشی بابیان اینکه در محور زندگی کلان اجتماعی، بعد از تبیین نظام و پارادایم فکری، هویت انسان به دست می آید که بر اساس آن، مدل نیازهای او در جامعه تبیین می گردد و بر اساس مدل نیازها، سیستم ها و ساختارها و نظام های اجتماعی رفع نیاز انسان در جامعه طراحی می شود، اضافه کرد: این سیستم ها و ساختارها در قالب الگوی توسعه و پیشرفت قرارگرفته تا جامعه به سمت تمدن مطلوب حرکت نماید. ...
میزان مشارکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی پدیده ای مبارک و قابل افتخار است
...، تمدن اسلامی در ادامه تمدن های پیشین بشری، بیش از همه به دانش، پژوهش، خواندن و نوشتن، آموختن و آموزش دادن اهتمام نموده و دانشمندان و پژوهشگران اسلامی با الهام از دستورات اکید دینی، به پدید آوردن این میراث ارزشمند همت گمارده و جهان بشریت در برهه های طولانی، وامدار تلاش و همت آنان بوده و هست، و ایران پس از اسالم و دانشمندان مسلمان ایرانی به گستره و عمق آن افزوده و افتخارات گرانسنگی به یادگار ...
پنج ویژگی والای معنوی که منشأ آن ها بانوان هستند/ چرا حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است؟
الاسلام موسوی افزود: تمدن توحیدی بر اساس صفات زیبای خداوند است. وقتی به صفات خدا توجه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که وقتی ما انسان ها استعداد های درونی مان را که خدا در ما قرار داده شکوفا می کنیم، تمدن توحیدی محقق می شود. وی در ادامه بیان کرد: منظور از دمیده شدن روح خداوند در انسان ها یعنی استعداد ها و صفات نیک الهی در ما دمیده شود. این اتفاق نشان دهنده گرایش ها و نیاز های انسان الهی ...
اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه تهران به دفاع از حریم ولایت برخاستند
سیف الاسلام ها، آفتاب حقیقت را نمی دیدند و شمشیر در تاریکی می کشیدند. امروز همان تاریخ، پندمان می دهد که شب و روز باید به خدا پناهنده بود از آن عاقبت شوم پرتکرار. تاریخِ فراز و فرود انسان ها، سراسر پر شده است از عجایبی حیرت زا. تاریخ تعجب می کند از این همه خطا در تفسیر ظلم آشکار. باورمان نمی شد، در تفسیر ظلم که از بدیهی ترین مفهوم هاست، تا به این حد، منطق فهم به ابتذال کشیده شود ...